Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:08:40
|
Hej! Har nyligen införskaffat ett par KlonAc:s och drabbats av rejäla utsläckningar.
Hur ska man förklara? En bild vore på sin plats,
Som den grå pilen visar så sitter porten fram på "testbaffeln" (nära golvet), frågan är då om det hjälper något att placera porten på ett annat vis? Med mina nya (stora) soffa är detta den ända möblering som är möjlig & några absorbenter har jag sällan plats med.
Är jag kokt? Riktigt störande, bäst bas har jag på skrivbordet uppe till höger
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:19:22
|
Nånting med fel fas i basen. Avståndet till högtalarna är ju ganska litet så det kanske inte är så.. |
Hifiarkeologen |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:26:50
|
quote: Originally posted by brumel
Nånting med fel fas i basen. Avståndet till högtalarna är ju ganska litet så det kanske inte är så..
Utveckla Tyvärr hamnar högtalarna nära lyssningpos, stereobilden blir väl bred då avståndet mellan högtalarna är närapå lika stort. Men det ska iaf åtgärdas med ny hifi-bänk.
|
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:30:16
|
jag vet inget om portplacering men jag skulle iaf montera högtalaren så att baffeln gick linje med toaväggen (nästan oändlig baffel) och kalkylera om baffelsteget. |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:31:13
|
H: Plugga som f*n så att du kan ta examen snabbt och byta lägenhet! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:32:45
|
Kan du avgöra vid vilken frekvens du saknar bas?
Om man tänker bort toan så står ju högtalarna mitt i rummet och det kan ju ge en del utsläckningseffekter! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:33:44
|
Saken är den att det blev kraftigare bas vid vissa frekvenser med seas p17rcy (då med port bak) som inte är känt för fejta bastryck direkt. Har flyttat runt högtalarna lite o fått smak för dess ljuva bas, ser dock inte hur ett annan möblering skulle funka praktiskt. Jag försår iof sig inte hur portplacering skulle göra några radikala förändringar. Men nått måste göras!
|
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:37:22
|
"Kan du avgöra vid vilken frekvens du saknar bas?"
Svårt att avgöra men kring 40Hz kanske?
"Om man tänker bort toan så står ju högtalarna mitt i rummet och det kan ju ge en del utsläckningseffekter!"
Precis, har också tänkt på det, mitt i! Idén var att de dubbla portarna på mina 2½-vägare skulle få andas fritt.. Det blev mer tryck då vid vissa frekvenser,, köpte en ny lång soffa.. Resten är svart Detta är svårt.
|
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:40:32
|
quote: Originally posted by Nagref
H: Plugga som f*n så att du kan ta examen snabbt och byta lägenhet!
Hur ska jag få frid??
|
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 18:43:28
|
quote: Originally posted by celef
jag vet inget om portplacering men jag skulle iaf montera högtalaren så att baffeln gick linje med toaväggen (nästan oändlig baffel) och kalkylera om baffelsteget.
Oj vad många svar man missat då! Hade varit super om inte sängen (i det nedre utrymmet till höger) tagit emot!! Jag hatar min älskade lägenhet.. Räkna om baffelsteget har jag inte tänkt på,, har ens inte simulerat nått i alls.. Kanske dags för det?
Det är fejtfeta skillnader när jag flyttar mig i rummet, större än någonsin.. Därför misstänker jag porten (vid golvet o framåt). Kan dock inte motivera mina misstankar.
|
|
Edited by - henricsson on 2003/01/22 18:46:47 |
|
|
falukorv
Ej medlem längre
555 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 19:42:34
|
Stäng dasslocket. Funkar som en helmholz resonator. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 19:45:32
|
*asg* |
|
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre
461 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 22:58:49
|
hehhe
Blir det liksom en sugkrets när man spolar ? |
|
|
falukorv
Ej medlem längre
555 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 23:03:30
|
quote: Originally posted by henricsson
Feta basutsläckningsproblem ? *hjälp*...
Fanken... tyckte det stod Feta bakutsläppningsproblem *hjälp*!
|
|
|
|
Topic |
|