Author |
Topic |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 21:29:32
|
Fantastiskt. Skulle försöka att få ihop ljudbilden lite bättre genom invinkling av högtalarna. Från att ha pekat rakt mot mig, är nu skärningspunkten ca 7 dm framför fåtöljen, dvs en tämligen minimal justering. Jag fick en betydligt mer homogen ljudbild, men jag blev förvånad över att även diskanten låter snärtigare. Någon som har en förklaring till detta fenomen?
PS. nackdelen med justeringen var att basen låter lite bumligare, men allt är ju en kompromiss, och försämringen är inte dramatisk. DS. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 21:47:00
|
Tonkurvan ser olika ut i olika riktningar. Fullt naturligt för de flesta högtalare. Sannolikt har området vid ett par kHz sänkts på direktljudet. Det brukar lugna ner ljudet och få det att "sätta sig". Din bas har inte blivit bumligare, det kan däremot ha varit maskerat av resten av tonkurvan förut. Något som har med psykoakustik att göra alltså. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/11/24 : 18:15:58
|
För mycket tå in kan resultera i att du tappar stereoperspektiv och djup.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/11/24 : 20:59:23
|
"För mycket" - ja - men "lagom" varierar oerhört!!!!
Minns ett par Sonus Faber Elekta Amator som var så invinklade att de nästan pekade mot varandra. Och det var sannerligen inget fel på den ljudbild som presenterades!
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/11/24 : 21:01:13
|
Just SF-EA ska stå kraftigt invinklade. Har alltid föredragit kraftig toe-in sedan dess. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2010/11/24 : 21:59:38
|
DALI har väl ofta konstruerat högtalare som ska stå rakt fram. I alla fall på tidigare modeller. Gällde i alla fall deras Blue-serie. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/11/25 : 06:13:37
|
NHT! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/11/25 : 18:14:26
|
Vinkla så mycket du vill. Det viktigaste är ju att man njuter av musiken
Mvh |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/11/25 : 18:35:37
|
Jag har upplevt att vissa (inte alla) dome-diskanter blir väldigt påträngande i "brännpunkten", dvs exakt i skärningspunkten. Min gissning är att en dome kan få en membranuppbrytning på toppen av välvningen som stålar en väldigt smal ljud-stråle (ju högre frekvens, destå mindre spridning). Toppen på en dome är ju i princip plan och har svårare att hålla emot kraften från luften, då denna kraft verkar vinkelrätt mot ytan. Vissa dome dislkanter har ju även en liten "mössa" som täcker just toppen på dome-en (), vilket jag tolkar som en lösning på detta.
Därför brukar det alltid bli så att jag toe-inar () så skärningspunkten blir antingen framför, eller strax bakom lyssningspositionen. Någon mer som upplevt detta fenomen? /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2010/11/25 18:37:01 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2010/11/27 : 09:40:26
|
Mina von schweikert låter absolut bäst med bara lite invinkling. Då känns sång mm som att det bara finns där i rummet. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2010/11/27 : 17:02:28
|
Toe-in tycker jag är viktigt för att få ihop ljudbilden så att man dels inte får ett hål i mitten och att den inte tippar över till höger och vänster bara man rör huvudet från mitten.
Det har med vart spridningen är "på väg", alltså i vilken riktning som direktiviteten ökar på respektive högtalare. Har man dem rakt fram så ökar den ju närmare högtalaren man kommer. Det betyder att nivån blir högre både genom att man kommer närmre och mer rakt mot högtalaren. Därför tippar ljudet väldigt snabbt från mitten ut mot den högtalaren.
Gör man tvärtom så man kommer lägre från riktingen som högtalaren strålar ut från samtidigt som man kommer lite närmre den högtalaren så har man kompenserat den effekten.
Därför är det en fördel ifall högtalarna har en viss direktivitet. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 11:05:40
|
PAK; Instämmer helt! Aningen toe in har alltid gett mig de största musikupplevelserna. För mycket toe in tar bort spelglädjen. Gäller alla (och de är många) högtalare jag testat. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 11:24:48
|
För min lyssning så har jag kommit fram till att om högtalarna är luftiga i grundutförande vill jag ha högtalarna invinklade så att skärningspunkten blir nästan helt nära bakhuvudet (JMLab). Sedan har jag ett annat par som inte är överdrivet luftiga i sig och med dem föredrar jag en skärningspunkt mycket längre bakom huvudet (mindre toe-in).
Med litet toe-in tycker jag att man får en gigantisk ljudbild som kan vara spektakulär, men man tappar precision i ljudbilden. Med mera toe-in tappar man luft och storlek, men får mera precision i stället. |
Edited by - MartinN on 2011/09/21 11:28:11 |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 12:48:58
|
Spridningsmönster från varje ingående element och högtalaren som sådan varierar med vinkeln och blandar vi sedan även in hur ljudvågorna studsar i rummet inser man snabbat att det blir hyffsat komplext att teorisera fram exakt hur ett par högtalare skall stå optimalt. Till syvende och sist är det ju ändå du som lyssnare som skall uppskatta ljudet. :)
Det som däremot är klart är att små små justeringar ofta gör stora skillnader, speciellt i de högre frekvenserna. Faktum är att flyttning av högtalarna gör att frekvensgången som når öronen förändras en del och detat faktum i sig gör att vi upplever ljudbilden väldigt annorlunda.
Om vi tex höjer upp nivån kring röster 1-4kHz relativt til ltex diskant och områdret under så får vi mer av en in your face upplevelse. Kan för vissa upplevas som ansträngande medan det för andra ökar närvarokänslan då det låter som att sångaren står lite närmre än resten av bandet.
Desto bättre utrustning och rum du besitter, desto mer omsorg bör du även ta till placeringen av resp högtalare samt lyssningspositionen. Det finns mycket välljud att hämta där. |
|
|
|
Topic |
|