Author |
Topic |
|
fripppel
Member
72 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 13:15:19
|
Hej! Har börjat interssera mig lite för veteran-hifi-prylar. Har under en tid kört med ett gammalt Dynaco stereo 70-steg som jag med lite exprimenterande och pillande fått att spela riktigt okej med bra botten och "trevligt mjukt ljud". Fick lite mersmak på detta och införskaffade ett par gamla Dynaco Mk 3:or. Dessa fungerar men får trots lite exprimenterande med rörbyten inte på långa vägar lika bra ljud. Jag får inte upp varken volym eller botten samt att de ganska snart styr över/distar i melleanregistret. Är det någon som kan sådana gamla reliker och kan ge mig något matnyttigt tips. |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 16:41:36
|
Kolla nätdelen. Rörbyte ger inte så himla mycket som en översyn av nätdelen och dess komponenter. |
|
|
fripppel
Member
72 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 21:01:49
|
Okej! Något speciellt som brukar krångla i nätdelen? Stegen låter helt ok på lägre volym men när man ökar kommer disten starkare och starkare.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 22:08:50
|
Om de är helt original så har jag för mig att det sitter en multikonding som har för vana att ge upp. Om jag minns rätt så är det på runt 2x50uF eller något sådant, kanske 3x50uF. Det är rätt många år sedan jag skruvade med MkIII så jag har tyvärr ingen bra koll just nu.
Sist jag hade ett mkIII så bytte jag alla kondingar till nya.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
fripppel
Member
72 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 22:47:47
|
Värt att kolla, ska leta fram kopplingsschemat och se om något sådant går att utröna! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/29 : 08:59:43
|
Efter likriktarröret 30uF/525V sen efter drosseln 20uF/525V. Problemet är att hitta lytar med den höga spänningståligheten. Svalander har nån JJ dubbelkonding på 32+32uF/500V till rätt pris här: http://www5.svalander.se/shoppen/komponenter/kondensatorer/elektrolytkondensatorer/1?l=info&pid=3125 Den tror jag kan funka, med reservation för att spänningen ligger lite på gränsen. Biasen har 50uF men där är spänningen inget problem, 100V borde räcka.
Är likriktarröret friskt? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
fripppel
Member
72 Posts |
Posted - 2011/01/29 : 11:48:50
|
Tack för tipset om lytar från Svalander. Ska se om jag kan få lite hjälp att kolla upp om dom som sitter där nu är ok. Likriktarrören fungerar, det är två helt olika i de olika stegen, men frågan är hur man vet om dom är okej eller inte? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/29 : 11:55:17
|
Läckande kopplingskondensatorer kan ge dessa symtom. "Svartingarna"(PKM) som sitter där i original bör ändå bytas till metalliserad polypropylen av ljudmässiga skäl. Mät också likströmsresistansen på OPTns olika primärlindningar och jämför.
Ang. MkIII vs. Stereo70 så låter den senare snyggare(bättre) pga av bättre OPTs. MkIII orkar förstås mer. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/01/29 12:57:58 |
|
|
fripppel
Member
72 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 12:01:01
|
Tycker att den här tråden borde flyttas till Teknik&DIY.
Ta bort allt bråte och bygg tillbaka till original. Du kan mycket väl ha självsvängning pga av konstigheter i motkopplingen.
Varken komponenthögen på ingången el. glättningskondingen är original. Tror dock att det är onödigt att ge sig på den senare i första hand.
Har/har haft alla Dynaco, ST35/ST70/MkIII/MkVI, och aldrig stött liknande problem, varken före el. efter ev. moddning. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
MatsB
Member
327 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 18:44:37
|
Här kan ni köpa kondensatorer till DYNACO:
http://www.askjanfirst.de/dindex.htm
Klicka här i katalogen:
Kondensatoren 1. Authenticaps: Die originalgetreuen Elkos für US-Geräte.
Jag har själv köpt därifrån. |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 18:51:24
|
Hej Frippel.
"Om man ska mäta upp spänningen över den stora kondingen i nätdelen, mellan vilka "stift" mäter man?"
Det finns två stora kondingar i nätdelen med en drossel emellan. Enklast är att mäta på varje sida av drosseln och jord.
Du har inte orginalkondingar i nätdelen säger du. Jag misstänker att du har svalanders kondingar som han sålde för länge sen som reservdelar för orginalkondingen. Jag har för mig att han hade byggt in dom i ett plaströr och gjutit in kondingarna i plast inuti röret.
Om behöver byta kondingarna igen kan du seriekoppla två 68 myF 400V kondingar (det var de värden jag fick tag på när jag renoverade) och lägga ett motsånd 560 K över varje konding för att motverka att ena kondingen får för hög spänning över sig vid uppstart. Totalt blir det då 34 myF i och med att du har seriekopplat kondingarna. Orginal så är det 30 myF 525V före drosseln och 20 myF 525V efter kondingen. På mitt steg så gjorde detta byte susen och gav mer stabilitet framför allt i diskanten som blev mycket renare.
Jag har orginalschemat med komponentplacering etc om du behöver. |
Edited by - lars on 2011/02/01 18:54:05 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/02/06 : 05:30:25
|
Här kommer lite bildexempel.
Orenoverad Mk.III i "originalskick" förutom likriktarröret, lyten är på (30+20+20+20) uF 525V vilket är i underkant. Jag har mätt upp över 560 V vid tillslag.
Total ombyggnad av Erik Andersson till SRPP i klass-A samt Svalander (RIFA)-lyt 4 x 60 uF med värmesköld, baserade på ett gammalt "fulmoddat" par där originalkomponenter saknades. Kontaktdon mm. hade jag bytt själv innan Erik byggde de nya drivstegen (1987, tiden går).
Dito med ny Authenticap (40+80+30+20) uF och uppflyttade effektmotstånd för bättre termiskt välbefinnande. De extra hålen för den nyligen utbytta Svalander-lytens fästsättning syns. Den var inte helt frisk efter 23 års grillning från effektmotstånden under plåten.
En bekant som också vill ha ett par Mk.III att fräscha upp kom dragandes med ett par som inte såg alltför sunkiga ut, men det lät bedrövligt, matt och odynamiskt och ingen diskant. Jag flyttade över en uppsättning goda rör från mitt andra par Mk.III som är i ganska välljudande originalskick, men de förbättrade bara ljudkvaliteten marginellt på bekantens par. De brummade inte speciellt mycket, så jag undrar om trötta komponenter i nätdelen kan vara hela orsaken till det usla ljudet. Känner någon till om utgångstransformatorn kan råka ut för någon form av "härdsmälta" som gör en sådan Mk.III värdelös som renoveringsobjekt?
Nyttiga länkar:
Manualen med schema och bilder http://www.curcioaudio.com/mk3_mnl.pdf
Renoveringstips http://www.curcioaudio.com/dynadr_3.htm#DYNACO%20MARK-2%20&%203%20MONO%20POWER%20AMP
Mera tips http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/schneider.html
Som tidigare nämnts är en bra inköpskälla för multi-lyten http://www.askjanfirst.de/dindex.htm?/k8.htm
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/02/06 05:58:35 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
|
fripppel
Member
72 Posts |
Posted - 2011/02/06 : 18:43:09
|
Tack för alla tips! Nu har jag lite länkar att följa upp. Hur vet man om trafona är kassa? Spänningen verkar bra och stabil. Har bra diskant i stegen, däremot lite dålig botten i basen. Problemet är när jag ökar volymen så får jag en påtaglig dist i mellanregistret. Har beställt lite nya rör fån Tyskland, får se vad det ger?
|
|
|
|
Topic |
|