HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Att du bara orkar hålla på och byta hit och dit,
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/12/13 :  15:16:26  Show Profile Send softishman a Private Message
Inte många vettiga rader är för att du inte svarar på frågan/frågorna i trådarna utan hellre provoserar och kommer med påhopp och helt ovidkommande saker....
Har man inget vettigt att tillföra en tråd så skriver man inget! Simple as that! Och med det slutar jag min diskussion här! PUNKT
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/13 :  15:17:29  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Det lustiga är ju att jag skriver på musiksidorna¨, men får hela tiden höra att jag borde skriva på musiksidan istället.

Det bevisar ju bara en sak, att du/ni inte läser musiksidorna. Av vilken anledning ni inte läser dom, ja det är det jag försöker förklara hela tiden.

Alla vill till himlen, men ingen vill dö.

Eller kanske kan man säga.

Alla vill ha bra hifi, men ingen bryr sig om musiken.

Mvh.

ps, till alla som är nyfikna på musik, så kan jag tipsa nya/senaste platorna med Shelby Lynne och Jewel ( skriver om dessa på musiksidan)

Kan också tipsa om den plattan som ligger i spelaren nu. Doug Paisley : Constant Companion. Riktigt bra Alt-Country.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/12/13 :  15:21:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Man får tänka och tycka vad man vill men man skriver inte det. Braa att medlemmar går in och modererar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/13 :  15:40:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Alla vill ha bra hifi, men ingen bryr sig om musiken.

Varför är detta något som bara skulle vara gällande för hifi? Tex om jag har vinprovning som intresse, skulle det vara någon som tror att jag inte bryr mig om vinupplevelsen för att jag byter vin hela tiden och prövar nya? Varför bara dricka samma vin för att ombytlighet skulle ses som ofin?

Tvärtom gör ombyten att både tolkningshorisonten och erfarenhetsrymden berikas, nya saker upptäcks, aspekter läggs till en annan, tas med till nästa. Det finns inte bara ett sätt att lyssna och njuta på musik, det finns många. Vid apparat/högtalarbyten kan jag tex uppleva ibland att musik "tolkas" på nya sätt, en del skivor får ny relevans. Tråkiga artister blir levande. Ibland går inte från bra till bättre utan från bra till bra - men annorlunda bra.

Inom klassisk musik brukar det vara fint att lyssna till olika uppsättningar och tolkningar av musik, lite av den varan anser jag att man får för all musik vid byten av komponenter i ljudkedjan. Nyfikenhet driver många vidare mot nästa upplevelse, "hur skulle favoritskiva x låta om jag..."

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/13 :  16:03:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Att man kallas otrevlig för att man frågar någon om han spela på ditten eller datten, det är tydligen oförskämdt men att kalla någon för pucko ja det är tydligen ok.


Nej, det är lika lite att kalla någon för pucko som att konsekvent föra något slags gerillakrig mot den som vill diskutera HiFi och tekniken kring den.

Nu känner du förmodligen inte till min historia på forumet, men jag kom från början in i driften som moderator för musikforumet och skrev även för numera synnerligen djupfrysta Veckans Skiva. Jag är alltså inte främst intresserad av att byta prylar konstant, men de som är det måste få sitt utrymme också.

quote:
Till alla som tagit illa upp för att jag försökt få alla HiFi älskare att försöka förstå meningen med HiFi, och att få er att sitta ner en stund och spela en skiva. Till er ber jag 1000# om ursäkt.

Jättebra! Vad jag skrivit här gäller dock alltjämt för som det har varit kan vi inte ha det.

I övrigt gällande början av den här tråden:

Io och softishman:
Det är inte ok med personangrepp. Man får tänka vad man vill, men det betyder inte att man måste sätta det på pränt. Ingen tjänar på ett forum där vi kallar varandra för okvädesord eller skriver andra besläktade saker.

Vänligen
/Martin

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/12/13 :  16:08:37  Show Profile Send CC a Private Message
Precis så.
"hur skulle favoritskiva x låta om jag..."
Precis så tänker jag ofta när jag testar något nytt. Nyfikenheten och utmaningen att få ut mer ur min favoritmusik.

Jag kan inte tala för alla. Men jag kan tala för min egna del. Och den är att för min del handlar det alltid om musiken och har alltid gjort så.

Först var jag glad om det bara lät.
Sedan så ville jag att det inte skulle svaja. Inte så mycket i alla fall...
Nästa steg vara att få Cliff Burtons bas sluta skorra i högtalarna.
Och att cymbalerna inte skulle låta som kraschande porslin.

Sedan vartefter jag hör mer och mer hur det KAN låta så stiger kraven (önskemålen) om hur jag vill att det ska låta hemma.

Detta med ett kombinerat allmänt intresse för tekniska lösningar och ett behov av att lösa problem så...

Men att påstå att jag (kan inte tala för alla!) inte bryr mig om musiken bara för att jag vill ha bra hifi (vad nu det är?) upplever jag som provocerande... Något som man kan vänta sig från människor som inte alls delar vårat intresse för musik och dess återgivning. Människor som vanligtvis inte brys sig om HUR det låter utan gillar musik oavsett (vilket naturligtvis är helt okej).

Tillägga vill jag även om detta om att skriva om musik. Vilket jag tycker är svårare än skriva/tycka om hifi. Musik är känslor. Hifi är teknik. jag läser gärna vad andra skriver om musik (och hifi naturligtvis). Men för mig att beskriva varför jag gillar den eller den plattan... DET tycker jag är svårt. Kanske jag blir bättre på det någon dag? Men tills dess ligger mitt intresse i att utforska hifi. Lyssna på musik gör jag ändå oavsett...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2010/12/13 16:11:24
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/13 :  16:37:26  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
"Många vägar leder till bergets topp, men samma måne lyser där uppe"

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:01:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Quotar mig själv
quote:
Vid vissa tidpunkter i livet så är bytandet väldigt roligt och värdefullt då det ger mycket erfarenhet. Det gäller att passa på när man har tid och råd.

Jag har själv genomgått den fasen. På senare år har jag uppgraderat allt mer sällan av självklara orsaker. Jag har en familj, jag har dålig inkomst och jag har kommit upp i högre prisklasser.


Jag har tidigare varit i branschen och haft förmånen att kunna testa väldigt många apparater i hemmiljö och stillat hungern den vägen. Andra gånger har det varit köp/sälj, både nytt och beggat och ofta med resultatet att mina byteskaruseller varit självfinansierande. Genom kontakter har jag kunnat ta hem märken som inte varit representerade i Sverige, före EU-inträdet och långt innan Internethandelns genombrott. Idag med gråimport o liknande möjligheter går det att ta hem varor och sälja med minimal förlust/vinst ett halvår senare om man vill byta vidare.

Det är upp till var och en vad man lägger sin energi, tid och pengar på. Kör så det ryker så länge ni tycker det är kul och ni inte skadar er själva eller någon annan (ekonomiskt t ex).

IMHO

EDIT: Idag är det dessutom mycket enklare. Hifimagasinet och Blocket har ersatt Gula Tidningen och det är enklare att föra en dialog med bl a e-mail.

Edited by - huzze on 2010/12/13 17:48:32
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:09:47  Show Profile Send CC a Private Message
Jag tycker det är trevligt att så många köper nytt å testar samt sedan naturligtvis sprider sina personliga erfarenheter vidare.

1. Det ökar insikt och bredd
2. Ökar chansen att jag kanske kan köpa något jag annars inte skulle ha råd med... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:10:30  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
"Många vägar leder till bergets topp, men samma måne lyser där uppe"




Det stämmer förmodligen.

Men resan dit färgar nog hur var och en ser på månen, en del kanske mest tittar ner på dalen nedanför..
För en del är resan hela målet.
Sedan använder vi ju inte samma två par ögon heller, jag har t.o.m. glasögon.

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:12:22  Show Profile Send CC a Private Message
Vägen till bergets topp är lång så det gäller att göra resan intressant och trevlig... :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:33:09  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Det lustiga är ju att jag skriver på musiksidorna#168;, men får hela tiden höra att jag borde skriva på musiksidan istället.

Läktarörnen, jag hittade EN tråd du startat i Musikforumet de senaste 90 dagarna, den kom 5 min. efter att Marina föreslagit att du du skulle skriva där. Men det är ju en bra början, kom gärna med fler tips.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:37:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Äh, hörrni, det är dags att dra ett streck. Nu tycker jag att vi låter udda vara jämnt och tar oss upp ur det diket vi hamnade i. Nu går vi vidare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:40:50  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Okej, ja jag mena inte att jag startat en massa musiktrådar ( än ialla fall ) utan mer att jag var med och skrev i dom som var.

Men men allt kan tolkas fel. Men det vet vi ju redan

Skall inte störa mer nu. Skall nämligen se om ett par svarta Dynaudio spelar bättre än mina nuvarande

Mvh.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:49:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Lycka till och ha kul!

Återkom med rapport!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/13 :  18:00:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
läktarörnen, kör du fortfarande med din allra första stereo?


Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/13 18:00:38
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/13 :  18:54:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Personangrepp, pajkastning och lynchmobbar är INTE vad jag vill läsa om när jag söker kunskap och litterär stimulans i mitt intresse.

Då någon skriver/beter sig dåligt tar man den personen åt sidan och talar om det för denna, i detta fallet skickar man ett PM eller åtminstone skriver man inlägget direkt riktat till personen.
Man startar INTE lynchmobbar och för något slags utpekningskrig om vem som gjort ditt och datt. Så betedde man sig i småskolan.
Nu trodde jag att vi(majoriteten av oss) var vuxna människor och kunde föra dialoger på ett trevligt om städat sätt.

All form av trådinfektering blir jobbig och jag skall inte påstå att jag själv är något helgon då det är lätt att man taggar till ibland och har man sen starka åsikter kan det vara svårt att acceptera att andra inte tycker lika, men är man bara öppen så växer man som person, man lär sig att acceptera andras åsikter, man lär sig hur man ska föra dialoger.
Jag växer ständigt och lär mig hantera både mig själv och andra bättre(hoppas jag) och kan vara mera ödmjuk i diskussioner där jag har starka åsikter..

Vidare så rann bägaren över lite för dig då du läktarörnen påstår att vi inte förstår meningen med HiFi.
För det första så finns det ingen generell mening med något intresse av något slag, det är helt och hållet individuellt vad man själv tycker är meningen med intresset och jag tror dom att dom flesta av oss(självklart inte alla) sätter musiken i fokus, bara lyssnar och njuter. Det är inte det de handlar om, det är ett musikintresse och bara för att vi sitter här och skriver om bästa basen eller bästa kabeln så är ju det mesta tankar och funderingar, jag tror nog att dom flesta av oss spenderar mera tid till att bara lyssna på musiken än att sitta här på forumet och diskutera teknik, även om det är tekniken intresset handlar om för många av oss.

Bägare nummer 2 rann över då det startades en lynchmob i en ny tråd.
Man löser inte konflikter på det sättet

Men låt oss hålla oss så gott det går till ämnena i trådarna.
Är det något annat man vill diskutera startar man en ny tråd.


Jag hoppas att det blir trevligare stämning i forumet framöver.
Det är snart jul och allt(för er som firar)

Eller som vår käre Anka sade:

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/12/13 18:55:45
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/12/13 :  20:00:47  Show Profile Send JonasY a Private Message
Bara jag som är tacksam över att det finns folk som håller begagnatmarknaden levande?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/12/13 :  20:03:48  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Bara jag som är tacksam över att det finns folk som håller begagnatmarknaden levande?

Inte alls, jag är tacksam jag med!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/12/13 :  21:08:31  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag älskar folk som köper nytt och säljer för halva priset ett par månader senare annars hade jag aldrig haft råd att köpa det jag har idag!! Nu verkar iofs vissa göra vinst på det de säljer beggat kan väl tillägga att även jag gjort vissa rätt bra hifi-affärer... och några rätt dåliga...

Ville också säga att jag tycker det är väldigt positivt att denna tråd, som var på väg att barka åt h-ete, verkar ha vänt och fått en väldigt trevlig ton i stället det är STARKT att lägga ner stridsyxan, stryka ett streck och gå vidare. Det är MYCKET enklare att fortsätta slåss. Tummen upp för er
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/12/13 :  23:38:21  Show Profile Send markusA a Private Message
Visst har jag stött på folk som är mer intresserad av teknik och hur apparater mäter men de är relativt sällsynta.
I regel handlar det om jakten på den ultimata musikupplevelsen. Att de allra flesta är musikälskare är underförstått.
Det är naturligt att man diskutterar hifi på ett hifi-forum men det är alltid musikupplevelsen som är det viktiga, iaf för de flesta jag har träffat.
När jag bygger nytt så slutar jag inte lyssna på musik.
När bygget är klart så provar jag och ser vilken som ger mig bättre musikupplevelse, den nya eller gamla. Att prova, söka och experimentera är spännande och roligt men det är alltid samma mål, att få en bättre musikupplevelse, iaf för mig.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2010/12/14 :  00:39:49  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Med handen på hjärtat, tar inte matrealisten överhanden många gånger innan sinnet kommer till sans och greppar att favoritskivan fortfarande låter skit TROTS att du kastat 30 lök till på anläggningen?

Det finns tyvärr många "hifi-människor" som endast har 30 skivor från Opus3 och dylikt som endast jagar bättre ljud medelst nya prylar. Sen finns de de med 3000+ skivor som gav upp apparatonanin för länge sedan. Få däremellan tyvärr.

Känner dock att läktarörnen (hej föressten!) snart är välkommen på en kväll med basfattig hårdrock och ale! (På en glappande Cambridge av traditionell kinesiskt skitkvalité)

---
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/12/14 :  06:56:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det finns tyvärr många "hifi-människor" som endast har 30 skivor från Opus3 och dylikt som endast jagar bättre ljud medelst nya prylar. Sen finns de de med 3000+ skivor som gav upp apparatonanin för länge sedan. Få däremellan tyvärr.

Hahahaha, ruskigt träffsäkert fluffy! Snacka om en elefant i en glasbutik! Jag hör fotfarande ljudet av krossat glas eller är det skottet i foten som fortfarande ekar så här ca sju timmar efter du lade in ditt inlägg.

Jag misstänker att du, fluffy, inte räknar in dig själv bland de du kallar "HiFi-människor"? Eller du kanske har de dåliga egenskaperna du raddar upp? Du kanske "jagar", håller på med "apparatonani" och är "mattrialist"?

Jag förstår inte varför det är så viktigt att sätta sig själv på en pedistal och peka finger mot andra. Kan du inte förklara för mig så att jag en gång för alla förstår varför

Personligen tycker jag det är mycket enklare att glädjas med andra än att peka finger. Det konstiga är att man får helt plötsligt så mycket mer att glädjas åt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/12/14 :  07:00:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Det finns tyvärr många "hifi-människor" som endast har 30 skivor från Opus3 och dylikt som endast jagar bättre ljud medelst nya prylar. Sen finns de de med 3000+ skivor som gav upp apparatonanin för länge sedan. Få däremellan tyvärr.


För min del är det OK både att jaga bästa möjliga ljud som en sport och att inte göra det utan att lyssna på sämre anäggningar och ha mycket musik. Att det är den andra kategorin som är störst råder det väl ingen tvekan om. Jag är själv förvånad att så många nöjer sig med så dåligt ljud och ändå anser sig vara musikintresserade men det är ju bara jag det förstås. För mig ger en god anläggning en betydligt större njutning men det beror säkert en hel del på musiksmak och lyssningsvanor också så om andra inte tycker som jag är det naturligtvis inte fel.

Fel är däremot det fetade i citatet, jag tror det är en majoritet av HiFi-forums medlemmar som ligger just "däremellan".
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/14 :  07:59:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag bryr mig inte alls.
Folk får väl ha bara nästan skivor eller bara nästan stereoanläggning, eller lagom (?)
av varje, eller ingen stereo alls t.o.m.

Jag skriver ingen på näsan och tycker att dom lever fel liv för det.


Om någon tycker att jag minsann borde göra si och så eller köpa det eller det, då framför jag
givetvis alla argument som jag har i frågan.

Om jag själv funderar på något och söker råd, då jämför jag mina argument (och avsaknad av dylika)
med de åsikter jag får tillbaka som svar på min fråga.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 2.61 sekunder. Snitz Forums 2000