Author |
Topic |
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 09:59:41
|
Hej!
Jag kör Sumiko Pearl för fullt nu och det kan därför kanske vara intresant att skriva lite om den.
Basen är väldefinierad och känns väldigt "analog", alltså med viss värme. Bra djup och fyllighet, och bra stuns och rytmisk, men saknar det där extra i attack och snärtighet.
Mellanregistret låter väldigt korrekt med bra definition.
Diskanten går åt det mjuka hållet. Tonalt tippar denna pick-up mer mot det mörka än ljusa.
Stereoperspektivet är tätt och fokuserat, men kan sakna det extra i djup. Saknar viss luftighet runt instrumenten, men klangen är bra och alla register kommer fram bra.
Största fördelen är att den spelar slitna skivor med bravur! Skivor som jag tidigare dömt ut som ospelbara och färdiga att lämna mitt hem, de kan jag spela igen! Denna "puppa" lyfter fram musikens själ och koncentrerar sig mer på helheten än detaljerna. Spårar väldigt fint och känns närmast okänslig för statisk elektricitet. Det brusar och knastrar klart mindre med denna pick-up än med någon annan som jag har provat!
Jämfört med Goldring 2200 - Sumikon låter mer avslappnat och mjukare, med mindre attack och snärt, inte lika utsträckt i diskanten och med en mindre och tätare ljudbild. Å andra sidan så kan Goldring låta hård och skarp i diskanten, med kraftig distorsion på särskilt slitna skivor och det gör inte Sumikon. Goldring knastrar och brusar även klart mer, jag säger att Goldring har dubbelt så mycket knaster och brus än Sumikon på slitna skivor och distar mycket mer i diskanten. På nya ospelade skivor plockar Goldring fram detaljer som få, men tippar ändå något åt det ljusa och skarpa. Goldring har ett mer analytiskt ljud än Sumikon, och visar obönhörligt upp om det finns fel någonstans. Sumikon är mer förlåtande, mer musik, och samtidigt känns tonalt väldigt korrekt.
Möjligen att Sumikon kommer öppna sig ännu mer ju mer inspelad den blir, jag ligger väl på halva inspelningstiden nu och tycker den bara låter bättre och bättre..
Jag behåller Sumikon på ett tag till, för många av mina skivor är slitna...
Sumikon ligger ljudmässigt nära Denon DL-110. Möjligen att Denon är ännu mer rytmisk i ljudet. Denon körde jag genom NAD PP1 och Sumikon genom Thorens MM01 så inte helt samma..
System: Thorens TD280 MkII Thorens MM01 Alchemist Nexus ALR Jordan Entry 2M |
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
Jojosoda
Member
255 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 11:25:10
|
Intressant! Alla analyser är alltid trevliga. Skall försöka lägga på minnesbanken. En god vän till mig har en 2300 som jag känner liknar din beskrivelse för 2200. Med Sumikon har du spelat alla typer av musik.? Tänkte allt från rock till singersong till klassikt, tycker att de flesta puppor jag har hört har sitt område som den glänser i!? Vilken genre tycker du att Sumikon strålar i?
Mvh /Magnus |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 12:19:19
|
Hej rolandm! Har också Sumiko ( 2st olika ) 1st Pearl och 1st Black Pearl. Tycker som du att den spelar mjuk diskant och bra/djup bas och spelar verkligen musik.
Det som var lite kul var det att när hifi-musik testa puppor så skrev dom att just Sumiko var lite rå i klangen, inte alls lika mjuk som AT 95, men där tycker jag helt tvärt om, Sumiko mycket mjukare och mer välspelande än AT 95.
Mvh Läktarörnen |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 12:22:58
|
Jag är inte så besviken på Goldring 2200 egentligen, det är en väldigt bra pick-up - men den har problem med gamla slitna skivor och statisk elektricitet. Kan ju vara kombinationen med min Thorens TP28 tonarm som inte är helt optimal heller, jag vet inte. Pick-ups handlar ju om kompromisser... Jag skulle vilja ha Sumikons fina spårförmåga och musikalitet med slitna skivor kombinerat med den stora och luftiga ljudbilden från Goldring. Som det är just nu tror jag att Sumikon är den bästa kompromissen för mig.
Musik... Jag har spelat Amazulu, Spandau Ballet, Soul II Soul, Eric Gadd, Erasure, Barbara Streisand, Dionne Warwick, Titiyo och Pet Shop Boys med mera. Och jag tycker allt detta låter fint. Bra fart i Pet Shop Boys "PopArt", inte lika snärtigt som Goldring men något varmare. Nu är ju denna samling den nyaste i min kollektion så de just den boxen låter ju väldigt bra med Goldring. Men tar vi Soul II Soul "Volume II A new decade" så är den närmast ospelbar på Goldring, men groovar gungigt med Sumiko. Den är rätt sliten... på Goldring distar och spricker den, med Sumiko kan jag dansa...
Jag spelar inte rock och jag har inget klassiskt på vinyl. Det är soul, r'nb, pop, synth, disco, reggae och ska, dub som gäller för mig.
|
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 12:26:51
|
Jag läste också testet i Hifi & Musik. Kanske Sumikon inte var helt inspelad? Jag vet inte. AT-95 är ju en rolig och framfusig spelare, men mjuk skulle jag nog inte heller kalla den. :) För mig är AT-95:an för oborstad i sin karaktär, men många älskar den och det är ju lätt att göra det. |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 12:48:45
|
Hifi&musik älskar AT 95 i alla fall. Men dom har ju sina favoritmärken (som alla oss andra) som dom alltid sätter bra betyg på. Ibland undrar jag om dom verkligen har lyssnat.
Håller helt klart med om att AT 95 är för oborstad o framfusig (i alla fall även för min smak)
Tycker också att allt för många pickup-tillverkare vill att det skall låta cd, dock inte Sumiko som håller fast vid det analoga.
Mvh Läktarörnen
|
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2010/09/05 : 20:21:48
|
Jag känner en som bytte ut sin Linn Addikt mot en AT95:a för han tyckte musiken blev roligare så. Han vart så förtjust att han köpte flera på en gång för han menade att nu skulle det spelas av bara h... :)
jag börjar gilla denna Pearl mer och mer. Kört mycket Stevie Wonder, Billy Ocean och Wet, Wet, Weat idag.. fungerar fin fint. Ljudet öppnar sig allt mer. Svänger mer... Billy Oceans "Get out of my dreams, get into my car" har bra tryck.
Skillnader mellan olika inspelningar framträder också, finns det luft på inspelningen så blir det luftigt men om det är platt så låter det platt.. och alltid musikaliskt. Trevligt att lyssna på, utan att vara en dissektion. Lätt att trivas med och ingen lyssningströtthet händer...
|
|
|
|
Topic |
|
|
|