HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssna på JBL Array i Svea?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/10 :  23:06:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Kan man lyssna på "de gamla" JBL Array i Sverige någonstans?

Fick ett starkt behov av att provlyssna ...

Array 1400 verkar vara riktigt roliga, kanske en smula för stora i ljudet för ett vanligt lägenhetsvardagsrum.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/11 :  00:01:50  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Array 1400 verkar vara riktigt roliga, kanske en smula för stora i ljudet för ett vanligt lägenhetsvardagsrum.

Det tror jag inte alls att dom är.
Go to Top of Page

Henko
Starting Member

14 Posts

Posted - 2011/02/11 :  00:49:44  Show Profile Send Henko a Private Message
Bor du nära septon kan du höra vad du kan låna hem över en helg, de kan ha Vertec hemma.
Men då får du nog ha bra med plats och hjälp att bära.

Nyfiken!
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/11 :  07:43:32  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
gcs:
Tror du verkligen inte det?
Alla rum jag sett med 1400 i har varit rätt stora och de få rapporter man kan läsa säger att Array 1000 passar bättre i mindre "lägenhetsvardagsrum".
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/02/11 :  08:46:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Prova! Jag tror som gcs.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/11 :  10:36:50  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
gcs:
Tror du verkligen inte det?

Jag har och har haft stora JBL sedan slutet av 60-talet och mina nuvarande låter vidunderligt bra i mitt mycket lilla rum. Så det går nog.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/02/11 :  10:54:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Stora högtalare funkar bra i alla rum men i små kan man ha större problem med basresonanser och mycket reflexer. Båda kan man hantera med ganska enkla medel.

Jag har ett litet rum (mindre i verkligheten än vad det ser ut på bild) och det är absolut inga problem.

Prova. Det är en fin högtalare.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/11 :  16:38:33  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Micke Y

Är det verkligen med enkla medel man kan dämpa bas? Det enda enkla sättet jag känner till är tyvärr ett jäkligt fult ett och det är en stor låda med ställbar port.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/02/11 :  17:03:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Än så länge så vet du ju inte om du behöver det så testa dom så får vi se. Det kan ju funka utan, t.ex. OlaH har ett rum som är ganska lite och odämpat men där funkar djupbasen riktigt bra.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/11 :  17:15:10  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Har kört en del andra högtalare som slog an rummets välja att svänga på ett dåligt sätt. Jag gissar därför att det skulle bli en realitet även med dessa bestar.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/02/11 :  18:01:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK

Då spelar det nog inte så stor roll vilka du har - förutsatt att de har bas - alla kommer sätta igång resonansen. Lägre basnivå och inte så djup bas minskar problemet.

Varför inte kolla in stativaren i samma serie?

Micke

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/11 :  18:57:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Det stämmer att om du har en resonans i rummet så spelar det ingen roll vad du än väljer för högtalare. Jag vet nu inte om du har möjlighet att gå på mässan nu i helgen. Men om du gör det så tycker jag att du ska prata med mannen som står i Genelec rummet. Prata med honom om Genelec 8260A. Det är en riktig höjdare å som är en stativare och trevägare med inbyggd DSP med tre slutsteg. Mellan/diskant högtalaren är av samma koaxialtyp som sitter i TAD den säkerligen bästa högtalaren på hela hifimässan. Priset för TAD är <800.000:- medan priset för 8260A är <80.000:-. med inbyggda slutsteg och DSP. DSP kan eventuellt hjälpa dig att bli av med din rumsresonans.

http://www.genelec.com/8260a/

Edited by - gcs on 2011/02/11 23:11:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000