HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudnivå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/08/14 :  23:49:54  Show Profile Send Passerati a Private Message
Vad har ni för ljudnivå (dB) som referens på den egna anläggningen?

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/15 :  00:42:27  Show Profile Send lennartj a Private Message
Referens till vaddå?
Kan du precisera vad du menar?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/08/15 :  09:08:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
du menar den nivån vi oftast spelar på ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2010/08/15 :  09:46:37  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Har ingen dB-mätare, men om jag verkligen ska höra ljudkvalitén i anläggningen så spelar jag ett par snäpp starkare än volymen jag spelar på om man sitter och pratar/fikar. Vill jag utvärdera snabbhet i basen så höjer jag några snäpp till.

Min standardvolym är inte stark, men funkar inte efter 22, då jag bor i lägenhet. Bakgrundslyssning på riktigt svag volym då instrumenten inte utkristalliserar sig ordentligt är jag inte mycket för.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/15 :  10:41:17  Show Profile Send bearwik a Private Message
Den vanligaste nivån är när volymratten står på klockan 10 ungefär.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/15 :  11:27:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Eftersom jag bor i eget kan jag spela hur högt jag vill. Den vanliga nivå ligger -18<-20dBf. Volymkontrollen är ingen ratt utan en 20 cm lång regel och man kan se utnivån på en liten display som sitter på förförstärkaren. Jag har mätt ljudnivån och den kan ligga upp till 106dB spl. från lyssningsplats.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/08/15 :  12:27:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Den vanligaste nivån är när volymratten står på klockan 10 ungefär.

Fegis!
Själv drar jag alltid upp den till 11.
Markeringen alltså.
Lär av Spinal Tap!

Nej, jag har faktiskt mätt.
Jag brukar ligga någonstans runt 85dB.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/15 :  12:30:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Jag har också den fördelen att kunna spela mycket högt. Ibland vill jag dra på riktigt ordentligt, den begränsande faktorn brukar vara frugan.


Eriksson.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/08/15 :  12:39:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Frugor gillar sällan hög volym... :(

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/08/15 :  13:11:37  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej! Inte för att jag kan det här, men att säga, jag vrider upp volymen till klockan 11??

Är inte det beroende på vilket rum man spelar i och hur tröga högtalare man har??

Mvh Läktarörnen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/15 :  13:49:12  Show Profile Send huzze a Private Message
och vilken förstärkare det är.

Själv är jag mer för att spela lågt, därför ska anläggningen kunna "blomma ut" tidigt. Nu har jag inte möjlighet att se hur högt jag spelar men tidigare oftast mellan kl 9 och 10 aldrig högre.

På min NAD M3 så spelar jag ofta med inställningen -35dB någon gång kan det bli -25dB, men det beror också på inspelningen. Nu när jag kör via balanserat från CD'n så spelar jag lägre, utnivån på CD'n är tydligen högre via balanserat. Eller så är det ingångskänsligheten på förstärkaren.

Många om och men eller hur?
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/15 :  14:44:39  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag har ju ingen display som visar db-nivå, men volymnivån är betydligt högre än normal samtalsnivå. Dock enbart dagtid eftersom jag bor i lyhörd lägenhet.
"Fegis" - javisst!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/08/15 :  16:33:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har naturligtvis helt rätt, Läktarörnen.
Hur mycket man vrider upp volymratten säger ingenting om vilken ljudnivå man får i rummet.

Det finns en annan aspekt på ljudnivå, och det är hur vår uppfattning av klangen förändras med ljudnivån.
Jag skrev nyligen lite om detta fenomen på Euphonia, funderar på att skapa en tråd om det här.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/08/15 :  16:36:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag antar att trådskaparen menar vilken ljudnivå som man kör vid tex. utvärdering av nyinköpta prylar, för att höra ordentligt?

I mitt fall så fördrar jag att lyssna strax över samtalsnivå.
Om familjen är hemma så blir det lite lägre.
Om någon polare är på besök för att lyssna så blir det lite klurigt då man vill lyssna ganska högt men ändå kunna samtala, har man då ingen fjärr så blir de jobbigt

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2010/08/15 :  16:54:59  Show Profile Send forken a Private Message
Spelar på runt 70dB normalt, mycket sällan jag är över 80 dB.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/15 :  17:16:35  Show Profile Send byZan a Private Message
På mitt försteg så kan jag välja hur jag vill att volyminformationen ska presenteras i LCD-fönstret - Absolute eller Relative? Jag har haft presentationen inställd på Absolute och spelade då vanligtvis mellan 35-60db, allt beroende på media och tid på dygnet. Har väl någon gång maxat upp till dryga 90-db och då var det högt.
Nu när jag läste i tråden här så prövade jag inställningen Relative och då visar den -32db när jag spelade 54db i den tidigare inställningen.
Så mina vanligaste ljudnivåer under olika betingelser kan jag redogöra för enligt förstegets LCD-skärm (Inställning på Absolute).

28-35db - tidig morgon och en kväll, med hänsyn till frugan
35-50db - dagtid vid arbete med datorn i knät
50-60db - vid normal lyssning
60-70db - när vanligt främmande (ej nördar) är på besök och vill lyssna
70-80db - när jag är ensam hemma kväll eller dag och vill digga lite extra
80-90db - då är jag i gasen
90db- - då är jag omdömeslös

//byZan

Edit: tänkt text som föll bort när jag skrev


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/08/15 17:22:45
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/15 :  17:59:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
När jag är ensam och på dagtid, kanske även tidig helgkväll. 110dB+

När någon är här för att lyssna.
ca 95dB
(när janne är här så blir det ofta starkare, dels har vi oftast skotska produkter till så vi behöver inte prata så mycket och så har vi ett primitivt teckenspråk)

Nattlyssnande när resten av huset sover.
ca 40dB

Uppmätta nivåer, menar naturligtvis toppar, inte medelnivå.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/15 :  18:11:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Gör det Björn-Ola, loudnesskompensation med tanke på örats förutsättningar är viktigt att tänka på!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/15 :  20:05:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Vet inte min ljudnivå i db-tal.. men det skulle inte gå att prata med varandra utan att man ropar....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/15 :  22:18:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ljudnivån ska väl överrösta dammsugaren typ ...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/15 :  22:37:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag bor i (ganska välisolerad) lägenhet. Så här dags spelar jag inte över 70 dB, men Chaka Khan som snurrar just nu har fått +6 dB i basen. När jag inte behöver ta hänsyn kan medelnivån över tid hamna strax över 80 dB med kortvariga toppar över 90 dB (med medelvärdesinstrument) på extremt dynamisk musik.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/16 :  09:39:34  Show Profile Send gcs a Private Message
70dB är inte mycket. Det är ungefär den nivån som vanligt tal har vid 1 meters avstånd.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/16 :  09:57:25  Show Profile Send byZan a Private Message
Vill bara säga att mina dB-siffror ovan inte är uppmätta siffror, utan de är något annat? Jag brukar ha de som mina referenser när jag spelar, skulle vara kul att mäta på 1 meters avstånd.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/16 :  10:21:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag spelar oftast ganska högt, hur högt det är i dB har jag inte koll på.
Undantaget är faktiskt vid kritisk utvärdering för då vill jag gärna lyssna mycket lågt.
Går inte den musikaliska kommunikationen fram när man spelar lågt så har man brister i systemet.
Det ska "släppa" från högtalarna och ge samma ljudbild även vid nivåer som viskning. då har man fått fram mikrodynamiken rätt. Såna ljud finns ju nämligen i bakgrunden på materialet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/16 :  11:45:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man bor i lägenhet med elektrisk ventilation brukar avgrundsljudet ligga på 40dB på dagen och lite lägre på natten. När vi flyttade till vårt hus med treglasfönster i början av 70-talet låg bullernivån från gatan och centrum under 20dB. Nu när man byggt ett stort Coop med kylaggregat och ventilation på taket och samma på kommunhuset. Då ligger buller nivån på minst 30dB på natten. Jag kan tyvärr nu inte mäta lägre än 50dB. På 70-talet mätte jag med en B&K mätare som jag inte längre har tillgång till.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2010/08/16 :  11:46:08  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det beror helt på vilka spår som spelas.

Till expempel, "You're a Winner" med Earth Wind & Fire spelas alltig på Volym=(kompressionspunkt)-2dB
(grannarna kan ta sig...)

Däremot spelas Kate Bush eller Queensr˙che inte högre än att ett normalt samtal kan föras i samma rum.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2010/08/16 11:47:02
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000