HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här förbannade forumet.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/09 :  08:08:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
....är helt fantastiskt..

Ville bara ta tillfället i akt och högaktningsfullt tacka alla här på forumet. Kunskapen och gemenskapen som finns här är oslagbar.
Visst, det finns forum med medlemmar som besitter högre kunskap än här, men dessa är sällan lika ödmjuka och hjälpsamma som här.
Även dom mindre insatta medlemmarna bidrar med sitt, kanske inte med kunskap, men med frågor och funderingar som oftast får igång en diskussion kring ämnet vilket ofta brukar behandla flera andra sidofrågor..

Så tack igen alla.


En till tanke som slog mig, hur skulle det se ut med en gigantisk HF-fest någon gång i framtiden? Då tänker jag inte på något stort fylleslag utan mera en stillsam tillställning i någon stor lokal på lämpligt ställe, t.ex. på semestern då vi alla träffas och umgås som vanliga människor och inte bara som Hifi-nördar


En provocerande rubrik genererar läsare.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/06/09 08:31:48

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/09 :  08:22:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
...och umgås som vanliga människor och inte bara som Hifi-nördar

Nejdå, det går inte för mig. Jag kan inte låtsas vara en vanlig människa

God ide, problemet är väl bara var vi ska träffas. Det kommer alltid någon Jämtlänning och skriver "Inte så ocentralt den här gången, varför inte i Strömsund!"


Håller helt med dig om forumet/hjälpsamheten och jag är också riktigt imponerad av kunskapsmassan.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/06/09 :  08:26:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
En till tanke som slog mig, hur skulle det se ut med en gigantisk HF-fest någon gång i framtiden? Då tänker jag inte på något stort fylleslag utan mera en stillsam tillställning i någon stor lokal på lämpligt ställe


Det finns redan en årlig (hittills) tillställning som rekommenderas starkt. Göteborgs DIY-träff verkar uppfylla kriterierna du har.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79181
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/06/09 :  08:29:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vi hyr Globen och sätter upp en 7jäkla anläggning .
Och eftersom akustiken är knepig får vi något att bita i .

Edited by - Snutten on 2010/06/09 08:30:25
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/09 :  08:55:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Tack alla

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/06/09 :  10:01:48  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Visst, det finns forum med medlemmar som besitter högre kunskap än här, men dessa är sällan lika ödmjuka och hjälpsamma som här.



Jag är jätteödmjuk då

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/09 :  11:06:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Du har så rätt, runan!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/06/09 :  12:17:04  Show Profile Send bearwik a Private Message
Instämmer med Runestone.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/06/09 :  12:23:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Instämmer helt och fullt!

Så mycket goda råd, trevliga diskussioner och second hand fynd som genomförts tack vare forumet har jag svårt att tro att jag hade haft tillgång till någon annanstans.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/06/09 :  12:44:31  Show Profile Send Eref a Private Message
Först "Vad är det för skit" med den ständige provokatören Zombie sedan "Det här förbannade forumet" konflikträdd som man är blir jag rädd så jag skakar.
Skönt att det var så positivt istället. Håller helt med dig Runestone jag har lärt mig mycket och fått en massa bra tips här!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/06/09 :  13:57:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det här förbannade forumet.....

hehehe, det var en provocerande rubrik som jag var tvungen att öppna direkt. Jag håller helt med dig. Det är en fantastisk samling av härliga människor som samlats här hos oss.

Förr om åren, för 4-5 år sedan, var fortfarande en ganska hård stämning med många tjuvnyp och elakheter som rådde. Nu för tiden är det ofta som just stämningen på forumet nämns som anledning till att det söks medlemskap.

Angående fest: Det är en strålande idé!!!

Men varför bara en? Vi kan väl ha många på många olika ställen?
- I helgen går årets DIY-GBG-fest av stapeln i Göteborg. Häng med på middagen!!!!! http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80349
- I vintras hade vi party efter Stockholmsmässan(var är förresten bildbevisen på när vi charmade hela stället? )
- I några av klubbstugorna planeras det just nu grillfester.
- Om jag känner oss rätt så blir det middag/party i samband med Arken i höst? Är det någon som vill arrangera?

Vi kanske borde planera en julfest i år?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/09 :  15:50:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
klart vi kan ha många fester, men jag tänkte mig en jättefest som planeras väl och långt i förväg så att så många som möjligt kan sluta upp. Jag känner att det är ett av problemet nu, att vi alla bor så spritt så dom fester/middagar som är i samband med träffarna är för många av oss svårt att komma på.. Jag personligen har både en fördel och en nackdel då dom större evenemangen sker runt Stockholm och Göteborg så har jag ungefär lika långt till båda, men nackdelen är att jag har 35-40 mil till båda. Kollar man sedan på resten av folket här så har många ännu längre och då kan det bli svårt att komma.

Därför tänkte jag om man skulle försöka planera in något då större delen av oss är lediga. t.ex. semestern. Dock blir det lite för snävt detta år att hinna fixa något till semestern, men nästa år kanske..
Hitta någon lämplig ort som är hyfsat nära för så många som möjligt, någon liten by kanske, hyra ett vandrarhem en helg, grilla, bada, kasta kubb, dricka nån pilsner, snacka skit och bara må gött.

Eller varför inte en båtresa. En finlandsfärja, oftast ganska billigt, boende för alla och plats.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/06/09 :  15:51:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hifi-forum påminner mångt och mycket om internationella forum med sin ödmjuka inställning även om man skulle inte vara så tekniskt bevandrad så accepteras man ändå, för man behöver inte vara rädd att någon skall hacka på en om det skulle bli fel.

En sak får jag alltid höra när man diskuterar Hifi-forum är varför man inte får kritisera någon. Vad svarar man på sådant?

Nåja jag har fått väldigt många kamrater via forumet som man träffa och snackar med då och då senast var Hoktuna här nere för att prova fiskelyckan hitlockad av PG Jeppsson och mig sådan hade nog inte hänt annars.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/06/09 :  16:49:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
En sak får jag alltid höra när man diskuterar Hifi-forum är varför man inte får kritisera någon. Vad svarar man på sådant?

Jasså, är det problem med kritik här? Ojdå, då får jag snabba mig att ta bort alla kritiska inlägg.
Den här skulle väl åka på stört om det vore sant? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80307 ?

Nej, skämt åsido. Svara att du tycker att det är tramsigt och att de får förklara vad de menar.

Edit: Hoppla! Ett frågetecken för nära trådlänken...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/09 :  17:50:04  Show Profile Send huzze a Private Message
De spelar ju ingen tramsig hifi-jazz på färjorna...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80307 nu utan frågetecken
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/09 :  17:59:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tramsig fjantjazz heter det! Jag spelar sånt just nu förresten.

Hififorums största styrka är den sociala biten tycker jag. Man delar med sig, ordnar träffar, klubbstugorna
har olika aktiviteter osv. Här frodas varken snobbism eller arrogans. Därför gillar jag detta forumet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/06/09 18:02:11
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/09 :  18:05:09  Show Profile Send huzze a Private Message


Som synes, jag är inte så bevandrad i de genrebeteckningarna. Hur taggar ni den musiken?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/09 :  18:36:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här taggas minsann inte. Men man kan ju kalla all musik som används allför mycket i demosammahang för tramsig fjantjazz, det blir enkelt och lättfattligt för mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/06/09 :  18:39:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Pac, jag brukar mest rycka på axlarna sedan är det slutsnackat för jag orkar inte sitta och försvara varför det är så kan de inte tänka efter är det deras problem .

Jag håller med dig Bernt man bjuder verklig till och inte gnäller över felaktigheter det är så mycket enklare att skriva hur det egentligen är.

Jag har en forumbekant som jag har lärt känna genom ett av de utländska forum jag är medlem i. Han brukar titta in här då och då trots att han använder en översättare tycker han att vi har en väldigt härlig tillbakalutad stämning här.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/06/09 :  19:10:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag vill också gärna uttrycka min glädje över vad detta forum ger.

Trevliga och givande diskussioner som blir konstruktiva just för att det inte övergår i trams även om åsikterna går isär.

Otroligt många hjälpsamma svar när man funderaröver något och yttterst trevliga forumvänner, både här och de jag träffat via andra komunikationsmedel eller de jag haft förmånen att träffa i verkligheten, det har absolut berikat mig.

Däremot tänker jag inte bli ödmjuk, det finns ingen anledning när man är felfri, rövarhistorien om de felvända filtrena vid testen av nya HF-drivers har inget med mig att göra, det var katten som satte ihop dem.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/06/09 :  19:17:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Zombie: ständig provokatör? Vafalls?
Jag är m y c k e t noga med att skriva diplomatiska och blaskigt utslätade inlägg som inte stör någon. Nu vet ni det och kan lyssna vidare på kablar och nätfilter medan jag lägger på en skiva och lyssnar på musiken istället.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/09 :  19:36:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Musik är faktiskt en fin idé!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/06/09 :  20:10:48  Show Profile Send Eref a Private Message
Obs! Zombie! Jag menade iallafall "ständige provokatör"
som något positivt i de här sammanhangen!(Det kanske är just dina omsorgsfulla formuleringar som är provocerande)

Härligt att vi alla verkar älska musik hursomhelst!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2010/06/10 :  04:34:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hifi-kryssning låter som en intressant idé! Ska vi ordna en privat fest med musik så kommer ljudteknikern att behöva hästdoser av lugnande efter att ha behövt bemöta allas åsikter om högtalarplacering, förekomsten av jitter i signalkällan och misstankarna om fasfel i övre mellanregistret...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/10 :  07:35:51  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Ja jag tror också att kryssning är en vettig lösning. Då finns det boende för alla, det finns plats, mat och dryck finnes och man skulle ev. kunna hyra en konferenslokal

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/10 :  19:50:23  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om man ska ha en forum fest så skulle man kunna ha 5 kamp.

Ex på grenar:
Boule med PCH200
Kasta transistorer på en mjuk tavla. Fläst som sitter fast.
Schack med Rör VS Transistor.
Prickskytte på bergsprängare med luftgevär.
Minigolf med TO220 kapsel.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000