HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Oseriös handlare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/04 :  11:16:42  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej alla,

Hur skall man gå tillväga för att få rätsida på en affärsinnehavare som inte fullgör sitt utlovade åtagande? Handlaren svarar varken på telefon eller mail. Tacksam för tips.

Mvh,

JayBee

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/04 :  11:25:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Du får nog förklara lite mer, så vi vet mer exakt vad du behöver hjälp med.

Annars blir svaren typ, gå till en annan handlare eller kontakta HA ..

Så vad är problemen?, har du redan betalat något? osv osv...
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/04 :  11:41:01  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej,

Betalade x kronor för beg förstärkare A, fick hemskickat beg slutsteg B. Skickade tillbaka slutsteg B med handlarens ord om att han skulle skicka tillbaka pengarna när slutsteget kommit fram. Pengarna har jag inte sett till och han svarar ej på telefon eller mail.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/04 :  11:59:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Börja nu direkt med att anteckna precis allt du kommer ihåg av era förehavanden.
Försök minnas alla ev samtal, tid och datum (på ett ungefär, så gott du kan).
Och fortsätt fr.o.m med nu att diarieföra allt du gör, exakt.

Skulle det gå riktigt långt och illa sitter du i en betydligt bättre sits vid ev tingsrättsförhandling om du gjort detta.

Passa nu också på att samla ihop alla papper, följesedlar, inlämningskvitto för paket osv osv.
Likaså all ev emailkorrespondens.


Nu måste du se till att komma i kontakt med han, annat duger inte.
Så du får nog helt enkelt skriva ett brev.
I detta brev skriver du att du nu ger han två veckor att åtgärda sina åtaganden emot dig. Efter denna frist är du nödgad att gå vidare med ärendet och få ett kronofogdebeslut.

Detta brev kan man ju skicka med mottagningsbevis, men ibland undrar jag lite över nyttan med detta. Mottagaren kan ju alltid hävda att det stod något annat i brevet, eller att kuvertet var tomt.

Jag skulle nog be någon jag känner, någon som kan anses någorlunda pålitlig och hedersam, att möta mig vid postlådan, be denna bevittna att jag stoppar detta brev i kuvertet, kolla lite snabbt innehållet (ja kanske få en egen kopia) och att kolla adressen. Sen skulle jag skicka ett likadant brev dagen efter också, gärna med samma sorts bevittnande.

Ja det låter krångligt, men _om_ du nu har med någon väldigt krånglig person att göra kan det krumbuktas hur länge som helst. Det är bättre att ha torrt på fötterna direkt.

Men före du börjar skriva något ska du förstås prata lite med kommunens konsumentvägledning.
Be även om tips hur ett sånt här brev ska utformas.
Det kan även vara ide att kolla vad konsumentvägledningen i handlarens kommun säger, de kanske redan känner till honom.

Får du ingen respons efter det där brevet ringer du och pratar med kronofogdemyndigheten och frågar hur dom kan hjälpa dig.


Sen ska du inte dra på det något mer, du vinner aldrig någonting på att vänta, tvärtom.

Lycka till!

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/04 12:01:04
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/04 :  12:03:54  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack för tipsen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/12/04 :  12:08:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Ta kontakt med din konsumentrådgivare som du antagligen har i din kommun. Konsumentrådgivaren hjälper dig.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/12/04 :  13:09:57  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Betalade x kronor för beg förstärkare A, fick hemskickat beg slutsteg B. Skickade tillbaka slutsteg B med handlarens ord om att han skulle skicka tillbaka pengarna när slutsteget kommit fram. Pengarna har jag inte sett till och han svarar ej på telefon eller mail.



När i tiden hände detta?
En vecka eller en månad sedan?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/04 :  15:26:45  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej,

Pengarna betalades för över en månad sedan. Slutsteget har varit tillbaka hos handlaren i två veckor utan att jag hört ett enda ord från honom.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/12/04 :  18:03:11  Show Profile Send Vox a Private Message
Om handlaren finns inom rimligt avstånd kanske du kan åka dit.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/05 :  08:43:50  Show Profile Send JayBee a Private Message
Avståndet är i längsta laget för att göra ett besök men är det vad som krävs så får det bli så.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2010/12/05 :  09:50:08  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Vem är handlaren? Kan ju bara bra för oss andra att veta var man inte ska handla.

Snoogens
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/05 :  11:54:43  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej,

I detta läget vill jag inte lämna ut något namn i fall det finns giltiga skäl till fördröjningen av återbetalningen.

Det tråkiga är att det handlar om ett femsiffrigt belopp så det är ju inget man tar lätt på.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/05 :  12:02:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja i vilket fall verkar det vara dags att börja agera lite mer kraftfullt nu, tycker jag.

Så imorgon tycker jag att du kontaktar konsumentrådgivningen.
Sen hoppas jag att du börjat samla ihop allt "bevismateriel" som jag beskrev.

Du kan väl försöka ringa han igen, men går det inte att få svar så måste du kontakta han på något annat vis.

Kan du hitta något hemtel.nummer eller privat mobil?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/12/05 :  13:00:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
I detta läget vill jag inte lämna ut något namn i fall det finns giltiga skäl till fördröjningen av återbetalningen.


Det känns som ett verkligt klokt beslut av dig. Det kan finnas bakomliggande orsaker som du inte kan bedöma i nuläget. Inte desto mindre hade jag följt mickel-mackels råd till punkt och pricka om jag var i dina skor. Femsiffriga belopp är inget man "skämtar bort".

Jag hoppas att det skall lösa sig på bästa sätt för alla direkt inblandade.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/06 :  17:54:40  Show Profile Send JayBee a Private Message
Jag vill ju inte "förstöra" för handlaren men det får vara VÄLDIGT goda skäl till varför han inte hört av sig på två veckor. Jag har trots allt ringt och mailat ett antal gånger.

Jag skall ta vara på de goda råd jag fått. Försöker han blåsa mig skall han få sina fiskar varma.

Tack för supporten.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/12/06 :  18:38:31  Show Profile Send Vox a Private Message
Han kan vara på semester eller blivit sjuk och ligger på sjukhus.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/09 :  18:29:26  Show Profile Send JayBee a Private Message
Det har löst sig, pengarna är tillbaka.

Jag vet ej anledningen till dröjsmålet.

Saken är utagerad för min del.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/09 :  18:33:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Skönt. Kom de bara in på kontot utan kommentar?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/09 :  20:14:56  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja det kan t.ex. vara någon av de anledningar som Vox skrev, dvs något förståeligt och relativt oskyldigt.

Jätteskönt att du slapp börja bråka och använda storsläggan.
En långdragen konflikt tar såååå mycket på krafterna ...
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2010/12/11 :  11:52:38  Show Profile Send JayBee a Private Message
Pengarna dök bara upp utan förvarning. Skönt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/12/11 :  12:46:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Härligt att det löste sig!!

Är det nya mål som hägrar nu? Vad spelar du på för tillfället?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000