Author |
Topic |
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 20:52:20
|
Hej! Jag har några frågor angående aktiva högtalare i allmänhet och is8 i synnerhet. Jag undrar vad ni som sett och hört aktiva is8:or tycker om dem? Hur är ljudet jämfört med is8 med interM-slutsteg. Det inbyggda slutsteget är vsst G-dis. Hur ser högtalaren ut? Sitter strömbrytare och andra synliga "ingrepp" på baksidan av högtalaren eller på sidan? Jag funderar på att uppgradera ett par is8:or till aktiva för ca 20 000. Jag räknar med att 2 st. interM skulle kosta ca 10 000. Jag tycker dessutom interM är fula. Kablaget borde inte bli dyrare om slutsteget sitter i högtalaren (jämfört med slutsteg i hyllan). Allt som allt blir lösningen ganska dyr men förhoppningsvis snygg. Har ni funderingar, kommentarer, erfarenhet så hör gärna av er... /Janne i Malmö |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 21:06:32
|
Att göra IS8Pro aktiv trodde jag kostade ca 30000:- men du spar ju in på högtalarkabel men behöver i gengäld längre signalkablar.
Ljudet är bättre än InterM men kostar ju en slant. Här är en bild på prototypen.
|
ombud för Intelligent Sound |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 21:07:14
|
Grattis till ett par fantastiska högtalare! Blir avundsjuk ett ögonblick, sedan kom jag på att jag också har is8or
Så här ser baksidan ut:
Allt sitter på baksidan: strömbrytare, kylfläns och kontakter.
Nu finns det med 400w steg och deras kylflänsar är något större.
InterM låter bra, men GDis stegen åker 8or runt InterM så att säga. Så slipper du högtalarkablar. Resultatet är skrämmande bra.
Ett alternativ är nya GDis slutsteget (dock mer kostsamt) som kommer i egen låda. Samma elektronik men i egen låda och i stereoutförande.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 22:33:59
|
Jodå, jag tycker också att G-dis stegen tilltalar ljudmässigt, men att prata om gigantiska skillnader mot InterM vågar jag mig inte på, de upplevs iaf tonalt olika och jag har än så länge bara hört G-dis via IS högtalare, men den kombon tycker jag iaf låter välbalanserat och bra. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 22:50:01
|
quote: InterM låter bra, men GDis stegen åker 8or runt InterM så att säga.
Det var kanske lite överdrivet då Kom bara på att tänka på första gången jag hörde de aktiva 8orna vad bra jag tyckte att det lät, lätt fastna i den känslan. InterM är otroligt prisvärda steg Utseendet är därför enligt min mening inga problem när jag hör hur bra de låter. |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2010/02/07 : 00:04:38
|
Har lite nya ideér på gång gällande InterM som jag skall applicera vid tillfälle, blir det lyckat kanske jag dyker upp så får du jämföra via dina IS8or. |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/07 : 00:46:16
|
Tack för svaren! Inget som kullkastar mina planer än så länge i alla fall Finns det annat som talar för eller emot aktiva högtalare så som strömförbrukning eller praktiskt handhavande, underhåll eller annat? /Janne |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/02/07 : 09:14:49
|
Strömförbrukningen på de första aktiva iS8orna är mindre än InterMs om jag minns rätt, de nya 400w vet jag inte..
Petter på iS svarar gladeligen på sådana detaljer då han är mycket kunnig och har koll på produkterna |
|
|
Matti H
Member
130 Posts |
Posted - 2010/02/27 : 01:39:25
|
Angående att bygga passiva högtalare till aktiva skulle jag varmt rekomendera att du tittar på den här sidan http://groundsound.com/ |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 11:50:55
|
Hej JWO! Tack, högtalarna låter bra. Jag hade lite kaos hemma när mina föräldrar kom på besök (stannar en vecka) samtidigt som rörmokarna meddelade att de inte blir klara med inkoppling av toaletten (renoverar badrum och toalett) samtidigt som UPS-killen står bakom allihop och säger att han har ett stort paket till mig Jag har inte hunnit med någon riktig provlyssning men spontant tyckte jag skillnaden mot mina gamla högtalare är mindre än jag väntat mig. Jag tyckte skillnaden var så stor när jag fick min Stello DAC (jämfört med DACen i min HK-CD), så jag trodde skillnaden skulle bli enorm nu. Jag kopplade in den nya NanoPatch volymkontrollen (med lödda silk-kablar från IS) till XLR-utgångarna på Stello DA100 Signature och vidare till IS8:orna. Jag har kvar min gamla HK-förstärkare till RCA-utgångarna på DAC:en så jag kan spela bägge högtalarna samtidigt (gamla högtalarna är AE120). Jag vred ner volymen på det gamla systemet och vred upp volymen på den andra och vice versa. Jag är tveksam till om jag hade hört skillnad om jag gått in i rummet och inte vetat vad som pågår, men när jag hört lite mer så tycker jag skillnaden är tydligare. (Det kanske tar tid att spela in elekroniken också även om högtalarna i sig är begagnade). Jag har inte hunnit testa ordentligt ännu. Jag skall justera volymen ungefär lika och använda Mute för att byta högtalarpar (kanske frun som fjärrkontroll) Diskanten klarade sig nog. Min dotter är rätt försiktig. Jag tror inte hon hann röra vid den innan jag reagerade. Jag stod bakom henne och såg det direkt. Jag tror inte hon gör om det. Jag är mera orolig för 1-åringen... I övrigt har reaktionerna varit svala. Min fru tycker högtalarna är fula jämfört med de smala golvhögtalarna med tygskydd, men det är inga stora protester. Apparatsalddarna är korta så det ligger skarvsladdar och signalkablar överallt. Högtalarna står provisoriskt på ett par pallar så jag har lite till att fixa... Som sagt, resultatet verkar lovande men jag är tveksam till om det är värt pengarna. Jag får trimma in systemet och öronen lite till |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/03/14 : 18:43:57
|
Hur är högtalarna uppställda i rummet (förutom att dom står på pallar), står dom ca 10 cm från bakvägg och med ca 1 meters mellanrum?
Tycker nog att du borde höra någon skillnad. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2010/03/14 : 20:04:23
|
Hur är det med akustiken i rummet? Med för långa efterklangstider får man en pålagd färgning som ligger latent oavsett högtalare, och minskar de reella skillnader som högtalarna har. |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/03/14 : 22:45:44
|
Högtalarna står ca 10 cm från bakvägg och avståndet mellan högtalarna är ca 110-120 cm, så c-c avståndet är ca 140-150 cm. Akustiken i rummet är säkert inte speciellt god, inga tjocka mattor framför högtalarna eller akustiktavlor på väggarna. Men jag hör skillnad mot mina gamla högtalare, mera ju mer jag lyssnar. Nu har jag haft lite stressigt och hunnit lyssna en timme eller två mitt i natten när övriga familjen (och föräldrarna) lagt sig. Det är väl mest att skillnaden inte var så stor som jag kanske trott. Sedan tar det säkert lite tid innan elektronik och kablar sätter sig (ljudmässigt). Det intressanta och roliga är att jag är mest impad av basen i is8:orna. Den är väldigt tydlig och distinkt. Jag trodde basen i ett par stativare kanske inte blir så bra. Jag gillade basen i mina gamla AE120-golvare när jag köpte dem. Nu låter de gamla högtalarna som när en bil med högt uppskruvad stereo kör förbi på gatan, ett grötigt dunkande. Riktigt häftigt då att lyssna på is8:orna istället. Det är liknande skillnad över hela registret i och för sig, jag är bara mest överraskad av och förtjust i basen. Som sagt, jag tror det kommer att bli bättre och bättre... |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/03/14 : 23:28:51
|
Det tror jag också. IS styrka är just det att inget sticker ut utan det låter som det ska och dess fina kvaliteter hörs först och lättast när man jämför med andra högtalare. |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/04/12 : 23:52:08
|
Jag återupptäckte en gammal George Michael-skiva (older). Vilket ljud i de nya högtalarna. De gamla högtalarna låter mer tvådimensionella och övertäckta ju mer is8:orna växer. Jag har fortfarande inte skaffat stativ men de funkar förvånansvärt bra ändå. Ljudet blir bättre ju mer jag lyssnar Kul att återupptäcka gammal musik. |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/04/14 : 19:16:20
|
Jätteroligt att höra. Jag känner samma sak. Jag hör saker jag inte hört innan, men som funnits där på inspelningen.
Låter som om dina högtalare ( iallafall slutstegen) håller på att spelas in. Har du ställt upp dem enligt iS rekommendationer eller hur kör du ?
Vad kör du för elektronik?
|
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/04/14 : 20:47:12
|
Ja, jag har en ny hobby: jag brukar ofta sitta och slötitta på TV en stund när övriga familjen lagt sig fast numera har jag volymen avstängd på TV:n och lyssnar på musik istället. Kul! Ibland när jag tycker nå't låter extra häftigt och på ett sätt som jag inte tycker jag har uppfattat tidigare så slår jag på gamla förstärkaren för att jämföra med de gamla högtalarna. Kul Så småningom ska jag ställa ner de gamla högtalarna och förstärkaren i källaren... Jag har ungefär det avstånd IS rekommenderar, 10 cm från bakvägg och ca 130 cm från varandra. De står på pallar som är ca 40 cm höga. Jag vill få upp dem lite högre när jag skaffar stativ. Om du med elektronik menar källan så är det SB Duet (och FitPC2 med Ubuntu) och Stello DA100 Signature, sedan passiv volymkontroll Nano Patch+ Jag skaffade en Sony BluRay ocskå för att ha som alternativ källa (min gamla DVD var kass) men har upptäckt att optiska ingången på StelloDAC:en inte funkar. Så nu försöker jag fixa felet...
|
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 09:10:57
|
Apropå stativ. Aurum Cantus stativ passar nog hyffsat:
Kolla måtten först dock. Tror inte att de går att fylla.
Finns på Hifi börsen bla.
Eller har du hittat några stativ redan?
|
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/04/21 : 11:25:51
|
Tack för tipset! Jag gillade den tyska tillverkaren du tipsade om i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78697 Jag har tänkt hitta någon verkstad i Malmö som kan göra något liknande enl. ritning/skiss. Just nu prioriterar jag annat (fixa optisk ingång på DAC:en bland annat). De står relativt bra på pallar så jag tror att stativprojektet får vänta till hösten |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2011/02/07 : 09:41:30
|
ser ut som fina stativ, med stor topplatta, det behövs till IS8 |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2011/02/07 : 19:14:43
|
Jag beställde dessutom större topplatta 250x300 mm (i st. f. 200x250) samt lite större lodräta rör, 114 mm (i st. f. 90). Som sagt, jag är helnöjd |
|
|
|
Topic |
|