HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optimerad högt-placering, en dåres bekännelse..!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:26:29  Show Profile Send peder47 a Private Message
Skönt att vi är två....

Jag har gjort ngt liknande som den här engelska killen beskriver.
Har bara gjort det i EN bostad,mao har det inte så nu, men saknar det,så man vet aldrig

Vad jag gjorde....JO..

När jag efter mkt lyssnande hade lyckats placera mina högtalare optimalt.. (tog flera månader)...så funderade jag ett tag.
Hade fått ett tips tidigare från England om detta men var ändå tveksam....men en dag så tänkte jag....Ähh,va f-n.

Fram med borrflugan märkte upp exakt där spike´sen på högtalarstativen mötte golvet...borrade igenom parketten ner i betongsulan.
Drog ner en lagom kraftig frans-skruv rätt i betongen (ingen plasthylsa)..slog ett körnslag motsvarande där spike´sen ska vara på varje skruvskalle......på med högtalarna/stativen och i med första skivan...

Billigaste och bästa installations-optimering jag någonsin gjort.

Säger som den engelska killen i nedanstående text....Ni skulle varit där och hört skillnaden.

När jag flyttade så i med parkettspackel,tog lite av kvinnans nagellack-klarlack och sen var allt frid och fröjd

Obs..där behövdes inga dyra puckar


I have some experience that you may find interesting. Early last year I had to install a floating laminate floor to my listening room. This was due to a moth infestation that manifested it's self just after Xmas 2001 resulting in a VERY chewed carpet so in order to make sure I had removed the problem I was forced to remove their food (it worked!). The result was a slightly brighter or should I say lively sound. I stood both my speakers and rack on purpose made spike feet and accepted my sound for what it was. Recently I have been making a few upgrades that have resulted in at least a few million percent improvements (I know I’m exaggerating a little) and decided that I must now fine tune a little. My living room has a concrete floor that my spikes once sat on but of course now do not so I purchased a couple of slabs from wicks and stood my speakers on them. The result was generally a tighter and more detailed bass and treble and a more centred mid. The only prob was my speakers looked stupid so after a couple of weeks I bit the bullet and drilled holes through the laminate and into the concrete thus fixing a screw into the floor so now the spikes sit in the x of the screw top. Was there any improvement? If only you could have all been there to hear it for the tweak was almost the best upgrade I have EVER experienced and at what cost? I suggest you do as I have, you will not regret it. Personally I would never stand my speakers on anything than a concrete floor unless I had to better to spend the money on cd's.

Peder

Våga vara *openminded*

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:43:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nu är vi så långt från Sonic Design och mjukisteorier vi någonsin kan komma. Kan bli dyrt att inte ha betonggolv...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:52:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Här är gränsen passerad för mig. Vad är nästa steg? En pålkran?
Att det påverkar positivt betvivlar jag däremot inte.

Edited by - Flint on 2003/01/23 18:53:29
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:59:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag gjorde något liknande för ett litet tag sedan, dock inte lika radikalt. Högtalarna stod på små tabletter som skyddar golvet (i princip samma som enkronor). Golvet är plastmatta med någon fiberskiva under och betong under denna. Jag tog bort tabletterna och drev ned spikarna så mycket jag kunde, stod och trampade på högtalarstativets platta mot golvet. Om jag verkligen kom ned till betongen vet jag inte, det är möjligt att det blev ett mellanlager av hårt pressad fiberplatta.
Spikes mot parkettgolv kan jag tänka mig fungerar om det är gammaldags massiv parkett som ligger väl förankrad mot stödbjälkarna och dessa i sin tur ligger tätt mot betonggolvet. Men den mesta moderna parkett påminner nog mer om plastmatta.
Det var en liten utvikning, men resultatet av min operation var positivt. Fastare bas och renare och mer detaljerat ljud.
Nästa steg, någon månad efter, var att sätta A.R.T. Q-dampers mellan golvet och spikarna. Detta ledde till en ytterligare förbättring av samma slag. När jag hade högtalarna på tabletter gick de inte att flytta, naturligtvis inte heller när de var nerkörda genom mattan, men med Q-dampers är det ganska lätt att flytta dem. En ytterligare fördel som var oväntad.
Så min mycket begränsade erfarenhet tyder på att:

Sämst: tabletter eller enkronor som golvskydd
Bättre: köra ner genom plastmattan
Ännu bättre: Q-Dampers
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/23 :  19:53:20  Show Profile Send peder47 a Private Message
Timbre..du skrev
Nu är vi så långt från Sonic Design och mjukisteorier vi någonsin kan komma. Kan bli dyrt att inte ha betonggolv

Så rätt,så rätt..

Flint..du skrev
Här är gränsen passerad för mig. Vad är nästa steg? En pålkran?

Jag bara älskar dina kommentarer ibland....*Keep Going*

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  20:31:11  Show Profile Send Flint a Private Message
peder47
OBS att mina kommentarer oftast är av positiv karaktär.
Jag tycker att HiFi är kul.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/23 :  20:34:48  Show Profile Send Saro a Private Message
*Titta elakt på rumsgolvet* NEEEEEEEEEJ... jag har ju inte sådan möjlighet tillatt göra ett sådant ingrepp.. damn..
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/23 :  20:50:02  Show Profile Send geldis a Private Message
Var köper man betonggolv? :)

geldis
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:01:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har ett slätt massivt granitberg ca. 80 cm under golvet
Och har väl haft en del funderingar kring detta. Och hål genom golvet är det redan pga. dragning av strömkablage under huset.
Några hål mer eller mindre!!!

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/01/23 21:03:42
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:28:40  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Jag har ett slätt massivt granitberg ca. 80 cm under golvet
Och har väl haft en del funderingar kring detta. Och hål genom golvet är det redan pga. dragning av strömkablage under huset.
Några hål mer eller mindre!!!




Hehe... Men då får du ju verkligen smaka på jordens 1-hz vibration! Skaffa Base till Coltrane istället...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:32:58  Show Profile Send Flint a Private Message
X-ray
Vad är jordens 1-Hz vibration?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:33:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
"Nu är vi så långt från Sonic Design och mjukisteorier vi någonsin kan komma."

Kör Iggy and the Stooges: Raw Power på max volym!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:37:51  Show Profile Send Flint a Private Message
geldis
Man gjuter dom. Finns inte på Konsum.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:45:37  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

X-ray
Vad är jordens 1-Hz vibration?



Jo, det är så (enligt Base-technology) att jorden hela tiden vibrerar i en hertz, p.g.a. att den snurrar runt sin egen axel eller något sådant. Och att det är en av dom största bovarna i vibrationsdramat.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/23 :  21:54:41  Show Profile Send geldis a Private Message
Flint

Borde finnas för självläggande hififreaks tillsammans me köbekagor marknaden kan vara stor...:)

geldis
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:02:19  Show Profile Send Flint a Private Message
geldis
Aha, du är Skåning. Klart vi ska ha HiFi-golv per kvadratmeter.
Tung HiFi för 20KKr per kvadratmeter. Tänkte inte på det.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:07:31  Show Profile Send geldis a Private Message
Flint
Den var klockren...jag bugar :)

geldis
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:14:10  Show Profile Send Flint a Private Message
X-ray
Eftersom Hz är per skund så borde det ju bli 1/24/60/60=0.000011574Hz
Tror du att dom försöker lura oss.
Jag är skeptisk.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:16:59  Show Profile Send Johansson a Private Message
Undrar just hur mycket bättre det skulle bli om du så att säga fäste högtalaren i bulten istället för att bara ställa den ovanpå? Borde gå ordna ganska lätt...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:17:22  Show Profile Send Flint a Private Message
geldis
Samförstånd.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:36:33  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

X-ray
Eftersom Hz är per skund så borde det ju bli 1/24/60/60=0.000011574Hz
Tror du att dom försöker lura oss.
Jag är skeptisk.



Jag har inte forskat närmare i saken, utan det är vad Base säger.

Men Base fungerar och så länge den gör det så ger jag fan i siffrorna.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/24 :  00:42:25  Show Profile Send peder47 a Private Message
Jorma...du skrev..Några hål mer eller mindre!!!

*Go For It*....Lycka till

Flint...du skrev..Jag tycker att HiFi är kul.

Det är det jag menar....fortsätt så

Johansson...du skrev.. Undrar just hur mycket bättre det skulle bli om du så att säga fäste högtalaren i bulten istället för att bara ställa den ovanpå? Borde gå ordna ganska lätt...

Där går min gräns ....fyra bultar genom högtalarna och sen genom stativen....men kanske ändå...nänä,skojar bara .

Peder







Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/24 :  08:23:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nu gäller bara att du inte gör någon förändring i systemet som gör att du vill flytta lite på högtalarna....

Friskt vågot hälften brunnet

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/01/24 :  09:26:45  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Nu är vi så långt från Sonic Design och mjukisteorier vi någonsin kan komma. Kan bli dyrt att inte ha betonggolv...



Kanske inte, är det inte samma effekt som åstadkommes? Dvs man hindrar högtalarens vibrationer från att sätta laminatgolvet i vibration?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/24 :  10:12:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message

X-Ray!

Som gammal* ljud- och vibrationskonsult skulle jag gärna vilja veta var jag kan läsa mer om 1 Hz vibrationen. Detta är mycket viktigt, för annars kan jag inte tro på vad du skriver att Base påstår. Det du har skrivit är som ett mellanled där informationen kan ha filtrerats hur som helst, eftersom du inte är insatt inom vibrationer (no offense).

När jag har mätt lågfrekventa vibrationer från bl a tåg och bilar, är de uppmätta vibrationerna verkligen så låga mätt med den allra känsligaste "normala" accelerometern (en tung Brül & Kjaer som väger några hundra gram. Ska man mäta svagare vibrationer får man nog mäta med någon accelerometer för jordbävningar (har personligen inte arbetat med sådana). Om man befinner sig i ett hus, är alla andra störkällor såsom bilar, personer som går i huset, m m, betydligt starkare vid 1 Hz än "jordens 1 Hz-vibration".

Om det nu påstås vara 1 Hz vibration som stör, så måste ju Base-plattan ha en resonansfrekvens som ligger långt under 1 Hz för att den ska dämpas. Gör den det eller? Om den inte gör det, då är det en stelkroppsrörelse, och då liksom faller argumentet att 1 Hz vibrationens eventuella skadliga inverkan dämpas med deras platta (om nu det är som du har skrivit tidigare).

Om verkligen 1 Hz vibrationerna är starka (vilket jag vet att de inte är), och informationen inte har förvanskats på väg till detta forum, då betraktar jag tillsvidare 1 Hz-vibrationernas ljudpåverkan som ren dynga.

Eller är 1 Hz-snacket mest ett smart marknadsföringstrick som nästan ingen vågar kritisera eftersom det är mycket få som har kunskaper inom vibrationer?

Finns det någon länk där Bases påståenden går att läsa? Eller finns det skrivet på papper? Min adress står i telefonkatalogen om du vill skicka det.

Vi syns på mässan!


* Ja, allt är ju relativt.


Hälsningar Johan Lindroos



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/24 :  11:18:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Knoppen:

Tjaba, Jag ska höra med Base-killarna ifall det finns något att läsa om det... Kunde va riktigt intressant. Ifall du är på mässan så får du hemskt gärna prata med dom själva, dom kommer att finnas i Ljudmakarns rum hela tiden.

Kommer att bli mycket intressant!

mvh

Jonas

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000