Author |
Topic |
|
coldcut
Member
747 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/05/16 : 09:01:37
|
Chord änvänder bluetooth för att strömma musik, men om det är Apt-X vet jag inte.
I din wikipedia-länk står det "apt-X provides near lossless coding,"... Så förlustfritt/lossless verkar det inte vara.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2010/05/16 : 10:35:19
|
quote: I din wikipedia-länk står det "apt-X provides near lossless coding,"... Så förlustfritt/lossless verkar det inte vara.
I daegns patent och marknadsföringsvärld är det ofta klokt att inte använda absoluta termer.. I ren själbevarelsedrift alltså. |
- |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/05/17 : 09:20:22
|
Antingen är det lossless eller så är det inte. Troligen så är det inte lossless. Därmed inte sagt att det inte är "good enough". |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/05/18 : 19:22:14
|
Sedan kanske man inte skall stirra sig helt blind på om det är lossless eller ej så länge ljudkvalitén inte berörs. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/05/18 : 21:52:40
|
Men det gör den ju om det inte är losseless... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 16:05:30
|
Jag vet inte om jag missar något, men jag förstår inte vad som är så speciellt med lossless trådlös överföring? Det har väl alla som har en Airport Express tex, vilket i sammanhanget kostar ett par hundralappar. Borde inte alla WiFi lösningar ge lossless överföring? (annars skulle det inte funka att skicka data trådlöst).
Some audiophiles have dissed the AirPort Express on the grounds that its digital output is not bit-accurate. However, I found that this was not the case, that the data appearing on the AE's digital output were identical in the original file. To check this, I compared a WAV file with a duplicate that I had captured on my PC from the AirPort Express's S/PDIF output. I used iTunes on my PowerBook playing a version of the file encoded with Apple Lossless Compression to feed data to the AE. The files were bit-for-bit identical, proving that the AirPort Express is transparent to the music data (as is ALC, for that matter).
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple/ |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 17:38:44
|
Nu glider jag lite offtopic men finns det någon info om hur jag gör för att skicka lossless med min mac tillsammans med en airport express? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Ljudmakarn
Member
52 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 21:46:26
|
Senaste versionen av Chord Chordette använder sig av APT-X, kombinerat med t.ex. Sennheisers sändare för usb eller Iphone fungerar det strålande!
Och... Sennheiser BTD300USB bör fungera minst lika bra för mac som pc.
// Jonas |
Ljudmakarn AB Drottninggatan 90B 111 36 Stockholm
08-24 66 00 http://www.ljudmakarn.se mail@ljudmakarn.se
Följ oss på facebook! http://www.facebook.com/ljudmakarn |
Edited by - Ljudmakarn on 2010/05/19 21:54:29 |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 23:02:09
|
En trådlös variant av digital out alltså, eller? Men hur funkar det om man inte har en dac i andra änden? |
- |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 23:37:06
|
Själva signalen du skickar är alltid lossless till din airport express (dvs det sker inget konstigt med signalen vid överföringen, det försvinner inga bitar). Vad gäller musiken som du importerar till din Mac (från CD-skivor), så kan du i iTunes förslagsvis använda Apple lossless samt felkorrigering påslagen (då läses skivan flera gånger för att förhindra läsfel). DAC'en i airport expressen är inte den bästa (men säkert helt ok), så du tar med fördel ut den digitala signalen via spdif till en extern DAC. Men den lösningen har du datorn var du vill i huset/lägenheten och får bitperfekt information till din anläggning för ett par hundralappar (ej inräknat DAC). Vill du kunna styra iTunes från soffan köper du en iPhone om du inte redan har det. Men det är klart, man kan köpa motsvarande lösning av något exotiskt hifimärke för det tiodubbla som i nio fall av tio fungerar sämre. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/05/20 : 07:51:03
|
Du skickar en digital signal till airportexpress (är detta en inställning?) Sedan skickar du signalen från express via spdif (med vad för kabel?) till en dac.
Har jag förstått detta rätt? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2010/05/20 : 18:31:15
|
Så.. om Apple hade varit mer på hugget, hade de för länge sedan licensierat ut airport express chipet för inbyggnad i diverse dacar och förstärkare för folk med smak för finhifi... och doninerat den marknaden också.. |
- |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/05/21 : 07:16:46
|
quote: Du skickar en digital signal till airportexpress (är detta en inställning?) Sedan skickar du signalen från express via spdif (med vad för kabel?) till en dac.
Jag har kommit underfund med hur det fungerar |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/05/21 : 09:41:59
|
Nackdelen är ju att man måste hålla sig till iTunes och deras filformat. Fördelen är att den skapar sitt eget trådlösa nätverk och är enkel att sätta upp. Jag övergav AE för en Squeezebox mest för att den elektriska digitalutgången på SB låter bättre än AE:s optiska digitalutgång. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/05/21 : 09:50:40
|
quote: Nackdelen är ju att man måste hålla sig till iTunes och deras filformat.
Vilka mer än flac, mp3 och apple lossless vill du ha?
quote: Jag övergav AE för en Squeezebox mest för att den elektriska digitalutgången på SB låter bättre än AE:s optiska digitalutgång.
Ajdå, fler som har samma erfarenhet?
Jag är grymt sugen på att skicka ljudet trådlöst men vill så klart ha bästa möjliga kvalite |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/05/21 : 10:26:58
|
Hanterar iTunes flac numera?
ATt ett format är lossy behöver inte betyda att ljudet är sämre. bara att det är såpass komprimerat att man inte kan få tillbaka all ursprungsinformation. Jämför tex med JPEG-bilder. Komprimerar man den hårt blir bilden dålig men vid lägsta komprimering är bildkvalitén så gott som identisk med originalet men med mindre filstorlek eftersom JPEG är ett komprimerat format.
En MP3 som kör hög bitrate är i de flesta fall omöjlig att skilja från tex flac men å andra sidan försvinner ju poängen då det medger nästan lika stora filer.
Jag valde själv att rippa hela min samling till FLAC just av den anledningen att jag kan återskapa en exakt kopia av originalet framöver samtidigt som det inte gav några nackdelar jämfört med MP3 utöver at tdet tar lite mer plats men disk är billigt. Det enda problemet som jag ser det idag är att stödet för flac inte finns överallt men det är väl bara en tidsfråga. flac är dagens och framtidens MP3. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/05/21 : 10:45:20
|
quote: Hanterar iTunes flac numera?
Japp, med tillägget "fluke". |
Drömmer om bra ljud... |
|
|