HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sjukt klangideal!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/19 :  12:55:59  Show Profile Send NtR a Private Message
Hej alla!

Jag har under ett antal år retat upp mig på det klangideal som råder och som förstör många sköna musikupplevelser. Det kan närmast liknas vid det lika sjuka kvinnoideal som råder. Är det meningen att allt skall låta som Kate Moss ser ut? Spinkig!

Jag har en teori om varför det är på det här sättet: De som "inte kan ngt om Hifi" drar gärna basreglaget i botten, trycker in loudnessknappen och lyssnar glatt på fasfel och överstyrning utan att reflektera närmare över det. Eftersom "vi som kan ngt" inte vill vara likadana så hoppar vi i den andra, men lika galna, tunnan istället och blir livrädda för allt vad basvärme heter.

Detaljer är populära, vilket medför att mången hifikonstruktör ger sina produkter lite extra tillskott i diskantområdet och har därmed fokuserat på detta område. Det låter rent och klart första timmen, sedan går man och gör ngt annat men vet inte varför.

Jag gick själv på det här förut, köpte mig en CD-spelare från Micromega. Hemskt! Jag har kört med MC-pickuper i de lägre prisklasserna som varit fruktansvärt ljusa i klangen och jag har haft högtalare som jag så här efteråt undrar hur jag kunde vilja ha.

Men, nu till det värsta! Idealet och de gängse "reglerna" gör att vi förstör bra produkter genom att använda dem fel. Jag köpte mig ett par Sonus Faber Minima för ett år sedan ungefär. "Regeln" säger att dessa skall placeras mitt i rummet (!) eller åtminstone en bra bit från bakvägg för att låta bra. Högtalaren är på 7 liter!!!!! Dumheter. Jag provade naturligtvis och resultatet blev anorektiskt, lika naturligtvis. Styrkan hos dessa högtalare är att de fullständigt försvinner ur ljudbilden om de placeras fritt, men det sägs att de förlorar detta om de placeras vid vägg. Detta är sant, men bara om de står mot eller alldeles inpå vägg. Ner till ca 15-20 cm är inga problem alls och högtalarna låter sedan så förföriskt naturligt att man baxnar. Men rådet, även från tillverkaren, är alltså att förstöra ljudet genom felaktig placering.

Vem är nu jag att sätta mig över tillverkarens råd?

Jo, jag är själv hobbymusiker och sångare med 20 års erfarenhet av att spela själv och tillsammans med andra. Jag umgås också flitigt med en ljudtekniker och har haft många möjligheter att lyssna på originalet, d.v.s masterbandet, i studio med de monitorer som alltså används för att skapa originalet.

Min gitarr, mina medmusikers instrument, deras röster och för den del de masterband jag hört genom studions monitorer låter aldrig vassa och tunna. De har inte heller den imponatorbas långt ned i registren som större hifihögtalare ofta har, ni vet den där som saknar stöd högre upp och inte låter varm musikalitet utan bara servostyrd auktoritet. Nej, de låter musik och mänsklig värme. Och så vill jag att det skall låta hemma också, utan att kosta mig allt jag äger och har.

För er som undrar vad jag egentligen snackar om skulle jag vilja tipsa om att lyssna på Quads elektrostathögtalare. Nästan alla hifiskribenter gillar dem skarpt så det är inte bara jag som snöat in på dem. Den princip de bygger på gör att de inte kan prestera riktigt djup bas, men den som finns är härligt mänsklig och naturlig. De är dessutom sanslöst detaljerade, utan att vara vassa. De är dock stora och dyra, men utmärkta att lyssna till om man gått vilse och tror att Totem och Naim är sanningen.

Glöm inte att en stålsträngad gitarr är byggd i trä, för det skall nämligen höras!

Nicke the Rocker

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:16:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Quads ESL högtalare ÄR världens bästa högtalare. Det är det jag sagt länge.. En långtids njutare... Fan man kan ju spela riktigt j-vla högt med dem utan att det låter högt.. Antar att det har med den väldigt låga disten att göra. Rekommenderas...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:22:43  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, herr Ranefjord, ESL är bra.

Nu var det väl mer principen (Helge) jag var ute efter. Panelhögtalare över huvud taget har ju ofta den här karaktären, även om just Quad lyckats väldigt bra (och länge). Synd bara att alla paneler är så platskrävande och fula. Man skall ju bo också, och trivas!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:31:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Men de nya quad'arna i neuvou och vintage är ju grymmesnygga Jag gillar panel-looken iofs, så det är väl en smaksak. Hur som, hade jag haft pengar och bättre rum, hade här stått ett par ESL988, men så länge är jag nöjd med mina OA50.2, som trots allt är en trevlig liten högtalare det oxo. Problemet är att när man väl lyssnat på ESL en kväll tar det en vecka innan man klarar av att lyssna på sitt eget. Typ, allt känns jobbigt, vasst, burkigt o anstängt i jämförelse (ok, nu överdriver jag, men ni fattar vad jag menar . Jag gillar ESL skarpt...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:50:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Nicke Löfmark
Jag håller i princip med dig men är inte säker på att konstruktörens val är medvetet. Jag tror att för honom är nog den presterade klangen riktig. Jag tror att man ska ta reda på om han är en musikalisk och aktivt spelande musiker eller bara en sketen teknikbög som vill imponera på omvärlden innan man köper hans prylar... Klart att han kan ju också ha en företagsstyrelse som kräver lönsamhet i första hand. Att bygga musikaliska maskiner är nog ett vågspel. Ekonomin går nog alltid före musikalitet i såna sammanhang.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:54:49  Show Profile Send David A a Private Message
Vissa typer av rum är känsligare än andra i basen för friare placering. Då jag under dom senaste 7 åren bytt stereorum 6 ggr så har jag bittert fått erfara detta. Endast 2 av rummen gav tillräckligt basstöd vid friare placering, alternativet var att kompromissa, med en komprimerad ljudbild som följd. Självklart beror detta på rummets mått, material i väggar odyl. Men det är inte roligt att behöva kompromissa. Värst har problemen varit i lägenheter med betongväggar. Konstigt nog har det brukat fungera utmärkt i stora vardagsrum med trä och isolering i väggarna. Även fast man tycker att dom borde behöva MER bas för att fylla upp rummet. Min lösning på problemet blev stativare+sub. På så sätt kan man ha en friare placering på stativarna utan att inskränka allt för mycket på möbleringen, och subben placeras närmare väggen och justeras in för att harmonera med stativarna. Nackdelen är att man måste ha en sub av mkt god kvalitet, samt att det kan ta ett tag att få till det, men det är det värt! Vill man optimera resultatet ännu mer, så gör en kompenastor underverk.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:18:43  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo, Flint, du slår huvudet på spiken.

Det är klart att marknadskrafterna styr detta, det är ju precis det jag menar. Idealet är ju detaljrikedom och då gäller det att fånga kundens intresse redan i butiken, lätt gjort med en lätt pitchad diskant. Inte alla har den kontakt med sin lokale handlare att man kan låna hem grejorna flera dagar för att avslöja bluffen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/20 :  01:49:37  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Välkommen hit Nicke!
Mycket bra inlägg, hifi ska jämföras med en gitarr !

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/20 :  07:43:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Välkommen hit Nicke!
Mycket bra inlägg, hifi ska jämföras med en gitarr !



Instämmer, mycket bra inlägg. MvhKristofer
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/20 :  10:59:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kul med en till i ett av mina favoritämnen.

Som jag sagt många gånger tidigare så tror jag att dagens anorektiska ljudideal kommer från brist på livemusik, dvs få har varit på en konsert och hört icke förstärkt aukustisk musik. Detta gör att de faktiskt inte vet att ljudet där är påfallande varmt och att alla detaljer finns men du måste lysssna aktivt efter dem för att de skall märkas. Ganska långt från många system idag eller hur??

Just värmen i klangen är nog det som mest skiljer verkligheten ifrån vissa personers HIFI ideal (och många inspelningar). En fiol är inte gnisslig live!!! Lyssna själv får Ni se (höra).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/20 :  11:15:22  Show Profile Send NtR a Private Message
Nu är det ju klubb för inbördes beundran här! Tack grabbar. Men det vore kul att läsa vad Glenn har att säga i ämnet. HeHe

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/20 :  11:58:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är nog riktigt att ljudidealet sedan cd tog över på 90-talet har varit ett detaljerat imponatorljud. Som låter väldigt imponerande i en första test men blir fort väldigt tröttande att lyssna till.

När jag sitter och lyssnar på nåt så grottar jag inte ner mig i detaljer.

Men det kan också bero på att jag inte lyssnar till den sortens musik som bara är till för att visa på en anläggnings förtjänster med stålsträngar, cymbaler, sibilanta vokalissor etc.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/01/20 12:00:14
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/20 :  11:59:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Nu är det ju klubb för inbördes beundran här! Tack grabbar. Men det vore kul att läsa vad Glenn har att säga i ämnet. HeHe



Ja men då får du la skicka ett mail till honom om du nu inte vill ha åsikter från oss andra.MvhKristofer
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/20 :  13:15:45  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag tror inte att det i första hand är dagens stereoanläggningar som låter för ljust, jag tror att det är inspelningarna. Vid mastering lägger man ofta på en massa diskanthöjande effekter som gör att det låter imponerande till en början, särskilt på låg volym, men efter ett tag eller om man höjer volymen skär det i öronen. Jag har själv prövat en del sådana apparater. Jag tycker nog snarare att många stereoprylar låter onaturligt varmt och mörkt. Om man lyssnar på t.ex. en hihat eller en kraschcymbal i verkligheten så är det ett ganska ljust och hårt ljud (beroende på cymbal, givetvis). Många verkar tro att hårda skärande ljud inte förekommer i verkligheten, men det gör de ju faktiskt. Därmed inte sagt att man bör eftersträva sådana ljud när man spelar in musik.

Vad jag vill komma fram till är att en anläggning som låter varmt och mjukt även med en dålig (vass) inspelning kommer att ge känslan av att man lyssnar med bomull i öronen med en bra inspelning.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:41:08  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Hej alla!

Jag har under ett antal år retat upp mig på det klangideal som råder och som förstör många sköna musikupplevelser. Det kan närmast liknas vid det lika sjuka kvinnoideal som råder. Är det meningen att allt skall låta som Kate Moss ser ut? Spinkig!




skall genast knuffa in jmlabbarna en halvmeter mot bakvägen. vad du har mot fröken moss kan jag inte begripa däremot.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:14:27  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Många av dagens tillverkare av högtalare lägger ned mer tid och pengar på högtalarens utseende så att den passar in i ett modernt designat hem. Troligtvis har inte alla som köper högtalare ljudåtergivning som största intresse och efterfrågar därmed nåt som smälter in och ser snyggt ut. Jag tror detta går hand i hand med det du kallar dagens klangideal Nicke. Pengarna läggs på ett snyggt yttre och högtalarna blir mindre och mindre. Bas har blivit fult och design inne. Dock finns det ju högtalare som både är snygga och låter bra, men det kostar en del. I och för sig vet jag inte om det var bättre med 70-talets transmissionslinehögtalare som var lika stora som en friggebod och med dagens högtalarideal ganska fula. Är det nån som skulle vilja ha ett par sådana hemma idag?

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:43:51  Show Profile Send niklass a Private Message
Mkt intressant läsning, kul observation eller vad man ska säga...

sen får jag väl gratulera till valet av högtalare... har själv sådana... jag kan bara instämma i att de är väldigt placeringskänsliga och lätt kan låta lite kallt och trist om man ställer dem fel.
Själv köpte jag dem begagnade och fick inte med ngn manual (låter som om det var tur) så jag lyssnade mig bara fram till den position där de lät fylligast och varmast...
Det goa tycker jag är att även om man får ut fylligheten ur dessa högtalare så blir de inte luddiga i diskanten...
därför köpte jag ett par till som jag numer har som bakhögtalare i min hemmabio :)

/n


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/20 :  15:46:17  Show Profile Send oliver a Private Message
man skulle ju faktiskt få med Ultra Curvens fördelar och stora användnings område t.ex att rätta till dåliga (ljusa) inspelningar i den här tråden också,men jag hoppar över det för annars tycker ni bara att jag blir tjatig.

Skeptiker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/20 :  16:53:20  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo det där med inspelningarna stämmer nogtill viss del, men inte helt Kul att min namne vågar lita på sina öron och placerar Sonuslådorna där de låter bra!.

Whiskyman, jag gillar dina inlägg. Min lilla blänkare var mest en flört med mina nyvunna polare Flint och Ranefjord.

Har egentligen inget emot Ms Moss, men min fru är fan så mycket snyggare.Och varmare.Även hon kan dock låta kylig när jag sitter för länge framför datorn.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/20 :  17:16:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Jo det där med inspelningarna stämmer nogtill viss del, men inte helt Kul att min namne vågar lita på sina öron och placerar Sonuslådorna där de låter bra!.

Whiskyman, jag gillar dina inlägg. Min lilla blänkare var mest en flört med mina nyvunna polare Flint och Ranefjord.

Har egentligen inget emot Ms Moss, men min fru är fan så mycket snyggare.Och varmare.Även hon kan dock låta kylig när jag sitter för länge framför datorn.



Ja mitt svar blev lite väl fort skrivet dock. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/01/20 :  17:17:42  Show Profile Send FCX a Private Message
Nicke, du har PM

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/20 :  18:22:22  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark
Har egentligen inget emot Ms Moss, men min fru är fan så mycket snyggare.Och varmare.Även hon kan dock låta kylig när jag sitter för länge framför datorn.



hohoho där var du allt bra vitsig...

skönheten ligger väl i betraktarens ögon precis som välljudet ligger i åhörarens öron! man har ju skyldighet att prova sig fram och inte att lita på vad som skrivs i tidningar eller i tillverkarens rekommendationer. som man säger i japan... det finns många vägar till fujiyamas topp men alla kan se månen därifrån.

sayonara


Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/20 :  20:00:16  Show Profile Send yoko a Private Message
Tja bah Nicke-rocker! Själv e jag oxå musiker o har varit studio-musiker o fått se hur "riktigt duktiga producenter" jobbar...Vågar inte nämna vilka eftersom producenterna som jag jobbat m. innebär pengar o brödföda för mig. Jag skäms över alla stora inspelningar jag har gjort-inte för min insats utan för att man inte kan lyssna på resultatet någorlunda högt utan att det svider i öronen (pga.ljudet)...jag vet hur jag lät vid inspelningstillfället...men jag kunde knappt höra att det var fiol jag spelade när producenten stolt visade upp sin prel. mix... ljudteknikern som skötte inspelningen sög även han-han sög mest. Han drog upp diskanten, ner med midden , ner med basen.....aj aj aj....felan lät som en levande disikerad katt i trälåda! Jag fick honom att ge sig lite, men Fy F.N. vad det låter illa om ljudet...Hur svårt är det att mixa ljudet fr. en elfiol....Det var ju bara att köra den rakt igenom utan ngt. pill, den har ju skit bra ljud i sig-man kan möjligtvis dra ner diskanten en aningom man vill det! Man undrar hur döva grabbarna e som sitter o mixar o spelar in.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/21 :  08:50:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Yoko

Det finns en villfarelse inom inspelningsvärlden att ta bort alla frekvenser som "inte behövs" för att inte "störa" andra instrument. Varför denna skröna lever kvar har jag ingen aning om för den borde försvunnit för länge sedan om någon bemödat sig att lyssna på resultatet. Kanske behövdes det för 25 år sedan när det var svårt att "få plats" i vinylspåren men idag är det bara förlegat.

Hur många här har varit på en akustisk konsert de senaste halvåret?

Om inte GÖR DET! Lyssna och lär.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:03:25  Show Profile Send NtR a Private Message
Har ni tänkt på att det tänkta "hit"-spåret på en platta ofta låter annorlunda än resten av plattan. Det är för att "hitten" skall liras i radio och lyssnaren hör den första ggn i bilen. Den skall alltså låta bäst där, inte hemma! Marknadskrafterna igen. Men å andra sidan tycker jag faktiskt att riktigt skitig rock´n´roll skall avnjutas i bilen, och då skall allt dista!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:19:43  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Mycket bra inlägg måste jag säga.
Och så kommer frågan: Jag har tänkt lyssna lite på Naim (av någon anledning) när jag väljer nästa förstärkare. Men nu när du skreiver sådär om Naim blir man ju lite osäker.

Vad menas egentligen?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000