HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 jordning i hemmet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perry
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/19 :  16:23:17  Show Profile Send perry a Private Message
Hej,

nu skriver jag om ytterligare ett problem, eller snarare en fråga.

Bor i ett lägenhetshus från miljonprogrammet. Dvs mkt färdigfabricerad betong osv. Men det största problemet som jag ser det: Det finns ingen jordning i vägguttagen. Dvs jag kan inte jorda mina komponenter. Detta kan väl inte vara det minsta bra?

Kan någon förklara och reda ut lite begrepp inom detta ämne?

Tyckte ni gjorde det mycket bra i kablagefrågan!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:10:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hifi behöver inte jordas.
Har fungerat bra i Sverige under alla år.

Och du får absolut inte fuskjorda genom att ansluta till något värme-element.

Det är heller inte tillåtet att dra en kabel till ett jordat uttag i köket.
Allt i ett rum måste vara jordat. Man får inte blanda.
Dessutom är jordförbindelsen i köket värdelös eftersom jord och nolla i princip är samma ledning.
Det gör att det finns mycket störningar i jordförbindelsen.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:50:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nja, många apparater kommer med jordad kontakt och då är det väl meningen att de skall anslutas till jord. Det var så länge sedan jag körde ojordat så jag har inget aktuellt att jämföra med, men minns att det blev en klar förbättring när de uppgraderade uttagen till jordat.
Men OBS att man av säkerhetsskäl inte får blanda jordat och ojordat i samma rum. Därför skall man inte dra en sladd ut till köket.
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:36:52  Show Profile Send JohanH a Private Message
quote:
Och du får absolut inte fuskjorda genom att ansluta till något värme-element.


med risk för att bli inkompetensförklarad, varför inte?

så har jag jordat min skivspelare nu, och det blir betydligt mindre brus än när den inte är jordad. Enda problemet är att jag får in sveriges radio P1, med väldigt bra mottagning ska sägas, fast det är ganska låg volym.

/johanh

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:44:59  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Johan, du har jordat din pickup/tonarmskabel som ligger på ett par millivolt. Det är litet annorlunda att jorda apparater som kan släppa ut 230V och många ampere i elementen.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/19 :  23:01:30  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Johan, du har jordat din pickup/tonarmskabel som ligger på ett par millivolt. Det är litet annorlunda att jorda apparater som kan släppa ut 230V och många ampere i elementen.


Blir det såna fel får man hoppas att säkringen går först.

Skeptiker
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/01/20 :  00:43:11  Show Profile Send Apex a Private Message
quote:
Originally posted by JohanH

quote:
Och du får absolut inte fuskjorda genom att ansluta till något värme-element.


med risk för att bli inkompetensförklarad, varför inte?



Det är väl så att om du står och håller i en ojordad sak som blivit strömförande (ex. en dålig lamparmatur) och en jordad pryttel av något annat slag så blir det större spänningsskillnad (d.v.s. som går genom din kropp och som du kan skadas av) än om båda är jordade/ojordade.

Eller?

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:22:35  Show Profile Send JohanH a Private Message
ok, då vet jag det, tackar!


/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"

Edited by - JohanH on 2003/01/20 09:27:06
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:58:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En kompis till mig som bor i en bostedsrätt investerade i ett nytt el-system men dedikerade jordade elledningar till stereon. Kostade en del men var väl spenderade pengar enligt honom.

Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/20 :  11:54:12  Show Profile Send JohanH a Private Message
Det kan jag tänka mig! Har också funderat på det, men jag bor i en hyresrätt och att få igen de pengarna när man flyttar är antagligen inte att tänka på. Men man kanske skulle prata lite med hyresbolaget, om de kan göra det ändå...

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/20 :  12:20:35  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag bor också i en lägenhet med ojordade uttag i vardagsrummet. Att dra in ny el är verligen
DYRT. Enligt nya direktiv här i Finland så borde alla nya lägenheter med vattenvärmeelement ha
jordade uttag. Varför det inte krävs att det byggs om i gamla lägenheter vet jag inte.

Nu är det bara så att man MÅSTE ha jordat till mitt försteg (det funkar överhuvudtaget inte
alls som ojordat) och jag kan tänka mig att det är likadant med mycket lite dyrare HIFI.

Därför har jag en kabel (skarvsladd) dragen till hifi hörnan. Sedan tar jag riskerna själv.
Det funkar perfekt, inget brum, allt är tyst och svart som natten.


Martin
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/20 :  12:58:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Utrustningen är jordad i sig själv. Viss utrustning måste/bör jordas, men elnätets skyddsjord behöver inte ha med saken att göra. Den jordas i ex förstärkaren via nätsladden om man har en jordad förgreningsdosa (men man behöver inte ha jord i uttaget i väggen). På så sätt får apparatens hölje samma potential som förstärkaren och man får ej någon stöt när man tar i de båda apparaternas höljen. Ibland skall apparaten ej jordas med nätsladden eftersom det då kan uppstå jordslinga. Jorden är då redan kopplad oftast via interconnects.

Så det gäller att ta reda på vilken utrustning som skall/bör jordas och näår den inte bör jordas. Ju mer utrustning inkopplat ju mer problem man uppstå. Ett exempel:

Min Linn Axis måste jordas i samma jordade grenuttag som min förstärkare. Både motor och skivtallrik är jordad via nätsladden. Då får jag mindre brus/brum. Min Monarchy DIP som har flytande jord, måste jordas i samma uttag som min förstärkare. Om inte får jag en stöt om jag tar i förstärkare + DIP chassis samtidigt. Men om jag använder det BNC-kopplade uttaget som ej har flytande jord, så måste jag isolera DIPen för att inte få digital jordslinga. Andra saker som behöver jordas är ex MF X-PSU som måste jorda chassit i samma chassi som förstärkaren.

Övrig utrustning bör ej jordas med nätsladden då de flesta har sin jordförbindelse i interconnect. TV apparater/video inkopplad till stereon kan också ge problem via jord i antennsladd, vilket kan ge jordslingor. Ska finnas någon typ av antennmojäng att köpa som man kan använda för att bryta antennjorden. Nån som vet? Jag skulle nämligen vilja prova.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:18:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
MartinN: Därför har jag en kabel (skarvsladd) dragen till hifi hörnan. Sedan tar jag riskerna själv.

Det kan väl fungera om man är väl medveten om riskerna, men bör då separera jordade och ojordade komponenter så att man inte kan ta på båda samtidigt. Risken är att det läcker ström i en ojordad apparat och om man då samtidigt har andra handen på en jordad apparat går strömmen genom kroppen, med ev. dödligt resultat.
Reglerna för installation av el är utformade så att de skall vara säkra även om man inte känner till sådant.

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:19:03  Show Profile Send peder47 a Private Message
Björn-Ola, JohanH och MartinN......

Om separat, eller som det heter på *finspråk* dedikerad el till musik-systemet...så hade jag en tråd för ngr veckor sen om det (se nedan).

Där finns beskrivet hur jag har gjort i mina fyra sista bostäder de senaste 16 åren.....MKT väl investerade småpengar .

Fick mina råd då av andra som gjort detta med samma goda resultat.

På tråden finns lite andra förslag också...men då blir det lite dyrare...det som jag och många andra gjort finns återgivet på den tråden..och som jag sa tidigare... *Go for It* ni kommer inte att ångra er:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7212

Peder
så länge....

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/20 :  14:29:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Ända sen man skaffade dator har man ju haft jordat nåt uttag. Så även om det kan uppstå skadliga potentialer har jag nog kört blandat länge i samma rum.
Nu bor jag i lägenhet med bara jordat överallt. och köper man lite dyrare hifi med lös nätbrunn så ska den ju nästan alltid vara jordad som Linn och Arcam exempelvis. Volym-midfi verkar nästan alltid ha fast nätbrunn med vanlig lampsladd.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/01/20 :  17:15:14  Show Profile Send Terminator a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola


Det är heller inte tillåtet att dra en kabel till ett jordat uttag i köket.
Allt i ett rum måste vara jordat. Man får inte blanda.



Varför får man inte blanda? Jag har en så kallad barkökslösning (se mina bilder i länken i signaturen) och har ett jordat uttag ovanför bänken som jag tänkte använde till anläggningen nu när jag får mitt Voltex...
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/21 :  01:20:57  Show Profile Send JohanH a Private Message
Thomas A

Det finns en sån pryl, hittade den i ett gammalt nummer av Hifi & Musik (nr. 1-2/2002). Den kallas "Skiljetransformator" och betingar ett pris på ca 250 kr. Om du inte har tillgång till just det numret av tidningen så lägger jag gärna ett PM till dig med mer info...

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000