HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ännu en subfråga..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/09/04 :  23:15:44  Show Profile Send pak a Private Message
Jag är som flera intresserad av sub.
Har idag ett par von schweikert vr5 som spelar en bas som hörs mer än den känns om man säger.De flyttar inte så otroligt mycket luft..Mitt rum gör att jag måste ha dom brett isär och ganska nära sidoväggarna för att få en relativt bra ljudbild, men på bekostning av den djupaste basen.Den finns ju där men en topp vid 100-120hz nånting överröstar så att djupbasen inte riktigt kommer fram.
Har inte riktigt plats eller lust att slänga in stora basfällor så jag tänker mig att kanske en eller 2 subbar kunde höja upp djupet som fattas.
Lyssnade på rel t3 idag med 8" och tyckte att den lät rätt ok faktiskt.-Dock med stativare.
Det jag undrar nu är om en sån(eller 2) skulle räcka till för att stötta upp lite.?Eller om det bara förvärrar toppen mer?
Vill ju inte bara ha hörbar bas utan även få lite tryck också när man drar på.Men det känns viktigt för mig att ha "tyngd" i ljudet för annars så blir det så otroligt tråkigt och ointressant liksom.
När jag hade anläggningen uppsatt på långväggen så var det bara djup men svag mellanbas, och nu när jag har den på kortvägg så är det tvärt om..Mera tjong i basen men lite dålig tyngd.-Inte direkt dåligt men lite för lite för att engagera mig.
Har funderat lite på lyngdorf rumskorrigering eller sub/subbar.
Rätt eller totalt fel? om man utesluter stora basfällor.

Sen så är det en sak som jag undrar på när det gäller rel eller andra basar-Kan man ha 2-kanalsanlägget i högnivån och hembioförstärkaren i lågnivå samtidigt utan att det blir fel? vet att rel har 2 nivåjusteringar nämligen.Detta vore ju väldigt praktiskt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/05 :  07:56:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det kanske inte är basfällor du behöver. Fixar du akustiken för övriga
frekvenser kan det tillåta en annan placering av högtalarna så att
basen fixar sig själv.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/09/05 :  10:02:51  Show Profile Send pak a Private Message
Ja iofs. men jag har testat med lite olika dämpning osv.men det blir ingen positiv verkan liksom.Nu är ljudbilden nästan som jag vill ha den bara bortsett från att den rejäla toppen stör och att jag önskar mer tyngd + möjligheten att påverka trista inspelningar.Sen så tycker jag att min hembyggda sub med xls 10 med slav är för seg och opraktisk för att ha ens i tvljudet.Allt samsas i samma rum liksom och det är fönster mm som gör att jag inte kan akustikbehandla som man skulle behöva.
Därför tänker jag att med den hyfsade ljudbilden som är nu så kan jag kanske leva med ljudet bara det vore mer botten.
Önskar även att subben kan hänga med uppåt om det skulle behövas då vr5 inte är nån discohögtalare direkt.Akustisk musik mm , men hårdrock och äldre skivor.
Hade säkert funkat i annat rum men inte här.

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/09/05 :  11:00:15  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Glöm inte att laborera med vilken lyssningsplats som låter bäst
Förhållandevis små skillnader i avstånd till väggen bakom dig kan ge
oväntat bra resultat. Kanske inte så att du inte längre önskar en
sub men den spökande toppen vid 120hz kanske du kan jämna till.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/09/05 :  11:39:01  Show Profile Send pak a Private Message
Det är sant.
Det är bara det att jag sitter i hörnsoffa och lyssnar-det är inte bra,men det är som det är i vardagsrum.
En liten fundering som jag har är om basgången i rummet förändras om man har 1-2 subbar vid andra positioner än huvudhögtalarna.Kanske jämnas basen ut?
Känns som att man borde testa åtminstonde.
Efter att ha en del konserterter i minnet så inser jag att det djupa massiva bastrycket gör att även halvdålig musik kan bli åtminstonde halvbra.
Men då vill det ju till att subben/subbarna hänger med upp i volym.
Kanske t3 blir för smått? kanske t1?
Eller annan?

Edited by - pak on 2010/09/05 11:39:22
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/09/05 :  14:52:14  Show Profile Send pak a Private Message
Kom på en sak som jag egentligen borde gjort för länge sen.
Väggen på vänster sida är en "lättvägg" mellan 2 rum.Den är oisolerad och låter som en bongotrumma när man knackar på den.Väggen på höger sida är en yttervägg som är isolerad och har 2 fönster.
Borde jag isolera vänster vägg?
Det är en enkel operation då nedre delen är bröstpanel som jag bara kan lossa för att stoppa in isolering.Detta borde väl ordna upp lite i basen??För att åtminstonde få ett någorlunda likvärdigt basljud från båda kanalerna, vilket det inte är idag.
Nästan så att man är lite sugen på att använda utrymmet i väggen till basfälla..Med tex. en av panelplankorna öppningsbara.skulle det gå tro?

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/05 :  15:35:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bongo eller inte kommer inte påverka basen. Väggen är däremot närmast akustiskt transparent för låga frekvener. För att råda bot på det behöver väggen styvas upp, exempelvis med några lager gips.

Då låter det som ett bättre förslag att bygga om väggen till HH-absorbent.

http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/09/05 :  19:40:13  Show Profile Send pak a Private Message
Men tror ni inte att en tom vägg kan förstärka mellanbasen?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000