HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD/BD-spelare med digital XLR-utgång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/02 :  01:49:51  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Söker efter en DVD/BD-spelare med balanserad digitalutgång som ska mata min DAC. Vad finns för spelare som har detta?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/01/02 08:26:46

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2011/01/02 :  01:58:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag misstänker att det känns omotiverat för en tillverkare att bygga en sådan apparat, eftersom de nya högupplösta multikanalljudformaten inte kan överföras över AES/EBU-interfejs. Alla moderna DAC:ar (läs hembioreceivrar) har bild/ljudanslutning över HDMI.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/02 :  08:27:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Men HDMI är väl en riktig jitter-skapare?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2011/01/03 :  09:10:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Varför skulle HDMI skapa jitter??

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/01/03 :  10:30:19  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag kan inte detta tillräckligt bra för att veta varför det blir mer jitter över HDMI, men jag har läst om det på flera ställen. Om jag förstått saken rätt så har det att göra med hur informationen skickas via olika gränssnitt.

Det ska dock finnas vägar kring detta. Meridian har en teknik de kallar "apodizing filters", när tidningen Stereophile hade en artikel om Meridian HD621 stod det bl.a.
quote:
Despite the many observations that jitter on HDMI can be an order of magnitude greater than that on S/PDIF, the Oppo sounded so much better upsampled via HDMI in the HD621 than direct via S/PDIF to the 861.

Hela artikeln finnas att läsa här, man får skrolla ned lite för att hitta den.

Det finns andra tillverkare som har liknande teknik i sina apparater, jag har sett t.ex. Ayre och dCS nämnas; har dock inte koll på vilka av dessa som har HDMI. Om du söker på HDMI+jitter tror jag du kan hitta en del att läsa på nätet.

För att återgå till trådens ursprungliga fråga så kan jag faktiskt inte komma på att jag sett någon BD-spelare med AES/EBU ut på XLR-utgång. Ovannämnda HD621 har AES/EBU ut, men bara så att det går att koppla till deras nyare försteg med RJ45-kontakt (MMHR).
Oppos kommade BDP-95 har analoga XLR ut, men det var ju inte det du ville ha!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000