Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 14:01:37
|
Alltså, av de enskilda ljudliga aspekterna.
Jag tänker mej alltså inte att du skall svara på vilken apparat du skulle vilja byta ut, eller hur du skulle vilja förändra rummet.
Dylikt är "ju bara" metoder, och de får snällt vänta...
Nu handlar det om de ljudliga önskemålen.
Är det mer djup som står högst på önskelistan? Är det kanske högre upplösning? Eller är det den stickiga diskanten som känns mest angelägen att bli av med?
Tänk dej att farbror tomten kommer och ger dej möjlighet att kostnadsfritt få något av dessa alternativ fixat medelst ett fingerknäpp.
Möjligheten att kunna spela högt och rent
Möjligheten att spela tyst utan att info tappas
Djupet i sceneriet
Upplösningen
Utsträckningen i basen
Utsträckningen i diskanten
Illusionen av realism
Punktformigheten
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 14:30:04
|
Mitt rum. Då kommer alla goda egenskaper som ett brev på posten |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 15:15:50
|
Ett speciellt lyssningsrum. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 15:19:44
|
Känner mig skrämmande tillfreds just nu. Lyssnade nyss på en hyllningsskiva till Fats Domino på CD och tyckte bara att det lät så himla bra. Men eftersom jag spelar vinyl, CD, radio och kassetter så finns en del förbättringar att göra förstås. Men det blir väl lite off-topic.
Jag påstår inte att mitt system är världsbäst eller ens i närheten men själv är jag för tillfället väldigt nöjd. (Kan koncentrera mig på musiken.) |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 17:28:36
|
Citerar soundbrigade; ett lyssningsrum. Vardagsrummet har ett pizzavalv till hallen snacka om gigantisk helmholtz.... |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 17:55:12
|
Från att ha varit nere under isen så blev ett köp av en Klämbox - touch en vändning utan dess like Jag tog till o med tillfället i akt att vända på rummet, blev inte bättre men annorlunda.
Jag är mer än nöjd med alla mina grejer o rummet mäter förbaskat fint. Där finns dynamik så man kan skrämma lag på folk, djupbas som skakar om en och detaljer i återgivningen så man blir aldrig uttråkad.
Men skulle jag vilja göra något då var det att göra om akustikregleringen från grunden med Köperejer. Finishen är bättre o likadant med användarvänligheten. Så om ingen sponsrar mig så sitter jag mer än nöjd |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 18:18:45
|
quote: Ett eget rum skulle vara trevligt, annars så kan jag sakna lite klipp i midbasen, för övrigt ganska nöjd.
Det kan jag skriva under på! Eget rum blir det framöver, bara en tidsfråga. Mer klipp i midbasen? får se hur det låter i nya rummet, kanske blir det akustikfix eller nya högtalare... eller både och...?
Och så en ny vinylrigg, som det är nu så är lidandet av vinylens baksidor och nackdelar (rumble, distorsion osv,) lika stora som njutningen av dess fördelar...
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
lortopalt
Member
183 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 19:53:48
|
JA! Ett särskilt musik rum! DET vore en höjdare. Ett sån`t vill jag ha |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 22:16:35
|
quote: Jag tänker mej alltså inte att du skall svara på vilken apparat du skulle vilja byta ut, eller hur du skulle vilja förändra rummet.
Få mer distinkt och mindre blurrig basåtergivning.... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 22:21:25
|
Har mycket bra rum och ljud men vistas alldeles för lite i det. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 22:22:04
|
Jag önskar mig än mer musikalitet!
När jag blundar skulle jag vilja höra Miles Davis stå i rummet och spela för mig, eller att Kari Bremnes satt på en pall mitt emot mig och sjöng "ansiktet te månen"... |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
|
Topic |
|