HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skumt problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2011/02/06 :  10:18:35  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej
Har ett skumt problem, har en lite Kina-förstärkare som jag har kopplat en cd till med bra skärmade kablar och från datorn via en liten USB-dac med 3,5mm--3,5mm -kabel in i en AUX-ingång i förstärkaren.

Denna förstärkare har kopplats till högtalare och det låter helt ok.

Problemet är att när jag kopplar in (från en line-out på förstärkaren)en 3,5mm--2RCA in i en hörlursförstärkare så tjuter det i högtalarna (och i hörlurarna). Om jag bara kopplar in 3,5mm änden så hörs det inget tjut och om man kopplar in RCA-änden i hörlursförstärkaren och inte stoppar strömkabeln i hörlursförstärkaren hörs det inget heller. Men, så fort man stoppar in strömkabeln så börjar det tjuta (behöver alltså inte ens slå på hörlursförstärkaren), och detta med volymen vriden på noll på förstärkaren.

Har en s.k. billig oskärmad lakriskabel mellan förstärkaren och hörlursförstärkaren, kan detta vara problemet?

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/02/06 :  10:54:19  Show Profile Send CC a Private Message
Tror inte kvalitetsnivån på kabeln har någon som helst betydelse i detta sammanhang. Låter mer som en felkoppling = trasig kabel eller felaktig ut/ingång på någon av enheterna. Testa respektive pryls ut/in kontakter i andra sammanhang och likaså kabeln. Till att börja med...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/06 :  14:15:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Någon jord-loop kanske.
Vilka av dina apparater är skyddsjordade?
Har du skyddsjordade uttag i rummet? skyddsjordade skarvdosor?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/02/06 :  19:00:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
helt säkert jordloop.. troligtvis olika jordpotential..
Är båda prylarna jordade ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/02/06 :  20:21:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är apparaterna anslutna till samma uttag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/02/06 :  20:42:50  Show Profile Send RobertH a Private Message
Precis som båda ovan skrivit så kan jag nästan garantera att det är en jordloop.
Är Förstärkarna direktimporterade och ej genom svensk generalagent (och även ev. då) så är förstärkarna skyddsjordade, vilket inte alltid är så bra. I Sverige brukar vi i stort sett aldrig jorda hifi-utrustning, medans i stort sett resten av världen (nåja) gör det. Fördelar och nackdelar finns med båda.
Testa koppla in tex hörlursförstärkaren genom en gammal ojordad grendosa alt. strömkabel utan jorden ansluten så kan jag nästan garantera felet försvinner.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2011/02/06 :  23:18:38  Show Profile Send Pettersson a Private Message
tack för alla förslag
Kina-förstärkaren och hörlursförstärkaren var kopplade till samma grendosa (jordad in ett jordat uttag). Hörlursförstärkaren har en jordad kabel men inte Kina-förstärkaren. Jag bytte så att hörlursförstärkaren inte gick på samma uttag (dock osäker på att jag bytte fas så jag ska testa vidare imorgon), utan framgång

Hörlursförstärkaren var tidigare kopplad på samma sätt till grenuttaget med endast cd:n kopplad till denna och då hade jag inga problem med tjut.

Ledig i två dagar nu så jakten på lösningen gå vidare...

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000