HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 toe in
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/11/23 :  21:29:32  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Fantastiskt. Skulle försöka att få ihop ljudbilden lite bättre genom invinkling av högtalarna. Från att ha pekat rakt mot mig, är nu skärningspunkten ca 7 dm framför fåtöljen, dvs en tämligen minimal justering. Jag fick en betydligt mer homogen ljudbild, men jag blev förvånad över att även diskanten låter snärtigare. Någon som har en förklaring till detta fenomen?

PS. nackdelen med justeringen var att basen låter lite bumligare, men allt är ju en kompromiss, och försämringen är inte dramatisk. DS.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/23 :  21:47:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tonkurvan ser olika ut i olika riktningar. Fullt naturligt för de
flesta högtalare. Sannolikt har området vid ett par kHz sänkts på
direktljudet. Det brukar lugna ner ljudet och få det att "sätta sig".
Din bas har inte blivit bumligare, det kan däremot ha varit maskerat
av resten av tonkurvan förut. Något som har med psykoakustik att göra
alltså.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:15:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
För mycket tå in kan resultera i att du tappar stereoperspektiv och djup..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:59:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"För mycket" - ja - men "lagom" varierar oerhört!!!!

Minns ett par Sonus Faber Elekta Amator som var så invinklade att de nästan pekade mot varandra.
Och det var sannerligen inget fel på den ljudbild som presenterades!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:01:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Just SF-EA ska stå kraftigt invinklade. Har alltid föredragit kraftig toe-in sedan dess.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:51:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hur mycket invinkling är i "normalfallet" bäst?
Finns det högtalare som absolut inte ska vinklas in (eller till och med ut?)?

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:59:38  Show Profile Send millenniumking a Private Message
DALI har väl ofta konstruerat högtalare som ska stå rakt fram. I alla fall på tidigare modeller. Gällde i alla fall deras Blue-serie.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/11/25 :  06:13:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
NHT!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/25 :  18:14:26  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Vinkla så mycket du vill. Det viktigaste är ju att man njuter av musiken

Mvh
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/11/25 :  18:35:37  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har upplevt att vissa (inte alla) dome-diskanter blir väldigt påträngande i "brännpunkten", dvs exakt i skärningspunkten.
Min gissning är att en dome kan få en membranuppbrytning på toppen av välvningen som stålar en väldigt smal ljud-stråle (ju högre frekvens, destå mindre spridning).
Toppen på en dome är ju i princip plan och har svårare att hålla emot kraften från luften, då denna kraft verkar vinkelrätt mot ytan.
Vissa dome dislkanter har ju även en liten "mössa" som täcker just toppen på dome-en (), vilket jag tolkar som en lösning på detta.

Därför brukar det alltid bli så att jag toe-inar () så skärningspunkten blir antingen framför, eller strax bakom lyssningspositionen.
Någon mer som upplevt detta fenomen?
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/11/25 18:37:01
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/11/25 :  19:32:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
PIX, låter logiskt. Jag har dock biradialhorn i diskanten.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/11/27 :  09:40:26  Show Profile Send pak a Private Message
Mina von schweikert låter absolut bäst med bara lite invinkling.
Då känns sång mm som att det bara finns där i rummet.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2010/11/27 :  17:02:28  Show Profile Send marens a Private Message
Toe-in tycker jag är viktigt för att få ihop ljudbilden så att man dels inte får ett hål i mitten och att den inte tippar över till höger och vänster bara man rör huvudet från mitten.

Det har med vart spridningen är "på väg", alltså i vilken riktning som direktiviteten ökar på respektive högtalare. Har man dem rakt fram så ökar den ju närmare högtalaren man kommer. Det betyder att nivån blir högre både genom att man kommer närmre och mer rakt mot högtalaren. Därför tippar ljudet väldigt snabbt från mitten ut mot den högtalaren.

Gör man tvärtom så man kommer lägre från riktingen som högtalaren strålar ut från samtidigt som man kommer lite närmre den högtalaren så har man kompenserat den effekten.

Därför är det en fördel ifall högtalarna har en viss direktivitet.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/09/21 :  11:05:40  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
PAK; Instämmer helt! Aningen toe in har alltid gett mig de största musikupplevelserna. För mycket toe in tar bort spelglädjen. Gäller alla (och de är många) högtalare jag testat.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/21 :  11:24:48  Show Profile Send MartinN a Private Message
För min lyssning så har jag kommit fram till att om högtalarna är luftiga i grundutförande vill jag ha högtalarna invinklade så att skärningspunkten blir nästan helt nära bakhuvudet (JMLab). Sedan har jag ett annat par som inte är överdrivet luftiga i sig och med dem föredrar jag en skärningspunkt mycket längre bakom huvudet (mindre toe-in).

Med litet toe-in tycker jag att man får en gigantisk ljudbild som kan vara spektakulär, men man tappar precision i ljudbilden. Med mera toe-in tappar man luft och storlek, men får mera precision i stället.

Edited by - MartinN on 2011/09/21 11:28:11
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/21 :  12:48:58  Show Profile Send mangs a Private Message
Spridningsmönster från varje ingående element och högtalaren som sådan varierar med vinkeln och blandar vi sedan även in hur ljudvågorna studsar i rummet inser man snabbat att det blir hyffsat komplext att teorisera fram exakt hur ett par högtalare skall stå optimalt. Till syvende och sist är det ju ändå du som lyssnare som skall uppskatta ljudet. :)

Det som däremot är klart är att små små justeringar ofta gör stora skillnader, speciellt i de högre frekvenserna. Faktum är att flyttning av högtalarna gör att frekvensgången som når öronen förändras en del och detat faktum i sig gör att vi upplever ljudbilden väldigt annorlunda.

Om vi tex höjer upp nivån kring röster 1-4kHz relativt til ltex diskant och områdret under så får vi mer av en in your face upplevelse. Kan för vissa upplevas som ansträngande medan det för andra ökar närvarokänslan då det låter som att sångaren står lite närmre än resten av bandet.

Desto bättre utrustning och rum du besitter, desto mer omsorg bör du även ta till placeringen av resp högtalare samt lyssningspositionen. Det finns mycket välljud att hämta där.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000