HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Statmat CDi Blue
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  12:54:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Eftersom en viss inkompetent handlare här i Kalmar, i det närmaste vägrat att ta in den här produkten , även fast han är den enda auktoriserade återförsäljare så vitt jag vet (men han sa att han hade beställt, dock hände ju inget på flera månader), så beslutade jag mig för att beställa den direkt från England...... Det skulle jag ha gjort direkt från början kan jag säga! Det tog bara 1 vecka innan jag hade den i min hand. Billigare blev det också för den delen

Det rör sig alltså om en bit rund plastfolie, nästan lika stor som en CD. Det är alltså två lager Statmat, som plasten kallas och ett blått plastlager mellan dessa statmat. Den är riktigt tunn och den har en tendens att "bångna" efter ett tag, men om man lägger Statmaten i Nationalencyklopedin (stavning ) över natten så håller den sig några dagar.

För er som inte fattat än så rör det sig om ett tweak i allra högsta grad. Den här plastfolien ska man lägga med rätt sida upp på själva CD-skivan innan man kör in den i spelaren. Dess uppgift är att förhindra statisk elektrisitet som bildas när skivan snurrar. Skivan snurrar ju flera 100 (eller var det 1000) varv i minuten och det kan då uppstå faskiftningar på upp till 180 grader vid vissa frekvenser. Mer om det kan man läsa på: http://www.ringmat.com/

Det har funnits tidigare versioner av denna pryl, den jag har är den nyaste. Ni kan även läsa ett test i HF där dom testade bl.a. den första versionen (testet gjordes någon gång i slutet på 90-talet) HF testade min version för drygt ett år sedan och kunde konstatera att det verkligen handlade om en betydande förbättring och att den fungerade alldeles utmärkt på en DVD-spelare. Strmbrg har även gjort ett test på hifimagasinet.com som ni snabbt kan gå in och titta på. Han testade den första versionen och var inte alls särskiljt positiv till den, tvärtom faktiskt. Det bör poängteras att jag bara har testat den på min CD (Yamaha CDX-1060) och på vissa spelare kanske den inte alls fungerar.

Nog om teorier och sånt krafs, funkar den? vad gör den för ljudet? Efter att ha haft den några veckor kan jag säga att den gör det och att den påverkar ljudet..... men om jag hade spolat tillbaka tiden hade jag verkligen köpt den här mojängen, nja kanske inte. Det sistnämda bör förklaras lite närmare. Den här plasten är lite bökig att ha och göra med. Det tar några extra sekunder att byta skiva. Detta trodde jag var en vane sak men se icket. Att den dessutom är svår att centrera på skivan + att den bångnar gör inte saken bättre..... återigen, vad gör den för ljudet? Effekten av plasten märks olika på olika skivor, för att på bästa sätt märka av effekten så bör man plocka ut ett stycke musik som man tycker är lite för ljus och spretig (osammanhängande) så märker man av skillnaden ganska omgående. Ljudet blir lugnare och man hör det enskilda musikerna mer korrekt. Basen blir mer stramare och framförallt så får den mera "punch", definitivt en slagkraftig bas. Dessa två parametrar tycker jag förbättras. Sedan så är jag lite osäker på diskanten. Det låter som om det blir mindre diskant med Statmaten i CD:n, men jag vet inte om det är bruset och faskiftningarna som försvinner, svårt att säga

Konsensus av denna produkt: Trots att den är bökig att använda är den tämligen beroendeframkallande, jag har svårt att säga om den verkligen är "nyttig" för diskantregistret. På övriga punkter så är det antingen likadant eller så förbättras det lite, det är inte som natt och dag, och dessutom märks effekten mer på vissa skivor och mindre på andra.

Jag kommer iaf att fortsätta använda denna pryl ett tag framöver

Edited by - Merkurius on 2003/05/27 13:00:12

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/27 :  13:56:37  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Spännande! Tack för reportaget!! Man får väl kolla in en sådan i framtiden... har faktiskt varit lite skeptisk till dem.. men man måste ju testa innan man kan säga något!

Uppdatera gärna ditt reportage senare när du har testat produkten lite längre... kanske är så att diskanten blev bättre och inte sämre!!


Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:04:49  Show Profile Send divander a Private Message
Trist med handlare som inte vill sälja.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:06:57  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Tack Neodynium, det värmer

Jo, jag förstår din skepsis... eftersom jag bor i Kalmar bara några få kilometer från denna handlare så tyckte jag att det var utmärkt att testa innan man köper, men det gick ju inte så värst bra. Så det fick bli en chansning trots allt (han hade t.o.m. ingen hemma ).

quote:
kanske är så att diskanten blev bättre och inte sämre!!


Det är det jag försöker lista ut just nu svårt är bara förnamnet, när det dessutom skiljer från skiva till skiva...

Edited by - Merkurius on 2003/05/30 15:24:57
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  14:08:24  Show Profile Send Merkurius a Private Message
divander: Jo, tyvärr är det så

Edited by - Merkurius on 2003/06/02 12:51:44
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/05/27 :  17:28:22  Show Profile Send arcam a Private Message
Merkurius vad kostar denna tingest? Den tidigare låg på 195:- som jag testade i en Rega Planet med mycket gott resultat, allt lät bättre.
Dessutom räckte det att jag använde den c:a 1 gång per månad.
Måste man köra denna varje gång ?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  17:35:25  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Arcam: Ehhh, jo! Statisk elektricitet byggs ju upp så fort CD:n börjar snurra.

Denna är dessväre en bra bit dyrare, 595:- får du hosta upp om du ska köpa den här i Sverige.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/27 :  18:02:43  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Den äldre Statemate kostade 295:- 1997-98,sålde den då.Flyttade sen till Oslo 1999,nu tillbaka sen 8 mån så det är på gång igen.

Har själv använt den i alla dessa år.....*suck* visst lät det som att man blivit gammal .

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:29:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo, den har ökat lite i pris men prestandan har visst också fått ett kliv framåt

quote:
.....*suck* visst lät det som att man blivit gammal


Jo, stämmer åldern med ditt alias så har du inte mycket kvar att leva för
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:45:19  Show Profile Send peder47 a Private Message
Merkurius: Just love it...

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:22:55  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ursäkta men hallå eller ???

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:24:53  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Ursäkta men hallå eller ???


Ja?? Hej, hej
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/05/28 :  12:26:56  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Vid ett tillfälle blev jag uppmanad att mata min
CD-spelare med två skivor i taget. Det gjorde
ganska stor skillnad faktiskt! Borde kunna vara
samma fenomen som denna statmat gör (bortsett
från det där med statisk elektricitet...).

Dessutom är det ganska billigt att ta den skiva
man tycket sämst om och använda som "påläggsskiva".

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/28 :  12:32:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Wintermute: Hej!

Detta har jag också testat. På vissa CD-spelare går det att lägga på en extra CD-skiva, på andra inte. På de spelare detta går så har jag ofta märkt en liten skillnad, svårt att säga om det blev bättre. Hursomhelst så är effekten ganska långt ifrån det statmaten gör. Dessutom så tror jag att det är tveksamt om det verkligen är bra för transporten att göra på det här viset.

Men funkar det, och det är ju onekligen rätt billigt, samt att det inte skadar transporten så är det bara att köra på....

Edited by - Merkurius on 2003/05/28 12:33:40
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:27:10  Show Profile Send marran a Private Message
frågan är bra hur man gör om man har en spelare me stable-platter som jag
om mna lägger den under skivan så får ju skivan inte samma avstånd till lasern och om man lägger den på skivan så ser ju inte lasern nåt =)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/28 :  16:32:26  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo, nåt att fundera på.... Har märkte att det där med att lägga två cd-skivor på varandra fungerar oftast bara på äldre CD-spelare.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/31 :  02:30:15  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Får hålla med dig om Denniz.. Seg som bara den..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/31 :  10:37:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message
MaxMartin: Jo, tyvärr, det är bara att beklaga....

Finns det någon som annan som använder denna pryl på forumet?

Jag gjorde faktiskt en A/B/A jämförelse igår med Dave Douglas underbara trumsolo. På den skivan skulle jag kunna (nu sticker jag ut hakan lite väl mycket kanske) klara av att avgöra om Statmat:en låg på eller inte, i ett blindtest om cirka 100 gånger. Om bara lyssnar på baskagen är det verkligen natt och dag, det är mer punch och slagkraftigare bas. En annan rolig grej är att baskagen låter mer sammanhängande och det är lättare att avgöra vart den kommer från.

Om någon inte tror mig så är dom välkommna att besöka mig i kalmar.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/06/02 :  23:01:18  Show Profile Send Pass a Private Message
Har en CDi Blue, som jag köpte från nämnda inkompetenta forma i Kalmar Den påverkar musiken precis som redan beskrivits: mer lungn, bättre upplösning i basen, och helt enkelt mer analog klang.
Hä ba å köp! (Åtminstone om man som jag har cd-spelare med skivpuck, som håller fast fanskapet)

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:39:40  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Åtminstone om man som jag har cd-spelare med skivpuck, som håller fast fanskapet


Jag har märkt att min spelare gör ett litet ryck när man trycker in släden. I samma veva så flyttar sig statmaten en liten bit så att den inte blir riktigt centrerad. Man får försöka beräkna det här innan man trycker in släden....liiiite jobbigt bara
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/04 :  18:41:25  Show Profile Send Adagio a Private Message
Denna produkt från Ringmat såldes(säljes?) av SUBASAUDIO Ö-vik, jag har kört med den flera år och det funkar mycket bra, konstigt nog upplever jag skillnaden som störst första gången den används på en skiva om samma skiva utsätts för ett ABtest efter 1 anvädning är skilnaden inte lika stor.
Nu använder jag Nordost ECO-3 istället jag tycker den är bättre och lite mindre krånglig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/06/04 18:42:37
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/04 :  20:53:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej, det låter intressant. Det måste jag testa. Jag har då gjort A/B tester men det har alltid varit lika stora skillnader. Dock har jag alltid börjat testet med att statmaten ligger på....det kanske man inte ska göra då?!

Vad Statmat:en i Ö-vik? och vad kostar ECO-3?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:08:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
http://www.lefflershifi.com/hittar du ECO-3, ca 400kr
http://www.subasaudio.com/ om han fortfarande säljer.
prova med att spela ensplitter ny skiva och sedan med statmat, världens skillnad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:01:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej, tack för tipset. Jag ska testa det där med skivan. kruxet är dock att jag befinner mig i hos mina föräldrar i sommar (drygt tre månader), drygt 130 mil från min anläggning!!!!!! Folk har ju tagit livet av sig för mindre
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:34:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Life sucks sometimes!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/14 :  02:54:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Äger ett ex. av Cdi Blue, den fungerar som ovan beskrivits med en lugnare ljudbild, djupare och fastare nedre register och mera kropp och luft i och runt instrument och röster.

Effekten eller vad man skall kalla det är dock olika på olka skivor, men väl värt att prova den förstör ju ändå ingenting.

Kantslipning och målning av skivor fungerar även det och tillsammans blir effekten en bra mycket bättre (läs analog) upplevelse

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000