HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-Wire, jumpers, Bi-amping...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/16 :  14:32:48  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Någon som hört förbättring med tex singlewire från förstärkaren till bi-Wire i högtalaren jämfört med bara siglewire?

Någon som hört förbättring med bättre jumperkablar än bläcken som följer med?

Jag hörde en ganska stor förbättring när jag Bi-ampade mina Totem Model 1 med ett extra slutsteg för några år sedan.

Frågan är hur mycket bättre det är att bi-ampa än att köra Bi-wire?

Åsikter välkomna!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2011/01/16 14:33:28

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/16 :  14:42:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Har inte jämfört jumpers på allvar, men jag säger om vanligt:

(Den här bilden har jag visat en och annan gång...)

Bi-wire vette sjutton. Jag har kört det någon gång, men om jag tyckte nog inte att det var någon skillnad av klart urskiljbar karaktär. Det vill säga att jag är tveksam till om det var någon skillnad alls.
Bi-amp utan aktivt filter känns mest som ett sätt att göra av med pengar. Även om det skulle bli bättre så är jag tveksam till att det är väl investerade pengar jämfört med att stoppa in motsvarande summa någon annanstans. Har man ett slutsteg som står och skräpar så är det klart att man kan pröva.

Edit: Bara för att förtydliga så är all kabel som syns i bilden en enda sammanhängande kabel. Det är alltså inte en kabelstump som jumper.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/16 :  15:15:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Bi-amping måste vara klart bättre än bi-wiring. Vid bi-amp. belastar man de olika slutstegen olika mycket även om varje slutsteg har full frekvens på sin ingång. Det ena slutsteget belastas då bara av högtalarens HF-del som då består enbart av högpass-delningsfilter + ett diskantelement. Slutsteget för basen belastas enbart av lågpassdelen i filtret. Som regel är bashögtalaren en tyngre last för ett slutsteg. Det allra smartaste är om möjligt att koppla in ett elektroniskt delningsfilter som saknar några förluster eftersom den arbetar på linjenivå.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/01/16 :  15:26:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag kan ju börja med att tala om att jag är skeptisk till allt innan jag själv testat, men när jag biwirade min QRS Tellus, dvs det här var ett antal år sedan, så ifrågasatte jag varför jag inte testat detta innan?

Men det hänger på hur bra högtalaren klarar av att dela upp diskant/mellanregister ifrån basregister så att säga att det alltid blir bättre är ju att generalisera, men oftast.

Beträffande jumpers så har jag det till surroundkanalerna så där är jag inte riktigt säker hur mycket bättre det blivit men jag skulle tro att det även är bättre där än innan, om mitt hörselminne inte spelar mig ett spratt.

mvhKristofer

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/17 :  09:07:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Biwiring har vi(jag och några bekanta) testat med positivt resultat då vi gjorde lite kabeltester en gång..
Vi testade ett antal kablar och fram olika karaktärer på dom.
Den ena kabeln fick diskanten att att låta betydligt bättre men tappade lite i basen och den andra kabeln var tvärt om, så då kombinerade vi dom och fick ett väldigt trevligt resultat..
Helt klart värt det..Till saken hör att det var relativt billiga kablar vi testade, varav den ena var en EKK installationskabel..

Det är ju dock ingen självklarhet att det är bättre med Bi-wire, men i vårat fall blev det bättre...
Hemma på Huvudanläggningen där jag har Focal så kan jag inte Biwira då Focal tycker det är bättre att satsa på 1 bra kabel istället för att krångla till det med 2...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/17 :  14:24:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Har liknande erfarenheter som RuneStone. Det slutade med att jag gick över till full Bi-Amping med mina Arcam-grejor drivandes Monitor Audio GS10.
Jag körde en Chord kabel till diskant och en VdH CS122 till bas/mellan och ljudet fick en helt annan pondus och klarhet (och styrsel) med dubbla slutsteg.

Har även tillämpat Bi-Amping via min gamla Arcam AVR-250 och även där tyckte jag att anläggningen blev bättre på det viset, dock inte alls lika mycket förbättring som kombinationen Arcam A85/P85.

Personligen tror jag det varierar kraftigt beroende på vad du har för förstärkeri och högtalare. För att inte tala om kablar... Min egen teori säger att med ett slutsteg per frekvensområde att driva blir det mindre fasvridningar och rent faktum betydligt högre impedans. Detta kan nog vara utslagsgivande för förstärkare med mindre kraft att omhänderta den typen av laster.

Vad gäller jumperkablarna så tycker jag mig faktiskt inte höra någon större skillnad, jag har dock gjort egna av kvalitetskabel och terminerade med Dali-gafflar/spadar.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/17 :  14:47:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har bi-ampat med flera olika hembiorecievers och varenda gång har jag tyckt att ljudet blivit SÄMRE.
Biwire har i.a.f. aldrig blivit sämre, dock inga förbättringar heller.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/01/17 :  14:47:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Fast använder man olika kablar är det ju troligen inte bi-wiringen i sig som är orsaken till eventuella upplevda ljudmässiga förändringar, utan just att det är olika kablar.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/17 :  17:48:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Själva poängen med Biwiring är ju just att använda olika kablar, då kan man anpassa med kablar som är bäst lämpade för uppgifterna..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/01/17 :  17:50:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Inte nödvändigtvis och det säljs en hel del bi-wirekablar som är i allra högsta grad en dubblering av en enkel kabel.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:42:12  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Min egen teori säger att med ett slutsteg per frekvensområde att driva blir det mindre fasvridningar och rent faktum betydligt högre impedans.
Men då måste det väl vara aktivt delat före slutstegen, annars förstärker de hela frekvensomfånget ändå, filtret i högtalaren tar bort det oönskade registret.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/17 :  20:34:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Njae... Mitt sätt att se det är ganska förenklat:
Ohms lag säger att om du parallellkopplar två lika stora impedanser/resistanser så halverar du impedansen/resistansen.
I detta resonemang tar du bort den ena parallellkopplade impedansen/resistansen och torde då dubbla den totala impedansen för det aktuella slutsteget.
(Jag utgår ifrån att impedansen för diskant resp mallan/bas är lika stora för, just det, enkelhetens skull)

Att du sedan för respektive slutsteg presenterar ett mindre komplicerat delningsfilter borde också detta minska fasvridningar och andra elakheter för respektive slutsteg.
Detta är dock bara ett antagande från min sida? Det kanske är helt fel?

Rätta mig gärna, jag har inte tillräckligt med kunskap för att veta säkert...
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/17 :  20:37:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Klart intressant synpunkt!

Lutar mig tillbaka och inväntar kunnigt svar.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/18 :  19:23:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Ingen? Petter, hjälp oss nu!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000