HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Class A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:12:23  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Intressant att se hur vi alla ser lite olika på samma saker..
Men som Fuling säger så innehåller inte studielitteraturen(iaf inte den jag läst) push-pull i klass A utan bara SE-kopplingar..
Men jag får nog vika mig, för många bra argument emot mig.
Det är väl jag som inte är uppdaterad..
Vet inte hur länge dom använt push-pull i klass A, kan tänka mig att det inte ses som klass A om många av dom gamla inbitna audiofilerna.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/08/27 :  12:38:39  Show Profile Send nikwal a Private Message
Single ended klassA och pushpull klassA brukar ju en del vilja skilja på jo. Single ended möjliggör en fantastiskt enkel design om man vill. Själv hävdar jag att min förstärkare går i nån slags klassA upp till en viss nivå där den så att säga ramlar över i klassB, sen vad man kallar förstärkaren till slut A, B eller AB det ger jag så att säga blanka 18 i bara transistorerna jobbar på ett sätt som funkar(vilket i mitt fall kräver en bias på ca 3-400mA)
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2010/09/05 :  19:23:51  Show Profile Send Morello a Private Message
Det är typiskt lättare att få till fin linäritet (i synnerhet med bipolära trissor) med klass A då den våldsamma viloströmmen gör att transkonduktansen i vilopunkten är mycket stor.
Man skulle kunna kalla det för "brute force engineering". ;)

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/09/05 :  19:59:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
På Wikipedia så finns det en hel del som förklarar skillnaden mellan olika kopplingar och olika driftnivåer som är helt skillda saker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Sedan har Douglas Self en alldelsa utmärkt bok som beskriver de olika distorsionsprodukter som förstärkare producerar (han beskriver t.ex. den inte alls så spännande s.k. minnesdistorsionen som Lavardin kör så hårt med). Han konstaterar att klass A steg har 5 sorters dist mindre än andra driftnivåer men att det går att konstruera lika bra utan att behöva köra klass A.

Du hittar en hel del på nätet om du googlar på honom.

Båda de två ovan stående kommer att hjälpa till att förklara för oss alla vad det är och vad som skilljer dom åt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2010/09/05 :  23:27:08  Show Profile Send Morello a Private Message
Håller med Micke Y om D. Self - boken är mycket bra, men är inte för nybörjare.

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000