HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trasig Thule-förstärkare R.I.P.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/12/13 :  22:37:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Livet suger!

På fredagen fick jag hem en ny CD med ett av mina favoritband, finska Swallow The Sun "New Moon" - men pga. tidsbrist så blev det inte av att lyssna på den förrens på söndag eftermiddag.



I med skivan i CD-spelaren, på med förstärkaren och... tystnad, va sjutton nu då - nått fel på skivan eller spelaren eller kablarna eller vad?
Nejdå, efter diverse testande så kom jag fram till att förstärkaren lagt av



Så här artar sig felet på min stackars Thule Spirit IA100 från ca. 1999:

Dioder lyser som de ska men inget ljud kommer (det går dock att byta ingång och ändra volym som vanligt).
Men, förut när man slog på den från standbyläge så knäppte det till i ett relä (antar att det är ett relä, jag kan inget om sånt) - nu är det helt tyst.
Kan det månne vara ett relä som gett upp?
Vart ska man vända sig för att få den lagad?
Thule har väl lagt ner verksamheten vad jag vet, men det borde väl vara standardgrejer i den, eller?

Edit: Rättstavning.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/01/19 22:05:37

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/12/13 :  22:57:10  Show Profile Send tian a Private Message
Borde du inte kunna vända till närmaste HifiKlubb som sålde Thule förut och borde kunna hjälpa dig med reperation.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/12/13 :  22:59:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tack tian, den tanken har slagit mig - men jag köpte inte den där utan på Hifi-Huset i Örebro (detta var innan klubben tog över försäljningen av Thule).
Kanske de kan hjälpa mig ändå?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/13 :  23:18:32  Show Profile Send Wiker a Private Message
Jag tror det. Läst någonstans att dom fortfarande erbjuder Thule-service.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/12/13 :  23:37:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
HiFi-Klubben köpte väl Thules reservdelslager så det känns inte helt otroligt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/12/14 :  08:12:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Har du kollat säkringarna i förstärkaren?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2009/12/14 :  12:51:11  Show Profile Send iMac a Private Message
Har en Thule PA250B med ett liknande fel, där är det troligtvis differentialsteget som spökar för jag får ca 20V ut från sluttrilla o därför slår inte högtalar reläet till (som tur är).. Har en bild från steget, kanske något lik din?
http://www.minhembio.com/IMac/263419/

Ska byta diff trissorna o förhoppningsvis så ska den funka sedan.. Sedan är det så att elektrolyt kondingarna torkar av värmen så dom kan gå sönder oxå..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/12/15 :  20:34:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
OK, nu har jag fått svar från Hifi-klubbens kundtjänst.
De tyckte att jag skulle ringa min närmsta butik, vilket jag gjorde.
Och jodå, det skulle bara vara att ta med den in så skulle de skicka den till sin servicestation i Danmark (!)
OK, Thule är (var) en Dansk firma - men borde det inte bli billigare för mig att laga den hos någon lokal radio-fixare?
Men det kan ju såklart bero på vad det är som är sönder, om det är Thule specialkomponenter eller standardgrejor...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/12/16 :  08:33:25  Show Profile Send Vox a Private Message
Ta kontakt med Audio Video Teknik i Gbg så fixar de med största sannolikhet förstärkaren åt dig. Flera stora butiker i gbg-regionen vänder sig till dem vid problem.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/19 :  22:05:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Fick besked från Hifi-klubbens serviceavdelning i Danmark idag...

Hej Kim.
Du skal have skiftet hovedlytter, regulatorer og kondensatorer i din forstærker.
Det vil koste ca. kr. 2600,- Dkk. at reparere forstærkeren.


2600 Dkk är ca. 3550 Svenska kr.

No way!



Jag får köra med min gamla Harman / Kardon 430 från 70-talet ett tag till...


Någon som vet exakt årsmodell på dessa?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/01/20 :  09:54:33  Show Profile Send softishman a Private Message
Säg till om du vill bli av med den....
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/20 :  10:40:10  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kanske finns någon som kan fixa det billigare? Vet inte alls vilka komponenter som behöver bytas men om det inte är några specialgrejer borde någon annan kunna fixa det billigare...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/20 :  10:52:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tack för erat engagemang, men jag har inte lust att lägga ner mer än ett par hundralappar på den.
Den är trots allt 11 år gammal, jag får nästan en lika bra fast ny förstärkare för 3500 kr.

Om någon kan göra det lite billigae då?
Njae, jag orkar inte bry mig längre - det lär ju ändå kosta en slant och jag vill inte chansa...

Nu tar jag sikte på inköp av ny förstärkare!


En fundering - jag har mätt upp mina eluttag och i de flesta (bla. det som Thule var ansluten till) så pendlar det mellan 227-230 V, har det någon negativ inverkan?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/20 :  11:32:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
@softishman - den är redan borta!

Mina tankar går nu i många olika banor.
Varför gick den sönder?
Vad ska jag skaffa istället?
Hur F-N ska jag få råd med en värdig ersättere?


Varför - ålder kanske, kan även tänka mig att "smutsig el" kan vara boven, blir till att skaffa nåtot slags seriöst nätfilter i framtiden.
Vad ska jag skaffa - Ingen brådska, jag kör ju med gammel H/K så länge, men jag är sugen på att köra med ett saftigt PA-steg och skippa förförstärkare. Behöver bara en apparat med en Volymratt och två signalingångar... eller kanske en Lyngdorf SDAI 2175?
Råd - bara att spara...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/20 :  17:03:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tråkigt med förstärkaren... Blir spännande att se vad som kommer att ersätta den.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/21 :  11:45:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Spontant så vill jag ha ett passivt försteg (två ingångar, volymratt, två utgångar) och ett maffigt PA-slutsteg

Men vi får väl se...

Marantz?
Vinzent?
XTZ?
Advantage?
Harman/Kardon?
Elektrokompaniet?
Cambridge?
osv, tror att jag kan tänka mig att punga ut med ca. 5-10 lök.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2010/05/30 :  00:07:54  Show Profile Send skropp a Private Message
Vet att detta är en gammal tråd, men jag hade samma problem med min IA100 och fler kanske får det i framtiden. Bytte elektrolyterna, som var ganska torra, men det hjälpte inte. Bytte sen spänningsregulatorerna och nu lever den igen. Kostade bara några hundralappar att göra själv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000