HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 helt ny högtalartyp?!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John K
Member

112 Posts

Posted - 2010/06/01 :  20:22:25  Show Profile Send John K a Private Message
http://www.metro.se/2010/06/01/98576/han-far-sma-hogtalare-lata-som-stora-/

Kort men intressant artikel om den stora revolutionen inom högtalartypen.

Kan vara en kul grej. Har någon sett/hört om dessa förut?

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/01 :  20:32:51  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
De tror också att vi kommer förändra ljudbraschen på samma sätt som platt-tv:n förändrade tv-branschen, säger Pär Gunnars Risberg.

Ojj!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/06/01 :  20:43:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tycker jag hört sånt här förr...
Ämnet varierar, medan tugget är detsamma. Sedan kan det ju förstås variera hur naken kejsaren är.

Det de möjligen kan göra är att sälja på platt-tv kunderna högtalare som åtminstone är bättre än de inbyggda. Någon ljudmässig jordbävning lär det dock knappast bli så länge de är små.
Fysikens lagar gäller även optimistiska uppstickare som får möjligheten till att marknadsföra sig i redaktionellt material. Det är ju klockrent att ha haft en artikel i Metro när det står en potentiell kund ute i butik. Nu kommer de ha sett varumärkesnamnet förut och undra om det inte var de där fantastiska högtalarna som är en revolution...

Sedan vill ju folk alltid bli av med kablar och den egentliga målgruppen är nog de som köper Bose och/eller hemmabio i någon elektroniklada, och inte de som köper stora högtalare (vad nu definitionen av det är?).

Förlåt, men jag känner mig osedvanligt cynisk idag...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/06/01 :  20:49:33  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Länk till deras hemsida. http://www.actiwave.se/

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/02 :  00:15:37  Show Profile Send bibl a Private Message
Så vad de gör egentligen är att göra en designmässigt snygg högtalare, vad nu det innebär. Därefter tar de reda på hur "fel" den spelar mot, hur den borde låta, gör sedan ett program som kompenserar för felen dvs en digital eq som får kompensera för att högtalaren låter skit. Sedan är det bara att köra musiken genom den digitala eq som får fixa att högtalarna är dåligt byggda. Låter ju som att man kommer rätt långt bort ifrån ett enkelt och rakt koncept.... Har jag fattat det hela rätt då?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/02 :  01:06:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Nej, "de" har fattat det hela fel.

Dom tror att man kan ersätta ett 15" JBL-element med en 4" noname bara man eq'ar till det hela lite.

När man får 4"aren att slå sisådär 250 mm i linjär slaglängd med några få % distorsion så är man ju hemma.
Ja det är väl bara att eq'a lite ... suck ...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/02 :  07:35:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Audiopro har ju haft en løsning i många år før det.
Men om dom har utvecklat Acebas det vet jag inte.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/06/02 :  07:53:53  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag är skeptisk......

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/06/02 :  09:17:16  Show Profile Send modernman a Private Message
Låter det bra så är det väl bra. Men är man ute efter HiFi kanske man skall leta någon annanstans.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/06/02 :  09:31:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Inget nytt på nåt sätt. Finns flera tekniker som gör liknande saker t.ex. servo, LT-transform m.m.. Dom har ju inte brytit fysikens lagar så varför skulle man göra det bara för att filtret är digitalt?

Allting som förbättrar ljudet för den breda massan och mer intresserad av musik är positivt för oss dock
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/06/02 :  17:14:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag kan inget om deras patent men de kan ju knappast ta sig runt fysikens lagar. Tidskompensering och avancerad EQ är vardagsmat i dagens bilar och hembioanläggningar. Så om det skall vara en nyhet i det de gör får de ha hittat på något annat.

Det skall bli intressant att se mer av vad de håller på med framöver.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/06/05 :  01:17:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Gör som Bose gjorde, 10 5-tums bredbandare i en låda och sen pressa skiten med eq. Nyheten är väl snarare att bygga in högtalarna i nätverket och undgå kablar - ge snyggast möjliga hem...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000