HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nergradering - Monitor Audio RX6?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/01/29 :  15:05:17  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har insett att akustikreglering inte kommer på tal i vardagsrummet - jag varken vill eller får. ;)
Eftersom jag bor i en tvåa så finns ingen plats för ett ljudrum, och ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte om jag hade använt ett sådant då jag sällan har tid för att sitta och finlyssna längre.

Jag sitter då och funderar på att nergradera en smula.

Tänkte lite hastigt att Monitor Audio RX6 kostar helt ok mycket pengar för att ful-lyssna i vardagsrummet och de verkar i tester inte göra bort sig helt när man vill njuta en smula heller.

Ni som hört dem, var brister det anser ni?

Att läsa på diverse prisjämförelsesidor eller WhatHifi känns meningslöst då det är idel full pott och så bra är de knappast - eller?

Ni som hört högtalarna i fråga, vilken övrig hårdvara hade ni tillgängligt?

Vad spelades det för musik?

EDIT: Vilken högtalare i prisspannet skulle ni rekommendera i stället för denna, om ni anser att den bör bytas ut mot en annan modell?

Edited by - Johan4130 on 2011/01/29 15:07:13

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/01/31 :  11:16:18  Show Profile Send modernman a Private Message
Behöver du verkligen betala 10000:- för ett par högtalare om du ändå bara ska "ful-lyssna"?
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/01/31 :  11:34:18  Show Profile Send modernman a Private Message
Sorry...kanske skall ge dig ett alternativ också.

Varför inte Duevel PlaneTs, om man nu gillar designen dvs. De är ju bra om man inte har tid eller lust att sitta i sweet spot.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/31 :  14:41:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har hört Monitor Audio RX6 (eller om det var RX8 ?) i butik med mycket seriös förstärkare och signalkälla (minns ej exakt vad, men det var elektronik som kändes "lite dyrare" än högtalarna) Musiken som det lyssnad på var både skramlig Rock och Metal samt gles Jazz och akustisk Pop.
De lät bra, MEN - de lät tyvärr också färgade i både basen och diskanten, som om någon tryckt på en Loudness-knapp.

Jag har lyssnat på massor av högtalare i den prisklassen och de jag gillade bäst var:
Dali Ikon 6
Klipsch RF-82
Elac FS-137 Jet (som jag sedan köpte)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/01/31 :  15:05:40  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Lyssnat på RX6 med båda Naim och Marantz på Ågrens i Gbg. Helt ok högtalare men med ev lite upphöjd bas och i jämförelse med Audiovector avrullad diskant (kanske ingen nackdel?) samt lite sämre 3d.
Har lyssnat på en RX8 med Rotelelektonik på Telemekano, större rum och långt från bakväggen och där blev det ingen upphöjd bas. Rummet liksom elektonik påverkar som sagt..

Säkert högtalare jag skulle kunna leva med och det är mkt fint hantverk på lådan för det priset helt klart.
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2011/01/31 :  16:02:00  Show Profile Send Anjin a Private Message
Nu är jag lite fräck och semistjäl tråden lite då vissa högtalare nämndes..

Just Klipsch RF-82 finns för 6.3k på El-giganten (inkl. frakt) just nu.
Ja, jag vet, el-giganten är ondskan. Men nu är det billig ondska.

Kan dessa passa en Roksan Kandy K-1 kanske?

tack för svar och att ni inte blir för arga på mig.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/31 :  16:07:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Visst är det väl så att Elgigantens pris på RF-82 är per styck... Ett ondskefullt sätt att sätta ut priser...

Edit.. vad jag förstod från hemsidan så är styckpriserna på dem både 5.995 och 2.990:-, är det endast cherryvarianten som är så billig och av förra generationen, alltså inte "II"?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/01/31 16:10:23
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2011/01/31 :  16:33:34  Show Profile Send Anjin a Private Message
Ja, det är ett lite konstigt sätt att sätta priser på... Bygger väl på att man ska märka det för sent och tänka "vafan, nu är jag ju här och hade tänkte köpa dem...".

Det verkar vara Cherryvarianten. Konstigt att de svarta RF-82 är 500kr dyrare (styck då, än en gång) än RF-82 II.
Är mkII mycket bättre än mkI?
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/01/31 :  16:45:51  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Gött mos med lite svar!

Vad beträffar Klipsch så kostar de över 6000:- för två om man kan tänka sig Tyskland som mottagare av pengar. B-b-b-billigt.

Får tacka för tipset på Klipsch men jag har faktiskt ägt dessa, köpte dem när de kom och de lät ballt ett tag men när man hade insett vad man hade gjort så såldes de av.
Svårt att få till 3d och sweetspoten var smal, bred som arslet mitt (inte fy skam ändå).
Diskanten var även den en smula påträngande och vackra kvinnoröster blev lätt vanställda.

Tackar också för tipset på Dali Ikon 6 men även där ett par högtalare som låter skräp i mina öron.

Antar att jag och Opethic inte har samma högtalarsmak! :) (Jag gillar dock Opeth)

Till modernman som undrade om det är värt att pröjsa 10000 :- spänn för ful-lyssning så är svaret ett rungande ja.
Tycker att man får jäkligt mycket för just runt 10000:-. Betalar man lite mindre pengar får man ofta mycket mindre högtalare.

Just Monitor Audio tycker jag är jäkligt läckra, mycket tack vare äkta fanér.
Att de låter en smula loudness ser jag inte som några problem vid ful-lyssning. Är det rätt loudness kan det t.o.m. vara fördelaktigt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/31 :  17:35:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ett par XTZ 99.36, eller kanske ännu hellre ett par 99.38? Har läst mycket gott om dem, men endast hört stativvarianten.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/01/31 :  17:45:26  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har också ägt 99.36 men de är ruskigt överhypade. Tur att jag fick dem billigt (hade inte köpt dem olyssnat annars).
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/31 :  18:03:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det kanske inte är läge att nedgradera då? Tycker de flesta förslagen i tråden verkar rätt jämbördiga....

Dock har jag inte hört RX6, bara gamla bronze, RS och GS-serien. Där har jag ibland fått lite loudnesskänsla, men det är alltid väldigt lättlyssnat och trevligt.

B&W är jag själv nyfiken på... tex CM7 kanske kan vara nåt att kolla upp? Återigen har jag själv bara hört stativvarianten, men det var attans trevligt...

Edit: stavning

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/01/31 18:03:59
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2011/01/31 :  18:12:01  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Jag sålde ett par acoustic energy neo3 II till en kille som haft rx6 innan.
han var jättenöjd över AE, rx6 var alldeles för vassa och inget bra alls,enligt honom.
själv har jag ej hört någon Monitor audio högtalare.

janne
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/31 :  18:54:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Beggade IS 6Pro mk2 hittas ibland runt 10000:- och klarar sig riktigt bra utan akustikreglering.
Kostar nya idag ca 30000:- som + version men den rena mk 2 varianten går inte av för hackor.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/31 :  19:33:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Von Schweikert VR4 mkI för 10tkr.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/01 :  14:17:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Beggade IS 6Pro mk2 hittas ibland runt 10000:-

Ja, det är onekligen en bra högtalare!
Kan man tänka sig att leta begagnat så finns det ju massor av intressanta och prisvärda alternativ.
quote:
Antar att jag och Opethic inte har samma högtalarsmak!

Hoho Kanske du gillar de högtalare som jag tyckte lät illa när jag letade (edit: nej inte illa kanske, men de föll mig helt enkelt inte i smaken, oftast pga. en för vass och überanalytisk diskant) :
Audiovector K3
B&W DM683 & 684
B&W CM7
Yamaha NS-F700
Focal Chorus 716

Men, återigen, ELAC FS 137 (eller vilken ELAC som helst med Jet-diskanten) är helt underbara och prisvärda högtalare!

Edited by - opethic on 2011/02/01 14:21:04
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/02/01 :  14:17:48  Show Profile Send softishman a Private Message
Jamo D870 (Concert 11) brukar ligga runt 8000:- beggade, (stod några ute nyss för 9500:-) jag är dock partisk då jag har ett par sådana... men dom är väldigt bra, haft mina i ca 4 år snart och har inga planer på att byta!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2011/02/02 :  19:24:12  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har ett par RX6 och jag känner inte alls igen mig i diskussionen om loudnesseffekt. Jag tycker att de låter extremt neutrala och homogena för pengarna man betalar. Övriga högtalare i samma prisklass jag lyssnat på låter däremot oftast tillpiffade i något register... alltid något som inte spelar i fas med resten som jag i slutändan stört mig på. Jag tycker de är bra allroundhögtalare. Jag lyssnar på allt från den skrikigaste och minst välinspelade extremhårdrock till 70-tals prog och Suzanne Vega. RX6 fungerar väl till alla stilar tycker jag. Diskanten i gamla RS6 kunde jag ibland störa mig lite på, men med RX6 är det problemet eliminerat enligt mina öron. Hårdvaran som driver högtalarna är en Cayin 153B integrerad förstärkare (korrekt, neutral, kraftfull) och mjukvaran avläses av en kinesisk rörhybrid - Shanling CD-300.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/02 :  19:28:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Jag har ett par RX6 och jag känner inte alls igen mig i diskussionen om loudnesseffekt.
Det var ju bra, högtalarna som jag lyssnade på kanske inte var ordentligt inspelade, eller matchade med olämplig elektronik, eller så var det rummet (jag vill minnas att alla högtalare i just det rummet lät ganska illa)

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/02 :  19:42:33  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Hur är dom på att försvinna i ljudbilden?
Det är den svåraste och för mig viktigaste egenskapen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/02 :  20:07:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Går det med en golvare i den prisklassen? Är ärlig i min frågeställning då det är låg prio för mig och det är sällan jag upplever den känslan (att de försvinner) om det inte är en väldigt bra rigg då det sker med lätthet eller med ett fåtal överproducerade inspelningar. Är det inte vettigare att satsa på en stativare för de pengarna? De försvinner ju lättare. (jaja, dubbelmening på slutet...)
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2011/02/02 :  20:31:40  Show Profile Send Bhuset a Private Message
Jag har nyss bytt ifrån rx6 till rx8,tycker att dom är ett kap för pengarna dom kostar.
Att dom skulle ha vass diskant håller jag inte med om,hoss mig spelas det mest vinyl:rock,hårdrock,pop.
Att jag bytte upp mig till rx8 var att jag ville ha lite mera bas till vinylen,jag spelade in mina ca 80 timmar.
Nu tycker jag att jag är mer än nöjd,för den musik jag spelar,det är både lite hifi med en härlig fast stor bas.
Utrustningen är bla.
Arcam avr350, Oppo 83se
Rauna continou jr med cantus arm,Ortofon 2m black,Furutech ag-12 och Lejonklou riaa-steg.
RX center och Velodyne spl1000r(till bio)
Före köp så lyssnade jag på Audiovector,Elac i lite högre pris klass,men jag fastnade för Monitor Audio fort.
MVH.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2011/02/08 :  16:51:37  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Varför inte ett par Ino piP:s, jag tror att spöar skjortan av tidigare uppräknade märken.

Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2011/02/11 :  11:21:45  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag provlyssnade för inte allt för länge sedan dessa högtalare (har tagit en längre hifi-paus och ville sätta igång i en lite mindre skala igen).
Tyckte överlag att de lät förvånadsvärt bra. Det enda jag har att säga emot dem är väl att det kändes som de ville låta större än vad de faktiskt är. Så det kanske är lite loudness över dem trotsallt. Funderade själv ett tag på RX8:orna som jag upplevde spelade lugnare och mer homogent, men efter att provlyssnat B&W CM7 så fanns det ingen återvändo

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/12 :  16:45:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Var i storstan i dag och lyssnade på några burkar.
Insåg än en gång att jag har väldigt specifika krav, som jag inte kan kompromissa bort.

Lyssnade på MA RX8 och blev inte alls imponerad av ljudet. Ljud kontra prislapp må vara bra men de bjöd inte in till lyssning såsom jag vill.

Diskanten var för framträdande och lätt essig på ett vis som jag inte uppskattar alls.

Lyssnade på några olika på "Klubben" och har än en gång insett att deras sortiment inte är för mig. Hade dock ett par B&W DM603 en gång i tiden som jag då tyckte lät helt ok.

Vidare lyssnade jag på ett par Avalon Aspect som drev av Karan-slutsteg och nåt batteridrivet försteg jag glömt av namnet på.
Lät jäkligt bra (konstigt annars med tanke på ett ca-pris på 800k för hela anläggningen) i ett "Svanå-rum".
Tänkte dock på att diskanten även här var en smula påträngande samt att perspektivet inte satt som en smäck. Avalon skall dock vara svåra att placera och matcha.

Jag har kommit fram till att en nergradering inte kommer på fråga, det jag kommer att satsa vidare på är lätt akustikreglering. Främst att få ner efterklangstiden.
Vidare kommer jag att provlyssna lite Dynaudio.

Dynaudio var nämligen det enda jag tänkte på när jag satt och lyssnade på olika burkarna.
Hade ett par Focus 220 ett tag vilka jag uppskattade något. De var dock på tok för beslöjade samt basen var under all kritik. Det verkade de själva också tyckte med tanke på mk II-versionen med bättre bashantering.

Skall åka och lyssna på Contour 1.4 samt 3.4 om ett par veckor. Det är långt ifrån dåliga grejer men har diskanten jag gillar - resten vet jag inget om, därav provlyssning. Lite rädd att 3.4 ska ha för mycket bas för mitt lägenhetsvardagsrum. Jag har hellre för lite bas än minsta antydan till bummelbas.

Och så ska man försöka få till en lyssning på JBL Array 1400 för nyfikenhetens skull men det avhandlar en annan tråd.

Fick ett bra musiktips hos Lasse där jag lyssnade på Avalon. Hanna Turi. Lyssna om ni gillar singer/songwriter med fart i.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000