HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Långt uppehåll.. Funderar på bio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/04/26 :  08:29:32  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Detta var ett tag sedan. Jag tappade lusten med Hifi, bo i lägenhet och vad allt det innebär, men jag sålde aldrig mina Mårten Miles II fast jag har gått blivit helt cykelfrälst och bränt pengarna på MTB i stället. För jäkligt att man fått bra kondition på köpet ;) Sålde till och med mitt Plinius slutsteg för en XTZ förstärkare och la pengarna på en kolfiberram. =)

MEN! Nu har jag blivit husägare, flyttar in i Juli månad. Då vaknar ju den gamla Hifiräven igen :) jag kommer i framtiden hålla till i ett källarrum med rätt stora mått 4m brett och 8m långt. Min dröm har alltid varit en hembio. Så tanken var lite att kanske sälja mina Mårten och köpa av hyffsad kvalité 5.1 högtalare. Men sen tänkte han vidare igen... Kommer jag ångra detta bigtime?

Nästa jag tittade på var Högtalaren Heco Celen XT 901 http://www.heco-audio.de/index.php?id=heco_celanxt&L=1 och själva Celanserien, fått väldigt bra kritik o Tyskland och vinner i stort sett alla tester dom ställer upp i. Denna serie hade varit billigare att bygga vidare på för att få en jämn ljudgbild. tex en center 4-5000:-

Eller så behåller jag mårten och för att köra på en ojömn ljudbild med ett annat märke på resterade högtalare. Kommer jag ångra försäljningen av mårten totalt? Jag vet dom är grymt svåra att hitta på begagnatmarknaden igen, så det är nog rätt kört om jag skulle ångra det...

Tanken var att början köra tex en Onkyoförstärkare http://www.eclecticelectronics.net/wp-content/uploads/2009/08/onkyo-tx-nr807-av-receiver-front-back-panel.jpg eller liknande, pre out är ett måste och sen hänga på ett större slutsteg. Ja detta blev ju en hel uppsats...

Vad tycker ni?

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/04/26 :  08:37:29  Show Profile Send markusA a Private Message
Som jag ser det så är det en ekonomisk fråga huruvida man satsar på hemma bio eller tvåkanalsljud.
Om man vill få motsvarande ljud med hemmabio som man är van vid från sin gamla tvåkanalsanläggning får man vara beredd att betala rätt mycket pengar.
I mitt fall så var det en "no-brainer" jag håller mig till tvåkanal.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  09:17:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Välkommen tillbaka Marcus! Jag har själv Onkyo 906 (motsvarar dagens 5007) i kombination med Heco Celan 700 + 300 + Center och är är väldigt väldigt nöjd. Jag har dessutom kompletterat förstärkeriet med ett slutsteg vilket frontarna är tacksamma för (mer drag i framförallt djupbasen), men ljudet är bra nog för de flesta även utan slutsteg. Min rekommendation är dock att du kikar på Onkyo 1007 som lägst i dagens lineup, 807 är lite klen om man är ett HIFI-freak som du. ;)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  09:19:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
BTW: Att ha klangmatchat runt om är väldigt mycket trevligare än att blanda, helst om man gillar musik-DVD/BD. Och Celan-högtalarna motsvarar trots sitt modesta pris högtalare för upp till dubbla pengen hos mer kända högtalartillverkare. Lyssna får du se!!! Själv slängde jag ut mina Audiovector Mi3 Signature SE (31.000 kr). Celan 700 kostar 14.000...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/26 09:57:23
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/04/26 :  10:47:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon som vet vart man kan lyssna på Heco Celan i skåneland?

Har noterat Audiovector att du är nöjd med dina Heco :) Verkar vara rejält välbyggda med!

Hur är det på recieverfronten, hur bra är dom nya ljudformaten? Man vill ju hitta en reciever som har ett bra försteg att bygga vidare på. Kan man kanske fynda begagnat? Tycker i dagsläget att dom uppgraderar recievers lika ofta som jag bytar kalsonger. :)

Edited by - marcus_ec on 2010/04/26 11:01:13
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  11:38:51  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Heco Celan är snuskigt välbyggda! 8 lager klarlack och kabinett som väger bly (Celan 700 väger 29 kg/st). :)

Klart man ska utnyttja det faktum att många byter reciever varje år för att få någon liten ny finess.
Onkyo 5007 t.ex. kostar 22000 kr, och det som skiljer den från 906 är två extra slutsteg samt möjligheten att köra med dubbla subbar (9.2). Samt två extra HDMI-ingångar. Ljudet är inte bättre än i min.
Jag gav 9000 kr för en ett år gammal 906:a i perfekt skick med originalkartong och allt. Helt otroligt.

HD-ljudformaten är fantastiska! Dolby True HD och DTS-MA håller samma klass som DVD Audio d.v.s. bättre ljud än SACD (mkt. högre upplösning i diskanten)!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/26 11:39:37
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/04/26 :  12:55:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tjenare Marcus. Sällar mig till dem som ivrigt rekommenderar sina egna högtalare

Men om jag inte minns alldeles galet så har du haft Canton RC-L en gång i världen? Om du kan tänka dig att leva med det ljudet igen, så kan du få ett helt system med matchande center och surround för en spottstyver (under 10 000). Dyker upp på magasinet titt som tätt. Nackdelen är såklart den förbaskade boxen till RC-L, men om du ändå tänkt hänga på ett slutsteg på en reciever så är det ju inget problem.

Edit: Med denna lösning behöver du ingen sub heller

Tycker inte du ska satsa på center + surr av annat märke, tror klangmatchning är viktigt...

Edited by - svanbo on 2010/04/26 14:41:46
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/04/26 :  14:31:33  Show Profile Send mangs a Private Message
Lyssnade på Heco Statement på någon mässa och de imponerade stort med tanke på prislappen. Sedan dess har jag haft ett öga på Hecos sortiment och de känns generellt väldigt prisvärda och välbyggda.

Med det rummet och drömamr du har kanske det är läge för en hemmabio? Mitt tips som husägare är att du tar tag i saken relativt omgående annars blir det lätt att projektet dröjer.

Måste du sälja Miles IIorna? Finns det ingen annanstans du kan placera dessa i huset? Om du beslutar dig på att sälja är jag eventuellt en spekulant och jag kommer vårda dem ömt. :)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/04/26 :  19:30:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej, efter mycket funderande så behåller jag dem. Blir svårt att hitta några bättre och jag kommer säkerligen ångra det!!

Jag får väl försöka hitta något klangmatchande på något sett. Hur tror ni tex Focals högtalare matchar Mårten? Har haft tex Electra 926 och dom drar mot det detaljerade hållet... Kan hitta lite Electra för bra priser på annonsmarknaden ibland.

Någon med erfarenheter av Onkyo TX-NR905? Eller den är förlegad, finns för ca 10lax i Tyskland. Eller det är Onkyo 1007 som gäller.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/26 :  19:57:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag skulle välja 905 före 1007 alla dar i veckan! Den är mkt. mer påkostad rent ljudmässigt (toroidtrafo mm mm). Jag anser inte att 905 är en förlegad produkt, den var klart före sin tid när den lanserades.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/26 :  20:23:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det enda jag kan tillføra ær att satsa gærna på 3 identiska talare som front.
2 golvare o en mindre center ær ju vanligt men det hørs tyværr.......

*edit*
Du kan ju æven leta på beg marknaden så kan du kanske behålla dina Marten.
Ett gæng Klipsh eller tex Jamos THX som fungerar riktigt bra till film.
Vilken prisklass før ett helt sytem hade du tænkt dig?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/04/26 20:27:02
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/04/26 :  20:34:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Inga direkta prisklasser i nu, jag spånar mest. Inte flytt förren Juli månad och det blir nog inte prio 1 med min källare. Men jag kommer nog börja rätt snabbt =)

Kommer börja med projektor, duk och någon sorts htpc. Sen blir det nog en bra grundreciever sen får det komma efter hand. Får väl hålla dom stora ögonen öppna på begagnatmarkanden på matchande center. Satt och kollade runt lite på DIYbyggen med thiel & partner, men det var svårt att hitta...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/05/07 :  10:34:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hoj hoj igen, nu har man granskat lite =)

Vad säger ni om denna tanken?

Har hittat en Meixing MingDa MC34AB med en brytare för amp/poweramp då kan man koppla bio reciever pre out till denna och när man vill lyssna 2-kanals kan man bara switcha över till en cd-spelare, dac, dator... Är detta lysande eller vad, för rör låter gudomligt bra till Mårten.

Vad sägs är detta en bra kompromiss mellan 2-kanal och bio? Sen är ju frågan om man kan köra utan center och simulera dessa med frontarna istället?



Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/05/07 :  11:20:36  Show Profile Send Levator a Private Message
Jättefin! blev sugen själv vad kostar en sådan?
Tycker att med vissa mixningar så behöver man en center,det är viktigare än surroundkanalerna bak.
Om dialogen inte hörs ordentligt eller ligger på rätt nivå dynamikmässigt så tappar man hela närvarokänslan i filmen.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/05/07 :  11:26:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Nu har jag kollat på Ornec, vet inte riktigt hur mycket man kan lita på dem, så jag har mailat och frågat lite. Det brukar ge den del på fötterna hur snabba dom är med det. Det står att dom håller till i UK men dom skeppar nog från Kina, så mailade och frågade om tull/moms.

Är det utan tull/moms så borde den hamna på under 10000:-
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/05/07 :  15:56:25  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Densen har grymma försteg där en hembio-bypass finns. Men jag gillar ju Densen ljudet.
Sedan lyssnade jag på en kef högtalare häromdan för det hade varit kul att få lite bättre ljud ur TV:n. IQ90 - finns här till vettigt pris: - http://www.electrical-shopping.com/kef-iq90apple
Tror jag ska försöka med något sådant själv.

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2010/05/07 :  17:08:38  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej
Ang. center så kolla med Akkelis Audio. Det finns kanske en Ella till salu där (se min medlemspresentation)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67691&whichpage=1

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2010/05/07 17:11:06
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2010/05/09 :  11:47:04  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Ja, den integrerade stärkaren låter mycket, mycket bra. Dock måste man för att biasjustera rören öppna luckan under stärkaren, något som inte var särskilt roligt att hålla på med om man gillar att byta rör ofta. Dessutom kändes det för en teknikovan person som jag, något riskabelt med tanke på risken att bli elektrifierad.

Bop til you drop
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2010/05/09 :  19:12:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Thinman har du ägt en sådan?
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2010/05/09 :  22:57:12  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Ja för ett antal år sedan

Bop til you drop
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000