HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XLR --> RCA ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/08/03 :  13:21:54  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tips på någon hyfsad XLR --> RCA kabel till humant pris?

Har ett par billiga Kjell & Co XLR/RCA adaptrar men de känns lite överdrivet rackliga...

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/08/03 :  13:29:33  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
http://www.hifikit.se/ har rätt justa till bra pris.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2010/08/03 :  13:31:45  Show Profile Send Cyrus a Private Message
http://harmonydesign.se/kablar.htm
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/03 :  14:12:39  Show Profile Send CC a Private Message
lättare DIY? En uppsättning Neutrik XLR och RCA samt kabeln Silk i valfri längd. Inte allt för dyrt..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/03 :  15:23:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du inte kan löda själv så rekommenderar jag att du köper från Kjell.com. En high end RCA kabel plus en XLR/RCA adapter. En adapter kostar hos Hifikit 32 spänn och hos Kjell.com kanske det dubbla. Ställ det i relation till vad du får betala för en färdiglödd hos din hifi handlare.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/08/04 :  01:05:31  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har funderat länge på att jag inte utnyttjar min förstärkares balanserade ingångar. Fantastiskt att ni föreslår en lösning men låter det bättre med balanserat ????
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/04 :  01:43:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
@bibi50:
Den frågan har inget generellt svar.
Det beror på...
...en massa saker.
Du tar upp frågan i samband med en tråd om XLR-RCA adapter.
Dessutom nämner du balanserade ingångar, sammantaget anar jag att källan du tänker på inte har balanserad utgång?
Sannolikt kommer du att höra någon skillnad, men att att på teoretiska tekniska grunder förutsäga att ett alternativ skulle vara mer korrekt än det ändra är jag tveksam till. Beroende på hur du råkar koppla obalanserad källa till balanserad ingång kan du råka vända absolut fas jämfört med att ansluta obalanserad källa till obalanserad ingång. Det kan i sig ge en hörbar förändring, men om du då skiftar + och - på båda högtalarna, vilket uppfattar du då som bättre eller sämre?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/08/04 :  02:15:27  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har en cd spelare utan balanserade utgångar och förstärkare med balanserade ingångar. Det är vad jag vet. Har inte de tekniska kunskaperna för att kunna bemöta ditt resonemang. Det enda som denna tråd väckt hos mig är min nyfikenhet om en adapter på 32 kr ska ge mig ett annat nytt förhoppningsvisst bättre ljud
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/04 :  08:15:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är källan inte balanserad så är inte signalen balanserad heller. En sån adapter förbinder pinne 1 och 3 i XLR-kontakten med varandra, det är allt. För att göra om RCA till en riktig balanserad signal med + och - signal får man ta till en transformator, t.ex Lundahl.

Jag tror att om förstärkaren har både RCA- och XLR-ingångar så är det som behövs redan gjort för att ta emot RCA-signal.

Den viktiga frågan är om förstärkaren är balanserad i sin konstruktion, eller om man bara satt dit en IC-krets för att kunna ta emot balanserat. Det är inte ovanligt. Om det är så skulle du få många fler komponenter i signalkedjan när du kopplat till XLR. Är förstärkaren konstruerad balanserad så blir det en annan femma.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/04 08:21:17
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/08/04 :  09:23:50  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack Bernt,
Du kan säkert utvärdera situationen med förstärkaren Krell KAV 400xi.
Om jag använder kabeln som Harmony Design erbjuder mig som kontakt mellan förstärkaren och min obalanserade cd spelaren, blir det bättre än situationen där jag kör obalanserat helt och hållet ???

Harmony Designs kabel:
Analog 75 cm, per par.
RCA-XLR 480kr
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/08/04 :  10:04:16  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tack för tipsen ang. XLR --> RCA kablar!

Jag vill inte heller ge mig in på någon jämförande diskussion mellan balanserat/obalanserat, har inte tillräckliga kunskaper. Däremot är det faktiskt en (hörbar) skillnad på balanserat och obalanserat i min cd-spelare eftersom de obalanserade utgångarna går via rör, medan de balanserade utgångarna saknar rör.

Jag har faktiskt just de där adaptrarna från Kjell & Co som det pratas om. De känns lite smått rackliga, därför jag hade tänkt mig en kabel med färdiga kontakter istället.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/04 :  10:54:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker inte att adaptern är racklig. För miug har den fungerat utmärkt i åratal. Har man en oballad utgång på sin CD-spelare finns det ingen anledning att använda en XLR ingång på förstärkaren om det finns RCA. Ljudet blir aldrig bättre än den svagaste punkten. Har jag balanserade apparater då kör jag balanserat. Vanligen får man ut en något högre maxnivå och på samma vis tål en balanserad ingång lite högre nivå före klippning. Det här har nu större betydelse i studio eller i live sammanhang. I studio men framförallt live använder man oftast transformatorer till att åstadkomma en balanserad och jordfri överföring. Nackdelen med trafo är att man begränsar frekvensomfånget, dock utanför det hörbara området. Samtidigt får man en resonans i trafon. Jag har en förförstärkare med två ganska stora utgångstransformatorer som kan lämna 10volt vid 200 ohm:s last. Denna trafo har en resonans vid 70KHz. Mitt råd är, kör balanserat när det går annars inte. Det är svårare att bygga förstärkare med rör balanserat. Då är det vanligaste att det sitter en trafo.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/08/04 :  11:06:20  Show Profile Send bibi50 a Private Message
gcs:
Så har jag en balanserad förstärkare och en obalanserad CD spelare,
bör jag köra obalanserad, enligt dig eller ??
Men blir det på något sätt bättre om jag använder en speciell tillverkad kabell för att köra balanserad ? Varför ska man annars tillverka sådana kablar ???
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2010/08/04 :  11:17:54  Show Profile Send mikaels a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
Balanserade kablar används på långa avstånd, då de är mindre känsliga för störningar. Det finns ingen annan kvalitetsskillnad mellan dem och vanliga obalanserade, och så länge inte hela kedjan är balanserad går man miste om den eventuella fördelen (som bör vara närmast obefintlig på de avstånd man normalt har i en hemmamiljö).
Typiskt användningsområde för balanserat är som tidigare nämnts, mikrofon till mixbord.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/04 :  11:18:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du har en obalanserad ingång på din förstärkare bör du köra med RCA kabel från din CD-spelare. Eftersom din CD-spelare är obalanserad så kan det aldrig bli något annat än obalanserat in i din förstärkares XLR ingång. På din fråga varför man tillverkare sådana kablar. Det handlar bara om pengar som man kan tjäna på okunniga hifi konsumenter. Sånt är livet.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/04 :  11:48:21  Show Profile Send CC a Private Message
Alternativt tillverkar man kablarna åt människor som inte kan, eller vill, löda själva men som sitter med en exempelvis obalanserad (RCA) signalkälla samt en förstärkare som endast har balanserade ingångskontakter (XLR)..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/08/04 :  12:02:37  Show Profile Send bibi50 a Private Message
"Det handlar bara om pengar som man kan tjäna på okunniga hifi konsumenter. Sånt är livet"
Tror inte att Harmony Design håller med dig om detta........
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/04 :  12:26:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Vilken tillverkare skulle hålla med om det?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2010/08/04 :  15:12:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kan nämna att när jag hadde en Benchmark DAC 1 och en förstärkare med RCA ingång,så provade jag att använda ballanserat ut från DAC:en men en adapter till RCA och jag upplevde mer rymd klarhet i ljudet.Så visst kan det bli skillnad det kan ju sitta komponenter med bättre kvalitet (konstruktion) i den ballanserade in/utgången.Det är ju bara att prova.
Jag använde XLR/RCA adapter från Hifikit kostar inte många kronor.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/04 :  15:45:01  Show Profile Send Joda a Private Message
För lite mer information om balancerade interface

En artikel i 3 delar. (länk vidare finns längst ner)
http://www.eetimes.com/design/audio-design/4015776/Design-of-High-Performance-Balanced-Audio-Interfaces

En annan bra artikel
http://sound.westhost.com/articles/balanced-2.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000