HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Teknikutveckling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/11 :  13:54:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Tycker ni att det är kul när den tekniska utvecklingen hela tiden flåsar er i nacken. Nu fick jag mejl från hifiklubben att nu har HDMI 1.4 kommit och då måste jag byta allt om jag vill kunna se 3D. Ständigt kommer det nytt nytt och jag känner mig stressad av allt det nya. Dessutom stämmer det inte med det miljötänk som jag gärna vill leva efter. Det kanske är så att intresset avtar med åldern som min granne 75år och har dator men inget internet. Många äldre i mitt område har klokt nog gjort sig av med sina bilar. Antagligen för att dom tycker att livet är mera kärt. allvarligt talat, är det inte någon här som blir trött av allt det nya som inte ens är säkert att det låter bättre.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:22:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message
3D, HDMI, surround, bluray, bla bla.

Jag har aldrig brytt mig om hemmabio och gör det fortfarande inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:29:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hemmabio är gott men avancerad teknik är jobbigt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:34:29  Show Profile Send Eref a Private Message
Samma här. Från min sida kanske en blandning av att jag inte klarar riktigt att hänga med och en viss (sund) skepsis mot alla nya grejer.
Jag tycker snarast det är fantastiskt hur bra det kan låta med "gammal teknik". Bilfritt och miljötänk är förresten saker jag applåderar även om det inte har med det här att göra i mitt fall.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:38:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Teknikutvecklingen ger anledning till att ständigt skjuta upp köpet i väntan på nästa steg i utvecklingen.

Därför kör jag fortfarande med min gamla ångdrivna radioapparat. Elektricitet ser jag som en tillfällig fluga. Det kommer nog snart någonting bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:42:08  Show Profile Send CC a Private Message
tycker personligen att det är både kul och intressant med teknikutvecklingen. Känner dock inte att jag måste följa utvecklingen slaviskt? Mer upp till mig om jag känner att den kan vara mig till gagn på något vis...

Och att det skulle låta bättre bara för att det är senaste nytt tror jag inte ett dugg på. Många nya "innovationer" är inte alltid speciellt bra genomtänkta och behöver tid för att stabilisera sig...

Du får se det som att tekniken finns där för dig och din välfärd. Inte tvärtom..!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:46:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
är det inte någon här som blir trött av allt det nya som inte ens är säkert att det låter bättre.

Hmm... Låt mig se, det står en vinylsvarv med över 20 år på nacken och en rullbandare med nästan 40 år på nacken i min anläggning.

Mitt svar på din fråga är att jag anser att ljudkvalité gått bakåt/försämrats de senaste 40 åren trots teknikutvecklingen. Handhavande och tillgänglighet har ökat markant, men inte ljudkvalitén.

Det skulle vara skoj om vi fick se samma utveckling på ljudkvalité framöver

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/11 :  14:56:15  Show Profile Send CC a Private Message
Tillägg.
Att jämföra ljud o bild tycker jag emellanåt är svårt... Det händer inte så väldans mycket på ljudfronten (bortsett från hanteringen utav signalkällan). Det som lät bra förr låter oftast bra även idag. Man ska bara ha råd med det bästa...

När det gäller bild så tycker jag att tiden har stått stilla länge med tjock-tv och vhs-band. Men jag tycker allt att film ska ses på bio och tack vare teknikutvecklingen (det blir billigare) kan jag använda mitt tvåkanalsystem till en proja och 100" duk vilket gör att det är kul att se film hemma. En liten tv är helt ointressant... Har man en gång fått smak för det så...

Min sista vhs-bandare (var inte igår!) betalade jag 5500kr för och tyckte jag gjorde ett bra köp! Idag kan jag köra allt (!) från en gammal dator till en liten media-spelare för ett par tusen och bildkvalitén är ljusår bättre! Skulle aldrig gå tillbaka till vhs igen. Men vinyl håller fortfarande!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/11 :  15:12:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag är så glad att jag efter många om och men kom fram till att
jag skulle satsa på stereo, att hänga med i utvecklingen på
bio-fronten är alldeles för krävande och dyrt (enligt mig).

Men visst, utveckling är skoj

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/11 :  16:46:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag håller med Pac till punkt och pricka. Tänk om de utvecklade ljudkvaliten lika mycket som digitalteknik, komprimeringsalgoritmer och avancerade fjärrkontroller.
Utgå från KlischHorn och McIntosh MC275 och lägg på ca 50 - 60 år utveckling i samma rasande takt som digitaltekniken har gjort sedan 50talet (Eniac till Intel Core I7 980X).
Det är så synd att "utveckling" nästan bara handlar om utseende och användarvänlighet. LP låter bättre än CD. Rör låter bättre än transistorer och horn låter bättre än ytmonterade kolfiberkoner med svagt magnetsystem och låg Fs.

Visst är det generaliseringar, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag vill att de slutar kalla succsesiv upplåsning av funktioner för "utveckling" och verkligen försöker göra nått åt den allt sämre ljudkvaliten istället.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/05/11 :  18:46:22  Show Profile Send CC a Private Message
Ytterligare en viktig aspekt (tycker jag),

Ljudinspelningarna låter allt sämre medan filminspelningarna ser snyggare ut! Varför? Inte är det den tekniska utvecklingen som begränsar ljudinspelningarna, för kunskap och teknik finns, det är att människor av någon för mig obegriplig anledning skiter i hur det låter! Inte alla. Men tillräckligt många... Tyvärr...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/11 :  19:18:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte vad du lyssnar på men den musiken som jag lyssnar på är mycket bra inspelad och mixad. Jag kan hålla med om att filmljud låter bättre idag än tidigare.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/05/11 :  19:19:38  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag är hemmabiofantast och jag tycker det är kul med teknikutvecklingen! Om man hanterar den på rätt sätt, d.v.s. utnyttjar den till ens fördel. Jag försöker ofta ligga i "teknikens bakkant" och köper det som är "på väg ut". Ofta kan man då köpa väldigt fina grejer till låga priser! Har t.ex. köpt en jättefin reciever, nypris 15000, för 3000 och ett hembioförsteg, nypris 28000, för 7000. Det rör mig inte i ryggen att inte ha "det senaste", har t.ex. inte stöd för HD-ljudformaten och ingen Blue-ray spelare, men njuter av fantastisk ljud och bild från vanliga dvd-skivor.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/05/11 :  20:10:59  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Mitt hus är från 1925 och innehåller ett orört original kök från en renovering på 50-talet.
Min bil är från 1975, tv'n är tjock och i stereobänken står det en videobandspelare.

Så jag låter er gissa: hur mycket bryr jag mig om nyheter?

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/11 :  20:21:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Alla ska ha allt och alla ska ha det senaste. Det är kapitalismen och företagens överlevnad. Utveckla nytt som alla måste ha.

Själv har jag övergett multikanal och har inte ens full-HD på vår stora TV (47" i vardagsrummet). 32" på landet tror jag blev full-HD, men det var inte det som avgjorde köpet. Digital-TV är en klar förbättring däremot och ett måste om det ska gå att ha större bild än 32" när det inte är bildrörsTV.

Sen är ny teknik rätt använd av godo. Jag gillar t ex min NAD M3 som har fasta motstånd i volymkontrollen men en digital reläomkopplare som styr det hela.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/05/11 :  21:51:16  Show Profile Send amon a Private Message
Om man tittar tillbaks lite i tiden, till 70 talet narmare bestamt, sa var det mer regel an undantag att de stora Japanska tillverkarna byte arsmodeller ungefar som bilar. Och detta utan att egentligen komma med nagot nytt, man bara designade om apparaterna lite, byte farg eller att satte in funktioner som MC ingang(Men lev.MM pa sina skivspelare). Det saldes sakert 100 ggr sa manga forstarkare med MC ingang som det saldes pickuper. Tva tape med avancerade kopieringsfunktioner pa alla modeller utom de minsta i sortimentet. De flesta hade ju anda bara sitt kassetdack.

Det ar egentligen bara forsaljningsargument (Om andra tillverkare har det sa maste vi ocksa Ex. NAD 3020 blev 3020a, nu med MC ingang). Sedan kom minimalisteran (Vi har skippat tonkontrollerna och hojt priset).

Om jag forstat saken ratt sa ar det ungefar samma sak pa biosidan idag.

Daremot tycker det verkar som att tvakanalsapparater har langre livslangd idag. Ofta flera ar innan nya modellbyten.

Eller som Rolling Stones uttryckte det "Who wants yesterdays paper. Nobody in the world".

The show must go on?

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/05/11 :  22:18:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tycker man ska skilja på teknikutveckling och teknikskifte.

Och frånsett den meningen lyckades jag inte formulera mina tankar på ett bra sätt i skrift.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/05/12 :  09:55:37  Show Profile Send sopwith a Private Message
Om vi nu ska prata HDMI 1.4 och stöd för 3D då, så var jag säkert en av de sista i världen att se tex Avatar med tanke på hypen runt den och det i det gamla sunkiga formatet 2D.
Filmen var väl helt ok effektmässigt, dock skulle det vara kul med en anorlunda handling någon gång, diverse kopior på en gammal fin Clintan- onda män vill ha mark-god hjälte hjälper dom svaga-dumma onda män får på tafsen-god hjälte får kvinnan filmer håller minst ett par decennier till, klarar säkert oxå HDMI 7.2 som kommer innehålla lukt och smärta.
Som någon skrev, Showen (wolfpack Börsen) måste rulla på.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/05/12 :  13:12:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
miaber skrev:
quote:
Jag tycker man ska skilja på teknikutveckling och teknikskifte.

Och vad markerar ett teknikskifte? Ska man tro tillverkarna är ju varje ny grej ett teknikskifte... blu-ray kanske?
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/12 :  13:30:03  Show Profile Send bibl a Private Message
Inom forskningen talar man ju om paradigmskiften när man verkligen byter spår allt däremellan är liksom bara uppdateringar. Tittar vi på hifi så torde väl vinyl till CD vara ett sådant skifte, MP3-formatet som förde ut musiken i till små enkla bärbara enheter torde vara ett annat. Blue-Ray skulle jag nog hävda inte är ett sådant skifte men däremot övergången från katodstrålerör och tjocktv till tunna plattskärmar. Men det här som jag skriver nu är ju givetvis bara löst tyckande... Tittar vi historiskt så hävdar ju vissa att den största händelsen inom massmedia under 1900-talet var införandet av radio, inget har liksom kommit i närheten efter det.

Edited by - bibl on 2010/05/12 13:30:25
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/12 :  13:46:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Internet är nästa stora skifte inom teknik efter radio. Men det är så mycket större än radio, då internet är en plattform för utbyte och delande. Inte bara en statligt och storföretags - ägd propaganda-apparat som de gamla medierna är. Det är ju anledningen till att det görs så mycket idag för att binda ned nätet. Denna fria plattform är ett hot mot den gamla världens syntetiska begränsningar. Helt plötsligt så kan vi ha direktdemokrati i hela världen. Gränser mellan länder är lika meningslösa som ett staket mot vinden. Alla kan veta allt som händer, när det händer, och det går inte att monopolisera flödet. Det är fritt för alla att skapa, ändra, läsa och reflektera över.
Hade jag varit musiker, så hade jag lagt upp 24 bit/192 Khz flac-filer på nätet istället för att försöka få Sony/Emi att ta all mellanskillnad av skivförsäljning.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/12 :  13:47:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Det stora teknikskiftet är väl ändå digitaliseringen tillsammans med komprimeringen. Det täcker väl upp det mesta?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/12 :  14:13:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Ett teknikskifte är t.ex när man gick från mekaniskt avspelning till avspelning med laser av digitalt ljud. Jag förstår inte vad du menar med komprimering. Om man menar med det som jag menar då har man komprimerat ljud redan på 50-talet och kanske t.o.m tidigare. Skillnaden är väl bara att man idag kan komprimera eller limitera som jag hellre vill kalla det för. Man kan limitera oändligt utan att det blir någon direkt hörbar klippning. Skivindustrin vill alltid att deras alster ska höras starkast precis som en agitator.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/12 :  14:56:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Med komprimering menar jag alla platsbesprande format inom den digitala domänen. jpeg, mp3, mpeg4 etc.

Jag vet att det ofta blandas ihop med din innebörd av komprimering.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/05/12 :  15:32:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tittar på, undersöker och reflekterar ofta över tekniska nyheter. Är emellertid väldigt kritisk och väljer enbart det som jag tror passar mig. Generellt är jag konservativ. Min erfarenhet är att grejor som har ett användningsområde är betydligt bättre för sin avsedda funktion än de där man försöker klämma in så mycket funktioner som möjligt i samma lilla hölje. Jag använder därför till exempel en kamera för att fotografera med, en telefon att ringa med och två kanaler att lyssna på musik igenom.

Ibland får man kompromissa med sin omgivning (familjen) och då kommer det emellanåt in grejor som man inte tror på. Ofta inser man att man hade rätt i sin skepsis (Bose hemmabio) och ibland att man hade fel (digital kabel-TV i andra försöket, när tekniken hade mognat och blivit mer lätthanterlig).

mvh /Jörgen G

edit: lade till och redigerade lite

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/05/12 15:35:46
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/05/13 :  01:20:54  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
gcs
Nu fick jag mejl från hifiklubben att nu har HDMI 1.4 kommit och då måste jag byta allt om jag vill kunna se 3D.
Ska bli intressant följa 3D tåget. Kan helt klart tänka mig byta för egen del och avvaktar intresserat utvecklingen en liten stund till därför.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000