Author |
Topic |
lill-prinsen
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 17:27:50
|
Hej,
jag är påväg att köpa min första riktiga HiFi-anläggning. Har längtat efter detta i många år o har under senaste året verkligen funderat (kollat nätet och läst alla tidningar) på vad ja ska köpa. Men det är inte lätt... Hade bestämt mig för en Denon DRA-700AE hos HiFI-klubben o skulle köpa i januari men ångrade mig i sista sekund. Så frågan är nu om ni kan hjälpa mig, ge råd mm. Jag vill ha en anläggning som jag kan använda till ganska mycket. Främst ska jag ha den till musik-lyssning, både CD samt dator (mp3, spotify, radio mm), därflr har jag tänkt att jag skall ha en Stereo och ingen hemmabio. (rätt eller fel?) Musik som spelas: hårdrock/rock/pop (inte jag men sambon =) Sen skulle jag även vilja kunna koppla in tv-ljudet i stereon, playstation (kan man väl även kanske utnyttja som nån media-player?), wii. Fokus skall alltså var på musik men även kunna få okej TV-ljud. Har en lista med utrustning jag funderat på men inte den tillgänglig nu, kan komplettera med denna. Anledningen till att jag kollade på Denon DRA-700AE var att man kan få multi-rums funktion. Kanske nåt för framtiden... okej budget då... tja alltid svårt 15-25 000 får man väl räkna med i första svängen. Ja för det glömde jag, vill helst kunna utveckla systemet senare, då jag inte har så mkt att lägga nu. Kan nämna att jag funderat på Sonos,HRT mustic streamar o en liten dator vid tv:n oxå... Hoppas nu att alla ni duktiga hifi-entusiaster kan komma med hjälp! Nån kanske även har tips på vilka butiker jag borde gå till i Sthlm (runt innerstaden dvs ca södermalm till kungsholmen, bor i Hammarby sjöstad) Så snälla ni, hjälp mig att få hem min första riktiga hifi-anläggning!
Tack på förhand för er hjälp!!
/Vilsen "hifi-wannabe" (kan inte kalla mig för entusiast när jag kan så lite =)
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 18:21:14
|
Min åsikt är: att högtalare sätter absolut mest prägel på ljudet. Högtalare är det som är mest beroende av samspelet med rummet. att högtalare styrs mest av din musik och dina ljudideal. att högtalare ... ... ... att högtalare därför är det som man ska ta mest tid på sig att välja.
Och att minst halva budgeten kan läggas på högtalarna. Signalkällorna och den övriga elektroniken märks knappt ( både det dåliga och det utmärkande bra) efter att ljudet passerat högtalarna.
Så jag ser elektroniken som det mindre viktiga och att hanterbarhet och funktioner och pris får därför spela stor roll vid valet av denna.
Men jag vet att inte alla håller med mig.
När du nu tänker ge dig in i träsket så får du också inse att du troligen kommer ändra smak och åsikt om diverse saker under resans gång. Så se din första (eller dina tio första ) anläggning mest som ett avstamp mot den slutliga du sitter nöjd med.
Tips: Köp begagnat. Högtalare i prisklassen begagnat för 5.000 - 15.000 är som regel sjukt mycket välljud för pengarna. Högtalare begagnat i den prisklassen brukar dessutom gå att sälja bort för ungefär samma pengar ett par år senare, när man börjar sukta efter något annat.
För att hjälpa till med tips så kanske vi andra behöver veta mer om musiksmak, vad du hittills lyssnat på och gillat, vilket rum det ska spela i (storlek, geometri och material (betong eller gipsväggar, typ).
Spanar du sen in något, t.ex. på annons, släng ut en fråga här ifall det är prisvärt eller inte, innan du slår till.
Lycka till, välkommen till hifi-träsket, och forumet. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/02/10 18:21:37 |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 18:43:53
|
En enkel htpc, extern dac, begagnat försteg, begagnat slutsteg och begagnade högtalare. Efter att ha blivit biten av diy-flugan så har jag tappat all koll på den kommersiella marknaden och kan sålunda inte ge några riktiga förslag på komponenterna. Dynaudio har alltid haft trevliga högtalare? En begad Gainclone (slutsteg) borde funka och vara överkomlig i pris? Ta något enkelt försteg utan en massa rattar och knappar. Min personliga favorit är nog Musical Fidelity X-Pre men det är antika prylar och inte helt enkelt att hitta. ;)
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 18:44:55
|
Försök bli hembjuden till några som har hållit på ett tag som kan sponsa dig med ideer. Gå med i AÖ klubbstugan här på forumet. Gå på mässan i butiker och lyssna med öronen inte ögonen. Ta det lugnt, ge detta tid. Säger och begagnade grejer det går att plocka ihop ett system som låter utmärkt för den budget du har. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 19:16:35
|
quote: 15-25 000 får man väl räkna med i första svängen
För den summan får du riktigt bra begagnade grejor, jag har själv köpt nästan allt begagnat, som mest har jag gett 50% av nypris och jag är väldigt nöjd med mitt ljud. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
Edited by - bearwik on 2011/02/10 19:17:54 |
|
|
lill-prinsen
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 20:35:35
|
Tack alla ni som svarat.... Lite mer förtydligande, saker jag tänkt jag skulle skriva men glömt... Lyssnar mycket på melodiös hårdrock, tex Dream Theater. Men även hårdare som Metallica, Slayer. Rummet är ett vardagsrum ca 5x7 m o storlek. Jag är ute efter "lagom" stora golvhögtalare tror jag, därför jag va innte på en stereo-receiver. Men jag kanske tänker fel här?? Man kanske får bra 2.1 ljud med en Hemmabio-receiver som egentligen kan leverera 7.1?? Rummet/möbleringen tillåter inte mer än två golvhögtalare.
Kanske finns det redan bra trådar att läsa om allt detta? Har lite svårt att hitta på forumet så ursäkta mig om jag frågar sånt som redan finns att läsa nån annan stans... Men ni ska veta att jag är oerhört tacksam för er hjälp!
Slutsatsen enligt era inlägg verkar vara att köpa begagnat alltså, fast då måste man ju verkligen veta vad man ska ha... Tips på vart man hittar begagnat då?
Marcus; vad är diy ??
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 20:45:18
|
www.hifimagasinet.com
DIY=Do It Yourself |
Edited by - huzze on 2011/02/10 20:45:56 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 20:51:40
|
Musik funkar ju bäst i stereo lr 2.1 men film blir ju bättre med hemmabio-receiver =)
|
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 21:53:50
|
Ett vanligt fel enligt mig är att nybörjare lägger för mycket på högtalare och glömmer resten. Vad händer då? Högtalarna kommer inte till sin rätt utan låter rätt tråkigt och tunt. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 21:56:53
|
Jag är inte så uppdaterad på detta, men det skulle vara intressant att se om någon annan skulle kunna föreslå en setup inom budgeten för trådskaparen. Utifrån att det som handlades var nytt. För att göra det enklare, vad skulle ni köpt till er själva, utifrån era förutsättningar med lyssningsrum, och ingen annan anläggning i sikte på 5 år.
Någon som vågar?
(Detta är inte en trådstöld, utan ett försök att konkretisera tipsen) |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 22:07:23
|
Jag vågar!
Högtalare Elac FS127 8500:-
Förstärkare Atoll In80 pris 7000:-
Dac HRT music streamer + II 3490:-
Sen får man pruta med lite kabel.. Då hamnar man på 19k.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 22:27:12
|
Om cd inte är ett måste utan kan rippas eller avlyssnas via datorn så hade jag köpt en squeezebox classic (2290:-), ett bra slutsteg typ InterM 500 (4750:-) och ett par XTZ 99.36 (8990:-) Snört ihop det för kanske 500:-
SUMMA:16530:- Systemet är klart utvecklingsbart.
Men det är nya grejor, det hade JAG aldrig köpt. Calle |
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2011/02/10 22:29:27 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 22:38:06
|
CC: har lärt mig läxan av egen erfarenhet , och så ofta när man läser vad folk har för grejer är det ofta för klena/dåliga förstärkare med i anläggninen. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 22:42:32
|
Jag hade tittat på en Rotel eller NAD stärkare. Dom brukar driva det mesta med relativt gott resultat, men ändå relativt billiga pjäser. Prisvärda tycker jag. Och finns ofta fina begagnade exemplar. Om man spanar lite mer vintage så var ju gamla H&K i en egen suberb klass, där någonstans på -80-talet. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 22:52:18
|
Förstärkare: begagnad Roksan Caspian ca 5000-6000kr. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 06:46:26
|
QRS Luna snörad med Transparents 100:-/m kabel in i en Bladelius TYR, som spelare blir det en LG BD390 el 550 som har ALLT inbyggt tom mediaspelare. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 07:18:28
|
TYR kostar nästan 18000:- Hur tänkte du då? |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 07:18:48
|
Inget snack, begagnat! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
Porta
Member
354 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 11:03:30
|
Rehifi är dyrt! |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 11:39:00
|
Håller med om räven: Rehifi är onödigt dyrt. Dessutom rensar de marknaden på begagnade apparater. Tidigare kunde man fynda och köpa hyggliga grejor för billig peng, leka lite grand och sälja vidare med eller utan vinst. Idag är det nästan intill omöjligt att fynda på nätet tack vöre Rehifi och liknande aktörer.
Lill-prinsen: kolla gärna fyndtråden här på forumet. |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
Topic |
|