HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Holfi eller QSC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:36:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ett besök av Martinsson här på forumet gav ju möjlighet till att testa Holfi's integrerade mot ett "PA steg" från QSC, modell RMX 1450.



Skall sammanfatta lite åsikter senare ikväll...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:21:10  Show Profile Send goldfish a Private Message
Pär...

Din möbel är onekligen grymt vacker.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/19 :  01:47:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Väntar med spänning på ditt utlåtande :-)

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/04/19 :  12:40:10  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Epkpeng:

En sak som slagit mig när jag sett bilder på ditt system är att det ser ut som du kör olika högtalarkablage till höger och vänster kanal. Till höger kanal är det något rött/svart och till vänster kanal är det något med svart strumpa?

På dessa bilder ser man ju även de grå ormarna, men de "gamla" olika kablarna finns kvar. Bara nyfiken...

/Erik
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:43:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Lite komentarer angående detta snudd på komiska test.

Epkpeng´s uppsättning som vi ser den på bild är ju en mycket vacker skapelse som låter precis lika trevligt som det ser ut.
Det rör sig om en uppsättning som jag upplevde passar sig absolut bäst för musik av det lite mer civiliserade och finstämda slaget, vilket också är en tanke som genomsyrar Epkpeng´s skivsamling som jag uppfattade den.

Jag väljer att i denna text utelämmna högtalarna på välgrundad inrådan av Epkpeng, utan avser spela mer på de skillnader som upplevdes i de olika fallen QSC/Holfi och då tiden av hyffsat kort vid detta test kommer jag här endast att behandla de starkaste intrycken.

Efter att lyssnat på ett par av epkpeng´s förslag av den mer finstämmda sorten slog mig följande.

Med Holfin i systemet lät musiken i Epkpeng´s skivsamling mkt behagligt och mjutbart, och som jag upplevde det lite mjukt utan att för den skull anspela på Sonus Faber nivå.

Ljudet hade djup och avsedd rumsklang med matchande rymd och tydlighet, fylligt och behagligt på alla vis, man fick ganska snabbt en uppfattning om att det rörde sig om en utrustning av klass med jämn och likvärdig ljudkaraktär hos samtliga komponenter.

Så var det då min tur varpå jag valde att lyssna på material från Covenant och LTJ Bukem, musik från genren Synth respektive Jazz/Drum&bass vilket jag känner väl represterar min skivsamling.

Nu hände något intressant, en form av ambivalens kom över mig, allt fanns där, all information snyggt och korrekt presenterad men något saknades.
Det driv och riv som jag tidigare upplevt i dessa musiktyper var helt plötsligt inte närvarande i samma utsträckning som tidigare, men trotts detta fanns allting där rent materialmässigt, som sagt en känsla av ambivalens.

Detta bidrog till min uppfattning om att uppsättningen främjade musik av det mer naturliga slaget vilket den verkligen (detta måste understrykas) gjorde väl, men mitt musikmaterial tappade liksom drivet.

Det lät helt plötsligt snyggt och städat med en uns av slätstrukenhet över sig, något som denna musik inte uppenbarligen far väl av, hurvida detta var materialets "riktiga klang" eller inte låter jag vara osagt.

För min egen del kan jag dock säga att min musik inte låter rätt i mina öron i denna uppsättning, en högst personlig reflektion som inte skall stå skrivet i 10 meter höga bokstäver av eld.

När vi sedan bytte till QSC steget blev mitt medhavda metrial lite mer livligt, aningens mer driv och riv samt angagemang, dock fortfarande jämnt snyggt och lite slätstruket, det fattades fortfarande en hel del av den "råhet" jag så gärna skulle se i denna musik.

I övrigt märkte jag inga större skillnader från holfin hos mitt medhavda material, däremot när vi gav oss in i epkpeng´s samling visade sig större skillnader.

Det blev liksom lite torrt och stelt, det visade sig med stor tydlighet att QSC steget inte var något romatiskt eller "skönt" slutsteg att lyssna till på detta material.
En kraktär som slog igenom och märkets mkt tydligt i epkpeng´s val av musik, det kan nog beskrivas genom att använda ord som skarpt, hårt, torrt, platt, dynamiskt, rappt, och kallt i jämförelse med holfi´s mer "civiliserade" framtoning, observera dock att dessa omdömmen inte är negativa i mina ögon.

Helt klart stod för min del att jag har kommit på rätt spår med mitt val av slutsteg, för på mitt material och i min uppsättning ger detta slutsteg exakt det resultat jag vill ha, jag finner inget behov av den musikaliska och fintstämt vackra presentation som holfi kan ge, mitt val av musik kräver inte dessa kvaliteér utan snarare undertrycker den smått råa och krispigt rappa samt kalla framtoning jag anser att den musiken kräver.

Ett mycket intressant och givande litet experient som fick en att le och skratta ett fleral gånger, dels av imponans och dels av förtvivlan, allt med en rejäl portion sund kumor.

Ett stort tack till epkpeng för denna möjlighet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/23 :  16:20:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
martinsson och epkpeng,

Vilket roligt test ! Testet är i mina ögon mycket intressant eftersom man parar ihop PA-prylar med hifi-prylar och använder dessa för hifi-ändamål. Jag gör som bekant tvärtom ... Jag använder hifi-steg till PA-högtalare ... med ett för mig väldigt gott resultat


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:14:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
QSC och Holfi...1 och 0, dag och natt, plåt och trä! ;-)

Först och främst, blev det dom gråa MIT Termintor 2 som agerade högtalarkablar, då det var det enda vi fick dit i QSC-steget. Mina egna, intendo musica Wire Two har WBT gafflar, som inte uppskattades av QSC. Varför intendo musica Wire Two är röd/svart mot helt svart beror på att jag ännu inte hunnit med (läs prioriterat upp) att dra på den fina svarta strumpan på höger kanal... Ett poäng för uppmärksamhet - Erik Johansson!

Martinssons nära nog diametrala musiksmak rent genremässigt, är alltid kul, omskakande och ibland skrattretande. Vi retar varandra för våra musiksmaker. Martinssons musik verkar man behöva spola i, för att 3 minuter in i en 12 minuter lång låt lyssna på en höjning, påkoppling av en extra pianoslinga eller nått liknanade... not my cup of tea, men smaken är som baken, hårig, NEJ delad menar jag!

Att vi inte ser vilka högtalare som nyttjades är lättförklarat - nyutveckling i fabriken, helt enkelt! Konstaterar kort att det är en trevägare.

Martinssons beskrivning skriver jag under på, men prioriterar självklart helt annorlunda. Kari Bremnes, Dick Hyman, Björn Berge, Dough Nånting, Paganini, Manhattan Transfer (vinyl), Paganini (igen fast på vinyl), Robert Cray (vinyl)...alla dessa som jag tycker har bra inspelningar, är äkta musik med inlevelse och "med äkta känslor" (sorry Martinsson) exekveras mycket mer realistiskt och upplevs som "här och nu", med Holfi.

QSC lämnar (väl?) drygt 700 watt vid 8 ohm (?). Holfi lämnar 100 watt.
QSC har självklart mer att ge när det skall vridas på "lördagskvällsvolymer". Exempelvis gick Björn Berge's gitarrmisshandel att njuta av på rejäla ljudtrycksvolymer. Dock utan 3D, känsla eller liknande.
Skulle QSC-steget prestera en bättre ljudbild, i synnerhet djupledes, skulle det vara intressant. Då kommer realismen fram mycket bättre och det går att plocka upptagninsrum, effekter (eko) och rörelser mycket lättare.

Kul att båda Martinsson och jag går ut som varsin segrare, och NEJ, vi kommer INTE byta förstärkeri med varandra!

QSC's blinkande dioder stör mig. Mycket. Satt och tittade på dom hela tiden (nästan). Dessutom är det SVÅRT att hitta rätt och jämn nivå på de två pot'arna för höger resp vänster kanal.

QSC var mer korrekt i basen. Hade mer tid funnits så hade kanske ett test på biampning varit på plats - vi tar det nästa gång, Martinsson! Hoppas pizzan smakade!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/23 :  22:25:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Neriks:
Tror att du får bättre slutresultat än vad vi fick, enligt mina öron, vill säga!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/18 :  10:58:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mer av denna typ tack!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/18 :  14:11:15  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
martinsson!

"För min egen del kan jag dock säga att min musik inte låter rätt i mina öron i denna uppsättning, en högst personlig reflektion som inte skall stå skrivet i 10 meter höga bokstäver av eld."

underbart skrivet!!!

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:53:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är ju alltid en fråga om tycke och smak, precis som med allting annat här i livet, för min egen del känns det numera rättså fjärran att köpa hifi steg, men jag har också ett rättså säreget ljudideal (tror jag).

Det känns som om jag äntligen snubblat rätt, hittat hem lite av misstag kan man säga.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.16 sekunder. Snitz Forums 2000