HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz eller Denon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/02/07 :  23:09:41  Show Profile Send Lars S a Private Message
Hej på er! Jag har en något underlig fråga och jag vet att svaret är; gå och lyssna själv! Och det ska jag naturlligtvis göra, men jag är nyfiken på vad ni här har att säga. Jag ska uppgradera min befintliga HiFi/Hemmabioanläggning och valet står just nu mellan Maranzt och Denon. Närmare bestämt:

1. Denon DBP-2012UD Bluray + Denon AVR-3311 Hemmabioreceiver

2. Marantz UD7006 Bluray + Marantz SR-7005 Hemmabioreceiver

Min budget är som ni förstår mycket begränsad men jag skulle vilja fråga er om vilken anläggning som låter bäst vid vanlig tvåkanals CD-musik? Jag kommer att använda den till ca 80% musik och 20% film så ljudet har absolut högst prioritet för mig. Så vad har ni för personliga uppfattningar om hur ljudet skiljer sig åt mellan Marantz och Denon? Har haft både Denon och Marantz tidigare och vet inte riktigt vilket märke jag föredrar, de har ju båda sina bra och dåliga sidor

Och vad tror ni om skilnaderna i övrigt. Tänker på byggkvalitet, livslängd etc.

Jag har lekt lite med tanken på att koppla på en Naim Nait 5i som slutsteg och låta den driva fronthögtalarna vid tvåkanalsljud. Är det värt pengarna enligt era åsikter?

Tyvärr tillåter min budget inte så mycket bättre än så här men man får ju göra det bästa av vad man har. Kan tillägga att mina fronthögtalare är JPW204 och dessa är jag, med tanke på det låga priset, mycket nöjd med. Övriga högtalare är också JPW.

Tack på förhand!

//Lars

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/02/08 :  08:42:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej Lars!

Båda dessa alternativ är ganska strömbegränsade. Jag skulle därför lägga pengarna på:

3. Oppo BDP-95 + Emotiva XPA-5 + Emotiva UMC-1

Självklart kan du välja en Denon eller Marantz BD om du vill, men Oppon är så fantastiskt bra!!!

JPW204 är mycket trevliga högtalare för övrigt, har haft AP3 själv.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/02/08 :  21:16:40  Show Profile Send Lars S a Private Message
Tack för svaret! Jag var inne på HiFi-klubben idag och kollade lite och det lutar åt att jag satsar på alternativ 1, alltså Denon AVR3311 som receiver, Denon DBP2012UD som bluray-spelare och sedan investerar i en NAD C275BEE som slutsteg och låter dem driva fronthögtalarna som alltså är ett par JPW204. Och dessa högtalare är jag mycket nöjd med.

Fördelen med att handla på HiFi-klubben är att jag kan betala en del av anläggningen kontant och ta resten på 24 månaders avbetalning. Detta passar mig utmärkt eftersom jag väldigt gärna vill ha prylarna nu men jag har inte hela beloppet kontant.

Vad tror ni om detta, är det ett för priset (ca 30 000:-) bra system. Och är det värt att lägga 7000:- på en NAD C275BEE som slutsteg. Eller är det bortkastade pengar? Den har en funktion som kallas Soft Clipping som sägs vara bra. Men det är jag inte kunnig nog att avgöra.

För att kommentera ditt svar, Audiovector, så har jag hört mycket bra om Oppo men Emotiva verkar inte finnas till salu i Sverige. Jag hittar då ingenting i alla fall. En sak som är viktig för mig är att när jag bara slölyssnar kan spela musik från min dator genom att ansluta Denon AVR3311 till mitt hemmanätverk samt kunna se bilder på TV:n på samma sätt.

Vidare vill jag kunna streama musiken via Airplay från min iPhone och framtida iPad och detta klarar Denon receivern.

Vad tror ni om det hela. Hade jag haft bättre ekonomi hade anläggningen sett annorlunda ut men just nu är mitt tak ungefär drygt 30 000:- och för mig är det (tyvärr) ganska mycket pengar.

Tack igen!

//Lars
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/08 :  21:25:33  Show Profile Send huzze a Private Message
När jag hjälpte en polare att uppgradera sitt biosystem från 28" tjock-TV till 52" LCD investerades det även i en Cambridge BluRay BD-650 (grymt bra, köpte en själv) som kopplades med 5.0 ut till den gamla Sony 777ES hembiostärkaren. För att ge mer ork och bättre ljud till frontarna investerades det även i en C275 och bara dagarna innan hade de sänkt priset på den med en tusenlapp, så det var ytterligare en bonus. Kraft och botten och tillräckligt med finess för pengarna. Soft Clipping ska du strunta i, ha det avstängt, det är till för fester då okunniga vrider på mer än vad som är lämpligt, fast det ska då vara outhärdligt högt om C275 ska klippa...

EDIT 30tkr ÄR mycket pengar och en ganska angenäm budget

Edited by - huzze on 2011/02/08 21:28:02
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/08 :  21:38:55  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Vad är det med 3311 som gör att du vill ha den istället för en klenare (eftersom du iaf ska ha separat slutsteg senare).
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2011/02/08 :  21:39:33  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message
"Fördelen med att handla på HiFi-klubben är att jag kan betala en del av anläggningen kontant och ta resten på 24 månaders avbetalning. Detta passar mig utmärkt eftersom jag väldigt gärna vill ha prylarna nu men jag har inte hela beloppet kontant"

Faktum är att de allra flesta butiker med självakning kan erbjuda finansiering över t ex 24 månader.

Har Du verkligen kollat??

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/02/08 :  22:27:05  Show Profile Send Lars S a Private Message
Anledningen till att jag väljer AVR3311 är att det är den "billigaste" receivern med inbyggd nätverksfunktion och möjlighet till AirPlay och detta är viktigt för mig. Jag har tusentals bilder på min hårddisk samt en hel del filmer samt hela mitt musikbibliotek och vill kunna komma åt dem via nätverket. Ska också snart skaffa en NAS för detta ändamål.

Tyvärr finns det ingen billigare Denon med nätverksfunktion och det är enda skälet att jag väljer den. Frågan är hur stor skillnad NAD C275BEE som slutsteg gör och om det är värt 7000kr extra. Men enligt huzzes svar verkar den vara det.

Och för mig är 30 000kr en jäkla massa pengar som det tar lång tid att spara ihop men jag trodde att det var småpengar för de flesta som hängde här. Men jag kanske hade fel där. För mig är musik totalt livsviktigt och jag är beredd att avstå från en hel del annat för att ha råd med bra ljud. Som kläder, krogbesök och liknande.

Och visst kan jag tänka mig att de flesta butiker erbjuder 24 månaders avbetalning. Det var bara det att det verkade så lätt och smidigt på HiFi-klubben. De kunde ge mig en exakt månadskostnad direkt. I andra butiker har det verkat omständigare. Men det var väl jag som blev lite entusiastisk och köpsugen.

Säljaren förklarade också att Marantz och Denon ägs av samma koncern och att många modeller är i stort sett identiska. Det är bara skalet som skiljer dem åt. Någon som känner till mer om detta?

Tack igen!
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/02/08 :  22:39:41  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Är det inte så att bluerayspelarna oxå har nätverksfunktion? Går det att köra genom dem?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/08 :  23:45:49  Show Profile Send huzze a Private Message
På billigare spelare har jag sett att innanmätet är likadant på nån CD från Denon/Marantz. På prestigemodellerna har de sina egna utvecklingsavdelningar och modellerna under får ju lite av den utvecklingen.

Börja med att köpa BD/receiver och be att få låna hem C275 vid ett senare tillfälle för att jämföra när du lyssnat in dig.

Sen är jag ju NADifierad...

BD-spelarnas nätverksfunktion är väl bara för att få åtkomst till extramaterial över internet? Fast jag har inte 100 koll på det.

Edited by - huzze on 2011/02/08 23:46:53
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/02/09 :  08:30:09  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nätverksanslutningen i några BluRay-spelare stöder uppspelning av några filformat via UPNP/DLA-protokollen.

Jag har sett på forumen att det är "meckigt" och känt att jag inte varit tillräckligt intresserad för att offra tid på att få igång en sådan lösning ännu. När det gäller det här teknikområdet vet jag att det är dumt att köpa en dyr apparat med avancerade funktioner, som jag inte kommer att använda med en gång. Alltså blev det inget köp av Oppo BDP-83SE och förhopningsvis ger BDP-95 mer för pengarna.

Här är en (3,5 år, i sammanhanget osannolikt gammal) sammanställning av olika serverprogram http://www.rbgrn.net/content/21-how-to-choose-dlna-media-server-windows-mac-os-x-or-linux som kan vara en lämplig introduktion till ämnet.

Statusrapport från en som fått till det http://www.mediasmartserver.net/forums/viewtopic.php?f=13&t=7414

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/02/09 :  11:02:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle nog inte räkna med att kunna använda spela upp filmer via receivern(beroende på filmerna). Nätverksstöd för filmer är inget jag skulle förlita mig på att det är användbart.
Är det en viktig faktor hade jag nog sneglat på en nyare Oppo och/eller en PS3:a.

Men det kanske fungerar ypperligt för dig. Vill bara ge en heads-up. Börja med att köpa NAS(eller ha någon dator som server) och låna hem receivern så märker du vad som fungerar
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/02/09 :  13:24:11  Show Profile Send Lars S a Private Message
Jag är i princip helt okunnig vad det gäller nätverk överhuvudtaget. Lyckades med nöd och näppe få till det så att jag har ett hemmanätverk så att jag kan komma åt Internet från både min stationära dator och våra bärbara datorer. Jag lyckades till och med installera en nätverksskrivare som det går att skriva ut trådlöst till från våra bärbara datorer. Men mer än så kan jag inte.

Vad jag vill kunna göra med AVR3311 är att via fjärrkontrollen och en meny på TV:n komma åt mitt film, musik och bildbibliotek på datorn. Jag vill alltså kunna titta på digitalfotografier på TV:n, se nedladdade filmer på TV:n samt lyssna på musik från mitt iTunesbibliotek via receivern och mina JPW högtalare. Är detta möjligt eller är jag ute och cyklar nu?

Men nu läser jag i senaste numret av tidningen HemmaBio om mediacenter och blir totalt konfunderad. Är det någon som kortfattat och begripligt kan berätta vad ett mediacenter är? Tex. vad är Apple TV och Boxee? Hur ansluter man dessa till sin hemmabio/musikanläggning, hur för man över media till dem och hur kopplar man dessa till datorn. Om man gör det alls. Jag begriper ingenting.

Jag har ju planer på att skaffa en NAS och rippa alla mina DVD-filmer och lägga dessa på NAS:en och sedan ställa in filmerna i en garderob. Tycker personligen att en hylla med filmer är ganska fult och dessutom har jag inte plats för det i mitt lilla vardagsrum.

Men om man har en receiver med inbyggt nätverk och AirPlay, vad har man då en mediaspelare till? Och har man nytta av både och eller klarar man sig med det ena?

Ursäkt om det blir rörigt men all denna nya teknik förvirrar mig så jag är tacksam om någon orkar försöka förklara hur det ligger till med alltihopa. Tack på förhand!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/02/09 :  15:36:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
jag trodde att det var småpengar för de flesta som hängde här

Jajamen, det här är klubben för rika troll.
Det verkar som om du och jag är undantaget. Men skvallra inte för någon annan. Vi håller det hemligt mellan oss två.

30.000 är nog mycket pengar för de flesta av oss här och det är roligt att fundera över hur man får ut mest för pengarna.

Det är intressanta frågor du har om mediaspelare. Jag är också nyfiken på möjligheten att streama film över nätverk. För några år sedan rekommenderades det inte. Därför har jag en Popcorn hour med inbyggd hårddisk och ingen nätverksanslutning.

Du kanske kan posta frågan i wifi-avdelningen också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/02/09 :  18:22:07  Show Profile Send softishman a Private Message
PS3 har ju nätverks funktioner så man kan kolla film och bilder från datorn! Då får du en blueray spelare på köpet! Sen behöver du bara en bra surroundförstärkare! Kolla beggat då du kan spara mycket pengar på det och få lite pengar över till annat!

Lycka till!
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2011/02/09 :  22:43:06  Show Profile Send EmilH a Private Message
Airplay är ju smutt som attans i kombination med en Airport Express...
Har en äldre Reciever/förstärkare som jag har en Airport Express kopplad till. När Apple släppte Airplay så gick det ju, förrutom att som tidigare kunna skicka ljud från itunes på server/dator, även skicka ljud från ex. Spotify direkt till Airport Express och vidare till förstärkaren..
Nu strömmar jag som sagt musik både från itunes och spotify -> Airport express -> reciever och kontrollerar detta med ipod och iphone... sketasmidigt :-)
Airport Express kan ju vara en alternativ lösning för dig för att slippa leta efter en receiver som har Airplay inbyggd... via denna lösning öppnar sig fler alternativ på marknaden...

Lycka till i jakten!!

Edited by - EmilH on 2011/02/09 22:43:45
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2011/02/10 :  10:53:31  Show Profile Send educk a Private Message
ps3 stödjer inte alla format vad jag vet. tror inte den stödjer ISO filer eller MKV. man måste konvertera dessa för att kunna spela dem. eller så får man köra ett program på datorn som strömmar filmerna till ps3. men detta innebär att du behöver ha en dator som är tillräckligt kraftfull för att spela filmerna.

lite samma problem kanske det är med recivern. att inte denna spelar alla format heller.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2011/02/10 :  11:31:35  Show Profile Send Anjin a Private Message
Att bygga en liten HTPC som klarar av att spela 1080p kostar inte så mycket längre.
Om man vill ha topprestanda och helt passiv kylning kostar det ju, men en bra HTPC kostar inte mkt mer än 4kkr.
Så kan man ha en NAS med alla filmer och musik.

Detta som svar på educk och säkert några andra.
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/02/12 :  08:05:29  Show Profile Send Lars S a Private Message
Jag vill börja med att klargöra att 30 000:- är väldigt, väldigt mycket pengar för mig och det har tagit LÅNG tid för mig att spara till den summan. Men jag brukar inte hänga här och trodde att detta var ett forum för riktiga hardcore audiofiler. Sådana som köper en signalkabel för 15 000:- och tycker att det var ett ganska bra pris. Men jag hade, vilket gläder mig, tydligen fel. Hoppas att jag inte trampat någon på tårna.

Men jag tror att jag börjar förstå att vad jag behöver är en NAS, en mediaspelare samt receiver, BluRay-spelare och eventuellt ett separat slutsteg. Att jag, som försäljaren påstår, kan spela upp tex en film direkt från NASen via receivern utan någon sorts mediaspelare inblandad tror jag inte.

Men jag ska börja med att låna hem AVR-3311, DBP-2012UD och se hur dessa fungerar med mina högtalare samt hur bra det låter. Jag ska även låna hem NAD C275BEE och Naim Nait 5i och se hur stor skillnad dessa gör, om ens någon.

Men min stora passion i livet är musik och jag vill att det ska låta riktigt, riktigt bra och det får helt enkelt kosta en slant om det så krävs. Vad tror ni, gör C275BEE eller Naim Nait 5i stor skillnad, och är det värt pengarna?

I slutet av april beräknar jag ha sparat ihop pengarna som behövs och då ska jag låna hem grejorna en helg och verkligen lyssna, för det är ju ens egna hörsel som i slutändan avgör.

Men nu ska jag iväg till mitt extra helgjobb, allt för att kunna spara ytterligare lite pengar. Tack för hjälpen!

//Lars
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/12 :  10:34:24  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Istället för en dyr BD-spelare hade jag själv köpt en beggad Mac Mini och en beggad PS3:a.

Mac Mini'n lirar ju alla format och så har du dessutom tillgång till alla play-kanaler.
PS3:an är rätt bra som filmspelare, både BD och DVD. Dessutom gör den absolut inte bort sig som musikspelare.

Som någon redan skrivit behöver man lite kunnande och en rätt bra dator för att kunna spela upp filer som måste transcodas dvs de som inte PS3:an kan spela upp själv utan måste kodas om i din dator innan de skickas till PS3:an.

PS3:an stödjer dessutom 3d om man nu bryr sig om det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000