HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel historik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/07 :  09:30:48  Show Profile Send Eref a Private Message
Inget försök att blåsa liv i kabeldebatten den här gången. Jag undrar bara om nån har tips på läsning om kabelhistorik i hifisammanhang. Jag menar då inte i första hand den tekniska utvecklingen och bevis för att en viss konstruktion är överlägsen en annan eller om man överhuvudtaget hör skillnad. Nej jag tänker mer
på den omfattande industri som vuxit fram och hur synen på kablar har förändrats på en kanske ganska kort tid. Nu är det ju t.o.m. en självklarhet att se över sitt nätkablage.
Ja, det skulle vara intressant om det finns någon som har gått igenom och skrivit nåt nånstans. Jag tänker mig svenska Supra som något av pionjärer och kanske att VanDenHul tillhörde de första.
Men jag kan inte den delen av hifihistorien nåt vidare. Faktum är väl att det är en ganska stor bransch i dagens läge iallafall.
Tacksam för tips om läsning. Böcker, tidningar, nåt på nätet?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/07 :  21:58:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
finns mycket intressant information om kablar att läsa, kommer inte på något direkt på rak arm, men jenving.se har en del, dom var ju pionjärer på kablar i hifi-sammanhang.
Dom som lägger störst forskning på kablar mig veterligen är läkemedelsindustrin och dataindustrin. När man börjar skicka signaler med 1 Gigabit då börjar det ställa lite krav på kablarna.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/05/09 :  11:06:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Mig veterligen lanserade japanska Mogami neglex 2497 som signalkabel för hifi någon gång på 60-talet och är fortfarande tillgänglig jag använder den själv som signalkabel från skivspelaren till riaa.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/09 :  18:51:51  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Finns mycket intressant läsning på deras hemsida http://www.mogami.com/e/ men vad jag förstår gör dom främst datakablar

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/11 :  15:58:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Fanns det inte bara "lakritskabel" fram till 80-talet?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/11 :  16:57:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, sedan kom någon på att man även kunde tjäna pengar på kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/05/11 :  20:48:37  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag minns att jag köpte någon typ av Monstercable runt 78 och tror att det var rätt nytt med "dyrkablar" då.
När kom egentligen Nordost, Transparent, m.fl in på marknaden? Kimber var väl en av de första kanske....någon som minns?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/11 :  23:09:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
The SUPRA story
Prior to 1976 loudspeaker cables had no identity. They were simply cables. 2 x 0.5 mm 2 was the most usual size, while for high specifications the only alternative was 2 x 0.75 mm 2 . And then there was SUPRA.

It began when we introduced SUPRA 2.5 and shook up the entire market with a whole new concept. All this happened in Sweden 1976. Since then the whole world has followed after us. But then the adjustable spanner, the propeller, the safety pin and Dynamite have also come from Sweden, so perhaps it is not so surprising.

Since SUPRA 2.5 was introduced, other original ideas have come from SUPRA. The nylon screen, the Swift connector, the stretch-proof multicore cable and the Ply conductor concept, and the Assurance of Cable Directionality are all examples of our forward thinking technology.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/13 :  09:46:57  Show Profile Send Eref a Private Message
Tackar för input!
Mogamis signalkabel kände jag inte till men den var alltså tidigare än t.ex. Supra?
Jag är som sagt mest fascinerad av den som jag upplever närmast explosiva utvecklingen av kablar inom hifi i synnerhet kommersiellt.
Jag är också intresserad av "kabeldebattens" utveckling historiskt både internationellt och nationellt.
Jag kanske har missat nåt men jag upplever att åtminstone så sent som på 70talet gällde lakritssnören som signalkablar och vad gällde högtalarkablar kunde man möjligen diskutera tjockleken på kablarna.
Detta gäller ju iallafall i "konsumentledet". Att t.o.m. diskutera nätkablars och kontakters betydelse ingick inte i min föreställningsvärld på den tiden.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/05/13 :  13:45:32  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Jag kanske har missat nåt men jag upplever att åtminstone så sent som på 70talet gällde lakritssnören som signalkablar och vad gällde högtalarkablar kunde man möjligen diskutera tjockleken på kablarna.


Sökte på nätet och fick fram att Kimber kom 79, MIT 84, Nordost 91 och Transparent först 93 så du har nog rätt angående 70-talet. Jag minns att Kjell Stensson, m.fl. rekommenderade lampsladd som högtalarkabel så sent som mitten av 70.
Jag hade en kompis runt 80 som alltid hade stora systen (Magnepan Tympani, Accustat, stackade Quad:ar, mm) och jag minns inte att han hade annat än någon lite tjockare, men billig, Lucaskabel.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000