Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 15:10:16
|
Bearwik skrev nåt intressant i sin medlemstråd nyligen quote: min anläggning hade inte sett ut så här utan Forumet
... lite intressant faktiskt, har inte tänkt så mycket på det på det sättet. Men om man inte hade haft forumet som referens/info/inspiration/bollplanks-källa så hade det nog sett lite annorlunda ut. Hifivännerna i vanliga bekantskapskretsen är få.. Man skulle bli lite utlämnad till Hifi&Musik och hifihandlares input....
För min hel har i konkreta fall handlat om att jag aldrig hade hittat tex mitt för- och slutsteg utan hififorummedlemmars tips. Ett annat exempel var ju när jag körde med moddad denver efter mayro/rannagardens stuk - hade jag nog aldrig kommit på att göra annars..
Mitt högtalarval hade nog blivit vad det blivit ändå, men det har förstärkts med lite diskussioner från tex Opethic och med flera...
Sedan har det ju inneburit nya roliga bekantskaper rent socialt, och inte minst lite affärer per annons där forummedlemmar är MYCKET roligare att ha och göra med än kreti och pleti där ute..
Kör ni era helt egna race eller har forumet input på vad ni spelar på? |
Min anläggningstråd |
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 15:13:06
|
Helt eger race skulle jag säga, men så blir det väl när man lyssnar på B&O. Däremot hade jag nog inte haft novibra under högtalare dac osv. Så visst nått har det ju tillfört. Menjag tycker det är roligt att läsa vad andra gör osv.
Hälsningar Kareem |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 15:27:46
|
Eget race - gammal yrkesskada. |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Jojosoda
Member
255 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 15:57:59
|
Jag försöker gå min egen väg. Men allt runt om kring har jag ju fått hjälp eller hittat trådar till. Skulle vilja säga att mycket av tips och tricks finns här som jag använder mig av. Tex. akustik, hårt underlag till vinylsvarven och tips om företag på nätet, för att nämna några exempel. Alltid kul att läsa om allas erfarenheter, sedan går/får det mesta att kanske i någon form/variant att applicera i sin egen miljö. Om det är bättre eller sämre är lite av det som jag tycker är kul att pröva sig fram till.
/Magnus |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 16:41:42
|
Hififorum har mycket stor del i hur mina grejor ser ut idag. Särskilt DIY-avdelningen. Jag höll på med hifi redan på 70-talet men på den tiden fanns inte de enkla möjligheterna att knyta kontakter som ett forum ger. Internet öppnade kontaktnätet och med forumet öppnas alla dörrar på vid gavel. Under reportageresor som jag gjort, tillsammans med Pac och andra, under tiden då jag var med som moderator och admin har jag fått se rena drömanläggningar i hemmiljö och det har gjort intryck. Olika träffar hemma hos folk, DIY-träffar, mässor osv. Sånt ger inspiration.
Forumaktiviteterna har dessutom lett till att jag numera har ett jobb där jag har betalt för att utöva min hobby. Det är nog få förunnat egentligen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/14 16:43:44 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 16:44:44
|
Fett avis på Bernt!
Däremot så har väl inte forumet i sig påverkat val av anläggning men många schyssta diskussioner och möten har det blivit! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 16:49:02
|
Tror inte jag gått den väg jag gått, om jag inte surfat på fora såsom Hififorum. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 17:01:42
|
I tillägg till guy gadbois inlägg vill jag tacka alla som hjälpt mig, Petter, Tobbe, Blomman, Huzze, byZan, säkert någon mer som jag glömt samt alla ni som upplåtit era hem för lyssning och fika, tack vare er har jag lärt mig lyssna på ett nytt sätt. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 17:05:34
|
quote: Helt eger race skulle jag säga, men så blir det väl när man lyssnar på B&O.
Kul att man inte är ensam ;-)
Jag har en bastard-anläggning med BeoCenter 2500 och MCL2P slutsteg. Detta driver ett par yamaha NS-1000M. Ibland lirar jag vinyl på Technics 1210or via en mixer och min Beovision TV som är länkad till Beosounden. Låter rätt OK ändå. |
Halmstad |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 17:34:19
|
Ja det är en fin stereo. Designen kom 91 och känns fortfarande fräsh. Hur låter slutstegen?
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 18:12:37
|
Skulle nog säga att störst påverkan har jag nog fått inom musiktipsen, skulle ha ett mycket "fattigare" utbud utan forumet. Exempel är Tool, Stevie Ray Vaughn, Fourplay, Diana Krall, Mighty Sam McClain, Eva Cassidy, Ed Harcourt, Patricia Barber och mycket mer. När det gäller hårdvara så försöker jag hitta prylar som jag tycker låter bra och inte låta mig påverkas för mycket av vad andra tycker. |
Linkan
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 18:16:50
|
Hm?
Kan nog inte säga att jag har fått så himla mycket vägledning via något av forumen. Åtminstone inte vad det gäller att "komponera" anläggningen eller att få till rummet.
Kanske låter det väl kaxigt, men jag känner att det är ett ärligt svar.
Däremot har ju forumandet inneburit en hel del annat, som inte direkt syftar till höjd ljudkvalitet. Intressanta diskussioner och inblickar i hur andra resonerar är väl gott nog tycker jag.
Det finns ju så många olika resonemang, prioriteringar, tips och erfarenheter att det är svårt att veta vad som är rätt och fel. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 18:24:16
|
För mig har alla träffar och möten med forummedlammar gjort att man lärt sig massor om vad jag gillar och inte gillar. Det har definitivt påverkat min anläggning i flera generationer av den. Jättekul. Största ögonöppnaren var besöket hos Time
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 18:48:03
|
Eftersom jag mest sysslar med DIY så är forumet ovärderligt. Hade aldrig hamnat där jag är i dag både hårdvarumässigt och kunskapsmässigt. Det ger en bra knuff i ryggen när man får hejarop när man byggt någon pryl. Att få åka på mässor och besöka folk är en bra ögonöppnare. Många entusiastsystem går kanppt att köpa i en vanlig hifibutik. Man får höra en massa ny musik åxå.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 19:02:33
|
quote: Största ögonöppnaren var besöket hos Time
Håller med, första gången man hörde det systemet så var det ju fullständigt ofattbart! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 19:23:29
|
Forumet har påverkat min anläggning ganska mycket.
Slutsteg, försteg, kablar och högtalare (och även skivor) har köpts begagnat av trevliga människor på forumet.
Jag har träffat folk som som delar mitt intresse för musik och de prylar som behövs för att kunna njuta av densamma. Innan jag hittade till forumet så levde jag med tron att en bra anläggning = dyra prylar, dvs. desto dyrare desto bättre. Jag hade inte heller träffat folk som lyssnade på Hårdrock genom en vettig anläggning. Jag har nu lärt mig att man kan köpa billiga (ofta begagnade) prylar och även få "min" musik att låta bra - om man köper RÄTT prylar. DIY-avdelningen är också kul och intressant, inte för att jag har bidragit med annat än dumma frågor där Men vem vet, kanske det blir ett par Tappade horn även hemma hos mig i framtiden?
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 19:51:37
|
"Att lyssna, är berikande - att berika, är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper" - är vad jag har skrivet i min signatur och det är ett motto hur jag försöker/försökt leva mitt liv. Den mottot har fungerat nästintill klanderfritt för mig på detta forum såväl som i livet för övrigt.
Om jag ska säga något om forumet och dess medlemmar så är DIY,arna ett folk som jag lärt mig beundra för deras tekniska kunskaper, hjälpsamhet och deras tänk att våga pröva annat/annorlunda. Sen är dom ju trevliga också
Sen har allas kunskaper och erfarenheter om musik, akustik o s v som jag läst i trådarna här, varit hur givande som helst för mig, även om jag har mycket att lära än.
Men så till topic.
Hur min anläggning ser ut idag har inte påverkats så speciellt mycket av hififorum fram till idag, ett och ett annat tweak kanske (tack). Men jag tror att hififorum (läs Ni) kommer att göra det i framtiden då jag nu kommer att gå in i den digitala världen när jag ska bygga upp en anläggning i fritidshuset. Här finns så mycket kunskaper och erfarenheter som jag vill fortsätta att ta del av. Jag vill och kommer att fortsätta att åka på - mässor - hifi-fika och ta hem likasinnade för att lära mig mer.
Sist men inte minst, tack för att Ni finns och att ni delar med er, det är så värdefullt både för mig och nytillkomna medlemmar och att föra vårt gemensamma intresse vidare, TACK
//byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 21:23:23
|
Jag hoppade på Ultracurve-tåget för ett antal år sedan. Sedan blev det Squeezebox-tåget. Får nog säga att hififorum påverkat mig. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 21:40:51
|
Två saker har jag fått från HiFiForum. Det ena var att köpa en skivtvätt från Clearaudio och det andra är en XTZ rumsanalysator. Men den har jag ännu inte köpt eftersom jag inte har någon PC-laptop. Ja sedan köpte jag nu i veckan en Nikon D7000(kamerahus) eftersom Eliot här var så nöjd med den. |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 21:47:39
|
quote: Ja det är en fin stereo. Designen kom 91 och känns fortfarande fräsh. Hur låter slutstegen?
Om det var mig du frågade så har jag inte så mycket att jämföra med. Jag hade innan ett par dali 6006 och då körde jag ett tag med ett vintage Marantz 170DC men B&O steget spelar mer spralligt och engagerande. Mer piggt och detaljerat alltså. Dock så märks det att beocentret börjar bli till åren det hänger inte med om man jämför med modernare spelare.
M |
Halmstad |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 21:59:41
|
lätt svar - i det närmaste allt !
Jag vet att det är känsligt, men förutom ALLA er som bidragit med era synsätt, era tankar och ideér måste jag bara droppa några namn på de medlemmar som haft stor inverkan på mig :
Circlomanen Anders.S petterpersson Tux gcs David Web (Joda) Nicklas Nord Bernt
Dessa är bara några av dem jag kan hämta ur mitt just nu trötta sinne (ursäkta eventuella felstavningar av ert nick), hade jag haft ett mer allert minne hade jag säkerligen fyllt ut med ett i det närmaste paragrafvidrigt långt inlägg här... men jag är den jag är, mänsklig.
Mitt hjärta klappar hårdast för er DIY tokiga jag har haft lyxen att möta, det är för sällan...
Hififorum har gett mig inte bara ett nytt sätt att se på teknik och musik, utan även en gemenskap och värme som jag tror är ett fåtal förunnat att få uppleva, ni har gett mig så mkt, jag bara hoppas at tjag får möjligheten att ge tilbaka en en bråkdel, open source tror jag är den internationellt gångbara termen att beskriva detta.
Av alla er fanastiska mänsikor är det en som stått ut för min del, med nytänkande, galenskap och fullständig frånvaro av rädsla för att sticka ut och vara okonventionell kryddat med en underbar avsaknad av politisk korrekthet, någon som formade min anläggnings nuvarande beskaffenhet i mkt stor utsträckning.
Circlomanen.
Men ! denna bekantskap hade jag inte gjort utan forumet, så tillbaka på ruta ett, styrkan hos en community är dess mångfald och kollektiva kunskap, i detta avseende är hififorum den klart mest påverkande faktorn i mitt intresse.
Jätte tack ! (och det känns tamt jämfört med hur jag känner för er) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2011/01/14 22:10:53 |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/01/14 : 23:54:31
|
Forumet har definitivt påverkat hur vår anläggning ser ut! Vi hade inte haft ett 4 meter långt horn om jag inte hade varit på DIY-träff och hört hornets fördelar. Bernt var inte svårövertalad så jag behövde inte tjata så mycket. |
Waf, Waf!
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 00:50:41
|
Alldeles helt 100% ontopic ... - i princip ingen påverkan alls. ... På min nuvarande anläggning.
Min nuvarande (skit)anläggning skulle jag nästan vilja påstå är i princip 0% hifi-forums förtjänst.
Jag sitter just nu och lyssnar på Sonab OA-116 (som jag inte tror forumet inspirerat mig till, utan mer carlsson-planet) drivna av en tripath-chip baserad miniförstärkare. Ljudkälla är datorn.
Den lilla T-ampen är iofs ett inköp efter en tråd om sådan inköpt från e-bay. Det blev inte exakt samma men inspirationen kom iaf från jimmy_JDM's tråd.
Jag har snart varit medlem på Hififorum i fem år. Jag reggade mig med anledning av den då superhypade T-ampen. Jag ville följa med en tråd och själv ställa frågor i en T-amp-tråd här, som google hade hittat åt mig. Jag köpte faktiskt två ex av den omtalade T-ampen med plastkåpa så småningom.
Ungefär under samma period började min anläggning en resa neråt. (En anläggning som inte var speciellt hissnande innan heller) Vi fick barn och fokus hamnade allt mer på annat, och så är det fortfarande till stor del, även om jag försöker återvinna terräng numera.
Men i kölvattnet på T-amp-grejen fick jag lite fart i hårdvaru-cirkusen. Mina gamla hembyggda kvartvågspipor fick stryka på foten för ett par OA-116. Jag köpte beggat ett par små ZTX-högtalare att ha som datorljud. Så bara björnen vaknar så blir det kanske något iaf.
Däremot verkar det som att forumet kommer påverka min nästa set-up totalt, om sisådär 2-5 år framåt. Just nu umgås jag med tankar om T-amp (OcA's tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73649 ) Som får driva Tappade horn (alla möjliga trådar) och ett toppsystem bestående av ... tja ... * Petter har ett förslag i min "framtida system-tråd" som jag suger på. * Fuling har snygging-horn, som tål att tänkas på. * ReVintage postade denna tänkvärda länk http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82668 osv Ja framtiden är oviss, men Hififorum kommer med all sannolikhet påverka den mycket. Men inte utan att mina egna tankar och ideal försvinner, förhoppningsvis förstärks istället.
Tappade horn har jag inte alls råkat på någon annanstans än här, så min vurm, eller iaf tankar om TH kommer givetvis härifrån. Inom kort (förhoppningsvis) är min första diy-högtalare, baserad på kunskap och influenser från hififorum, klar. Här använder jag mig av tangband W4-1320 pga det utmärkta ljudet som levande's toppar levererade under Uppsala DIY 2009. Och bruket av TH som bas är ju helt klart framsprunget ur bl.a. någon översteprästs predikningar.
Men kort sagt. Nuvarande anläggning - forumets bidrag, nästan noll. Kommande anläggning - forumets bidrag, stort, ev 100%
Förutom hårdvarufunderingar och DIY-kunskap har forumet gett mig några nya skivor jag lyssnar frekvent på. Forumet har också gett mig aningens kortare nattsömn, hmmm vad är klockan nu? på tal om det ... |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/15 00:52:32 |
|
|
Topic |
|