HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyra diskantsäkringar, lite funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/20 :  19:48:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Blev nyfiken på att prova en sk "Audiofil-säkring", efter att ha läst lite omdömen.

Vansinne med 150 spänn styck, men samtidigt inte mer an att jag valde att köpa ett par.

Nu skrivs en realtids-rapport:

Jag har inte rengjort fästet för säkringarna.
Jag vill undvika att blanda in fler variabler än själva säkringen.
Förvisso kan ju en viss "rengöring" ha åstadkommits ändå, vid själva bytet.

Spontant, någon minut in på:

så kan jag väl åtminstone säga att det inte låter dåligt.
Det gjorde det inte förut heller, förvisso.

Jag har ingen aning om huruvida jag skall lyssna efter något särskilt.
Det är inte heller så jag brukar lyssna.

Jag lyssnar hellre "otekniskt" och tar till mig det jag hör, än analyserar och dissekerar.

Tänker inte heller skifta fram och åter mellan standardsäkring och de svindyra.
Om jag måste göra det, för att detektera en skillnad, så är skillnaden inte tillräckligt väsentlig.

Nu kommer andra satsen i Shosta-konserten:
Jag upplever en mycket god lokalklang när Perlman nu röjer på med stråken.
Den avsäkrade "diskanten" delas vid c:a 500Hz, så i mitt fall så går en större del av signalen över "diskanten" än hos de flesta andra tvåvägare.
Jag upplever en god detaljeringsgrad och en fin fiolklang.

Eftersom jag i princip vägrar att jämföra, så blir kanske recensionen lite frustrerande att läsa.
Eller till och med meningslös?

Får väl skriva vidare vad det lider.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/01/21 :  09:05:36  Show Profile Send mangs a Private Message
Beskriv gärna lite mer dels, vad det är och dels hur du kopplat in det, är det en kondensator som du kopplat i serie med nuvarande filter? jag funderar på att köra aktivt framöver och då vill jag ju gärna ha något mellan slutsteg på 300W och ett stackars diskantelement. Händer något med slutsteget eller om det skicker ut DC-spik etc. kommer jag troligtvis bli ledsen utan någon form av skydd till diskanten.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/21 :  11:06:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte hur det är med rörslutsteg men jag vet att på alla transistorsluteg har man DC på utgången. Är det någon som vet hur mycket DC som är normalt. Jag vet själv hur mycket jag har på mina slutsteg men det vill jag inte just nu avslöja. Jag har själv bryggade slutsteg vilket innebar att man fick prova olika kortkombinationer och välja den kombination som gav minsta möjliga DC på utgången.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/01/21 :  12:39:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
Allting under 50 mV(P=U^2/R) är försumbart. Möjligtvis att jag skulle försöka justera det för att ev minska distortion.

Edit: Det är inget som är specifikt för transistorsteg utan för att man oftast direktkopplar utgångarna för att slippa distortionen av kondensatorer/trafosar.
Du har tekniskt sett alltid DC på utgången. Läckströmmar i kondensatorer, kapacitans i trafosar et.c.. Sen handlar det bara om vad man tycker är tolererbart.

Edited by - Lovan on 2011/01/21 12:42:24
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/21 :  14:36:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Enligt specifikationen för mina slutsteg anges max 100mV och det är precis som jag mätt och något lite under. Vad är det egentligen för nackdelar, om det nu finns några när slutsteget lämnar mer än 100mV? iof. är det lite imponerande att slutstegen håller sig så pass bra med tanke på att dom faktiskt närmar sig 40års ålder.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/01/21 :  16:27:23  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Strömberg, koppla bort alla säkringar istället. Ger klar ljudförbättring. Du spelar ju ändå inte på tok-volym eller så...

S
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/21 :  16:44:26  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Vad är det egentligen för nackdelar, om det nu finns några när slutsteget lämnar mer än 100mV?

Oönskad uppvärmning av talspolen i högtalaren. Vid lite högre likspänningsnivåer rent farlig, för högtalaren.

Uppvärmning av slutstegets trissor är ju inte heller någon fördel direkt.

Sen blir blopp-ljuden vid påslag betydligt värre.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/21 :  16:44:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
DC-offset beror ju lite på om steget är ställbart eller inte också. Det kan vara enbart matchade trissor i en del fall.
Det är väl rätt vanligt att äldre steg driver iväg både på DC-offset och bias, vilket knappast gagnar välljudet.
Därför finns också denna tråd på Audiokarma: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=5634

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/21 :  16:54:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Oönskad uppvärmning av talspolen i högtalaren. Vid lite högre likspänningsnivåer rent farlig, för högtalaren.

Jo, fast förhoppningsvis har steget slagit av innan om det är en vettig konstruktion.
quote:
Uppvärmning av slutstegets trissor är ju inte heller någon fördel direkt.

Det lär nog vara andra problem som dyker upp före det blir något problem har jag en känsla av.
quote:
Sen blir blopp-ljuden vid påslag betydligt värre.

Det här beror också lite på konstruktionen. Det kan "bloppa" även om DC-offset är lågt när förstärkaren stabiliserat sig. Ibland väntar stegen längre innan de slår om reläet.
Slår jag på min stora förstärkare från helt kall så bloppar det klart mer än om jag slår av och sedan på igen.
Jag har mätt och den är lite onödigt ivrig med att slå om reläet, dvs DC:n har inte gått ner helt innan den slår om. Ingenting som eldar upp några talspolar, utan det är väl mer av ett skönhetsmiss.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/21 :  18:06:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Då kan det inte vara något större problem då man knappt hörs något när man slår på alla slutstegen samtidigt. Det enda reläet som sitter i chassiet är för att koppla in ett kraftigt motstånd för att dra ur elektrolyterna när man stänger av. Trissorna är supermatchade på varje kort och det är därför det vore en katastrof om något gick sönder.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2011/01/21 :  19:17:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Om jag varit otydlig med vad det handlar om, så är det alltså en säkring som sitter i serie med "diskanten".

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2011/01/21 :  20:52:21  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
http://www.amr-audio.co.uk/large_image/HFS%20AMR%20Fuse%20review.pdf?option=com_shows&task=detail&Itemid=31&id=20

Short review: Abbingdon Music Research Gold Fuses
Life#8217;s full of surprises. I#8217;m perfectly aware of the fact that changing the
standard built-in fuses in high-end applications is a reasonable thing to do #8211; if
you are willing to pay the extra charge for appropriate micro-fuses.
I always used to compare good fuses to the famous #8220;cherry on the cake#8221; analogy. But looking for
better performance fuse-wise, you are normally bound to bridge them. To be honest my
expectations were very unemotional when AMR asked me to try them in my system, but thank God
I did and decided to try a quartet of 1.6 Ampere/slow for testing in my Silvercore 833c power
amps.
Once put in my amps I noticed the impact immediately: I consciously chose the word #8220;impact#8221;
because of the fact that new fuses need some time to open up. This means that things normally
get worse first before they get better.
In the case of the AMR fuses #8220;things#8221; like resolution, soundstage and dynamics got much worse
than I have experienced from previous fuse rolling.
Abbingdon Music Research Gold Fuses
Of course this made me curious: If they had such
a massive sound quality influence right from the
start, would the sound improvement be that big
to the better? Definitely yes!
In my sound system it took 3 days until I realized
what was going on there. It seemed that AMR
fuses need a bit longer than other fuses to burnin,
but the improvements were big: dynamics
improved on a level with changing standard
power cables to real good and expensive ones.
Resolution was better, soundstage was better #8211;
everything got better.
Same results were had when I changed the
power supply fuse in my Panasonic S75 DVD/CDPlayer
- even the picture improved, facing me
with sharper contours and blacker background.
Cherry on the cake? No man, dropped in the right system I would tend to give AMR fuses
component status.
Big recommendation!
Amré Ibrahim

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/01/23 :  10:49:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
För guds skull....BYT BYGLARNA!!!
Klipp till några stumpar av den EKK du kör med (förbannat bra kabel till dessa maggisar, faktiskt, men det finns bättre, dock ej till ett så bra pris som EKK) Om du gillar EKK ska du prova Furutech FS-15S, har samma grundklang somm EKKn men mycket finare detaljer och bättre nyansering. Kostar bara 416kr/m på löp.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/01/23 :  10:57:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Prova med att skala ändarna som vanligt, skala sedan ca 3cm ca 10cm från ändan. Dubbelvik sedan den innersta skalade kardelen så den går in i den översta kontakten och kommer ut igen, låt den gå vidare ner direkt till den nedersta kontakten, på detta sätt har du bypassat två extre lödningar ooch massor av gods som signalen annars ska gå igenom. Den översta och mellankontakten är nämligen ihoplödda på insidan. Det kostar inget att prova, jag tycker att det iaf känns bättre att diskantsignalen inte behöver gå igenom massor av extra lödpunkter o gods av tvivelaktigt matrialval.

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/01/23 :  21:37:15  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Ja just det, låt högtalarkontakten gå direkt till diskantelementet istället! Koppla bort skiten!

S
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/24 :  16:43:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om säkringen "låter" - ta bort den.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/24 :  17:07:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Javisst, Strmbrg har ju trafokopplad förstärkare så egentligen behövs säkringen inte. Det blir ingen DC alls, det kan det inte bli.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/24 17:09:20
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/01/24 :  18:30:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om säkringen låter?!!! Om säkringen låter mindre än den andra är det förmodligen den som låter sämst som ska bort oavsett. Det som låter bäst i användarens öron är alltid rätt.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2011/01/24 :  21:32:21  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
"Processen" från burjan te slut:

Bytte till de dyra säkringarna
Tyckte att det lät väldigt detaljerat och fint

Bytte till ett par små metallrör (Bara för att de passade i hållaren)

Bytte till originalsäkringarna

Nej, jag kan inte påstå annat än att det låter lika bra med alla tre varianterna.
Kanske finns det skillnader, men för egen del är dessa i så fall ointressanta, eftersom jag inte upptäcker dem.

Kanske skulle det gå att upptäcka dem, men jag ids inte leta.

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/01/25 :  19:30:21  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Men koppla diskantkabeln direkt till högtalarkontakten och se vad som händer! Varför lyssnar du inte? :-)

mvh

S
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2011/01/25 :  19:37:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:

Nej, jag kan inte påstå annat än att det låter lika bra med alla tre varianterna.
Kanske finns det skillnader, men för egen del är dessa i så fall ointressanta, eftersom jag inte upptäcker dem.

Kanske skulle det gå att upptäcka dem, men jag ids inte leta.

Om de inte gör skillnad hos dig när du lyssnar är det en logisk slutsats. Klockrent Strmbrg, tack för att du delar med dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/01/26 :  11:04:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
jag vet inte, men jag upplevde de där metallbyglarna som bromsklossar. Snälla prova att byta dom annars känns det lite överkurs att mixtra med säkringen, imho.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2011/01/26 :  18:55:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Alltså, jag lyssnar så fokuserat på den förbaskade musiken, att jag inte förmår att lyssna på felen och de små skillnaderna.

En personlig brist kanske?

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:55:36  Show Profile Send Adagio a Private Message
Du kan skatta dig lycklig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000