HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luras med dynamik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/23 :  10:32:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Som vanligt tänker jag i högtalarperspektiv, men jag tycker vi sträcker ut frågeställningen i helt systemperspektiv.

Men frågan /funderingen ...

Kan ett system producera mer dynamik än det som finns på audiogrammet?

Alltså, om jag lyssnar på 2 st system A och B.

Om A har högre dynamik än B, är A alltid mer korrekt än B (i just denna egenskap - dynamik).
Eller kan A ha trixat något, så det egentligen återger högre dynamik än musikmaterialet egentligen har?

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/01/23 :  10:49:50  Show Profile Send mangs a Private Message
Frågan här är ifall du syftar enbart på högtalarna eller hela systemet? Om du med högtalare menar passiva sådana finns det inte mycket de kan göra åt dynamiken mer än att försämra den. Menar du hela systemet så finns det en uppsjö av kretsar som gör att du kan förbättre dynamiken. Hembioförstärkare och Rumskorrigerare likt Behringers Ultracurve har möjligheten att förändra dynamiken på inkommande signalen och därmed ge ökad dynamik.

I praktiken fungerar det som så att om den inkommande signalen är hög förblir den hög men om den är svagare försvagas den ytterligare för att ge ökad dynamik.

Ungefär så här:

In---Ut
0dB 0dB
-5dB -7dB
-10dB -14dB
-15dB -21dB
osv.
Sedan hur pass bra detta fungerar och låter i verkligheten låter jag vara osagt.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/01/23 :  10:53:33  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror man måste särskilja på dynamik(i fysisk bemärkelse) i av en bestämd frekvens och dynamik mellan olika frekvenser. Den senare kan förklaras av en olinjär frekvensgång. Den första kan vara lite svårare då det kan vara flera olika faktorer. Olinjäritet pga att elementet inte klarar av effekten(magnetfältet blir svagare), olinjära effektförluster m.m.

Sen så har vi hela den psykologiska dynamiken som förmodligen påverkar mycket mycket mer än dessa faktorer och av helt andra faktorer

Edit: Och givetvis DSP som mangs påpekade

Edited by - Lovan on 2011/01/23 10:54:35
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/23 :  11:16:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja lite förtydliganden.
Uppenbart "fusk" som dynamikexpanderande enheter i signalvägen tänkte jag inte in i frågeställningen.

Sen hade jag väl mest "upplevd dynamik" inte "uppmätt dynamik" i åtanke.
Men det gör inget om tråden fransar ut en del i den riktningen också.
Det går inte att komma ifrån att det har med varann att göra.

Men min tanke var att:
Man går och lyssnar på högtalare i butik A, kompis A, mässrum A ...
Sen i butik B, hos kompis B, mässrum B, eller hemma.

Tycker jag att ljudet tar fram mer detaljer kanske det beror på basen är maskerad, tycker jag att stereobilden
är bredare kanske det beror på rummets dämpning osv osv.

Men är månne dynamiken av den karaktären att upplevd mer dynamik alltid är mer (och sannare mot audiogrammet)?

Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/23 11:17:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/23 :  14:14:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det viktigaste när vi diskuterar dynamikbegreppet är ett lågt brusgolv.
Det gäller både elektroniken och bakgrundsljud i rummet.

Tycker jag.

Bredare ljudbild har med kanalseparation att göra, men även här spelar bakgrundsbrus in.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/23 14:16:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/23 :  14:20:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Eftersom tråden handlar om att luras så kan jag länka till en luringmjukvara för datauppspelning:
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/__dynamics.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:07:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Om vi har tillgång till 16bitar på en CD-skiva så har vi en teoretiskt möjlighet till en dynamik på 96dB. Men det händer aldrig att musiken som vi lyssnar på har en så stor dynamik som 96dB. Man kanske i själva verket inte har mer än 50-60dB. Jag har gjort dynanikmätning eller man skulle egentligen kalla det för signal/brusmätning(S/N) på olika direktgraverade skivor. Då mäter man skillnaden mellan det starkaste partiet i musiken i förhållande till pausen eller atmosfärbruset mellan låtarna. resultatet i bästa fall var -70dBovägt. Det vanliga värdet på vanliga 33 varvs vinylskivor är -47dBovägt och det mesta kommer ifrån bullret som uppkommer när man matriserar och pressar skivorna.(Ibland även från skivspelaren) Direktgraverade skivor är också pressade men dom är inte matriserade lika många gånger och pressade i lika många exemplar som vanliga massproducerade skivor.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/23 :  17:29:43  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Bredare ljudbild har med kanalseparation att göra, men även här spelar bakgrundsbrus in.
Bredden påverkas av hur bred man har gjort inspelningen och i vissa fall vad man har för högtalare. Ett knep man kan använda sig av är köra med överbredd, alltså mer än fullstereo. Ett exempel som de flesta här känner till är på skivan "Amused To Death" - Roger Waters Där hunden skäller till vänster och utanför högtalaren. Andra exempel är en närriggad flygel som ofta blir bredare än bredden mellan högtalarna. Nackdelen med överbredd eller till och med fullbredd är att ljudet faller ihop när man lyssnar i mono. Det kan vara en orsak till att många föredrar The Beatles mono versioner framför stereo. Saken är den att om man mixar vissa instrument nära eller fullt åt ene eller andra hållet så kommer de instrumenten eller vad det nu är att bli onödigt svaga vid lyssning i mono.

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2011/01/23 :  21:26:31  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Varför vill man lyssna i mono?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/23 :  21:36:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
På mina högtalare som står rätt tätt så är det inte så bred ljudbild ibland, men Amused To Death är kusligt bra med ljud i hela rummet.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/23 :  23:21:06  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Varför vill man lyssna i mono?
Jag har ett antal förvisso äldre skivor där trummor med cymbaler ligger alldeles för starkt. Lyssnar man på det i mono så blir det perfekt ballans. "Now He Sings, Now He Sobs" - Chick Corea är ett annat exempel där vinylen är helt fel mixad där trummorna är obehagligt starka. Det har därefter kommit två olika CD:n varav den senaste nästan är ihop dragen till mono just för att trummorna ska ligga rätt i nivå.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2011/01/24 :  08:54:54  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
jaha... Visste inte att det problemet fanns. Men nu förstår jag..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000