HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 220V-apparat i 230V-miljö
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bigblue
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/05/30 :  17:42:39  Show Profile Send bigblue a Private Message
Jag skulle vilja höra hur känslig en förstärkare är när det gäller spänningen. Den apparat jag är intresserad av är gjord för att användas i 220V och 60 Hz (vi har ju 230V och 50 Hz i Sverige). Är detta ett problem för elektroniken att hantera?

Life is not the number of breaths you take,
But the moments that take your breath away.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/05/30 :  17:53:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Nu blev jag nyfiken, var i världen har de 220 V 60 Hz?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/05/30 :  18:59:28  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
I Peru, delar av Brasilien och i Filipinerna.

Glömde frågan, nej det är i princip helt ok att använda här, ett litet fåtal produkter kan få för hög spänning efter trafo/likriktning
så att elektrolyter kan gå sönder, jag har endast sett detta i ganska dyra, välrenomerade slutsteg.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2010/05/30 19:09:17
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/30 :  19:34:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag tvivlar väldigt starkt på att du kommer få några problem.

Används nätfrekvensen till något, såsom i klockradioapparater och gamla tjockTV så ställer givetvis 50Hz istället 60Hz till det.

I övrigt så magnetmättas transformatorkärnor och elmotorer mer (och ev för mycket) vid lägre frekvens. Men de flesta tillverkare använder troligen trafos som klarar både 50 och 60Hz då det är billigare att lagerföra endast en modell.
Go to Top of Page

bigblue
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/05/30 :  21:10:38  Show Profile Send bigblue a Private Message
Maskinen är en Stello Ai500. Den tillverkas i Sydkorea och det finns ett ekonomiskt incitament som gör att det kan vara intressant att köpa en maskin direkt därifrån, snarare än att köpa dem här hemma (trots tull, moms, frakt etc.). På bakre plåten på maskinen så stansar man in ett "kryss" på den konfiguration som den aktuella enheten har. De varianter som tillverkaren April Music har i detta fall är 100V, 117V, 220V, 230V och 240V. Men som sagt köper man en som är gjord för det egna landet (Sydkorea) så är det 220V som gäller.

Life is not the number of breaths you take,
But the moments that take your breath away.

Edited by - bigblue on 2010/05/30 21:11:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000