Author |
Topic |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:20:03
|
I mina trixanden med högtalarna undrar jag om jag inte pajat en diskant. En av dem låter lägre i nivå, kanske 6 dB skillnad. Har mätt på högtalarkabelns ända för att spåra felet. Spänningen ligger på 15.3 samt 15.5 volt för de båda kanalerna för en sinussignal vid fullt volymutslag. Trolig pajad diskant (den med lägre nivå förhoppningsvis?) och inget i mitt aktiva filter/förstärkare?
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
Edited by - Thomas A on 2003/01/22 00:21:36 |
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:26:42
|
Hmm 15volt sinus är nog lite mycket att köra till en diskant, dom brukar inte tåla särskilt mycket kontinuerlig effekt..
Låter den ok förutom mindre verkningsgrad? |
Edited by - norman on 2003/01/22 00:29:13 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:28:05
|
Nädu, jag mätte med högtalarkabeln i min voltmätare bara för att försäkra mig om att inget var fel tidigare i kedjan. Diskanterna var inte ikopplade vid mätning. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:30:36
|
quote: Originally posted by Thomas A
Nädu, jag mätte med högtalarkabeln i min voltmätare bara för att försäkra mig om att inget var fel tidigare i kedjan. Diskanterna var inte ikopplade vid mätning.
Aha!ok då fattar jag..
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:31:14
|
Den låter ok annars med sinussvep, men ska lyssna/undersöka noggrannare imorgon. Nu blir grannarna inte glada.
Tycker det verkar lite konstigt dock.
T |
Edited by - Thomas A on 2003/01/22 00:32:24 |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:36:54
|
Tycker det verkar lite konstigt dock.
jo, det brukar ju bli avbrott, kortis eller att dom skrapar i om dom blivit för varma. Iof kanske man kan tänka sig att det blivit kortis på några varv på talspolen vilket gör att det blir lägre verkningsgrad |
Edited by - norman on 2003/01/22 00:38:28 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:45:44
|
Hmm jag kopplade ihop det. Nu låter den starkare igen. Helt klart en skillnad mot tidigare. Skumt. Innan både hördes det och kunde mätas, både med mic och handhållen dB mätare. Jag undrar om det är nåt fel/glapp i mina alldeles för billiga kablar till filtren som kan ha gjort dem effekten tidigare. En kontakt har ganska löst mittstift. Jag kopplade loss allt för att spåra felet, och nu när jag kopplat ihop det verkar det ok igen. Men ska mäta med mic imorgon för att vara på säkra sidan.
Kanske dags att köpa in ett några meter Supra DAC + kontakter och löda nya kablar. Det är ett antal meter oskärmad gratiskabel som ringlar runt allsköns utrustning.
T |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:47:53
|
Hmm jag kopplade ihop det. Nu låter den starkare igen. Helt klart en skillnad mot tidigare. Skumt. Innan både hördes det och kunde mätas, både med mic och handhållen dB mätare. Jag undrar om det är nåt fel/glapp i mina alldeles för billiga kablar till filtren som kan ha gjort dem effekten tidigare. En kontakt har ganska löst mittstift. Jag kopplade loss allt för att spåra felet, och nu när jag kopplat ihop det verkar det ok igen. Men ska mäta med mic imorgon för att vara på säkra sidan.
Kanske dags att köpa in ett några meter Supra DAC + kontakter och löda nya kablar. Det är ett antal meter oskärmad gratiskabel som ringlar runt allsköns utrustning.
T
Tur! ibland blir det kanske hörbara skillnader med gratiskabel ändå.. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:49:22
|
Hur låter de annars? har du mätt nåt? |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 01:26:55
|
Jag har gjort några enkla mätningar, både svep vid lyssningsposition och med puls @ 1 m. Nivåinställningen är lite svår då jag har bara har mina gamla monitorer att jämföra med, lyssningmässigt. De lät ju varmt och var lite trötta i ljudet, och jag tycker mina nya låter mer detaljerat, livligare men kanske lite ljust och hårt ibland. Så jag vet inte om jag fått inställningarna korrekt ännu eller om det är en omställning/vanesak. Jag spelar in dem lite först innan jag gör mina slutliga mätningar/inställningar. Ev ska jag öka baffelstödet från 4.5 till 6 dB. Tonenergikurvan ser mkt jämnare ut än med mina tidigare. Inga resonanser kan höras, som med mina tidigare. Var lite irriterande på pianomusik, då vissa anslag blev hårda och vassa. De är borta nu.
Annars låter de tydligare än mina tidigare, tystare mellan tonerna, mer konturer runt instrument och röster. Rappare bas. Mer dynamiskt. Ungefär samma känsla som när jag uppgraderade till aktiva basar. Man vill inte dra på för stark volym då det kan "smälla" till ordentligt vid ett ev trumslag. :-)
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 01:40:41
|
Ok, kul att det blev en förbättring. |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 23:59:04
|
Ha! Det är ett problem i alla fall, men inte i diskanten (bytte vä och hö högtalare). Det är en spänningsskillnad som härrör från de aktiva filtren! Försteget har 0 skillnad, medans utnivån via försteg + filter skiljer sig något. Jag bytta opampar mellan höger och vänster filter och spänningskillnaden byttes med opamparna. Alltså något tjall på nån/flera opampar. Kan ha hänt nåt när jag testmätte mina filter.
Nåja. Det ger mig en anledning att uppgradera på en gång. Inköp av 8 st OPA2134 istället för LM353 på fredag....
Thomas |
|
|
|
Topic |
|