Author |
Topic |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 16:21:27
|
Bor i eget hus och har ojordat hemma. Finns det någon anledning att investera i en nätlist eller nätfilter eller nätrenare? Tänker mig då i den lägre prisklassen. |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 17:06:56
|
quote: Bor i eget hus och har ojordat hemma. Finns det någon anledning att investera i en nätlist eller nätfilter eller nätrenare? Tänker mig då i den lägre prisklassen.
Jag har inte heller jordat hemma, köpte en Supra LoRad MD-06 EU/SP som enligt killen jag pratade med på HIFI-kit fungerar bra utan jord. Fast det inbyggda åskskyddet fungerar dock inte utan jord. Jag ska ju flytta anläggningen till ett annat rum, som är jordat. Har du inte tänkt att fixa jord så finns ju Supra LoRad MD-06 EU MkII för under tusenlappen (+ kabel).
Ska väl tilläggas att jag är jättenöjd med min Supralist, märkte tom. av en liten ljudförbättring |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 19:08:35
|
Drar man en egen jordad lina med propp så ska man för det första vara behörig elektriker och för det andra så måste dom ojordade uttaget kopplas ur då man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 19:26:20
|
Precis. Enligt regler måste alla uttag i samma rum vara antingen jordade eller ojordade, blandad kompott är förbjudet. Och det gäller även ev taklamputtag. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 19:58:30
|
Du får inte förlägga en jordad förlängningskabel i samma rum som du har ojordade uttag heller, annat än väldigt tillfälligt.. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 20:19:37
|
quote: Du får inte förlägga en jordad förlängningskabel i samma rum som du har ojordade uttag heller, annat än väldigt tillfälligt..
Inte ojordad förlängningskabel heller.
Sen använder man nog inte termen "förlägga" till skarvkablar.
Skarvkablar är "för tillfälligt bruk" enligt regelverket.
Svensk hem-praxis har dock blivit att kabelråttbona blir permanenta fram till byte av hyresgäst/ägare.
Edit: Jag drar ibland in en skravsladd i badrummet, vare sig lämpligt eller korrekt. Men där blir det verkligen "tillfälligt bruk" av det allra kortaste slaget, så en regelpunkt följer jag iaf. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/25 20:21:36 |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 21:46:51
|
Har läst mig fram att man måste jorda hela våningen om det ska vara rätt. Känns som en rätt stor investering för de sista procenten av väljud.
Enligt en lokal säljare ska inte Supra listen vara till någon nytta om man har ojordat. Men det kanske finns allternativ som fungerar minst lika bra med ojordat? |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 21:52:55
|
Ska inte behövas att jorda hela våningen..
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 22:06:11
|
quote: Ska inte behövas att jorda hela våningen..
Om reglerna ska följas bör alla uttag bytas ut (allt lr inget) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 22:13:11
|
quote: Har läst mig fram att man måste jorda hela våningen om det ska vara rätt.
Då har du läst på fel ställe. Allt inom samma rum skall vara samma!
Ojordat utfördes förr i tiden tillsammans med (begreppet) "isolerad miljö". Man ansåg elchock som relativt ofarlig (eller omöjlig) så länge man inte var jordad själv.
"Isolerad miljö" är borttaget numera och får ej användas som skyddssätt (med något ytterst litet undantag). Men gamla anläggningar behöver inte förändras retroaktivt för att nya föreskrifter träder ikraft.
Men vid nybyggnation och större ombyggnation (glidande begrepp eller hur ) så får inte ojordat utförande finnas, då gäller de nya föreskrifterna. MEN, byter man ett enda uttag till jordat har man hävt just det rummets "isolerade miljö" och allt måste jordas enligt både gamla och nu gällande regler. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/25 22:13:57 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 22:23:33
|
Isolerad miljö måste vara dagens skämt. Hej, vi har ingen skyddsjord men skitfin vattenburen värme... Bzzzzzzzzzzzzzzt!
Det är ju så det ser ut i äldre hus ofta. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 23:32:45
|
Du behöver nog inte undervisa mig om detta.
Edit: Har man en gammal anläggning (det här är förstås lite flytande...) så kan det vara dags att dra om den av andra anledningar än att uttagen inte är jordade f ö. Ruttna ledningar m m är ingen höjdare ur brandsäkerhetssynpunkt. Tyvärr brukar det inte kosta gratis... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 00:04:51
|
Det finns nog andra än du som läser ...
Jag drog om all el i bostad jag bodde i runt ikring 1990. Där var det tyg-tjära-ledningar från när huset byggdes, 1942.
Dom smulades sönder helt och hållet så fort man nuddade i dom. Jag ryser fortfarande.
I slutet av 40-talet började PVC-isolerade ledningar användas, och från 50-talets mitt/slut nånstans var dom helt dominerande och man kan anta att alla hus från, säg 58 typ, har PVC.
Alla yrkesverksamma elektriker kan intyga att normalt sett verkar PVC-isolerade leadre så gott som nya, när man stöter på dom, oavsett ålder. Det är i princip bara när dom varit utsatta för högre temperaturer som dom blivit risiga.
Men de äldre skitmaterialen, såsom tjära/tyg eller gummisolerade är alltid slut idag. Och ska omedelbart bytas.
Obs, inte riktat till ztenlund. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/26 00:05:40 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 08:38:18
|
Jag tror snart vi måste skriva en Elsäkerhetsguide och klistra då dessa frågor titt som tätt verkar dyka upp..
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 08:51:03
|
Spårade inte den här tråden ur lite?
Klingan undrade om ett nätfilter gjorde någon nytta om man kör ojordat, jag tycker det funkar bra. quote: Enligt en lokal säljare ska inte Supra listen vara till någon nytta om man har ojordat. Men det kanske finns allternativ som fungerar minst lika bra med ojordat?
Märkligt, på HIFI-kit sa de att den fungerar - och jag upplevde som sagt en liten ljudförbättring, men om grejorna är skyddade mot "smutsig el" vete sjutton... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 09:48:15
|
Jag skulle inte bry mig om att det inte är jordat. Däremot kanske det är en bra ide med överspänningsskydd om du har dyrbara grejer. |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 09:53:27
|
quote: Spårade inte den här tråden ur lite?
Tack! Fler förslag på alternativ förutom Supra? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 10:48:06
|
Det beror lite på uppbyggnaden av filtret, men oftast så sitter det spolar och kondensatorer parallellt och i serie med fas och nolla, då har inte jorden någon betydelse. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 15:32:09
|
Vad gäller för någopn som har en öppen planlösning mellan tex vardagsrum och kök/hall? Hök och hall är ju redan jordat men plötsligt blir det ju ett och samma rum och borde därmed borde vardagsrummet jordas med? Genom att jorda kan man ju dessutom då få andra posiva effekter på ljudet? |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 15:42:43
|
quote: Spårade inte den här tråden ur lite?
quote: Tack! Fler förslag på alternativ förutom Supra?
Japp, jag är delvis skyldig, men jag ville bara rätta till diverse felaktiga påståenden, så folk inte går och tror något annat. Sorry, i vilket fall.
Om nätfilter och nätkablar och sånt kan jag tyvärr inte ge dig någon hjälp. Ty själv tror jag inte på dess effekt. Jag anser att det ger bättre ljud att ta på favorittofflorna istället.
quote: Vad gäller för någopn som har en öppen planlösning mellan tex vardagsrum och kök/hall? Hök och hall är ju redan jordat men plötsligt blir det ju ett och samma rum och borde därmed borde vardagsrummet jordas med?
Ett scenario som alla elektriker ställs inför regelbundet. Man kan ibland anse att det finns en rumsgräns ibland inte. Sunt förnuft och erfarenhet får råda. Jag hoppas det blir min sista onödiga OT-utvikning här. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/26 15:45:35 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 15:48:50
|
quote: Rent tekniskt borde ju inte ett ojordat nätfilter göra någon större nytta? Fast där kan jag ha fel...
Rent tekniskt kan det kanske göra lite nytta. Spolarna i filtret skulle rent teoretiskt kunna vara lindade för att undertrycka common-mode störningar. Om sådana störningar gör någon skillnad genom en nätdel blir självklart nästa fråga. |
|
|
|
Topic |
|