Author |
Topic |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/01/22 : 21:47:07
|
...har ju hyllats i HIFI-press som en av årets bästa högtalare. Har någon på forumet lyssnat på dem och kan ge en liten vink om vad han/hon tycker?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=551680 |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
Edited by - Audiovector on 2011/01/23 00:18:14 |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2011/01/22 : 21:52:35
|
Jag byZan och Huzze lyssnade på den eller en väldigt lik modell kopplad till en Devialet, det var en jättekonstig upplevelse, ljudbilden var alldeles platt och väldigt höger-vänster, det lät oerhört tråkigt, inget liv alls. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/01/22 : 22:22:14
|
Jag har lyssnat till en mindra System Audio högtalare som heter Ranger, den tyckte jag lät väldigt bra, fullt med liv och känsla. bred ljudbild och rejält med stampa takten känsla. Riktigt rapp och fast bas som fick mig att tappa hakan ordentligt! Den demades med mitt gamla Primare A31.2 och en Primare CD31. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 11:29:07
|
Var det den vi lyssnade på? Hmmmmmm. Ja trist var det. Vi var hos Esoterisk och lyssnade i hans nedre rum i huset. Jag förväntade mig en hårdrockshögtalare med fart o fläkt och massor av stampa takten. Allt uteblev. Ihåligt. Tråkigt. Bara en alltigenom negativ upplevelse, redan vid första anslaget så tittade vi förvånat på varandra och undrade vad som var fel.
Efteråt kopplades Sonus Faber Liuto (tror jag det var) och då lät det genast mycket bättre, precis den klang och uppträdande som jag är van vid från Sonus Faber, så vi kan inte skylla på rummet eller kringutrustningen, möjligen matchning och placering.
Ser dock fortfarande fram emot en bra demo av SA för att höra vad de kan leva upp till. |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
Edited by - huzze on 2011/01/23 12:32:39 |
|
|
jacozz
Member
51 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 12:54:45
|
Det är knepigt det där med att utvärdera högtalare, då dessa kan bete sig helt olika pga. rum, elektronik, placering etc. Dessutom, tycks vi alla göra väldigt subjektiva bedömningar utifrån vad vi tycker är de viktigast parametrarna som en högtalare ska ha för att vi ska gilla den. Själv är jag känslig för hur mellanregistret och diskant integrerar med varandra. Finns där minsta antydan om fasproblem eller andra klangförändringar vid delningsfrekvensen, går högtalaren bort, oavsett hur bra den eventuellt är på andra parametrar.
Jag har förstått att andra hifispekulanter värdesätter andra egenskaper högre, därför blir det ju svårt att lämna allmänna omdömen om en högtalare då vi hör/lyssnar/uppskattar olika egenskaper i denna.
/Jacozz
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 13:14:57
|
Subjektiva omdömen är ändock det som behövs här på forumet för att vi ska kunna utbyta erfarenheter med varandra. Ju mer vi lyssnar och ju fler omdömen/referenser vi skaffar oss, desto mer kan vi hjälpa varandra och till slut kan vi även lära oss vad respektive föredrar och därmed kunna läsa genom raderna. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 13:25:49
|
Om någon ofta refererar sin åsikt om olika högtalare så får man med tiden förhoppningsvis lite kännedom om dennes ideal och kan "översätta" detta till ens egna åsikter.
Ungefär som med filmrecensenter ... "Han sågade den här filmen, men han tycker ändå aldrig att filmer jag tycker om är bra, så jag tycker nog om den" ...
Men jag vet inte om det funkar, själv är jag nog rätt långt ifrån någon kunskap om hur andra forumisters smak skiljer sig från min. |
|
|
jacozz
Member
51 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 17:01:35
|
Jo det är klart. Jag håller med om att åsikter, (även om dom ju per definition är subjektiva), ändå kan ge en fingervisning om karaktär och spelstil. Så mera mini-recensioner! Det uppskattas.
/Jacozz
|
|
|
|
Topic |
|