HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var hittar man en bra RCA-split?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/07 :  16:43:29  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag efterlyser en gedigen och guldpläterad T-koppling som jag kan sätta på min subwoofer-pre-out för att kunna koppla in dubbla subbar.

Typ denna:

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=293035.jpg

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/05/07 :  17:23:58  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Går de inte med ysplit kabel? Sån har väll supra för vettiga pengar?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/07 :  17:29:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Du menar dessa?

http://www.fynda.se/index.php?prodid=1930&ref=

Det blir inte en perfekt lösning för mig eftersom subbarna ska iväg åt olika håll, och denna Y-split är 2 meter lång (minst), men denna längd har jag ingen nytta av p.g.a. splittens design eftersom recievern står i mitten och signalen ska iväg 2 meter åt vardera hållet.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/05/07 :  18:06:37  Show Profile Send softishman a Private Message
Kolla denna; http://www.hifihuset.se/nyahifi/catalog/product_info.php?manufacturers_id=47&products_id=3367

Edited by - softishman on 2010/05/07 18:08:11
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/07 :  18:38:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför krångla till det. Gör som på din första bild. Köp en T-koppling från Hifi-kit som kostar 39 spänn. Sedan kan du ha två vanliga RCA kablar till dina subbar. Så gjorde jag med den skillnaden att jag satte T-kopplingen på en av subbarna, men det spelar ingen roll. Däremot så går det inte att använda T-koppling om signalen är digital.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/05/07 :  22:39:45  Show Profile Send conny_a a Private Message
Kanske köra högnivå? En del menar att det är ett bättre sätt att driva en sub, förutsatt att den har högnivå in.

ESL-57
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/07 :  23:14:49  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Kanske köra högnivå? En del menar att det är ett bättre sätt att driva en sub, förutsatt att den har högnivå in.

Varför skulle det vara bättre att köra högnivå. Det bästa i alla lägen är alltid linjenivå. Högnivå kom till på grund av att det från början var så att de flesta integrerade förstärkare saknade subutgångar.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/08 :  00:06:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Subbarna (Final Sound 110i) som jag ska koppla in har högpassfilter vilket frontarna kräver för att inte dista. Subbarna har dubbla högnivå in men inga ut! Konstigt...
Däremot finns RCA IN och RCA UT. Detta kan jag dock inte nyttja då jag ska sälja slutsteget och enbart driva högtalarna (Final Sound 400i) med min Onkyo 906.
Alltså har jag ingen möjlighet till återmatning av lågnivåsignalen.

Jag hade hoppats kunna driva subbarna med högnivå samt låta dessa filtrera bort de lägsta frekvenserna och skicka vidare högnivån med ultrakorta kablar till frontarna.
Då hade man haft LFE-utgången ledig och kunnat koppla den till min Velodyne SPL-1000R.

Återstår då enbart att låta Onkyon sköta delningen, och att skicka ut LFE-signalen via Y-splitten.
Nackdelen med detta är att jag inte kan köra Pure Direct, samt att jag inte längre kan driva min Velodyne-sub :(

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/08 :  00:07:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack förresten för alla tips! Jag visste inte att splitten på bilden kom från HIFI-kit samt var så billig. Det får nog bli en sådan!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/05/08 :  00:16:20  Show Profile Send conny_a a Private Message
quote:
Varför skulle det vara bättre att köra högnivå. Det bästa i alla lägen är alltid linjenivå. Högnivå kom till på grund av att det från början var så att de flesta integrerade förstärkare saknade subutgångar.


Linjeutgångar har ju de flesta apparater - men förstås inte alla förstärkare. Ifall man har förstärkare som färgar ljudet (vilket de allra flesta gör mer eller mindre) kan det vara bättre att köra högnivå för att få med frekvensgång, fasskift osv. Sedan är högnivå bättre ur störningssynpunkt - hög utspänning, låg impedans - två bra saker. Har man tonkontroller på sin integrerade förstärkare vill man förmodligen ha med dem också i kedjan.

Till slut handlar det om vad man vill med sin sub. Ett visst sätt att koppla in den behöver inte vara bättre i alla lägen.

ESL-57
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/08 :  02:56:12  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Helt sant Conny!

Jag hittade T-kopplingen nu:

http://www.hifikit.se/index.php?id=586

Billigt!

På tal om subbar så verkar Elacs sub 111.2 ESP vara riktigt smart. Den kan ta hand om TRE högnivåsignaler (L, C och R channel), filtrera dessa och skicka vidare till högtalarna!!! Dessutom kan den samtidigt ta hand om LFE via RCA!!!

http://www.elac.de/en/products/subwoofer/sub111_2esp.html

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/08 :  11:07:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har själv en Onkyo 876 och den fungerar så att man bara får ut signal till subwoffer#180;n när man kör i "stereo" läge till skillnad "direct". Jag vill inte heller använda högnivå på en subwoofer just av den anledningen att jag inte vill ha några långa högtalarkablar. Jag tycker att det blir alldeles för stora förluster när man skickar effekter och man får dessutom med fasvridningen som uppkommer i slutsteget.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/05/09 :  14:31:27  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag skulle inte vilja skicka signalen genom allt för många filter på det där sättet, kan aldrig vara bra att ha så långa signalkedjor som möjligt i mitt tycke.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/05/09 :  18:57:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Helt sant. Jag är inte alls lika sugen på ESL-panelerna nu längre som innan jag visste att de är kinkiga på att matas med basinformation... Samt att jag förmodligen skulle sakna mina Heco Celan jättemycket!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000