Author |
Topic |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/05/25 : 21:56:26
|
Jag undrar om det finns något ställe på nätet eller kanske en eller flera böcker med lite svensk högtalarhistoria? Jag vet att carlssonplanet finns på nätet men den sidan handlar ju i stort sett bara om just Carlsson. Det finns fakta om Raunas högtalare också har jag sett.
Jag skulle vilja veta lite mer om märken som Mirsch, Larson, Skantic, Sperrling och Luxor.
Det finns kanske en del medlemmar här inne som har en del information och synpunkter på svenska högtalare från 60 och 70 talet?
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/05/25 : 22:34:35
|
Faktiskt.se har i samarbete med Olle Mirsch själv publicerat ett riktigt mastigt dokument om Mirschhögtalarnas historia. Klart läsvärt. Ligger på deras förstasida. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/05/25 : 22:42:34
|
Läste hela Mirsch artikeln för ett tag sedan. Mycket givande inte minst för att det är samtidigt är en form av memoarer och man får en bit svensk historia genom minnet av en av den tidens stora. Man ser ju även vilka trender som fanns. Mirsch hade byggsatser som sålde som smör i solsken så gjorde ju även OA-5:orna som lär vara Sveriges genom tiderna mest sålda/byggda högtalare.
Sedan ska du givetvis läsa Carlsson historiken på carlssonplanet. |
Edited by - bibl on 2010/05/25 22:43:53 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/05/26 : 14:14:48
|
Tack för tipset om Mirsch artikeln, skall läsas snarast.
Hur är det med Skantic/Luxor? De har ju haft några bra burkar som t.ex TL-modellen 8071.
Larson har väl kanske inte alltid skattats så högt men något bra måste de väl ha gjort?
Sperrlings skapelser har jag aldrig hört men jag har hört allt från lyriska till helkassa åsikter om dem.
Sedan har vi ju naturligtvis Martin Persson med sina MP högtalare, har faktiskt lyssnat på ett par modeller för sisådär 100 år sedan men har inget riktigt minne av hur de lät.
Och som sagt, Carlssonplanet på nätet har jag varit inne på många ggr och hittat en del intressant att läsa. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/05/26 : 16:29:07
|
Jag tycker det vore intressant att få reda på mer om Luxor. |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/05/26 : 20:26:16
|
Tackar för tipsen, bibl
Larsen är väl inte vad jag letade efter utan burkarna som tillverkades av AB Ljudmiljö i Täby och såldes under namnet Larson. Kan nämna att jag har ett par gamla Larson L90 burkar här hemma + ett par gamla Skantic typ 14030412.
Här är mina Skantic:
Och här är mina Larson:
Tyvärr finns ju ingen riktig info på nätet om någon av dem men på mina Larson burkar finns den här lappen:
|
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/26 : 21:01:05
|
Spännande högtalare som är "Två system med tre högtalarfunktioner" ... |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/05/26 : 21:11:44
|
bibl, än en gång tack
Mickel-mackel, quote: Spännande högtalare som är "Två system med tre högtalarfunktioner" ...
Håller med dig helt och fullt Undrar bara vad som menas?????
Om det blir tid över i helgen eller nästa vecka skall bägge paren kopplas in för en lyssning och personligen tror jag mer på de gamla Skantic lådorna än Larson.
Tänkte dessutom att jag skulle dra nya kablar från burkarna eftersom det är "fasta" kablar som sticker ut från lådorna med gamla DIN-kontakter på. |
Edited by - CarlssonH on 2010/05/26 21:16:13 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/26 : 21:29:18
|
Jag har ett par gamla burkar som heter .... "Expert" ... vill jag minnas.
Verkar seriösa, med 2" dome-mellanregister. Jag kan ta en bild vid tillfälle och kasta upp. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/05/26 : 23:09:36
|
quote: Jag har ett par gamla burkar som heter .... "Expert" ... vill jag minnas.
Verkar seriösa, med 2" dome-mellanregister. Jag kan ta en bild vid tillfälle och kasta upp.
Klart du ska lägga upp bilder... Vem tillverkade dessa högtalare? Jag vet att Mirsch gjorde en hel del burkar under Expert loggan men det måste vara fler som gjorde likadant väl?
Jag hade kompisar förr som satt helnöjda med sina Marantz receivrar och Mirsch högtalare även om det stod just Expert på dem. |
|
|
Mats Lindqvist
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2010/05/28 : 09:51:44
|
En annan "bortglömd" gammal svensk goding är Ljudex från Linköping tror jag. Tycker väl inte att deras högtalare var något särskilt med ett undantag deras tre-vägare "Model 5" som var en alldeles ypperlig högtalare med låt oss säga JBL-ljud. Runt 1980 kunde man köpa ett par "Model 5" för ca 2000:- vilket var ett fynd på den tiden. Minns att man tappade hakan när ett par svenska högtalare med det minst sagt töntiga namnet Ljudex spelade skjortan av storheter med upp till tredubbla prislappar. Är det fler som minns som jag? |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/05/28 : 14:06:17
|
Ljudex ja, jag hade en kompis som hade just Ljudex burkar för många år sedan. Dessa Ljudex var stora och ganska imponerande skapelser. De var inte helt neutrala i ljudet kommer jag ihåg men det var ett sjujäkla drag i dem när det var fest
Sedan har vi gamla SSR, någon som har några minnen från dem?
Jag kopplade upp mina Skantic burkar idag och de var faktiskt ganska trevliga att lyssna på. De kräver dock väggplacering för att det ska bli någon bas alls.
Nu lyssnade jag på dem via min Audio Space rörförstärkare men i morgon om huskorset ger mig en stunds permis från hushållssysslorna ska jag koppla upp dem via den gamla Akai AA-1150 receivern.
Lyssningsintrycket efter den korta lyssningen får väl beskrivas som "harmlöst" ljud, bra rösthantering, bra bredd, stum bas, mjuk diskant och ganska burkigt ljud emellanåt.
Jag skruvade loss baksidan på en av dem och såg att hela lådan var fylld med ett stycke kompakt skumgummi, kan säker få bort en del av burkigheten om skumgummit byts ut mot mer riktigt dämpmaterial.
Elementen , en 8 tums bas och en 1 tums diskant, är bägge två skruvade från insidan av baffeln och bägge två är märkta "Luxor/Briljant".
Få se senare i helgen hur de gamla Larson klarar sig... |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/05/30 : 10:03:12
|
Jag fick tillfälle att koppla upp de gamla Larson igår. Ljudet från dessa var faktiskt inget vidare, de lät ungefär som de ser ut, dvs "trattigt". Mellanregister och diskant lät tunt och påträngande ungefär som genom en tratt och basen var nästan obefintlig.
En lustig detalj med dessa Larson är att elemeten inte är fastskruvade i baffeln utan limmade och häftade med häftpistol, se bild.
Hur som helst ska elementen ut och sedan tänkte jag experimentera med dessa 25 liters lådor och mina Hemp FR8C.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8644 Posts |
Posted - 2010/05/30 : 10:20:37
|
Men dom är ju stadigt fastsatta i allafall...med häftklammer... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
|
Topic |
|