HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelkombo - rekommendationer önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:59:49  Show Profile Send AndersB a Private Message
Deltagare och moderatorer

Uppgraderingarna börjar lida mot sitt slut för den här gången. Signalkablar och högtalarkablar återstår och då undrar jag över vad NI rekommenderar?

Jag ska låna hem lite olika kombinationer och jämföra och därför kan det vara kul att veta vad som rekommenderas.

(Tyvärr är jag inte intresserad av "lampsladdsrekommendationer", så förhoppningsvis slipper jag dra igång ännnu en tröstlös debatt av dylik karaktär.)

Utrustning:
Högtalare- Revel Performa M 20
CD - Cyrus 7Q + (ev. separat strömförsörjning PSX-R)
Förstärkare: Cyrus 8 (KOllA UPP! om ni är ute efter integrerat)Ej balanserade ingångar.

Önskemål: Rent, snabbt och fylligt med mycket 3D. Revelarna behöver lite rondör. Jag kör just nu med Nordosts enklaste högtalarkablar och det kan låta lite skarpt vid vissa inspelningar. Samtidigt är jag inte ute efter kablar som "stelnar" musiken eller låter överdrivet varmt. Supra ply och VdH the second har inte riktigt fallit mig i smaken.

Övrigt: Jag bor i GBG och får förlita mig på butiker i närområdet. Prisspann: upp till 10 kkr.

Ja, gossar vad säger ni?

Anders

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:36:27  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag såg att Cyrus har tagit fram en signalkabel, skulle kanske kunna fungera bra mellan dessa komponenter.
Annars går väl Kimber och Nordost i den riktning du önskar.
Jag har Red Dawn rev. 1 till mina M20 och är nöjd. Har också provat Red Dawn som signalkabel men tyckte det blev litet för ljust i mitt system.
Nätkabel, särskilt till CD, kan också göra nytta men då går det väl över budget.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:01:25  Show Profile Send AndersB a Private Message
Anders47

När Cyrus-signalkablar snart dyker upp, så blir det givetvis till att testa dem. Platta och med bulletplugs ska de vara enligt bilderna på hemsidan. Hoppas de låter bra. Red dawn låter ju som en intressant högtalarkabelvariant. Det har ju talats en hel del gott om dem här på forumet redan.

Tack för tipset

En annan Anders
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:13:21  Show Profile Send peder47 a Private Message
Anders47

Hur långa är dina Red Dawn..?.. och vad tror du man ska ge för exempelvis ett begat par Red Dawn rev1 1m långa.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:56:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Mina är tre meter vilket egentligen är litet för långt men jag fick dem för 6 tusen som demoexemplar. Innan hade jag ett par Audioquest kablar som hade kostat två tusen. Med Red Dawn lät det som tre lager gardiner hade plockats bort (ursäkta klyschan, men det var verkligen stor skillnad i mitt system).
Jag såg några på Esoterisk Hifi och kollade upp: 2.4 meter för 5400:- begagnade. Kortare borde bli billigare men enmeters kan nog vara svåra att hitta.
Sen gäller det nog med Red Dawn att man inte har någon vass komponent tidigare i kedjan. Och att man inte är ute efter mörkt mjukisljud.

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:00:40  Show Profile Send drkim a Private Message
Själv kör jag med Harmonic Tech. Truth Link Silver och Pro 11 plus med mycket stor framgång. Köpte 2 par Truth Link Silver för 4000 Kr begagnat (Nypris 4600 kr styck) och gav ca 4400 kr för Pro 11 plus (WBT kontakter runt om - Nypris 9200 Kr).

Jag har tidigare haft Harm. tech. Pro Silway MK II signalkabel men tycker att Truth Link Silver ger samma prestanda - men är kanske något varmare i klangen!

Jag gillar snabba neutrala kablar med livlig diskant och bra bett i basen - gör du det samma så tycker jag du ska ge dom en chans. Låter mycket fylligare och i mitt tycke mer korrekt än de Black Knight som jag hade innan.

Jag även haft Purist Audio Design Elementa och ett par modeller till - jag gillade dom, men dom tar lätt bort det livliga i musiken, återgivningen blir lugn, varm och det känns som om detaljerna inte riktigt kommer fram (men det gör de, när man väl vant sig vid ljudet).

Oavsett vad du väljer så får du dubbelt upp om du köper beg.

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:03:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skulle verkligen vilja rekommendera Eichmann Express Six. I båda delarna. jag provade högtalarkablarna mot Red Dawn från Nordost. En beggad Nordost för ungefär samma pris som Eichmann... Och jag tycker att Eichmannen var bättre på det mesta... Kanske inte det sista i toppen som Nordosten hade.. Men annars så.

Signalisarna har jag jämfört med först och främst Audioquest viper. Där är det som att öppna fönstret ungefär... Tydligare, saker faller på plats och det låter inte "dull"...

Men det är ju i mitt system, och med mina åsikter. Men det är definitivt två par kablar du måste testa!

v h

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:09:48  Show Profile Send peder47 a Private Message
Anders47
Tack för svaret
Ska ev ha den till ett par rörmono-block..så korta för att komma närmare i signalväg..isf blir det lite längre signalkablage.

Med risk att bli halshuggen för att bryta Linnkedjan...*skojar *...men -96 så kopplade jag in ett par Blue Heaven mellan CD´n och försteget i mitt aktiva Linnsystem.....Det blev sanslöst mkt bättre på alla sätt

AndersK .... Ursäkta avstickaren från din tråd

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:22:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Kan bara varmt rekommendera Audioquest Python signalkabel och Audioquest Caldera högtalarkabel, men försök hitta dem begagnat annars springer priserna snabbt iväg

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:24:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Usch peder47, får man verkligen göra så med Linnsystem!!!

Anders,
Du har fått en del förslag att kolla upp!

drkim,
Jag har också en PAD Elementa som har degraderats till tunern. Jag håller med om din karakteristik, men inte att detaljerna kommer fram när man vant sig. Men det är deras entry level kabel så det är kanske inte helt rättvist att jämföra den med dyrare modeller i andra fabrikanters sortiment. Den kan nog vara bra att "mjuka upp litet" om man har en komponent som är väl ljus eller vass.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:34:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn Interconnect låter varmt med en djup bas. Är dessutom billig. Linn verkar också ha dragit igång en kabelsatsning kring 3-4 tusen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:36:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Ixos signalisar låter ännu varmare men lite för diffust.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:56:47  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Själv rekomenderar jag ClouCable Active Light, en väldigt trevlig signalkabel.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:46:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hur är det med Kimbers kablar, typ 4 TC och 8 TC och deras signalkabl PBJ ??? Prisvärda lär de nog vara

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:27:42  Show Profile Send peder47 a Private Message
Anders47...du skrev...

*Usch peder47, får man verkligen göra så med Linnsystem!!!*

Du har rätt....jag levde farligt ett tag efter det...

Peder




Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:51:49  Show Profile Send AndersB a Private Message
drkim
Harmonic techs kablar kan kanske vara ett par alternativ. Truth link Silver var det - jag ska alltså inte bli avskräckt av de ljusa silverryktena.

X-ray
Eichmann Express 6 - finns de i både signal- och högtalarkabelvariant? Vad kostar kalasen?

Bluesboy
Det är trevligt med lokala tillverkare och Clou har ju bas i Jönköping, men hur skulle du vilja karakterisera ljudegenskaperna? Pris?

Tack för alla tips och och kom gärna in med flera!

Anders

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:46:20  Show Profile Send AndersB a Private Message
Larsho

När det gäller AQ lurar jag på att låna hem Viper och Granite, men du rekommenderade Caldera och Python. Vet du något om skillnader mellan dessa uppsättningar?

Anders
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/20 :  11:46:24  Show Profile Send drkim a Private Message
"drkim,
Jag har också en PAD Elementa som har degraderats till tunern. Jag håller med om din karakteristik, men inte att detaljerna kommer fram när man vant sig. Men det är deras entry level kabel så det är kanske inte helt rättvist att jämföra den med dyrare modeller i andra fabrikanters sortiment. Den kan nog vara bra att "mjuka upp litet" om man har en komponent som är väl ljus eller vass.
"

Anders47! du har nog rätt, det krävs nog en anläggning som drar åt det ljusa hållet för att ta fram alla detaljer. De dyrare PAD kablarna är betydligt bättre på detta. Men samtidigt så är det svårt att inte förföras av den lugna återgivningen i PAD, musiken får en totalt svart, tyst bakgrund som jag gillar.

"drkim
Harmonic techs kablar kan kanske vara ett par alternativ. Truth link Silver var det - jag ska alltså inte bli avskräckt av de ljusa silverryktena."


AndersK! Jag tycker inte att vare sig Pro Silway MK II eller Truth Link Silver är ljusa i karaktären - istället ger de en otrolig rymd full av detaljer, men visst i fel system kan kabeln säkert upplevas som ljus. I så fall finns jo vanliga Truth link som är varmare (och billigare) utan att tappa allt för mycket detaljfokus.

Jag har förövrigt också testat Audioquest Granite högtalarkabel, men jag tyckte den var för livlig, hård och kall, hemma hos mig betonades mellanregistret på ett jobbigt sätt (jag är dock inte säker på om denna var ordentligt inspelad).

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:28:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Larsho

När det gäller AQ lurar jag på att låna hem Viper och Granite, men du rekommenderade Caldera och Python. Vet du något om skillnader mellan dessa uppsättningar?

Anders



Har tyvärr inte lyssnat på varken Viper eller Granite, men Python/Caldera är bland de bästa jag har hört och fick tag på dem
för en hyfsad peng begagnad, brydde mig därför inte om att testa mot andra, men Viper/Granite är garanterat ett bra val, prisvärt, Skulle nog inte köpt Python/Caldera som nya, för mkt pengar helt enkelt.
Men rätt köpare får gärna köpa dem, då jag behöver lite cash

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:31:01  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK


X-ray
Eichmann Express 6 - finns de i både signal- och högtalarkabelvariant? Vad kostar kalasen?

Tack för alla tips och och kom gärna in med flera!

Anders





Jodå. Signalisen kostar runt 2500:- och högtalarslangen runt 3500:- paret..

Och beroende på längd iaf. Men där ikring ligger dom...

mvh

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Gillerstedt
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:13:28  Show Profile Send Gillerstedt a Private Message
Purist Audio Elementa är ganska mysiga. =)
Jag kör dem på ett MF-system och det låter bara mums. Måste dock påpeka att jag inte är sådär jättekritisk till färgningar. Använder MF X-Pre och den är definitivt inte neutral.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:58:18  Show Profile Send AndersB a Private Message
X-ray

Hur är det med Eichmann6orna, finns de bara hos er på Ljudmakarn eller tror du att det går att gräva fram några exemplar av märket Eichmann i göteborgstrakten?

Anders
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:01:53  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

X-ray

Hur är det med Eichmann6orna, finns de bara hos er på Ljudmakarn eller tror du att det går att gräva fram några exemplar av märket Eichmann i göteborgstrakten?

Anders



Kan ju vara ett intressant objekt !!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000