HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub och summering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/19 :  15:07:36  Show Profile Send Joda a Private Message
Roade mig lite med att lågpassa signalen vid 80Hz och titta på den i ett XY oscilloskop.
http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en

Bas är ju mono låter det ju alltid eller hur?
När man mastrar filtrerar man ju alltid till mono för att den ska summera korrekt har jag läst på ett otal ställen då stereo sub vs mono kommer på tal.

Så hur kommer det sig då att basen inte är ett rakt diagonalt sträck?
Utan flyger runt lite varstans, O, karuseller och andra spiraler.

Vad händer när man summerar detta ner till en stackars ensam sub?

Ska man helt enkelt ignorera detta och anta att man ändå summerar akustiskt till samma resultat?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2010/07/19 :  16:05:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Signalen är väl fortfarande växelström,inte DC, 0Hz(rakt streck)om det är det du menar.
Det man får kolla på är väl om signalen är (mönstret)är lika för höger och vänster,antar jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/19 :  16:10:23  Show Profile Send Joda a Private Message
Det är just det man gör med XY oscilloskop. Vänster kanal driver X och höger kanal driver Y.
Om signalen är lika får man ett diagonalt streck.
Är signalen starkare på ena kanalen lutar strecket.
Är man 90* ur fas får man en ring.
Och så vidare.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2010/07/19 :  16:14:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Aha,då förstår jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/07/19 :  20:29:06  Show Profile Send MatsT a Private Message
Numera "graverar" man väl basen i stereo? Mono i basen användes förr i tiden på LP och anledningen till detta finns det säkert någon som kommer ihåg också.

Min förmodan är att du använt CD som källa (eller något annat modernt).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2010/07/19 :  21:01:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det var väl för att 2 basspår på en LP skulle ta för stor plats,så speltiden skulle bli mycket kortare.

Edit:Men det sägs ju att hjärnan ändå inte kan skilja på riktningen på bastoner,säg under 80hz.Då skulle det ju ändå inte spela någon roll om man har 1 eller 2 basspår.Om det är så eller inte skulle var intressant att veta.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2010/07/19 21:10:03
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/07/28 :  22:05:04  Show Profile Send Joda a Private Message
Är det ingen annan som har tankar om detta?

Har tittat lite mer på olika inspelningar och många av dom har olika material på L och R kanal under 80Hz.
Hur påverkar detta när man vill summera ner till en sub?
Hur "bra" blir summeringen när det faktiskt är olika material i de båda kanalerna. Och hur vet man att det blir rätt.

När vi tydligen är så petnoga med resten känns detta som ett bortglömt problem. Eller i alla fall frågeställning.

När det gäller LP har du inte möjlighet att gravera några större nålutslag i djupled. Så basen måste vara mono här.
Tron att basen är mono även i nutid kanske lever kvar därifrån, men verkligheten är en annan.

Lyssnar man till signalen i hörlurar är det ganska stor skillnad mellan den summerade och den i stereo. Har inte testat med alla frekvenser närvarande än men ska göra om jag hittar ett smidigt sätt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/28 :  23:26:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om vi tar en sub som inte delas för högt så tror jag inte att man märker så mycket.
Men sätter jag min i hörn o delar högt (över 120hz) då kommer det lite lustiga fenomen ibland som jag upplever som fasfel.

Kanske är pga det du skriver om?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/08/02 :  08:09:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har aldrig tänkt tanken eller läst att man redan i materialet summerar ihop basen. (edit: fast jag har ju inte läst så himla mycket heller
Finns det någon stipulerad standard för hur och vid vilken frekvens detta ska ske i så fall?

För mig är summeringens vara eller inte vara något att hantera när man väljer hur man vill återge materialet.
Pratet med bara en sub och riktningsbestämning har ju kommit igång på allvar iom. hembioracet.

Jag skulle skulle som du skriver ignorera och summera som tänkt...om det sedan finns ngt material som kör 25Hz i motfas mellan kanalerna så undrar jag hur det skulle låta i stereo, alla fall?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2010/08/02 08:10:37
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/02 :  12:08:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Meningen från början med att göra mono av basen var att kunna spela av en stereovinyl med en vanlig pickup för mono. Mono pickup var ju på den tiden det vanligaste och i stereo:ns barndom spelade man oftast in med en stereo bild som var ganska spejsad och med hål i mitten. Om man med lupp studerar skivspåret på en äldre vinyl kan man se hur olika vindlingarna kan se ut mellan vä/hö kanalerna. Senare på 60-talet gjorde man så alla bas instrument och baskaggen placerades i mitten mellan kanalerna. På så vis kunde man halvera nivån i basen och därmed minska bredden på vindlingarna på en skiva.

Fas kompenseringen hos en subwoofer är till för att kunna justera subben så att den får samma fas som fronthögtalarna i lyssningsposition.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/08/02 :  15:31:26  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Däremot så kompenseras inte basen i tid av faskontrollen. Möjligen att man har maxima i tid på lyssningsplats med en sinussignal men det betyder inte att dom startar samtidigt. Man kan ha 360° osv. fasförskjutning utan att se det i en kontinuerlig mätning. Bas är svårt att få att överlappa över ett så stort område som möjligt vid delningen. Att bara mäta vid en frekvens är klart begränsande.
Håller på sen ett halvår med lite försök då och då att få basarna optimerade till topparna och jag kan säga att det jag har kommit fram till är att tumstock inte räcker. Finns klara hörbara skillnader men att lyssna sig fram till optimala inställningar känns omöjligt.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/02 :  16:09:18  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:

Däremot så kompenseras inte basen i tid av faskontrollen.

Det är sant, men frågan är om man ska göra det så komplicerat.De flesta har passivt delade högtalare utan tidskompensering. Kan man nu inte bara nöja sig med att det låter bra? En annan sak som borde oroa är att våra örons frekvensomfång börjar att minska ganska tidigt upp i åren. En sak som jag tidigare varit inne på är att man korrigerar tidsdomänen med hjälp av olika kantvågor. Jag har annars själv flera olika högklassiga mätinstrument men tyvärr ingen oscillator som också har kantvåg.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/08/02 :  23:50:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man tycker att det låter bra och man är nöjd så borde man ju vara nöjd.
Men om man funderar på om det är optimalt och man har möjligheterna att korrigera en hel del så kan man ju fortsätta att testa, det kostar bara tid och man lär sig kanske något nytt.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/03 :  15:45:42  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men om man funderar på om det är optimalt och man har möjligheterna att korrigera en hel del så kan man ju fortsätta att testa, det kostar bara tid och man lär sig kanske något nytt.

Om man gillar att ständigt vara jagad av att kanske kanske kan det bli något lite bättre, då kan man ju hålla på med det. Om man tycker att det är kul ska man nog helst göra det tillsammans med andra. Risken är annars att man snöar in eller glömmer bort något moment av hur man gjorde mellan gångerna. Om det skulle bli sämre än det som varit så blir man ju inte direkt glad. Då gäller det att hitta tillbaka, vilket inte alltid är så lätt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/08/03 :  22:19:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jodå, filtren har ju flera minnesplatser så ändringar spar man bara på en ny plats. Kan inte direkt säga att jag ändrar hela tiden men nån gång per kvartal kan andan falla på, särskilt om det regnar.
Mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000