HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En rundtur i Skellefteås enda hifibutik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:55:03  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Igår var jag en sväng hos Ljudshopen Nord; Skellefteås enda hifibutik.

Jag ringde dagen innan för att boka tid. De sa att jag var välkommen att komma efter lunch. Jag har varit där några gånger tidigare så jag känner till butiken ganska väl och de känner nog iaf igen mig. Jag har dessutom fått låna hem prylar därifrån GRATIS, t.o.m. utan någon deposition och utan någon som helst säkerhet. När jag lånade var jag dessutom bara 17 år (okej min farsa följde med). Det var inga billiga grejor jag lånade; en Primare förstärkare för cirka 10 000:- och en Copland förstärkare för samma pengar. Norrländsk service när den är som bäst Även denna gång var servicen bra, men det är trots allt lite olikt den attityd som finns där nere i t.ex. Stockholm. Lite svårt att förklara och det går inte att säga något generellt eftersom alla personer är olika. Här uppe är det lite mer jantelagen och man “smörar” mindre för kunderna. Ta er en Norrlandsguld så förstår ni vad jag menar (även om den drycken inte tillverkas i norrland,,,, men ändå)

Denna gång var jag mest inställd på att hitta en förstärkare till min nuvarande anläggning. Den förstärkare som är mest intressant för min del är Audionets SAM V2. Den ligger på cirka 35 500:- hos dem. Som signalkälla körde vi med en Audionet ART V2. För övrigt blev jag riktigt ”pissed off” på denna pryl. Ingen av de skivor jag hade med mig fungerade på första försöket ofta tog det cirka två minuter och cirka 20 försök innan den fungerade. Även när skivan spelade var det nästan omöjligt att spola framåt eller bakåt, då byter den låt!!! Under all kritik! Säljaren sa att spelaren var kinkig?! Enligt det jag fått höra av andra är att detta är ett rätt vanligt problem med just denna spelare, stämmer det? Signalkablaget var Precesion Link från Harmonic tech (oballad) och till högtalarna satt det några Qed (eller nåt, några billigare var det iaf). Högtalarna jag började lyssna på var Avance Signature 8 MK II. Dessa högtalare var faktiskt mitt andrahandsval när det gällde att köpa högtalare. Det blev istället ett par JMlab Electra 920.1 som jag är jättenöjd med. Varför det blev just JMlab beror helt enkelt att jag fick tag på ett par till ett bra pris. Avance tycker jag är extremt bra för sin prisklass. Diskanten är lite annorlunda än JMlabs dock gillar jag båda två. Det är svårt att förklara skillnaden, kanske för att den inte är så stor?!. Båda är dynamiska och har mycket luft i toppen. Det som skiljer är att Avance har en liten mjukare diskant (Scanspeak 9500).

Det lät riktigt bra här. Den enda egentliga nackdel som jag ser det, är väl att rummet gör basen lite bumlig. Basen går djupt men den är inte riktigt så stram. P.g.a. av djupet på basen så upplevdes den stundtals som mäktig och gjorde musiken lite mer pompös. Diskanten har jag ju redan nämnt och på Hi-hat och cymbaler (på t.ex. Dave Douglas) så låter dessa annorlunda än på min anläggning men inte på något sätt sämre, bara lite mjukare. Väldigt svårt att förklara om man ska försöka hålla sig kort, men om vi säger så här; det låter kanske lite mer diskant på min anläggning rent nivåmässigt, det skiljer alltså inte mycket i själva detaljeringsnivån. Rösterna (Speciellt Sara K) är fylliga och mjuka utan att tappa skärpa och resten av mellanregistret höll också hög klass. Instrumenten och (speciellt) rösterna var lätta att placera ut om man blundade. Här är det bättre än hos min anläggning, just det där med att utskilja olika stämmor från varandra var helt betagande. Långt ifrån vad min anläggning presterar, det är också den punkten som man märker störst skillnad på (mellan min och butikens anläggning då). Jag får väl skylla på att jag är tvungen att ha högtalarna så nära varandra och att min Tara Labs inte klarar uppgiften fullt ut.

Efter någon timme så bytte vi högtalare till ett par Monitor Audio Gold Reference 60. Dessa betingar ett pris på 35 000:- och är alltså en hel del dyrare än Avance. Hur står sig Avance i konkurrensen med GR högtalarna? Jo, faktiskt riktigt bra…..men. När det gäller basen så vinner GR överlägset. Som jag tidigare nämnt så gör rummet att basen blir lite bumlig, det visade sig dock att så inte enbart var fallet. Avancen har ju basborten riktad bakåt, alltså närmare bakväggen GR har sin framåt, GR har två element enbart till basfrekvenserna och Avancen har ju bara en ”riktig” bas och en som agerar som både bas och mellan. Dessa två uppenbara skillnader kan ju medverka till att basen låter olik. Ljudmässigt yttrade sig bytet som så; att basen blev stramare och man kunde lättare urskilja tongångarna i basen. Det kändes också mer som att basen spelade ihop mer med resten av musiken. I mellanregistret blev det inte så pass stor förändring, GR högtalaren spelade mer stilrent och avslappnat. Just det där med att högtalaren spelade mer avslappnat kan bero på att diskant blev lite mindre dynamisk på GR:n. Man kunde inte känna av exakt samma ”attack känsla” och driv med GR:n, utan den bara lunkade på i sin egen takt. Skillnaden var iofs marginell men den märktes. Därmed har vi kommit till GR:ns ess och det ligger i att högtalaren spelar homogent. Ljudet här är egentligen inte bas, mellan och diskant, utan det känns som om ljudet kommer från en enda källa. Detta till trots, för att GR:n har ett element mer än Avancen så man tycker ju att det borde bli lättare för Avancen att få till en homogen högtalare med färre element, men icket i det här fallet. Detta kan bero på Avancen har en mer bumlig bas och en skarpare diskant som göra att elementen inte spelar ihop (amplitudmässigt också en placeringsfråga).

Egentligen skulle jag ju mest berört SAM V2 här…. Det är svårt att säga exakt vad den har för ljudsignatur på så kort tid. Basen visade sig bero på högtalaren samma gäller i viss mån diskanten. Mellanregistret kan jag väl tro är förstärkarens ess. Verkligt vackert, fylligt och helt underbart. Den ”mullighet” basen ändå gav i båda fallen får jag väl skylla på rummets inverkan. Diskanten blir aldrig vass, dissig eller ansträngande på något sätt. Det är ju verkligen A & O för att förstärkaren ska pass ihop med mina JMlab (ni som äger dessa högtalare vet nog vad jag talar om). Ändå har jag hört från flera håll att man tycker att SAM:en är för ljus i diskanten. Har någon därute någon åsikt om detta???

Om man jämför hela anläggning med det jag hörde i Stockholm hos Pause (Audiovector S6 avant. med meredian elektronik), låter det lika bra. Nej, det gör det inte. Anläggningen hos Pause hade allt och mer därtill, men jag skulle ändå, utan problem, kunna tänka mig att leva med båda ”setup:erna” jag hörde i Skellefteå.

Vilken högtalare skulle jag välja av Avancen eller GR:n? Hmmm…. svårt är det……det beror på humöret…. men jag tror tillslut att jag ändå skulle satsa på Monitor Audio GR 60. Den presterar ett stilrent, musikaliskt ljud som det är svårt att låta bli att inte charmas av

Edited by - Merkurius on 2003/06/14 21:28:16

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:59:28  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Var i skellefteå ligger butiken. Kikar nog förbi i stan nästa vecka.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:46:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag är jättedålig på att hitta i Skellefteå, men adressen är Nygatan 61. Det är "gågatan" mitt i centrum. Kommer du bara in till centrum är det omöjligt att missa. Macdonalds och Åhléns ligger på samma gata. Deras telefonnummer är: 0910-136 00

PS. Tvärs över gatan ligger en restaurang som heter Basilika, om du ska ta dig en bit mat så rekommenderar jag det stället (Pan-pizzan är god även om det är långt från Pizza Hut)DS.

PPS. Skulle vara intressant om du kom med egna reflektioner här på forumet, när du väl gjort ditt besök där DDS.

Edited by - Merkurius on 2003/06/14 09:08:38
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:26:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad för märken jobbar dom ???
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/15 :  02:57:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har handlat där för många år sedan, förstärkare och högtalare. Trevlig butik med mysigt lyssningsrum i källaren. Brukar inte va i Skellefte så ofta. Är ju från södra länsdelen. Då hade dom Densen, Audio Alchemy, Mirage, HK, TDL, Luxman. Men det har ju hänt en del sen dess.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/15 :  10:32:22  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nu har dom bl.a. Audionet, Primare, Vincent, Copland, Avance, Infinity, Monitor Audio, dom däringa panelhögtalarna, JPW, Sennhiser, AKG, Nordost, QED, Harmonic Tech, Marantz och en massa mer + några av de saker brumel nämnde.
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:01:38  Show Profile Send erixon a Private Message
Med tanke på att det från bl a Tele-Hå i Gtb går att köpa nya Avance 8 MK II för 16.000 och 7.an för 12.000 måste dessa vara ett klipp.

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:29:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo det ligger något i det. Det finns dock större utrymme att pruta i Skellefteå.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:51:49  Show Profile Send audiogear a Private Message
Ljudshopen är en trevlig butik med bra personal. På den tiden jag sprang där titt som tätt så fanns lyssningsrummet i källaren och där hade man rätt stora problem med "rullande" bas. Det fixades dock till viss del med basabsorbenter i hörnen, men bra blev det aldrig. Numera har jag för mig att HiFi-lyssningsrummet ligger på övre plan och att källaren istället används till hemmabio. Men tydligen finns det problem med akustiken även i det "nya" lyssningsrummet (om det var det du lyssnade i). Det här med lyssningsrum är ett gissel, man får ju aldrig chansen att höra hur produkterna verkligen låter om ljudet förstörs av en usel akustik.

Det blir nog en tur till Ljudshopen för mig också inom en snar framtid. Jag har ju i princip gångavstånd dit (Luleå).
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:06:14  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag visste inte ens att de har ett lyssningsrum där nere.. Jag lyssnade alltså där uppe och akustiken är bra när det gäller de högre frekvenserna. Neråt är det lite problem, man känner dock inte att en speciell ton eller frekvens blir förstärkt (som en resonans mao) utan hela basområdet blir lite bullrigt som jag tidigare beskrev.

Det är som du säger; det är svårt att höra hur produkterna verkligen låter om rummet är dåligt. Men om rummet är bra i butiken och det rummet man har hemma är dåligt kan det ju bli lite tokigt. Det är alltid bäst att låna hem grejorna innan köp för att se att det verkligen fungerar.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:50:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Hm Alchemist Audio var det nog dom hette. Ni vet dom med fräckt designade Kraken serien.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:59:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
brumel: Har du någon bild på Alchemist Audio prylarna? Jag känner inte till deras produkter så värst bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000