HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Entreq usb-kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/12/04 :  14:09:12  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej!
Jag vet att detta diskuterats förut, men vill ändå ge min syn på saken.

Faktum är att jag tycker mig ana en viss ändring i ljudkaraktär när jag byter usb-kabel. På skoj köpte jag en Entreq usb discovery. ja det blir skillnad enligt mina öron eller ska man skriva hjänra? Faktum är att jag inte kan beskriva hur det kan vara möjligt och jag tror inte på entreqs förklaring heller.

Däremot tycker jag alla skeptiker borde prova utan att bestämma sig innan test att det är omöjligt. Se det hela med öppna ögon. Det vore kul om fler kunde prova och säga om de hör skillnad eller inte. För det kan mycket väl vara placebo om jag och några fler tycker det blir bättre. Men skulle fler prova kanske man kan fastställa att de varken gjorde till eller från, eller rent av gav en förbättring/försämring.

Just my 2 cents.

/kareem

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/04 :  14:55:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Vad jag har förstått finns det en del enheter, typ DACar osv. som kör osynkad signal, dvs att Usb'n bara matar ut bitar utan att kontrollera att det kommit fram, man har alltså ingen buffert i den mottagande enheten, i ett sådant fall så kan jag absolut köpa att det blir skillnad i ljudet..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/12/04 :  15:34:21  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jo, där har du en poäng.

I mitt fall kör jag med arcam rdac som ska en synkad klocka (lånad teknik från dCS). Alltså borde inte kabeln ha betydelse kan man tycka.

Jag vet inte men som ingenjör har jag svårt att förstå detta, ska försöka göra ett blindtest när någon vill hjälpa till med kabelbyte. Så får vi se sen.

/Kareem
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/04 :  21:21:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag kan inte heller fatta att det skulle vara någon skillnad, man
tycker ju att om något annat än det som skickas kommer fram så är
ju kabeln trasig...speciellt i den digitala domänen. Ser fram mot
ett blindtest. Redovisa gärna utgången
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/04 :  22:58:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det har diskuterats förut, det har du rätt i.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2010/12/05 :  18:41:05  Show Profile Send magnus a Private Message
Jag har testat usbkablen och det känns lite löjligt att det kan vara så mycket snack om en kabel som troligen inte alla som skriver om den har lyssnat med i sin eller någon anläggning.Jag tycker att ljudet blir mer dynamiskt och rösterna kommer fram bättre i ljudbilden.har även testat Entreq högtalarkabel tror den heter Discovery och den är absolut den bästa kabel jag hört.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/12/05 :  21:26:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag är nyfiken på USB-kablars inverkan på ljudkvalitet men har själv inte testat, så jag tycker det är kul med inlägg om detta.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/12/05 :  21:51:08  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
magnus:
som jag redan nämt upplever även jag en förbättring, men då jag (verkar inte finnas någon annan heller?) inte kan förstå varför det kan bli skillnad med olika digitalkablar så är de enkelt att tro på placeboeffekten. Men jag håller med dig att det är lite väl trångsynt att klanka ner på saker man inte provat själv.

Detta är lite av bakgrunden varför jag tänker göra ett blindtest. Jag har aldrig gjort något innan men någon gång måste ju bli den första.

hälsningar
Kareem
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2010/12/06 :  05:08:38  Show Profile Send magnus a Private Message
Det ska bli kul o hör om blindtestet.vet inte heller vad det är med kablar som gör skildnad, men hör man så gör man.sen är det upp till var o en om man vill köpa.....
/Magnus
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/12/06 :  07:48:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
Alltså man ska INTE underskatta effekten av placebo!! Jag tror att det är den enskilt största påverkande "komponenten" i en anläggning. Det är inget konstigt eller något att skämmas för om man upplever något som inte "ska" vara där, vårt omedvetna har en mycket stor makt över oss!

Men vad det gäller USB-kablar, om de inte följer usb-standarden så är det väl egentligen inga usb-kablar, även om de använder samma kontaktering och pin-konfigurering? Då kan jag också absolut köpa att det kan bli skillnad, framför allt med större längder på kablarna. Men med en "vanlig" konfigurering av usb är det fullständigt omöjligt, annars skulle inte internet fungera över huvud taget. DOCK, som sagt, finns ju fortfarande placebo-effekten där och spökar
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/12/06 :  10:46:48  Show Profile Send Lovan a Private Message
Vad har USB-kablar med internet att göra?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/12/06 :  12:02:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Vad har USB-kablar med internet att göra?


Den förlustfria principen att kvaliteten på datan inte försämras med upprepade kopieringar.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2010/12/09 :  19:38:57  Show Profile Send magnus a Private Message
Svanbo:
Har du jämfört olika usb kablar?


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/12/09 :  20:16:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan inte jämföra uppspelning av musik med att flytta information från en plats till en annan.
Självklart kommer informationen fram intakt, men vi har ju problemet med jitter.
Till skillnad mot vanlig överföring enligt S/PDIF-standarden så innehåller den digitala signalen vid överföring via USB ingen klock-information. Det innebär att dacen måste återskapa klocksignalen från den digitala musiksignalen. Det leder till en hög jitternivå. Dessutom har datorns klocka ingen större precision. Detta går att komma runt genom att dacen styr överföringen genom att skicka en klocksignal till datorn. Men i båda dessa fall kommer kabeln att påverka resultatet, precis som vid vanlig överföring enligt S/PDIF-standard.
Men det börjar ju komma dacar med asynkron överföring. Då flyttas musiken från datorn till ett minne i dacen. Då borde kabeln inte påverka, tycker man.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/12/09 :  21:35:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Svanbo:
Har du jämfört olika usb kablar?

Nope, har aldrig lyssnat på musik överförd direkt via USB så jag har aldrig känt behovet lika lite som jag känt behovet av att jämföra olika nätverkskablar. Men det är klart, skulle jag koppla en high-end usb-kabel till min externa hårddisk kanske alla filer skulle bli lite lite snyggare, semesterbilderna lite skarpare och mina word-dokument lite tydligare

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/12/09 :  21:47:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kanske det kanske, men har du utrustningen att detektera skillnaden . Skämt åtsido men dom små skillnaderna är kanske inte så lätt att höra men kanske finns där utan att kunna mätas (idag).

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/12/09 :  21:52:35  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag väntat fortfarande på att min flickvän ska ställa upp som kabelbytare. Då ska jag se om JAG hör skillnad hemma hos mig. Gör jag inte det så känns det onödigt att ha kvar kabeln här hemma. För till slut handlar väl hifi om att få en trevlig upplevelse när man lyssnar på musik?

/Kareem
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/12/09 :  22:15:55  Show Profile Send Klingan a Private Message
Nyfiken Wilderwein, hur upplever du arcam dacen? Ursäkta OT
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/12/10 :  00:00:28  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Lite snabbt om arcam dacen då. För det första har jag inte provat någon dyr dac. Det jag jämför med är dacar i samma prisklass jag hört. Däribland dacmagic hrt + 1. I mitt system fungerade inte dacmagic alls, ljudet blev tråkigt. Med hrt var jag nöjd tills jag behövde fler ingångar. Det var då ja testade rdac. Min första upplevelse var att arcam spelade musik så som hrt men tog fram fler detaljer. Därför sålde jag min hrt och köpte rdac. Jag har alltid gillat arcam ljudmässigt ska man komma ihåg. Efter ca 200 h börjar den låta riktigt bra, den är spelglad, definerad och inte alls tillbakalutad som flera andra upplever den. De kanske inte spelat in den ordentligt? Ber om ursäkt om det är svårläst då detta är skickat från min iphone.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2010/12/10 :  08:03:10  Show Profile Send magnus a Private Message
svanbo:
Provade en dyr Nordost nätkabel på kaffemaskinen, men det blev ingen skillnad på kaffet,så det är nog ingen skillnad på nätkablar heller

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/12/10 :  13:21:32  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det beror ju på att de har billiga kablar i kaffefabriken! :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/10 :  13:24:32  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Audiovector, hur går det med din Abrahamsson

Mvh.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000