Author |
Topic |
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 10:43:30
|
Hejsan.
Ofta när man placerar ett par högtalare nära bakväggen kan dom bli lite bumliga samt tjocka i halsen. detta inträffar kanske något mer intensivt med reflexporten bakåt.
då kan man ju med viss fördel stoppa i skumpluppar i porten, dock upplever man ( jag) att dom blir lite strypta, men visst försvinner bumligheten.
kan man på något sätt dämpa bakväggen eller porten så att basen samt känsligheten bibehålls, men att den något övre basen samt lägre mellanregistret som tjocknar till sänks ??
tacksam för input. janne |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 10:59:31
|
Akustikbehandla rummet? basabsorbenter i hornen av rummet. (rummet skall helst matas upp fore installation av akustikprylar) och en diffusor mellan hogtalarna och ev en bakom sweetspot. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 13:28:44
|
quote: Akustikbehandla rummet? basabsorbenter i hornen av rummet.
...och om man inte har några horn i rummet så går det även bra att ställa dem i hörnen. (kunde inte låta bli, förlåt ) |
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 13:48:19
|
Tackar för kommentarer.
Om det är sådana rörformade basabsorbenter som menas så får det bli en annan lösning.
rummet som detta är tänkt i "får" inte bli akustikdominerat om ni förstår.(waf)
när jag proppar igen basröret så får jag en bra nivå på registren, dock så stryps basen något samt att verkningsgraden upplevs som annorlunda, lägre.
den lilla burkigheten som upplevs när dom hamnar närmare väggen (utan igenproppade rör) går den inte att mildra på annat sätt ? typ någon bakom högtalaren, tjock vaddering el likn....
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 15:08:10
|
Fast problemet är väl inte bara rummets beskaffenhet utan också att de flesta högtalare har filter som är anpassade för att de ska stå en bit ut från väggen. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 17:07:40
|
Jag har av någon märklig anledning fått en rejäl basdämpning när jag testat med "äggmatta"(skum) bakom högtalarna.Borde ju inte dämpa så värst mycket bas men det har det gjort när jag testat.-i alla fall en del av bummelbasen.Kanske inte revolutionerande mycket men ändå mer än jag trott. Inte så dyrt att testa i alla fall... |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 17:16:40
|
4st tubetraps ar enkla att gomma, sa rummet kommer inteatt se akustikbehandlat ut. (sag till frugan att det ar blompedistaler) :)
|
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 17:19:44
|
Har du experimenterat med att stoppa olika slags material i porten?
Vadd kan ju vara en variant att testa. Då går det ju att laborera med tätheten. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 17:55:45
|
Utan att veta mer om din högtalares konstruktion är det omöjligt att svara på din fråga. Om du ska prova dämpa bakom högtalaren rekommenderas det att du använder minst en kvadratmeter bakom varje hgt. och varierar djupet på dämpningen tills bäst resultat uppnåtts. Basporten frammåt eller bakåt spelar ingen roll. Det är en myt att det skulle det för rimligt odjupa högtalare. Väggreflexen adderas i fas ändå. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 18:45:42
|
Skumpluppar som är rörformade då? Minskar basportens flöde, men elementet kan ändå andas?
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 20:00:09
|
Problemet ligger inte i djupbasen utan i mellan->högbasen och nedre delen av mellanregistret. Dessa proppar hjälper om du har för mycket djupbas i rummet.
Tänk på vilka frekvenser det handlar om och vad de har för våglängd och hur de summeras så blir det rätt lätt att förstå |
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 20:11:07
|
precis så upplever jag det som att det är nedre mitten samt övre basen. men faktum är att man hör en hel del av dessa ur basporten. inte så att det överöstar "framsidan" men absolut så kommer en del "högfrekvent" material ur basporten. med skumpluppar i så blir det bättre, men då försvinner även en del djupare bas samt upplevs som att dom blir trögare.
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 20:40:28
|
quote: Skumpluppar som är rörformade då? Minskar basportens flöde, men elementet kan ändå andas?
Man kan ju laborera med tex liggunderlag. Är porten hyfsat stor i diameter sä kan man ju testa att rulla underlaget på olika sätt så att olika hål erhålles.
En annan vareiant är ju rörisolering. Sånadär grå cellplaströr som finns i diverse dimensjanger.
Men liggunderlaget är nog enklare, eftersom det funkar oavsett diameter på röret. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 20:50:26
|
Måste du verkligen ha högtalarna nära bakväggen, om dom nu ändå inte trivs med att stå där |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 20:51:04
|
quote: men då försvinner även en del djupare bas
Men det är väl priset du får betala om du dämpar porten. Det blir som en halvsluten låda. Dynaudio körde med det som medföljande tweak till sina högtalare så att det gick att moderera basen beroende på hur högtalaren var placerad. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 21:15:37
|
Men de tidiga reflexerna som förstör ljudbilden då? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2011/01/18 : 11:07:00
|
i detta fallet med dessa högtalarna så tycker jag att ljudbilden är intakt även nära vägg. däremot andra högtalare jag haft där försvinner ljudbilden och blir bara till ljud. väl ut från väggen så blommar dom ut.
|
|
|
|
Topic |
|