HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar och kontakter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2011/03/22 :  20:06:58  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Men så finns det nyanser av vitt oxå!? Finns nyanser i smaker på whisky!? Finns nyanser i ljud oxå!?

I min värld är det så iaf. Men jag är och blir förvånad att inte alla ser/smakar/hör skillnader. Men respekterar att vi är människor med olika uppfattningar. Tycker att det är kul och lärorikt när det är så. Det lär mig att lära känna mig bättre. Att förstå varandra som människor.
Jag har undvikit kabeldebatter just pga. att folk alltid skall pådyvla sina egna uppfattningar, precis som att det är den ENDA sanningen el liknande.
Som med allt här i livet så gillar jag när man ur sitt egna persektiv förklarar hur det upplevs. Sedan är det upp till mig att filtrera upplysningarna så att jag förstår eller inte förstår. Kanske håller med eller inte. Men finns inget rätt eller fel. Upplever någon en sak så är det just så. Sedan om jag inte håller med så betydet inte att en person inte har upplevt det så.

Kände att jag ville lägga en kommentar bara. Jag kommer fortsättningsvis att fortsätta undvika kabelpajkastningsdiskussioner.
Men jag läser gärna om hur kablar upplevs!

Mvh Magnus
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/22 :  20:09:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Några har ju berättat om att ljudbilden blir bredare och får ett större djup. Inte ens det fick jag. Nu tycker jag att man inte kan få större bredd än vad jag redan har, men det är ju något som man borde lätt höra och märka skillnad på. Det känns orimligt att tänka sig att köpa femton stycken nätkablar för 2000 spänn styck. Jag tänkte så här när jag kopplade in nätsladden. Nu måste jag höra någon skillnad när så många säger att det är så bra. Sladden får nog gå tillbaka dit där den kommer ifrån.
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/03/22 :  20:21:30  Show Profile Send PärR a Private Message
Skulle vilja sammanfatta det såhär. Generellt större skillnader mellan bra och sämre nätkontakter än tex mellan bra och sämre XLR signalkontakter.

Varför? Kanske beroende på den "typ" av signal respektive kabel levererar, och den signalen är känsligare både för att ge ifrån sig och fånga upp.

MEN: Har man inte ordning på hur svagström och nätströmskablar ligger relativt varandra så kan en bra kontakt aldrig avhjälpa ofrivilliga /onödiga störningar. Mycket vunnet bara genom att försöka bringa lite ordning och ha AVSTÅND mellan olika kabeltyper (tex bakom set-upen)

PärR

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/03/22 :  20:26:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Kabelns ledares egeninduktans och dielektrikumets kapacitans påverkar ljudkaraktären mer än guldpläteringens tjocklek någonsin kommer att göra punkt slut.

Är ni trötta på ljudet från erat gamla system, blås bort dammet och ryck ut signalkablagen, ta en tops och doppa i isopropanol, gnugga försiktigt på kontaktytan och se hur topsen blir svart av all oxid, plugga in igen och upplev en kraftigt förändrad ljudbild!

Och innan någon halshugger mig så skriver jag att det är mina personliga reflektioner, så, nu har jag ryggen fri

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/03/22 :  23:41:15  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Några har ju berättat om att ljudbilden blir bredare och får ett större djup. Inte ens det fick jag. Nu tycker jag att man inte kan få större bredd än vad jag redan har, men det är ju något som man borde lätt höra och märka skillnad på. Det känns orimligt att tänka sig att köpa femton stycken nätkablar för 2000 spänn styck. Jag tänkte så här när jag kopplade in nätsladden. Nu måste jag höra någon skillnad när så många säger att det är så bra. Sladden får nog gå tillbaka dit där den kommer ifrån.


Finns inga generella sanningar om vad som skall hända i ett system vid användande av olika konstruerade nätkablar, beror helt på hur omständigheterna runt om ser ut, och även VEM som lyssnar och HUR det lyssnas, tyvärr brukar ju alla kabeldiskussioner sluta med att var och en generaliserar utifrån egna upplevelser, det är mer regel än undantag att det slutar så.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/03/22 23:45:48
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/23 :  00:32:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag en skeptiker, både innan och efter jag provat. Och eftersom ingen annan har kunnat visa något annat här hos mig så lägger jag ner det här. Jag tycker mig ana att jag har det så bra det kan bli och därför kan jag satsa på något annat, till exempel lite flera skivor.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/03/23 :  06:31:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hermes - Det finns väl andra kontakter än Furutech och Neutrik?
Supra och WBT tycker jag gör bra RCA-kontakter, men det finns ju gott om budgetalternativ tex här:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/23 :  07:57:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Jag en skeptiker, både innan och efter jag provat. Och eftersom ingen annan har kunnat visa något annat här hos mig så lägger jag ner det här. Jag tycker mig ana att jag har det så bra det kan bli och därför kan jag satsa på något annat, till exempel lite flera skivor.


Det är helt rätt! Om du inte upplever att du får utbyte av andra kablar, så lägg då hellre tid och pengar på mjukvaran! Den är ändå så mycket viktigare, både vad gäller välljud och även upplevelse, än de skillnader två väl konstruerade kablar kan göra...

Men å andra sidan, bara för att DU inte upplever skillnad, är det fortfarande möjligt att JAG upplever skillnad...

Jag är själv kabelskeptiker, skulle aldrig lägga femsiffriga belopp på en sladdstump. Men det innebär inte att alla kablar resulterar i ett identiskt ljud. Och som med så många andra saker så är det inget givet likhetstecken mellan högre pris och "bättre" prestanda.
Jo, kanske, låt mig snarare uttrycka min åsikt så här:
Enligt min hörsel/anläggning/musiksmak/miljö finns det ingen anledning att lägga femsiffriga belopp på kablar. Just nu sitter en EKLK mellan förstärkaren och mina högtalare. Den låter, IMO, oerhört bra för sin kostnad. Och den låter "bättre" än många av de kablar man köper på lösmeter hos hifihandlaren.

Men en sak är säkert: Hade man tillverkat och sålt EKLK 2.5m under rubriken högtalarkabel hade den garanterat hetat nåt fränt och varit snyggt förpackad med kabelstrumpa och gyllene kontakter och kostat inih-vete mycket mera. Samma sak med Öhlflex nätkabel.

Sen är det ju givet att marknaden för skärmad installationskabel är oändligt mycket större och därför ger MYCKET lägre löpmeter-priser än om man skulle dra kabel enbart för hifi-nördarna.

Eller så är min hörsel helt enkelt inte känsligare än att jag kan bortse från de dyrare kablarna. Men å andra sidan är det för mig enkelt att höra skillnad mellan t.ex. en Supra LoRad och en Ölflex med Furutech Rhodium-kontakter om vi tar nätkablar som exempel.

Avslutningsvis kommer jag att försöka fortsätta hålla ett öppet sinne för de förändringar i ljud kabelbyten innebär. Jag är dock skeptisk av naturen (och snål kanske? ) och jag tror jag vågar lova att det aldrig någonsin kommer in t.ex. en Nordost Odin-kabel i min anläggning.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/23 :  09:33:30  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har både mätt och lyssnat på olika kablar i olika setuper.

2 Billiga högtalarkablar
EKK med 2.5mm
Supra Ply 3.4
Supra Ply 3.4 med smutsiga kontaktändar.
Audioquest
Xindak


Mätningarna har utförts från samma position (min normala lyssningsposition) vid samma tillfälle och alla ingående kablar gav samma mätresultat både beträffande direkt ljud och efterklang. Alla utom den inrökta Supra Ply med smutsiga kontaktändar som gav lite lägre output (-1-2dB) från 10kHz och uppåt.

För skojs skull avslutade jag mätningen med att flytta mikrofonen 1cm och mätte om, detta gjorde betydligt större skillnad på de uppmätta värdena. Ni får tolka mina erfarenheter hur ni vill.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/23 :  10:36:51  Show Profile Send CC a Private Message
redan på 70:talet försökte våra kära Japaner (och sedermera övriga asiater) övertyga oss om att deras elektronik var bäst baserat på sina respektive mätvärden.

Idag vet vi bättre (gör vi?) om den totala och slutliga upplevelsen av ljudåtergivning...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/03/23 :  10:49:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Både galningar och genier hävdar att deras kabel är bäst,
vi konsumenter öppnar välvilligt plånboken utan att veta vem som är galningen eller geniet.

Som jag skrev innan, har du haft dina kablar ett tag så putsa bort oxid och lyssna igen, du behöver kanske inte köpa nya kablar


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/23 :  11:01:39  Show Profile Send Eref a Private Message
Själv tillhör jag skaran som aldrig hört nån jätteskillnad mellan olika kablar, nätkablar skall vi inte ens nämna. Men att jag inte hör skillnad behöver inte betyda att andra inte gör det även om jag ibland kan få "kejsarens nya kläder"fantasier. Jag är själv en ganska slarvig testlyssnare och dessutom har åldern säkert satt en del naturliga begränsningar vad gäller lyssnandet. Jag ser kablar och kontakter lite som smycken på min anläggning. Jag har massvis med förutfattade meningar om kablarna. Xindak gillar jag för att det är kinesisk kvalite, Supra för att det är ett svenskt kvalitetsmärke som tillverkas i Ljungskile och VandenHuul för att det är VandenHuul. På nåt sätt gillar jag kablar och jag blir fascinerad av att en del lägger ner enorma summor. Det tyder iallafall på kärlek till hobbyn!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/23 :  11:04:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag använder själv EKK som högtalarkablar och en annan som är finkardelig för diskanten. Jag kan tänka mig att det är viktigt vad man väljer för högtalarkabel när man använder sig av passivt delade högtalare och då i kombination med slutsteget som man använder. Olika slutsteg reagerar olika på hur man belastar dom. Det är en av anledningarna till att jag delar mina högtalare aktivt. Aktivt betyder att man aldrig har några problem med att något av passbanden blir för svagt utan att man kan kompensera nivån. Medan andra köper svindyra kraftslutsteg använder jag mycket mindre dyra men bra slutsteg och får ändå samma eller bättre resultat. Vad jag ville var att kunna bekräfta eller förkasta användandet av "bättre" nätkablar. Hur många här har testat dyra nätkablar i en aktivt delad ljudanläggning? Ingen skulle jag tro.
Jag vill bara tillägga att jag har varit noggrann och mätt alla spänningsnivåer inklusive ljudnivån i rummet.

Edited by - gcs on 2011/03/23 11:07:23
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/23 :  11:33:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Kabelmiljön då? Den som kablarna tvingas leva i?

Vad är bäst? Billiga kablar i en minimalistisk anläggning, väl åtskilda etc, eller dyra kablar i ett ormbo?

Själv prioriterar jag skärmade kablar i alla led för att minimera interferenser i det skatbo jag har bakom elektroniken.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/23 :  11:41:39  Show Profile Send gcs a Private Message
För mig finns det ingen möjlighet att undvika ett ormbo. Vad jag gjorde när jag testade nätkabeln var att jag kopplade ur allt som jag inte behövde för testet. Jag såg sedan till att de ljudkablar och elkablar som jag behövde inte kom in närheten av varandra, så låmgt det nu var möjligt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/23 :  12:09:42  Show Profile Send CC a Private Message
Ju mer elektroniklådor vi har desto svårare e de att undgå "ormboet"... Jag är själv "minimalist" (tycker jag, inte min fru(!)) och tycker ändå att det är svårt att hålla "rent" bakom anläggningen. Så jag strävar efter att köra med skärmat där det går (vilket ibland e svårt då skärmade kablar har mer "hyss" för sig) och naturligtvis sära på kablaget så gott det går..

Som "mr Triatic" mycket riktigt påpekade så är det mycket viktigt att göra en "storstädning" på alla kontaktytor mellan varven. Jag tror att många positiva utfall när det gäller kabeltester bygger just på att man jämför med en kabel som har gammal oxid kontra en ny ren! Men då jag är medveten om detta och (hyfsat) regelbundet städar rent kontaktytorna så vet jag att skillnaden kan vara mycket stor före och efter!

Till skillnad till "Eref" så är jag helt ointresserad utav utsmyckningen. Det sköter min fru bättre om... Och snål som jag är hade jag varit mycket glad om jag tyckt att EKK å liknande gett mig den ljudkvalitén som jag strävar efter! Även min fru! Alltså seriöst, en EKK med en strumpa å kontakter så ser man ju ändå ingen större skillnad och det hade för min del vart perfekt! Men tyvärr så är det i min värld allt för stora skillnader som jag inte kan bortse från... Var glade ni som slipper detta!

Som sista tillägg så tycker jag själv att det är intressant att vi kan höra så olika och att våra ljudanläggningar uppenbarligen måste låta väldigt olika dem med med tanke på våra olika upplevelser!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/23 :  12:16:01  Show Profile Send mangs a Private Message
Någonstans måste man ändå fundera på vad Hifi innebär. Man vill ha en naturtrogen återgivning av det som finns inspelat på mediet. I bästa fall låter inspelningen då naturtrogen i sig. Förändringar gällande ditt humör, din lyssningsposition, rummet och högtalarna och dess placering kommer ge dig enorma förändringar. De ingående elektronikkomponenterna på vägen kommer ge dig viss skillnad även om de i idealfallet skall vara transparenta. Här finns det ibland möjlighet att som användare tweaka ljudet efter egna premisser, må så var att man ställer in olika nivåer med bi-amp, leker med diskantreglaget eller använder sig av rumskompenserare etc. Här kan man då prova sig fram till ett ljudideal som passar den egna smaken eller ger ett så upplevt korrekt resultat som möjligt. Olika delar i signalkedjankan färga ljudet pga felkonstruktion eller pga att de inte är matchade till varandra. Använder du tex ett slutsteg med dålig dämpfaktor ihop med lågimpedativa högtalare kommer impedanskurvan avspegla sig i frelvenskurvan.

Att byta ut kablar ger ytterst sällan några mätbara förändringar om det inte är fel på kabeln eller matchingen mellan elektronik alternativt att den är omgiven av mycket störningar. Så länge kabeln är funktionell och rätt dimensionerad i en bra miljö skall den inte göra mer än att vidaretransportera signalen, Detta gäller både, nätkablar, signalkablar och högtalarkablar, Dessa passiva komponenter kan inte tillföra annat än upptagna störningar till det inkommande ljudet, däremot kan de om de är undermåliga för applikationen plocka bort viss information.

Det finns dock oerhört många andra ställen där man skall börja se över sin anläggning och miljö innan man kan se vinster med en bytad kabel vad det gäller det rent ljudmässiga. jag köper resonemanget att fina kablar känns bra vilket bidrar till totalupplevelsen och gör att man faktiskt tycker det låter bättre pga att det ser bättre ut. Jag jobbar själv utifrån kablar och kontakter ur ett smyckesperspektiv.

Jag har dock aldrig sett någon klara av att höra större (om ens någon) skillnad i blindtester med dolda kablar,kontakter.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/23 :  12:54:54  Show Profile Send CC a Private Message
mangs "Jag har dock aldrig sett någon klara av att höra större (om ens någon) skillnad i blindtester med dolda kablar,kontakter."

- Körde ett "mindre" blindtest förra helgen med bla min svärfar (vilken är rutinerad ljudtekniker) där han lätt detekterade skillnaden mellan tre olika nätkablar kopplade till en dac som jag hade hemma på prov. Egentligen så skulle vi lyssna på skillnaden mellan några olika dacar men det slutade med ett litet nätkabeltest istället... Så kan det bli...

Naturligtvis var ljudnivån densamma (jag har stegad volymkontroll så det är lätt). Alla tre var skärmade och jordade och gick från "standard" till lite mer exklusiv i sin konstruktion.
Musiken var företrädesvis inspelningar min svärfar själv gjort samt lite annat smått å gott som finns i arkivet.

Han hade under testet ingen aning om vilken jag kopplade om till men kunde ändå lätt anmärka på återgivning i form av ljudbild, fasthet i bas, tonal klang i mellanregister och upplösning i diskant... Det var mycket intressant!


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/03/23 :  19:50:04  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Men jag läser gärna om hur kablar upplevs!


Det gör jag också men har lite svårt för dessa panegyriska kabelrecensioner, både från proffessionella recensenter och privatpersoner, där man snarare får intryck av att det är skillnaden mellan en "högtalare köpt från skåpbil på stan" och ett par Alexandrior man beskriver .
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/23 :  19:57:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Här finns det ibland möjlighet att som användare tweaka ljudet efter egna premisser, må så var att man ställer in olika nivåer med bi-amp, leker med diskantreglaget eller använder sig av rumskompenserare etc. Här kan man då prova sig fram till ett ljudideal som passar den egna smaken eller ger ett så upplevt korrekt resultat som möjligt.
Jag vill bara säga det att när jag kalibrerat min lyssning har jag inte haft något speciellt ljudideal som jag strävat mot. Förvisso är det så att jag alltid gillat stora tunga studiohögtalare från JBL. Men jag har aldrig gillat deras passiva filter. Mina högtalare som jag nu har liknar ljudmässigt TAD reference 1 som har ett ljud i min smak. Hela vårat hem är en lekstuga (lekare är ett gammalt ord för musiker) och jag kommer snart att försöka låna hem ett par högtalare från Genelec (8062A). Det ska bli intressant att få lyssna och jämföra eftersom det är ett par högtalare som låter väldigt lika med dom som jag redan har. Med tanke på kabeldiskussionen som vi har undrar jag hur det kan komma sig att Genelec anser sig kunna använda vanlig usb kabel.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/03/23 :  20:54:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja, anser dom det så är det väl så eller...

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/23 :  21:11:04  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag kanske var lite väl raljerande i min ton om olika kablar i ett tidigare inlägg. En mig närstående påminde om att jag höll på intensivt med kabeltestande för några år sedan. Kan förklara att jag helt enkelt är nöjd med ljudet och kablaget nu. Kommer ihåg att jag provade, bytte och testade en hel del med förbindelsen mellan vinylspelaren och RIAAt t.ex. Mina högtalarkablar är också noggrant utvalda. Fast jag är samtidigt långtifrån säker och kan känna att kablarnas betydelse stundom blir en aning överdriven...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/03/26 :  12:12:38  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
@ Mangs: Jag tror tvärtom - det är först då du fått ordning på ström, vibrationer och signalöverföring som du verkligen kan utvärdera hur bra dina apparater fungerar eller huruvida högtalarna är rätt placerade i rummet. Vi tenderar att byta apparater utan att ha själva grunden lagd vilket bara leder till ett ständigt famlande i mörker.

Jag var nära att byta förstärkare för ett tag sedan vilket nu visat sig MYCKET onödigt: efter att ha helrenoverat strömförsörjningen hörde jag att högtalarna kunde stå bättre placerade och nu är det bara ett stort leende och massor av skivspelande här hemma! :-)

Så jag säger inte att kablar och dämpningsprylar är komponenter, men att de är viktigare än så, de är vad som skall hålla upp byggnaden, de hör till fundamentet.

OK, shoot me!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/26 :  18:06:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Vi tenderar att byta apparater utan att ha själva grunden lagd vilket bara leder till ett ständigt famlande i mörker.


Precis, alla borde alltså börja med att skapa ett bra ljudrum, med bra dämpning, både av interna reflexer och störningar utifrån.

Sen lägga mycket energi på att finna det högtalarsystem som sen passar detta rum och ens personliga smak.

Sen kan man börja trixa med apparater och kablar.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/03/26 :  22:10:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
+1
Har man inte en anläggning som är riktigt bra och högupplöst är det svårt att höra skillnad på kablar och kontakter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000