HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ringkärna som utgångstrafo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:42:40  Show Profile Send copland a Private Message
En del (företrädesvis billiga) rörförstärkare har ringkärnor som utgångstransformatorer. Vilka är för- resp. nackdelarna?

/Manne

Mann

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:46:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Skulle jag också vilja veta men då för ett lite annorlunda andvändningsområde.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:29:19  Show Profile Send DHT a Private Message
Kanske är det vanliga/modifierade nät-ringkärnor de använder? Om det är så borde fördelen vara lågt pris och nackdelen sämre frekvensegenskaper än en "riktig" utgångstransformator.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/22 :  08:18:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag beställde redan 1976 en egen dimensionerad utgångstrafo typ ringkärna från som det hette då Transduktor i Växjö. På något underligt sätt fick jag till det med matten fast jag räknade på formler för EI-kärna. Induktansen blev 200H vilket motsvarar fu 2-3Hz vid 3,4K som den var beräknad för. Den var inte sektionslindad vilket gjorde att diskanten inte var den bästa. Första stora resonansen låg runt 50kHz (borde ligga minst 5ggr högre upp) men i övrigt var det inga problem. Rätt lindat tror jag att ringkärnor uppför sig mycket bra som utg-trafo. Som nättrafo tål jag däremot inte se dom. Ljudförstörande leksaker.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/22 :  19:12:39  Show Profile Send copland a Private Message
Hm, det var ju lite stick i stäv med den allmänna uppfattningen. Det är ju svårt att hitta en kommersiell stärkare som inte har ringkärnor i nätdelen. Men, om du inte tål dem så har du väl dina skäl...
Det finns inga principiella problem med att använda ringkärnor som utgångstrafos då? Läste någonstans att de mättas snabbt och resultatet borde väl bli sämre basåtergivning?
Men antagligen är det väl som DHT skriver - att det är vanliga nättransformatorer de kör med. Det var också min första tanke. Vilka parametrar ska man kika efter när man bedömer en utgångstransformator?
/Manne

Mann
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/22 :  23:30:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Copland
Jag vet att mina idéer går lite på tvärs. Det blir gärna så när man provar själv och inte bara återger vad andra skriver och säger.
Det är möjligt att ringkärnor mättas lättare av liksp./ström men i en PP-koppling lär det problemet vara minimalt eftersom lindningarna tar ut varandra likströmsmässigt. SE blir nog svårare. Där lägger man in en luftspalt i EI-kärnan för att slippa mättnad och vad jag förstår så är det svårare att göra med ringkäror. Lundahl lyckas tydligen så han kanske vet. Han har sin version av ringkärnor för SE.
Nättrafo av ringkärna har jag ett tydligt exempel på som anledning till min inställning.
Jag har provat båda alternativen i en och samma konstruktion och EI lät helt klart bäst. Jag har tjatat om det tidigare och det utgår ifrån att rinkärnan lämnar mer av ett högfrekvent störningsbrus än vad EI-trafon gör. Åtminstone är det vad jag tror att det beror på.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/23 :  00:15:09  Show Profile Send DHT a Private Message
Kolla in http://www.plitron.com
De tillverkar utgångstrafos av toriodtyp. Man kan läsa en del om vad de skriver om fördelarna på sidan. Inte helt överaskande pratar de inte så högt om eventuella nackdelar...
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/23 :  07:49:02  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
En utgångtrafo kräver ju en avancerad lindningsteknik. Orsaken till att ringkärnor inte används så ofta som utgångstrafos är nog att det är svårare att få koppartråden på kärnan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000