HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ngt för moderatorerna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:22:29  Show Profile Send HPW a Private Message
För att man ska lättare hitta rätt så tycker jag att man kan dela in HI Fi i fler undergrupper. Detta är ett förslag till moderatorerna. Mitt förslag baserat på diskutionerna skulle är följande struktur.

Budget xxx kontra yyy OSV NAD vs Rotel osv
Kablar vilken är bäst
High end oberoende av kostnad bästaljud
Teknik Olika typer av lösningar
Högtalare som verkar var en av dom mera diskuterade.
Olika typer av förstärkare

Rundgång & Omgång

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:36:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Tycker att det skulle bli rörigare med sådana undergrupper.

Edited by - n/a on 2003/02/08 16:37:00
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:47:44  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Blir ju lätt grötigare mer fler forum. Och mindre "gemenskap"

Iofs finns ju funktionen "Active threads" om man inte orkar bläddra runt.

Say's who!?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:41:30  Show Profile Send Timbre a Private Message


Är inte själva blandningen lite av charmen med ett forum...
Man tror sig ha hittat en tråd om exklusiva högtalare och finner sig själv till slut läsande om anslutningskontakter eller mattor eller misstänksamma svärmödrar...
Tycker nog att det är bra som det är...
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:49:24  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
näää, det skulle bli rörigt tycker jag..

Enda problemet idag kanske är att folk postar i fel ämne, tex uppenbara nyheter under HiFi.. osv. I övrigt tycker jag det är lätt att hitta, man har ju möjlighet via cookies att hålla koll på vilka trådar som är nya sen sist man var påloggad.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:38:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tycker att man skulle dela upp det så här:

Högtalare
CD (spelare)
Vinyl
Förstärkare (rör, vanliga dödliga, slutsteg m.m)
Kablar (m.m)
typ ungefär så här!!

Vad tycker ni??
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:45:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är bra som det är... Ändra inget.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Erver
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:49:03  Show Profile Send Erver a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Är inte själva blandningen lite av charmen med ett forum...
Man tror sig ha hittat en tråd om exklusiva högtalare och finner sig själv till slut läsande om anslutningskontakter eller mattor eller misstänksamma svärmödrar...
Tycker nog att det är bra som det är...



Håller med fullständigt, det är ju t.ex därför som många bilannons-tidningar inte är i bokstavsordning utan bilarna kommer lite hipp som happ...
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/08 :  23:35:26  Show Profile Send pesa a Private Message
Behall det som det ar! Blir alltid frustrerad pa avs-forum och Asylum over alla undergrupper...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/02/08 :  23:40:12  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
helt klart en bra ide, eftersom det inte finns notifiering på detta forumet så missar man ofta trådar som är intressanta. med indelningar på detta sätt så blir det lättare att inte tappa bort sig... marcus ec:s indelning var en bra ide!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/08 :  23:46:11  Show Profile Send nalle a Private Message
Behåll det som det är! Vill man hitta något speciellt kan man ju alltid använda sökfunktionen.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:04:11  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Litet mer indelning tror jag skulle vara bra, men det är svårt att se vilken som skulle vara bäst. Klart att man dela upp efter källkomponenter (eller skall man ha separat för CD/SACD/DVD-A, vinyl och övrigt), förstärkare och högtalare. Jag tycker inte att det finns så många poster att detta är nödvändigt just nu.
Däremot tycker jag att det skulle vara bra med ett forum för Köpfrågor. Kanske inte så mycket av dessa inlägg just nu, men om de fortsätter...

Forumet Köpfrågor skulle innehålla nedanstående typer av frågor, särskilt utslungade utan att berätta om nuvarande system och i vilket avseende man vill förbättra ljudet:

Jag funderar på en NAD 541 eller en Denon 1450, vilken är bäst?

Vilken är den bästa förstärkaren under 5000 kr?

Jag sitter på en XYZ D745 som jag lånat hem och kan köpa begagnad. Är den bra?

Såg en Krell FBP 300 på annons för x tusen. Är det lönt?

Ofta säger de svar som ges mycket litet om hur det skulle låta i frågeställarens system. Korta, förenklade och motsägande svar som gör att man lika gärna kan kasta tärning. Svaren kan antagligen variera en hel del om man kastar in frågan ena dan eller den andra.
Allstå en form av slaskforum för dem som gillar sådant.
Annars finns det en risk att Hififorum blir en underavdelning till Säljes och andra annonsplatser.


Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:45:28  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Ofta säger de svar som ges mycket litet om hur det skulle låta i frågeställarens system. Korta, förenklade och motsägande svar som gör att man lika gärna kan kasta tärning. Svaren kan antagligen variera en hel del om man kastar in frågan ena dan eller den andra.



Jag håller helt med om detta och vi har helt olika musiksksmak olika förutsättningar ex vis vissa har inga problem med att diskutera kablar för 25 - 40 K sek medan andra lägger mycket mindre på en förstärkare. Jag tycker det blir tydligare om man delar upp. jag är inte intresserad av nad kontra Harman Kardon. Jag har passerat denna typ av ljud och hifi för länge sedan. No offence, man måste starta ngn stans och uppgradera, och pris prestanda bestämms alltid av prioriteringar i livet .

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:53:22  Show Profile Send nalle a Private Message
Personligen tycker jag att det är kul att läsa om alla möjliga typer av hifi, både sånt som man passerat på sin väg mot bättre ljud och sådant som man antagligen alldrig kommer att kunna skaffa.
Det skulle vara väldigt tråkigt om det blev så att det delades upp i en avdelning för nybörjare, en för de som ligger mittemellan och en för de gamla rävarna. Det är ju blandningen som gör det roligt att sitta och läsa alla inlägg. Det blir dessutom väldigt hattigt att sitta och växla mellan de olika avdelningarna.
Tycker jag!

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  01:09:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Min mening var inte att dela upp folk i olika klasser. Dessutom är det så att nästan alla med dyra system har börjat på en lägre nivå.
Det handlade bara att lägga de rena köpfrågorna i en särkskild avdelning. Ibland bygger frågorna på att man noggrannt försökt jämföra några produkter. Om man gjort det seriöst och kollat recensioner och i bästa fall kunnat provlyssna, lär inte några enstaka svar om att det låter kanon resp. skit underätta. I många fall handlar det bara om att någon sett en annons någonstans och bara slänger ut en fråga, ibland många frågor alltefter att nya annonser dyker upp.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/09 :  01:10:35  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Personligen tycker jag att det är kul att läsa om alla möjliga typer av hifi,
Läser du allt eller ... ? Jag läser inte allt så i praktiken om man har satt rätt rubrik så är det det som bestämmer.
Det är väldigt mycket hur rubriken är satt men även hur välkänd man är på forumet vissa kan säga vad som helst men andra blir sågade med fotknölarna.

Jag tycker att det blir en tydligare debatt om man från moderatorerna vågar dela upp debatten. Ex vis kablar och vad man vågar säga där det är ju alltid vissa som med 2000 inlägg bestämmer debatten

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/09 :  02:27:38  Show Profile Send nin a Private Message
jag tycker det är bra som det är. Jag "tror" att vissa kanske vill ha lite mer uppdelat för att idag så vågar knappt någon skriva en tråd om högtalarkablar som kostar över 500kr, för då är vi igång med samma skitsnack som alltid när vi tar upp detta. Det är surt.

Edited by - nin on 2003/02/09 05:16:09
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/09 :  02:46:34  Show Profile Send KennethS a Private Message
Litet mer indelning tror jag skulle vara bra, men det är svårt att se vilken som skulle vara bäst. Klart att man dela upp efter källkomponenter (eller skall man ha separat för CD/SACD/DVD-A, vinyl och övrigt), förstärkare och högtalare. Jag tycker inte att det finns så många poster att detta är nödvändigt just nu.
Däremot tycker jag att det skulle vara bra med ett forum för Köpfrågor. Kanske inte så mycket av dessa inlägg just nu, men om de fortsätter...

Forumet Köpfrågor skulle innehålla nedanstående typer av frågor, särskilt utslungade utan att berätta om nuvarande system och i vilket avseende man vill förbättra ljudet:

Jag funderar på en NAD 541 eller en Denon 1450, vilken är bäst?

Vilken är den bästa förstärkaren under 5000 kr?

Quote:Jag sitter på en XYZ D745 som jag lånat hem och kan köpa begagnad. Är den bra?

Såg en Krell FBP 300 på annons för x tusen. Är det lönt?

Ofta säger de svar som ges mycket litet om hur det skulle låta i frågeställarens system. Korta, förenklade och motsägande svar som gör att man lika gärna kan kasta tärning. Svaren kan antagligen variera en hel del om man kastar in frågan ena dan eller den andra.
Allstå en form av slaskforum för dem som gillar sådant.
Annars finns det en risk att Hififorum blir en underavdelning till Säljes och andra annonsplatser.


Sitter och trycker på en Denon DCD 1550AR (Storebror till DCD 1450AR)

Har gått 100-150 timmar på 2,5 år. Min far ägde den tills nyligen och den är i nyskick. Har tänkt mej 2.300:- för den. Kanske av intresse?Den är svart. Finns i Linköping.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  05:30:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Angående inlägg som hamnar i fel avdelning. På andra forum har jag sett länkar till alla avdelningar högst upp på sidan. Detta har ett pedagogiskt värde då man alltid ser vilka avdelningar det finns att välja på. Nu måste man upp en eller ett par nivåer för att se hela forumet och dess avdelningar. Kanske länkar till alla avdelningar skulle medföra bättre precision?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:59:57  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tror att forumet skulle vinna på att kategoriseras bättre.
Av den enkla anledningen att det blir mer lättnavigerat.
Kritiken som framförs över att det skulle förlora charmen, spontanitet, minskat pedagogiskt syfte och överraskningseffekten anser jag är ogrundad.

Det skulle dessutom ha den possitiva effekten, att man minskade vissa medlemmars till synes behov av att med mer eller mindre nedlåtande tonfall, racka ned på andra medlemmars synpunkter om ngt som inte faller i respektive kategori, eller inte passar en eller annan medlem för tillfället.

Det är trots allt en enorm kunskap som finns samlad här och i stort sett vemsomhellst kan dra nytta av den, helt utan kostnad.
Det skall man ta till vara på. Och självklart skall det fortfarande vara lite "jävlaranamma" attityd över det hela.
Det sätter lite krydda på det som annars kan urarmas till ett stelt och tråkigt allmänt resonerande runt ett och annat.

Hur kategoriseringen skall läggas upp blir en fråga om praktikalitet och utrymme. Man kan självklart inte detaljindela alla aspekter och intresseområden eftersom detta ger ett söndertrasat forum där ingen känner igen sig. Lite ordning och reda får det vara.

Jag tror dessutom att forumet skulle bli snabbare och varje medlem skulle känna sig mer hemma eftersom man hamnar där ens eget intresse är för tillfället, mer effektivt.

Nå, med detta sagt så menar jag att det finns få bra saker som inte kan göras bättre.

quote:
Originally posted by HPW

För att man ska lättare hitta rätt så tycker jag att man kan dela in HI Fi i fler undergrupper. Detta är ett förslag till moderatorerna. Mitt förslag baserat på diskutionerna skulle är följande struktur.

Budget xxx kontra yyy OSV NAD vs Rotel osv
Kablar vilken är bäst
High end oberoende av kostnad bästaljud
Teknik Olika typer av lösningar
Högtalare som verkar var en av dom mera diskuterade.
Olika typer av förstärkare



www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/02/09 19:03:23
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:14:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mjaeee....

Nu måste jag få tycka något... Jag tycker och tror att Hifi Sverige är för litet och www.Hififorum.nu likaså för att kategoriseras a la www.avsforum.com Varför? Jo för att diskussionen och inläggsfrekvensen skulle bli ganska liten på respektive kategori och det skulle, enligt min mening, bli mycket jobbigare och tråkigare att läsa forumet.

Nä, jag röstar för att vi kör vidare som vi gör nu ett tag till.... Skulle vi se en STOR ökning av antalet inlägg under HIFI så får vi väl ta och kategorisera upp det då... Men inte än...

Edited by - Pjotre on 2003/02/09 20:14:41
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:22:02  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Nu måste jag få tycka något... Jag tycker och tror att Hifi Sverige är för litet och www.Hififorum.nu likaså för att kategoriseras a la www.avsforum.com Varför? Jo för att diskussionen och inläggsfrekvensen skulle bli ganska liten på respektive kategori och det skulle, enligt min mening, bli mycket jobbigare och tråkigare att läsa forumet.

Nä, jag röstar för att vi kör vidare som vi gör nu ett tag till.... Skulle vi se en STOR ökning av antalet inlägg under HIFI så får vi väl ta och kategorisera upp det då... Men inte än...



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:39:50  Show Profile Send Timbre a Private Message
Under "Nyheter" lämnas just nu spännande rapporter från Köpenhamnsmässan.
Läst...

I en djungel av grupper och undergrupper blir det bara svårare att få överblick och hitta de trådar som intresserar.
Är medlem på Audio Asylum och jag tycker inte att den varianten på forum är något att sträva efter.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:41:44  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Det är nog riktigt i sig, men jag menar att inläggsfrekvensen inte skulle bli lägre, snarare bredare.
Och fortfarande skulle nog just denna avdelning fortfarande svara för lejonparten av inläggen precis som det görs idag.

Sedan kanske man kan se över de avdelningar som finns idag och som kanske inte är överbesökta och integrera dessa med eventuella nya, och på så sätt få till ett "tightare" flöde?

quote:
Originally posted by Pjotre

Mjaeee....

Nu måste jag få tycka något... Jag tycker och tror att Hifi Sverige är för litet och www.Hififorum.nu likaså för att kategoriseras a la www.avsforum.com Varför? Jo för att diskussionen och inläggsfrekvensen skulle bli ganska liten på respektive kategori och det skulle, enligt min mening, bli mycket jobbigare och tråkigare att läsa forumet.

Nä, jag röstar för att vi kör vidare som vi gör nu ett tag till.... Skulle vi se en STOR ökning av antalet inlägg under HIFI så får vi väl ta och kategorisera upp det då... Men inte än...


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:47:52  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Vill bara inflika att http://www.avsforum.com/ inte alls är ngt att eftersträva. För många färger, för mycket reklam, för mycket av det mesta och jäkligt grötigt i största allmänhet.
Vårt forum är föredömligt enkelt och snyggt befriat från blaskig reklam.
Dock tycker jag som tidigare inlägg ovan.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/10 :  01:32:11  Show Profile Send nalle a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

quote:
Personligen tycker jag att det är kul att läsa om alla möjliga typer av hifi,
Läser du allt eller ... ? Jag läser inte allt så i praktiken om man har satt rätt rubrik så är det det som bestämmer.
Det är väldigt mycket hur rubriken är satt men även hur välkänd man är på forumet vissa kan säga vad som helst men andra blir sågade med fotknölarna.

Jag tycker att det blir en tydligare debatt om man från moderatorerna vågar dela upp debatten. Ex vis kablar och vad man vågar säga där det är ju alltid vissa som med 2000 inlägg bestämmer debatten



Nej jag läser inte allt men jag brukar kika in på de flesta trådar(i mån av tid) för att iallafall bilda mig en uppfattning vad de handlar om. Detta med vetskapen att rubrikerna ibland kan vara missvisande. Skulle det tillkomma fler avdelningar skulle det innebära ett väldigt hoppande.
Tror man på sin sak tror jag nog att man kan försvara den oavsett hur många inlägg de andra har. Om man då tycker att debatten urartar kan man ju lämna den tråden. Dessutom lär ju knappast vissa debatter försvinna även om det skulle vara 200 avdelningar, speciellt som många debattområden berör varandra.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Edited by - nalle on 2003/02/10 01:33:49
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000