HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa begagnad skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/01/20 :  17:50:29  Show Profile Send desoto a Private Message
Står i begrepp att efter flera års avbrott återigen ge mig in i LP-världen.

Hade tänkt att i första hand köpa en billig ny spelare av instegsmodell (2-3000:-) kombinerat med ett nytt enklare grammofonsteg t.ex Vincent PHO-111.

Nu har jag dock tänkt om lite och funderar på att köpa någon äldre begagnad skivspelare. Fråga som följer...kan en spelare av bättre snitt från 70-80 talet matcha en billigare men ny modell?
Rent spontant tycker jag att så borde vara fallet.

Finns det i så fall modeller/märken att rekommendera?
Framför allt då bland mainstreamproduketerna som verkar lättast att hitta begagnade hos 'vanliga' privatpersoner.

De reliker jag redan har är en Centrum-märkt spelare med direktdrivet Dual-verk och någon remdriven Akaispelare. Ingen av dessa tycker jag dock uppfyller mina i detta fall antagligen måttliga ljudkrav.

Över till grammofonförstärkaren, även här uppskattas förslag på begagnade alternativ i rimlig prisklass (några tusen kr). Hur skulle t.ex. en gammal konstruktion som ett rör-RIAA steg a'la Lodström stå sig mot ett enklare nytt?

Alla åsikter och tips uppskattas

/Daniel

'hellre än bra!'

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:10:13  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by desoto

Står i begrepp att efter flera års avbrott återigen ge mig in i LP-världen.

Hade tänkt att i första hand köpa en billig ny spelare av instegsmodell (2-3000:-) kombinerat med ett nytt enklare grammofonsteg t.ex Vincent PHO-111.

Nu har jag dock tänkt om lite och funderar på att köpa någon äldre begagnad skivspelare. Fråga som följer...kan en spelare av bättre snitt från 70-80 talet matcha en billigare men ny modell?
Rent spontant tycker jag att så borde vara fallet.

Finns det i så fall modeller/märken att rekommendera?
Framför allt då bland mainstreamproduketerna som verkar lättast att hitta begagnade hos 'vanliga' privatpersoner.

De reliker jag redan har är en Centrum-märkt spelare med direktdrivet Dual-verk och någon remdriven Akaispelare. Ingen av dessa tycker jag dock uppfyller mina i detta fall antagligen måttliga ljudkrav.

Över till grammofonförstärkaren, även här uppskattas förslag på begagnade alternativ i rimlig prisklass (några tusen kr). Hur skulle t.ex. en gammal konstruktion som ett rör-RIAA steg a'la Lodström stå sig mot ett enklare nytt?

Alla åsikter och tips uppskattas



alla som vill ha råd om beg grammofon i prisklass 2-3k rekommenderar jag rega planar 2 eller 3.

en äldre rör riaa kan nog stå sig bra mot billigare transistordito.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:06:54  Show Profile Send Hepcat a Private Message
någon begagnad rega planar helst 3an för den prisklassen.

mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:22:02  Show Profile Send desoto a Private Message
Jag tror jag kanske formulerade mig otydligt, med begagnad äldre spelare menade jag i prisklassen runt 1000:-, som alltså ska vara både billigare och prestera likvärdig med en enklare ny spelare. Att en planar 3 är ett hyffsat köp vet jag, tänkte snarare om man sänker ribban litet och även tittar på äldre modeller än denna.

Om man talar om 70-80 talsmodeller, är det bara att bortse från, eller finns det guldkorn även där?

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:39:03  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jo då, en välskött Dual 505 är ett tryggt köp som kan fås för de pengar du nämner. 505-3 hade dessutom en Ortofon OM-10 fabriksmonterad, och det är ju ett underbart utgångsläge för uppgradering senare. Komplettera med nålen Super40 och ett bra, anpassat RIAA-steg och du får en vinylåtergivning som inte står det bästa långt efter.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:45:50  Show Profile Send nalle a Private Message
I den prisklassen skulle jag nog satsa på en Thorens eller Dual. Det är väl ungefär den nivå jag skulle sätta som en första ¨instegsnivå¨
när det gäller vinylspelare.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:55:10  Show Profile Send Flint a Private Message
En lite udda fågel. Den fula ankungen som den kallades.
En AR-skivspelare från sent 70-tal - tidigt 80-tal.
Den lät oförskämt bra.

Edited by - Flint on 2003/01/20 22:55:46
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:22:30  Show Profile Send desoto a Private Message
AR-spelaren låter inte speciellt vanlig, jag har inte hört talas om den, men var å andra sidan inte speciellt gammal när den var aktuell...

Tack för de tips jag fått, jag ska överväga detta

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  23:28:20  Show Profile Send Flint a Private Message
desoto
Du har rätt. Jag nämner den bara för att den var ett bra verk.
En Dual eller Thorens eller en Rega är vettiga köp.
Själv kör jag En Dual 505 och är nöjd.
Thorens har jag aldrig gillat. Svänger och gungar
inte som jag vill. Subjektivt förstås.
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:42:32  Show Profile Send Apex a Private Message
Det är inte riktigt svar på frågan, men jag kan rekommendera att köpa en alldeles ny Pro-ject Debut II för 2200 inkl. ortofon-pickup och frakt hos ljudmakarn. Har en sån själv, och har nog aldrig varit så nöjd med ett inköp.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:25:16  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Apex

Det är inte riktigt svar på frågan, men jag kan rekommendera att köpa en alldeles ny Pro-ject Debut II för 2200 inkl. ortofon-pickup och frakt hos ljudmakarn. Har en sån själv, och har nog aldrig varit så nöjd med ett inköp.



finns väl dessutom nån variant på debuten med inbyggt riaa för nån femhundring extra!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:10:44  Show Profile Send NtR a Private Message
Försök hitta en beggad Linn Basik istället, är mitt tips. Låter mycket bättre än allt det som hittills blivit nämnt. Skall du bara lägga 1000:- så kolla 70-tals Lenco eller ha en jävla tur och hitta en Garrard 401 hos ngt dödsbo eller så. De kanske inte vet vad de har och då blir det billigt. Och vansinnigt bra.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:41:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Japp Basiken är helt klart ett mycket bra val problemet var väl budgeten. men en 70tals lenco vad för modeller är bra på dem? Jag har inte hört en enda bra lenco. Därmed inte sagt att det inte finns bra Lenco.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:44:22  Show Profile Send Hepcat a Private Message
AR spelaren från 70-80 talet vad den nu hette är ett mycket bra val om man hittar en men om man gör det så brukar de inte vara speciellt dyra. Jag vetr en som eventuellt skall sälja sin Thorens TD 150.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  15:14:59  Show Profile Send NtR a Private Message
Nja, Hepcat, bra å bra. Lenco är billiga och mycket bättre än en Dual 505. Men bra, det vete tusan.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000