HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studer C37
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/11/22 :  19:45:47  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Köpte lite gamla stereoprylar idag och på köpet fick jag träffa en trevlig hifi entusiast. Pratades vid om den ena och den andra och så berättade han för mig att han bland annat har några Studer bandspelare. 5-6 stycken B-67 som är redan paxade av en gemensam bekant men även två stycken Studer C37 i stereoutförande som han kan tänka sig sälja. Jag blev så klart intresserad men insåg efter att ha surfat lite grand att dessa ligger utanför mina ekonomiska domäner. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av dessa klenoder?

Ta dig samman och gör något onyttigt!

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/22 :  20:09:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Studer C37 är en nästan 50år gammal maskin som trots tidens tand är en bra maskin. Tim de Pavaricini han med EAR bygger om C37:or till två kanals stereo för 1":s band. Även om man inte moddar maskinen får man ändå en bra maskin. Studer B67 kan också vara en bra maskin men många av dom är i ganska dåligt skick. Jag skulle själv inte köpa en sådan maskin. Vad vill han sälja C37:an för? Man måste även ha klart för sig att magnetband är idag en bristvara och som kostar mycket pengar att köpa. Studer C37 har två hastigheter medans A & B67 har tre hastigheter.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:58:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Är det inte Studers bandspelare som brukar kallas
"kontrollrumets braskamin"?

Mycket järn och rör!

Det borde vara straffbart att skrota sådana klenoder.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/11/23 :  10:05:03  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Ja, det är den med massa rör som är moduluppbyggd!?

Priset vet jag ingenting om. Det får väl bli ett bra pris som passar oss båda och som ligger inom mina ekonomiska domäner. Jag ser att priser på nätet varierar mellan 1500$ och 20000 kronor. Är faktiskt sugen på att skaffa den. I kombination med Tannoy Arden blir det bra början på riktigt vintage studio. Några Neuman mikrofoner, Quad rörförstärkare och vips: Abbey Road anno 1962 i min egen "hifi-gömma" .

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/03 :  17:58:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag fick just veta att jag har en C 37 på G. En stereo maskin för 1/4" band. Jag ska försöka hitta ett hem åt den.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/06/04 :  16:30:52  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Mina har kommit hem. Väger 81 kg styck och var helt omöjliga att kånka uppför trappan. Men de är hemma, ser coola ut och fungerar. Ska nu sälja en för att bekosta andra hifi-eskapader och den andra ska kalibreras, justeras och användas

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/04 :  20:10:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag ska titta på Studer maskinen i veckan och en annan, en Stellavox TD9.
http://www.audioprojpg.com/td9.html

Stellavox anses likvärdig med Nagra T.
http://www.allegrosound.com/Nagra_T-Audio_AllegroSound.html

Stellan kan enkelt göras om från 1/4" till 16mm eller 35mm magnetfilm. Personligen gillar jag Nagra T.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/06/05 :  01:00:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ska du ha ett bra vintage-försteg så hoppa Quaden. Om du är besatt av rör finns annars Revox G36. Eller köp en A77:a som du bygger om lite (kolla R&T år 1975 -tror jag).

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2010/06/05 01:06:04
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/05 :  09:53:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en mono Quad II som jag tidigare använt som grammofonavspelningsförtärkare av 78:or inspelade före Riaa. Jag köpte min första riktiga bandare 1965 och som just var en G36:a. Jag har sparat den och den blev ombyggd till 19-38 med hårdkromad capstanaxel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000