HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svensk högtalarhistoria
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/25 :  21:56:26  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag undrar om det finns något ställe på nätet eller kanske en eller flera böcker med lite svensk högtalarhistoria?
Jag vet att carlssonplanet finns på nätet men den sidan handlar ju i stort sett bara om just Carlsson.
Det finns fakta om Raunas högtalare också har jag sett.

Jag skulle vilja veta lite mer om märken som Mirsch, Larson, Skantic, Sperrling och Luxor.

Det finns kanske en del medlemmar här inne som har en del information och synpunkter på svenska högtalare från 60 och 70 talet?

A balanced diet is a cookie in each hand.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/25 :  22:34:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Faktiskt.se har i samarbete med Olle Mirsch själv publicerat ett riktigt mastigt dokument om Mirschhögtalarnas historia. Klart läsvärt.
Ligger på deras förstasida.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/25 :  22:42:34  Show Profile Send bibl a Private Message
Läste hela Mirsch artikeln för ett tag sedan. Mycket givande inte minst för att det är samtidigt är en form av memoarer och man får en bit svensk historia genom minnet av en av den tidens stora. Man ser ju även vilka trender som fanns. Mirsch hade byggsatser som sålde som smör i solsken så gjorde ju även OA-5:orna som lär vara Sveriges genom tiderna mest sålda/byggda högtalare.

Sedan ska du givetvis läsa Carlsson historiken på carlssonplanet.

Edited by - bibl on 2010/05/25 22:43:53
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/26 :  14:14:48  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tack för tipset om Mirsch artikeln, skall läsas snarast.

Hur är det med Skantic/Luxor?
De har ju haft några bra burkar som t.ex TL-modellen 8071.

Larson har väl kanske inte alltid skattats så högt men något bra måste de väl ha gjort?

Sperrlings skapelser har jag aldrig hört men jag har hört allt från lyriska till helkassa åsikter om dem.

Sedan har vi ju naturligtvis Martin Persson med sina MP högtalare, har faktiskt lyssnat på ett par modeller för sisådär 100 år sedan men har inget riktigt minne av hur de lät.

Och som sagt, Carlssonplanet på nätet har jag varit inne på många ggr och hittat en del intressant att läsa.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:29:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tycker det vore intressant att få reda på mer om Luxor.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/26 :  18:36:28  Show Profile Send bibl a Private Message
På faktiskt finns också en lång tråd om Mirsch där han svarar på frågor om sina högtalare jag tror att den var startskottet till själva artikeln: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15586

Sedan finns det ju fler mer eller mindre långa trådar som exempelvis;
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30609 - Ingvar och Peter minns hur det var egentlige
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21399 - The story of Larsenhifi?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23994 - Renovering av just Luxor 8071

Gjorde en snabb slagning i Libris och SSB:s OPAC på Luxor, Mirsch och Sonab som Z-signaturer gav vilket inte gav några träffar under P* (förutom då på Luxors ABC 80 böcker).

Edited by - bibl on 2010/05/26 19:15:20
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/26 :  20:26:16  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tackar för tipsen, bibl

Larsen är väl inte vad jag letade efter utan burkarna som tillverkades av AB Ljudmiljö i Täby och såldes under namnet Larson.
Kan nämna att jag har ett par gamla Larson L90 burkar här hemma + ett par gamla Skantic typ 14030412.

Här är mina Skantic:




Och här är mina Larson:




Tyvärr finns ju ingen riktig info på nätet om någon av dem men på mina Larson burkar finns den här lappen:



A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/26 :  20:43:38  Show Profile Send bibl a Private Message
Den som söker i google på: "ab ljudmiljö" täby
skall finna http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=550104
alltid är det ngt i alla fall

Edited by - bibl on 2010/05/26 20:44:11
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/26 :  21:01:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Spännande högtalare som är "Två system med tre högtalarfunktioner" ...
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/26 :  21:11:44  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
bibl, än en gång tack

Mickel-mackel,
quote:
Spännande högtalare som är "Två system med tre högtalarfunktioner" ...

Håller med dig helt och fullt
Undrar bara vad som menas?????

Om det blir tid över i helgen eller nästa vecka skall bägge paren kopplas in för en lyssning och personligen tror jag mer på de gamla Skantic lådorna än Larson.

Tänkte dessutom att jag skulle dra nya kablar från burkarna eftersom det är "fasta" kablar som sticker ut från lådorna med gamla DIN-kontakter på.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2010/05/26 21:16:13
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/26 :  21:29:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag har ett par gamla burkar som heter .... "Expert" ... vill jag minnas.

Verkar seriösa, med 2" dome-mellanregister.
Jag kan ta en bild vid tillfälle och kasta upp.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/26 :  23:09:36  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Jag har ett par gamla burkar som heter .... "Expert" ... vill jag minnas.

Verkar seriösa, med 2" dome-mellanregister.
Jag kan ta en bild vid tillfälle och kasta upp.

Klart du ska lägga upp bilder...
Vem tillverkade dessa högtalare?
Jag vet att Mirsch gjorde en hel del burkar under Expert loggan men det måste vara fler som gjorde likadant väl?

Jag hade kompisar förr som satt helnöjda med sina Marantz receivrar och Mirsch högtalare även om det stod just Expert på dem.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/05/28 :  09:51:44  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message
En annan "bortglömd" gammal svensk goding är Ljudex från Linköping tror jag. Tycker väl inte att deras högtalare var något särskilt med ett undantag deras tre-vägare "Model 5" som var en alldeles ypperlig högtalare med låt oss säga JBL-ljud. Runt 1980 kunde man köpa ett par "Model 5" för ca 2000:- vilket var ett fynd på den tiden. Minns att man tappade hakan när ett par svenska högtalare med det minst sagt töntiga namnet Ljudex spelade skjortan av storheter med upp till tredubbla prislappar. Är det fler som minns som jag?
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/28 :  14:06:17  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Ljudex ja, jag hade en kompis som hade just Ljudex burkar för många år sedan.
Dessa Ljudex var stora och ganska imponerande skapelser.
De var inte helt neutrala i ljudet kommer jag ihåg men det var ett sjujäkla drag i dem när det var fest

Sedan har vi gamla SSR, någon som har några minnen från dem?

Jag kopplade upp mina Skantic burkar idag och de var faktiskt ganska trevliga att lyssna på.
De kräver dock väggplacering för att det ska bli någon bas alls.

Nu lyssnade jag på dem via min Audio Space rörförstärkare men i morgon om huskorset ger mig en stunds permis från hushållssysslorna ska jag koppla upp dem via den gamla Akai AA-1150 receivern.

Lyssningsintrycket efter den korta lyssningen får väl beskrivas som "harmlöst" ljud, bra rösthantering, bra bredd, stum bas, mjuk diskant och ganska burkigt ljud emellanåt.

Jag skruvade loss baksidan på en av dem och såg att hela lådan var fylld med ett stycke kompakt skumgummi, kan säker få bort en del av burkigheten om skumgummit byts ut mot mer riktigt dämpmaterial.

Elementen , en 8 tums bas och en 1 tums diskant, är bägge två skruvade från insidan av baffeln och bägge två är märkta "Luxor/Briljant".

Få se senare i helgen hur de gamla Larson klarar sig...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/05/30 :  10:03:12  Show Profile Send CarlssonH a Private Message


Jag fick tillfälle att koppla upp de gamla Larson igår.
Ljudet från dessa var faktiskt inget vidare, de lät ungefär som de ser ut, dvs "trattigt".
Mellanregister och diskant lät tunt och påträngande ungefär som genom en tratt och basen var nästan obefintlig.

En lustig detalj med dessa Larson är att elemeten inte är fastskruvade i baffeln utan limmade och häftade med häftpistol, se bild.

Hur som helst ska elementen ut och sedan tänkte jag experimentera med dessa 25 liters lådor och mina Hemp FR8C.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/05/30 :  10:20:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Men dom är ju stadigt fastsatta i allafall...med häftklammer...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000